Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: GPS als kompas  (gelezen 6493 keer)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: GPS als kompas
« Reactie #15 Gepost op: 18-12-2006, 11:24 »
Met een GPS III+ kun je op basis van de afstand en het aantal graden en nieuwe waypoint door de GPS laten uitrekenen met de functie 'mark waypoint' (= enter knop ingeduwd houden)....Kweet niet of dat ook met andere GPSsen kan, maar 't lijkt mij sterk dat dat niet kan...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: GPS als kompas
« Reactie #16 Gepost op: 18-12-2006, 14:02 »
Mijn trukje met de 60 CX

- scrollen met de witte pijl naar een punt dat precies op de juiste afstand en kompas koers ligt van je huidige locatie, deze info zie je boven in het scherm in graden en (kilo)meters meelopen (na een beetje oefenen gaat dat best makkelijk en snel)
- enter: waypoint aanmaken?
- enter: ga naar (waypoint)?
- enter > kaartscherm verschijnt weer met paars lijntje tussen je huidige positie en je net aangewezen punt.

Het is misschien wat meer werk dan MOB maar je hoeft niet op meelopende kleine cijferstjes te letten en alleen maar een paars lijntje te volgen, wat ik een stuk veliger vind :-\
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: GPS als kompas
« Reactie #17 Gepost op: 18-12-2006, 14:18 »
Kunnen we niet eens bij elkaar kruipen en een soort gps workshop houden?

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: GPS als kompas
« Reactie #18 Gepost op: 18-12-2006, 15:31 »
Kunnen we niet eens bij elkaar kruipen en een soort gps workshop houden?

Lijkt mij een nuttige voor het volgende rallye weekend  :-X
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: GPS als kompas
« Reactie #19 Gepost op: 18-12-2006, 18:42 »
Zoals eerder in deze thread al stond: Dit kan je dus ook gewoon rechtstreeks met invoeren doen, zonder dat je hoeft te scrollen enzo.

Citaat
Zo bedoel ik het ook

Stappenhandleiding GPS 60

*je drukt op mark (voor het aanmaken van een nieuw waypoint)
*dan druk je op menu (en dan krijg je een keuzemenu)
*hier kies je de optie PROJECTR WAYPOINT
*en nu kun je de koers en het aantal km (tot op 10 mtr nauwkeurig) ingeven

Voilá: Een geprojecteerde koers

Maar zoals Dr Bean al zei, met deze 2 gegeven rekent je GPS het waypoint uit waar deze koers op uit komt en navigeert je hierheen




Mijn trukje met de 60 CX

- scrollen met de witte pijl naar een punt dat precies op de juiste afstand en kompas koers ligt van je huidige locatie, deze info zie je boven in het scherm in graden en (kilo)meters meelopen (na een beetje oefenen gaat dat best makkelijk en snel)
- enter: waypoint aanmaken?
- enter: ga naar (waypoint)?
- enter > kaartscherm verschijnt weer met paars lijntje tussen je huidige positie en je net aangewezen punt.

Het is misschien wat meer werk dan MOB maar je hoeft niet op meelopende kleine cijferstjes te letten en alleen maar een paars lijntje te volgen, wat ik een stuk veliger vind :-\

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: GPS als kompas
« Reactie #20 Gepost op: 18-12-2006, 18:54 »
ik vond het trouwens opmerkelijk: ik heb de vraag hoe zij dat doen aan een paar rallyrijders gesteld, en slecht 1 had er een zinnig antwoord op... Frans.

Nou voelt het niet meer aan als een stomme vraag  ;)
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: GPS als kompas
« Reactie #21 Gepost op: 18-12-2006, 19:00 »
Zoals eerder in deze thread al stond: Dit kan je dus ook gewoon rechtstreeks met invoeren doen, zonder dat je hoeft te scrollen enzo.


Rechtstreeks invoeren vind ik zelf nou juist veel meer werk dan scrollen; 't is maar wat je het makkelijkst vindt :confused:
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: GPS als kompas
« Reactie #22 Gepost op: 18-12-2006, 19:37 »
Scrollen is vaak eerst uitzoemen, dan de juiste afstand op gaan, en enigszins in de juiste richting. Dan nog wat heen en weer waarbij je altijd net voorbij het gewenste punt gaat. Uiteindelijk toch maar die ene graad verschil tolereren en dus net die afgrond induiken  ;D

Nee, dan is de afstand en richting getalmatig invoeren veel precieser en sneller.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: GPS als kompas
« Reactie #23 Gepost op: 18-12-2006, 20:56 »
Uiteindelijk toch maar die ene graad verschil tolereren en dus net die afgrond induiken  ;D


Maar dat maakt het nou juist zo spannend :D ;)
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: GPS als kompas
« Reactie #24 Gepost op: 18-12-2006, 21:08 »
Kunnen we niet eens bij elkaar kruipen en een soort gps workshop houden?

Mooi onderwerp tijdens het traditionele  ??? wintertreffen (Udo?).

Vorig jaar in de Ardennen een beetje mager bezocht, maarreh hoe zit dat dit jaar? (Ja modjes deze moet misschien afgesplitst  :-*)
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1191
Re: GPS als kompas
« Reactie #25 Gepost op: 19-12-2006, 10:17 »
Is het geen idee om in Woerden een cursus navagtie te organiseren. Tradtionele kompas gebruik en gsp gebruik.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: GPS als kompas
« Reactie #26 Gepost op: 19-12-2006, 11:14 »
Waypoint in Notter of Moordrecht kan zoiets op maat organiseren, zij hebben eigen trainingsruimtes en natuurlijk ook de ITC spullen om een training te geven. Ik heb hierover al eens conrtact met ze gehad.

Ik wil wel weer eens vragen wat zij kunnen bieden aan een groep motorrijders, die bij voorkeur offroad gaan en in gebieden komen waar geen vector kaarten voor - bestaan. Maar dan moet ik wel vooraf een idee hebben wat iedereen hier graag zou willen leren/kunnen etc. Bijvoorbeeld:

- Routes maken in MS
- Tracks editten in MS
- Tracks en routes omzetten in elkaar
- Ozi en andere progjes
- Kaarten omzetten naar vector formaat
- PDA gebruik onderweg
- Werken met een beperkt GPS geheugen
- Navigeren in het openveld
- Allerlei handige geocache trukjes


Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1191
Re: GPS als kompas
« Reactie #27 Gepost op: 19-12-2006, 11:19 »
Wat ik zelf nog mis, kompas gebruik.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: GPS als kompas
« Reactie #28 Gepost op: 19-12-2006, 12:14 »
Of wou je de Shark xtreme gaan proberen Klaas?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2397
Re: GPS als kompas
« Reactie #29 Gepost op: 19-12-2006, 12:47 »
ik hou me aanbevolen voor die cursus ik snap er geen reet van ;)