Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: GPS als kompas  (gelezen 6501 keer)

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
GPS als kompas
« Gepost op: 17-12-2006, 10:35 »
GPS-tijgers,

Van de week bij de presentatie van de Oost-Europa rally vertelde G J dat er soms ook stukken bij zitten die je alleen op richting rijdt.
Zo van: rij 5 km op 220 graden.
Hoe doe je dat met een Quest? Kan zoiets uberhaupt of moet ik gewoon weer m'n good-old kompas op m'n mouw spelden?
Ik krijg in de Quest wel de kompasroos tevoorschijn (zit wat verstopt), maar de pijl wijst dan uiteraard naar je bestemming. Sterker nog, zonder bestemming komt die kompas helemaal niet tevoorschijn. Maar in het voorbeeld hierboven weet je je bestemming dus niet....
(Gelukkig kan je altijd wel naar de dichtstbijzijnde POI rijden, waar ze 'n biertje hebben bijvoorbeeld :D)
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: GPS als kompas
« Reactie #1 Gepost op: 17-12-2006, 11:09 »

(Gelukkig kan je altijd wel naar de dichtstbijzijnde POI rijden, waar ze 'n biertje hebben bijvoorbeeld :D)

Da's precies wat je moet doen. Niet dat biertje maar wel  een willekeurig waypoint instellen om het kompas aan de praat te krijgen. En dan negeer je gewoon de route-richtingspijl en let alleen op de kompaspijl. Zoek ook op het Notter forum op Quest EN kompas; daar staat nog meer over deze oplossing. Well beetje work-around :-\ 

Maar uiteindelijk vind je dan alsnog dat biertje aan de finish 8)

Er is nog wel een trukje (uit de zeezeilerij) wat je kunt uithalen in de rally: als er in het roadbook een kompaskoers en afstand staat is en je weet zeker dat je op het juiste punt staat, ga je op je GPS met  de cursor naar een punt dat precies op die koers en afstand ligt; die gegevens(koers en afstand) kun je onderin je schermpje zien. Daar maakt je een waypoint aan en vervolgens routeer je zonder wegen naar dat punt toe. Je hoeft dan alleen maar over dat paarse lijntje te blazen. Je heb dan ook geen last van koersdrift.
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 420
Re: GPS als kompas
« Reactie #2 Gepost op: 17-12-2006, 12:43 »
Ik weet wel dat ik bij mijn standaard GPS 60 op koers kan rijden.

Dit doe je door ipv een waypoint in te geven hier de optie koers ingeven (of zoiets) te selecteren. Hier kun je een koers in graden ingeven en een afstand hoelang je die koers wil volgen. Hier rekend de GPS weer een waypoint bij uit dus is de verdere werking gelijk als het rijden op waypoints. Je hoeft de koers dus niet persé te volgen omdat e GPS op weg is naar een waypoimt

Hoop dat t een beetje duidelijk is (en dat je er iets aan hebt  :-X )
Sweaty, muddy, but happy

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: GPS als kompas
« Reactie #3 Gepost op: 17-12-2006, 13:38 »
En waar heb ji jdie optie koers ingeven dan staan? Maak effe een screenshotje van je scherm, ik kan hem niet echt vinden in de 60Cx.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: GPS als kompas
« Reactie #4 Gepost op: 17-12-2006, 15:25 »
Het is eigenlijk andersom:

je maakt een new waypoint, en dan geef je geen coordinaten op, maar een koers en een afstand. GPS rekent dan de nieuwe coordinaten uit.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 420
Re: GPS als kompas
« Reactie #5 Gepost op: 17-12-2006, 16:32 »
Het is eigenlijk andersom:

je maakt een new waypoint, en dan geef je geen coordinaten op, maar een koers en een afstand. GPS rekent dan de nieuwe coordinaten uit.



