Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Hecht je aan je motor?  (gelezen 6665 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Hecht je aan je motor?
« Reactie #30 Gepost op: 27-11-2006, 22:33 »
Ik hecht alleen aan de de belevenissen en herinneringen die ik op de diverse motoren heb (mee)gemaakt.

Zelfs m'n 2 klepper BMW waar honderden uren werk in zaten is zonder problemen naar een nieuwe eigenaar gegaan.

Volgens mij staan eigenaren van een Duitse of Oostenrijkse motor veel afstandelijker ten opzichte van hun werkpaarden.

Waarom? Dat weet ik ook niet. (Misschien omdat ze verwachten dat hij voor dát geld hij het altijd moet doen?)

Daarentegen kan ik me voorstellen dat eigenaren van oude XT's die de wereld rondgaan met zo'n fiets regelmatig onderweg een schouderklopje geven op de tank omdat ze zo dankbaarzijn dat ze nog niet stilstaan met pech ;D

Dat schept automatisch een band :D

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 399
Re: Hecht je aan je motor?
« Reactie #31 Gepost op: 27-11-2006, 22:39 »
Ik heb juist wel wat met die malle Boxers, anders zou ik niet al 6 jaar op die 1150 rijden. De Suzuki is voor mij veel meer slecht een stuk gereedschap dat makkelijk vervangen kan worden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 319
Re: Hecht je aan je motor?
« Reactie #32 Gepost op: 27-11-2006, 22:43 »
Daarentegen kan ik me voorstellen dat eigenaren van oude XT's die de wereld rondgaan met zo'n fiets regelmatig onderweg een schouderklopje geven op de tank omdat ze zo dankbaarzijn dat ze nog niet stilstaan met pech ;D

doet me aan mn vader denken, nooit echt problemen met xt's op kleine rotgeintjes na maar die zijn vaak makkelijk op te lossen.
XTZ660 Ténéré!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 986
Re: Hecht je aan je motor?
« Reactie #33 Gepost op: 27-11-2006, 23:38 »
Tja, aan de Beamer hecht ik me niet, die is geleased, dus ze zoeken het maar uit als er iets aan de hand is  ;)

Mijn Alpje daarentegen, daar zitten vele kilometers plezier in. Zeker ook al een aantal off-road, en dat schept een band.... Daarnaast al het onderhoud en werk dat ik er steeds meer in aan het steken ben om hem te prepareren zoals ik dat wil, nee, mijn alpje daar hecht ik wel degelijk aan.

Rij nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan...
Honda '95 Africa Twin in Rally uitvoering. Beta 520 RR 2011

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Hecht je aan je motor?
« Reactie #34 Gepost op: 28-11-2006, 09:49 »
Ik hecht alleen aan de de belevenissen en herinneringen die ik op de diverse motoren heb (mee)gemaakt.


:stupid:

Zijn wij dan echt de enigen?
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4277
Re: Hecht je aan je motor?
« Reactie #35 Gepost op: 28-11-2006, 11:55 »
Neehoor :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Hecht je aan je motor?
« Reactie #36 Gepost op: 28-11-2006, 12:03 »
Ik herinner mij ook eerder de belevenissen dan de motor.
Mijn eerste motor een CB-1, is nog heel lang bij mij gebleven, nadat ik de bmw650 kocht. Deels een beetje moeite om er afscheid van te nemen, maar meer omdat het ding niks aan verzekring ed kostte en hij toch wel makkelijk was als de bmw voor onderhoud weg moest en voor het dagelijkse stadsverkeer. Die nog glimmende dure bmw, zette ik niet graag op een parkeerplaats in de stad ofzo....

De bmw, daar heb ik tot nu toe wel het meeste mee beleefd. Als hij mij aan het eind niet zoveel problemen had gegeven, zou ik 'm waarschijnlijk nog steeds hebben. Lang gedacht, dat ik geen betere motor kon hebben. Maar de kwetsbaarheid met de bijkomende ellende deed mij er toch makkelijk afstand van doen. Maar ik denk er toch nog graag met een glimlach aan terug.