Zo bedoel ik het ook

Stappenhandleiding GPS 60

*je drukt op mark (voor het aanmaken van een nieuw waypoint)
*dan druk je op menu (en dan krijg je een keuzemenu)
*hier kies je de optie PROJECTR WAYPOINT
*en nu kun je de koers en het aantal km (tot op 10 mtr nauwkeurig) ingeven

Voilá: Een geprojecteerde koers

Maar zoals Dr Bean al zei, met deze 2 gegeven rekent je GPS het waypoint uit waar deze koers op uit komt en navigeert je hierheen
Sweaty, muddy, but happy

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: GPS als kompas
« Reactie #6 Gepost op: 17-12-2006, 17:31 »
Ja, zo werkt het in de 60Cx ook gelukkig, ik zat in het scherm van het waypoint zelf te kloten om die twee velden aan te passen, maar dan mag dat dus niet.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: GPS als kompas
« Reactie #7 Gepost op: 17-12-2006, 17:57 »
wat je overigens IN de route die je rijdt wel kan doen is het volgende:
(je wilt dus niet stoppen om al dit vorige in te typen he..., dus je wilt een methode waarbij je kunt doorrijden:)

Stel je moet van af een bepaald punt in je roadbook, 3km met koers 30 graden rijden...

Zodra je bij dat 1e punt bent, druk je snel op MOB (dubbel markeren).
de GPS gaat nu naar het MOB punt wijzen (om de man in zee terug te vinden :-) )
als je nu koers 210 gaat rijden t.o.v. dat MOB punt dan ga je dus de goede kant op. Aftand t.o.v dat punt geeft de GPS ook nog aan.

Lastige ius dus dat je 180 graden verschoven moet nadenken... Ik heb nog geen GPS functie/aanduiding gezien die dan juist de goede richting aangeeft.

snappie?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 420
Re: GPS als kompas
« Reactie #8 Gepost op: 17-12-2006, 19:22 »
Dat had ik wel ergens gelezen, positie markeren voor MAN OVER BOARD en in principe kan je het zo ook doen.
Zo had ik er in ieder geval nog niet over gedacht, maar zeker een slimme oplossing als je nog helder/fit genoeg bent om na te denken  :-X  ::)
Sweaty, muddy, but happy

Offline member

  • KTM GO!!!!!!!
  • *****
  • Berichten: 500
Re: GPS als kompas
« Reactie #9 Gepost op: 17-12-2006, 19:43 »
Slim, ga ik gebruiken.

Ad
IT IS GREAT TO DRIVE A LC 8.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: GPS als kompas
« Reactie #10 Gepost op: 17-12-2006, 20:04 »
ik vond het trouwens opmerkelijk: ik heb de vraag hoe zij dat doen aan een paar rallyrijders gesteld, en slecht 1 had er een zinnig antwoord op... Frans.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 420
Re: GPS als kompas
« Reactie #11 Gepost op: 17-12-2006, 20:57 »
ik vond het trouwens opmerkelijk: ik heb de vraag hoe zij dat doen aan een paar rallyrijders gesteld, en slecht 1 had er een zinnig antwoord op... Frans.

Nouja, in principe doen de andere dan sporen volgen en dan rijdt Frans dus voorop, niks mis mee  8)  ;)
Sweaty, muddy, but happy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: GPS als kompas
« Reactie #12 Gepost op: 17-12-2006, 21:23 »

Zodra je bij dat 1e punt bent, druk je snel op MOB (dubbel markeren).
de GPS gaat nu naar het MOB punt wijzen (om de man in zee terug te vinden :-) )
als je nu koers 210 gaat rijden t.o.v. dat MOB punt dan ga je dus de goede kant op. Aftand t.o.v dat punt geeft de GPS ook nog aan.

Volgens mij werkt dat alleen maar wanneer je exact een rechte lijn rijdt, want je rijdt immers van het MOB punt vandaan.
Als je daarbij om een berg moet rijden krijg je nooit meer de juiste koers terug immers de hoek tov MOB is verandert.

Maar ik ben een leek, als het niet zo is hoor ik het graag

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: GPS als kompas
« Reactie #13 Gepost op: 17-12-2006, 21:32 »
Nee:

het MOB punt is gewoon een waypoint met vast coordinaten, en de GPS wijst gewoon in een rechte lijn naar dat punt toe: Daarbij wordt de kompashoek en afstand in een rechte lijn naar dat punt aangegeven.
Het goede ervan is JUIST dat het die rechte lijn afstand aangeeft, omdat je in de werkelijkheid nooit die rechte lijn kan rijden, maar je roadbook wel jusit die info opgeeft.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: GPS als kompas
« Reactie #14 Gepost op: 17-12-2006, 21:38 »
Okee, weer wat geleerd