Tussendoor nog een XT600 gehad, ook een stukje nostalgie, elke allroader moet een keer een XT hebben gehad denk ik. Maar hij bracht mij toch niet datgene waar ik eigenlijk naar op zoek was, dus na een hoop wikken en wegen, of ik 'm om ging bouwen of verkopen toch binnen een jaar weer verkocht. Maar toch ook nog even over de tank gestreken, voor ik er afscheid van nam en ook erg leuk om 'm nog eens te zien bij Bitkid.

De DRZ is voor mij ook puur een stuk werktuig. Volgende maand zet ik 'm waarschijnlijk met gemak in de verkoop, om in belgië een ander exempleer te kopen. Daar zal ik geen traantje om laten.....

De AT ga ik mij denk ik wel veel meer aan hechten. Gewoon omdat het "one of a kind" is, ondanks dat ik niks te maken heb gehad met de verbouwing..... Maar ook vooral, omdat hij in heel veel opzichten precies geeft wat ik in die "ideale allroad" zoek. Hij is dan wel een oud beestje en is aan een vers blokje toe, maar dat maakt hem alleen maar specialer. Ik kijk er naar uit om hiermee mooie reizen te maken.

Maar ik begin alweer te twijfelen, nu ik al die verhalen over die Diesel Allroad lees.  :-X

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Hecht je aan je motor?
« Reactie #37 Gepost op: 28-11-2006, 14:11 »
Maar ik begin alweer te twijfelen, nu ik al die verhalen over die Diesel Allroad lees.  :-X
maak je niet druk voorlopig is dat nog niet een optie,
er zijn nog geen dealers van laat staan ergends buiten de navo...

Offline member

  • Yammie's XT500, XT600Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 259
Re: Hecht je aan je motor?
« Reactie #38 Gepost op: 28-11-2006, 15:20 »
Tsja, hecht ik aan mijn motoren? Met meer dan een 550.000 kilometer op maar 3 motoren hou ik in ieder geval niet echt van verandering :) .
Maar eigenlijk heb ik alleen met mijn eerste motor, een XT500 (uit 1983), echt een band opgebouwd die verder gaat dan “de herinneringen van wat ik er mee beleefd heb”. Met die XT500 heb ik 220.000 km gereden, zomer en winter en vooral reizen en vakanties waarvan 60.000 km in Afrika. Met die motor kan ik lezen en schrijven, herken ik elk trillinkje, rammeltje en tikje.  Nuchter als ik eigenlijk ben, kan ik niet ontkennen dat ik er mee heb gepraat, erop gevloekt en het bijna als een levend wezen beschouw.
Daarentegen kan ik me voorstellen dat eigenaren van oude XT's die de wereld rondgaan met zo'n fiets regelmatig onderweg een schouderklopje geven op de tank omdat ze zo dankbaarzijn dat ze nog niet stilstaan met pech ;D
Inderdaad dat heeft er ook wel iets mee te maken. In tegenstelling tot zijn reputatie is een XT500 verre van oerbetrouwbaar en gaat wel degelijk kapot. Die reputatie is meer gebaseerd op de eenvoudige techniek van de XT waardoor de motor in combinatie met een handige berijder nooit lang stil zal staan. Dat maak je met moderne motoren gewoon veel minder mee omdat die het meestal gewoon doen en als dat een keer niet zo is, zorgt dat er eerder voor de band met de motor minder wordt dan sterker ::).

Daarna heb ik een XJ900 gehad (inderdaad, ook zo’n oude uit 1982) waar ik bijna 2 ton heb gereden. Toen die total loss was (uitlaat doorgeroest) heb ik hem met verbazingwekkend gemak naar de sloop gebracht. Dat kwam ook door de instelling waarmee ik hem had gekocht: om kilometers te vreten tot ie uit elkaar viel. En toen die dat deed had ik daar vrede mee.

Toen ik mijn huidige XT600 Tenere (uit 1988) kocht was het een langkoesterde droom die uit kwam. Dit had alles moeten zijn wat mijn omgebouwde XT500 probeerde te zijn. 90.000 km, tig elektrische problemen en een motorblok later heb ik inmiddels een haat/liefde verhouding met het ding opgebouwd die binnenkort wel eens een dramatisch eind zou kunnen gaan krijgen. Voor de XT dan  :confused:.
Ik heb hem ooit gekocht als perfecte all-rounder. Voor Afrika-reizen en woonwerkverkeer, maar in de praktijk is ie – vooral eletronisch - nog onbetrouwbaarder dan mijn XT500 en een stuk minder gemakkelijk te reparen. Het is dat er inmiddels ook een auto voor de deur staat, want anders was ie waarschijnlijk al langgeleden in het Noordzeekanaal verdwenen. Maar nu is het niet mijn dagelijks vervoermiddel en dus probeer ik het nog als een leuk hobby-project te zien. Ik kan er dus nog geen afscheid van nemen, maar voor hoe lang nog….?

Hechten aan je motor kent inderdaad vele verschijningsvormen. Meer nog dan ik dacht dat er bestonden, blijkt wel uit dit draadje.

Peter
"I love to travel, but hate to arrive"  (Albert Einstein)
http://www.peterenhanneke.nl
http://abbekerk.wordpress.com

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
Re: Hecht je aan je motor?
« Reactie #39 Gepost op: 07-12-2006, 20:14 »
 >:( hmm.. toch wel even slikken toen de QS de straat uit reed, achterop de aanhanger van JP.
Ik zal em missen, we hebben samen mooie avonturen beleefd.

Gelukkig is tie in goede handen en gaat ie gebruikt worden waar ie voor gemaakt is   :D :D :D 8)



Offline member

  • *****
  • Berichten: 437
Re: Hecht je aan je motor?
« Reactie #40 Gepost op: 08-12-2006, 11:24 »
JP Gefeli. René.... en hoe nu verder?
- Of ze asfalteren het of ze verbieden het.

Offline member

  • Africa Twin & VW Buggy 2.0L
  • *****
  • Berichten: 540
Re: Hecht je aan je motor?
« Reactie #41 Gepost op: 09-12-2006, 21:09 »
hechten aan mijn motor kweenie, ik hecht erg veel aan motorrijden en mijn africa twin vind ik een hele fijne bike maar het is een compromis. Je kan er mee het terrein in, beter dan veel denken en ik rij er 15dkm weg km's mee.
Maaaarrr als ik morgen de staatsloterij win dan heb ik nog wel een aantal andere motoren op mijn wishlist staan die geen compromis zijn zo als mijn twin..  Het gaat dus om de centen, als ik die veel had dan deed ik mijn twin nooit weg. Maar ik heb vandaag een adventure in het zand gereden en dat rijdt toch wel errrug veel makkelijker en sneller....  en als ik als ik ooit een adventure wil kopen dan heb ik de centen nodig die mijn twin nog kan opleveren.

Maar gelukkig heb ik ook nog een aantal auto's (ook een hobby van mij) misschien moet er daar maar een van weg  ;)
ik ben voorlopig nog maar even een af(ge)vallige.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1791
Re: Hecht je aan je motor?
« Reactie #42 Gepost op: 09-12-2006, 23:07 »
. Maar ik heb vandaag een adventure in het zand gereden en dat rijdt toch wel errrug veel makkelijker en sneller....  en als ik als ik ooit een adventure wil kopen dan heb ik de centen nodig die mijn twin nog kan opleveren.


Maar dat was ook wel een heeeeel mooie LC4-adventure...... 8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 524
Re: Hecht je aan je motor?
« Reactie #43 Gepost op: 10-12-2006, 00:24 »
Maar dat was ook wel een heeeeel mooie LC4-adventure...... 8)

Een blauwe toevallig?   :-X  Je gaat 'm toch niet...  :o

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1791
Re: Hecht je aan je motor?
« Reactie #44 Gepost op: 10-12-2006, 09:11 »
Een blauwe toevallig?   :-X  Je gaat 'm toch niet...  :o
No Way!!  8)