Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: eigenbouw roadbook  (gelezen 31505 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #30 Gepost op: 12-01-2007, 18:12 »
Citaat van: member
Zou het mogelijk zijn om een schuif-click systeem te maken waardoor je het roadbook op een bracket schuift?
hoe stevig moet dat dan zijn? is het eenvoudig te maken geef eens ideeën

Citaat van: member
Daar mogen gerust een 12V + en een - inzitten. Verder ook graag een 12V aansluitpunt voor je tripmaster met bedrading van binnen uit.

Bij Touratech heb ik twee sets draden in het 'kroonsteenstekkertje' gestoken om niet seperate bedrading voor de IMO te hoeven trekken.
Strak plan, heb er zelf al eens over nagedacht in het verleden maar is nu niet meer boven gekomen ;D
Andere kant als er een soort van kroonsteen op de achterkant zit dan kun je van daaruit ook doorlussen...

Verder komt op de achterkant een stekkerverbinding met de knoppen.

Citaat van: member
Verder zou ik adviseren om aan de achterzijde de drie gaatjes met schroefdraad aan te houden van het formaat Touratech. Dan zijn de houderplaten mooi uitwisselbaar.
Goed idee.
Wie heeft exacte maten en fotootje? Ga ik kijken of dat in te passen is, 50% kans :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #31 Gepost op: 13-01-2007, 12:42 »
Vraagje: je zal het vast wel uitgerekend hebben...., maar hoe ga je de motortjes aandrijven? Je moet immers op een of andere manier garanderen dat het oprollen goed gaat ivm de dikke en de dunne rol, en dat ie toch niet te veel losloopt uit zichzelf.

Ik zie geen overbrenging, dus ik neem aan dat dat tandriempje het gaat doen... of neem je motortjes met een interne overbrenging?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 274
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #32 Gepost op: 13-01-2007, 13:06 »
[moniquemodus aan]He André, kan je er ook in douchen ? en wat doe je aan de binnenkant van het roadbook, behang of stucwerk[/moniquemodus]  :-X :-X



wuhahahaaaa

Maar weer eens opstappen......

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #33 Gepost op: 13-01-2007, 13:49 »
Vraagje: je zal het vast wel uitgerekend hebben...., maar hoe ga je de motortjes aandrijven? Je moet immers op een of andere manier garanderen dat het oprollen goed gaat ivm de dikke en de dunne rol, en dat ie toch niet te veel losloopt uit zichzelf.

Ik zie geen overbrenging, dus ik neem aan dat dat tandriempje het gaat doen... of neem je motortjes met een interne overbrenging?

De motortjes drijven de ieder een as aan middel een getanderiem, die staan (nog) niet ingetekend.
Die motor-tjes hebben een eigen vertragingskast.

Mbt tot het oprollen:
Motor A zorgt ervoor dat het roadbook oprolt, deze wordt dus aangestuurd. Motor B volgt maar wordt aangestuurd. Dus de weerstand van B zorgt ervoor dat het roadbook strak blijft.
Dit is het eenvoudigst (dacht dat TT het ook zo doet) maar motor A moet en de wrijving tussen alle assen opheffen de transmissie opgang brengen en dan ook nog de weerstand overwinnen van de magneten. Met als resultaat dat het papier sneller kan scheuren, of dat er tanden van de transmissie breken zoals het geval bij TT met kunststof tandwielen, nu hebben ze bij TT dat opgelost met stalen tandwielen maar het symptoon is er nog steeds.

Terug naar mijn ontwerp.
Om nu motor A niet teveel te belasten (het papier rondtrekken is al zwaar genoeg) moet er gezorgd worden dat motor B een dergelijke aansturing krijgt dat die  net niet uit zichzelf wil gaan draaien. Motor A krijgt nu ineens niet meer de weerstand van B voor de kiezen. En omdat B net niet wil gaan draaien houdt deze het papier weer strak.


Waarom niet eenvoud zoeken in o-ring aandrijving en dan 1 aandrijving zoals MD
1 o-ring, rekt uit.
2 slip als gevolg van 1
3 rol A rolt langzamer dan B en papier loopt los zoal Bean beschrijft als je over de helft bent van het roadbook komt die pas lekker strak te staan. Er treed dan veel wrijving op de o-ring op (=slijtage). de wrijving moet ook door de motor opgevangen worden door meer vermogen in te stoppen.
4 slip opheffen door middel van een loopwiel die zorgt dat o-ring altijd een bepaalde voorspanning heeft.

Andere kant o-ring is wel meest eenvoudig. Mijn grootste zorgen hierbij zijn de slip, slijtage en veroudering o-ring.
Vandaar op zoek gegaan naar andere mogelijkheden.



Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #34 Gepost op: 13-01-2007, 14:11 »
De trekkende motor stuur je aan met 12 volt, de andere met 6 volt. De spanning isde maat voor het toerental van een gelijkstoommotor, dus zal de trekkende motor harder willen draaien dan de ""duwende" en zo hat papier strak houden zonder dat je de boel overbelast. Moet je een weerstandje in bouwen om van 12 volt naar die 6 volt (of een ander voltage, is een voorbeeld) te komen en dat dat via diodes geschakeld moet worden.

Veroudering en slijtage O-ringen? Nou en? Steek je elke paar ritten een nieuw O-ringetje á 50 ct.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #35 Gepost op: 13-01-2007, 16:20 »
[moniquemodus aan]He André, kan je er ook in douchen ? en wat doe je aan de binnenkant van het roadbook, behang of stucwerk[/moniquemodus]  :-X :-X



wuhahahaaaa



tsssssss stil jij

Enige wat ik van d'r hoor (en dat hoor ik eigenlijk alleen maar) "zit je nu alweer achter de compjuter" en zit ik er niet achter dan is het "Ben je nou alweer met die motor bezig" :D


Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #36 Gepost op: 13-01-2007, 16:22 »
Veroudering en slijtage O-ringen? Nou en? Steek je elke paar ritten een nieuw O-ringetje á 50 ct.

en dat doe je ook als ze teveel gaan slippen?

Mijn ervaring, onderdelen die slijten vertonen het altijd op momenten dat je het niet wil.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #37 Gepost op: 13-01-2007, 17:28 »
Kortere snaren pakken en/of grotere riemschijfjes nemen. Meer oppervlak en/of meer spanning

Voordeel van een O-ring is dat ze geen bal kosten, overal te krikjgen zijn en dat een iets afwijkende maat ook werkt want ze kunnen toch rekken. Een duik in de assortimentsdoos, en je hebt eens tuk of wat passende, waar ook ter wereld  ;) Werken doen ze, want zeker de helft van de Dakar-rijders rijdt met een MD roadbook.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #38 Gepost op: 14-01-2007, 17:50 »
Zo dan vandaag effe alles opnieuw op zijn plaats gezet, behuizing is eenvoudiger geworden.
De maten allemaal uitvoerbaar gemaakt.
Ook is er een extra plaat toegevoegd zodat je als je een rit uitzet kan schrijven.

Nu de tekeningen en de calculatie.

Piccie volgt later.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #39 Gepost op: 15-01-2007, 22:00 »
Dit is het definitieve ontwerp.



Nu druk aan het prijzen verzamelen.
Grootste post is behuizing maken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 260
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #40 Gepost op: 15-01-2007, 22:43 »
Ook is er een extra plaat toegevoegd zodat je als je een rit uitzet kan schrijven.

Hij is gaaf en ik ben blij!! Ik kijk uit naar de echte foto's :)

De eerste is verkocht! :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4268
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #41 Gepost op: 16-01-2007, 09:15 »
Waarom niet gewoon een lekker sterke aluminium behuizing? Het ontwerp is super in ieder geval.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11357
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #42 Gepost op: 16-01-2007, 09:35 »
Ik vraag me af als er een IMO/ICO bevestigd is aan de bovenkant van het RB, of die perspex klep nog wel open kan / open blijft staan.

Naar beneden klappen is waarschijnlijk ook geen optie. Opzij misschien?

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #43 Gepost op: 16-01-2007, 09:46 »
Ik vraag me af als er een IMO/ICO bevestigd is aan de bovenkant van het RB, of die perspex klep nog wel open kan / open blijft staan.

Naar beneden klappen is waarschijnlijk ook geen optie. Opzij misschien?

f*ck

maar voor ik op de zaken vooruit loop zal ik er een IMO/ICO bij tekenen en projecteren.
Dan een animatie erop loslaten en zien waar het misgaat met de klep.
Gaat het echt niet goed dan komt optie Nop in beeld


Verder gaat het vandaag ook niet vanmiddag naar ziekenhuis voor een 2opinion.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1582
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #44 Gepost op: 16-01-2007, 09:48 »
Die Noppy denkt ook aan alles hé ::)

Ziet er goed uit André.

Ik heb gisteren weer eens een nieuw beugeltje mogen fabrieken om de deksel van mijn TT-roadbook vast te zetten. Ben dus weer eens met de neus op de feiten gedrukt dat het beter kan. En voor Spanje ga ik toch ook nog maar eens achter een tandwielen-update aan. Heb nl. nog die kunstsstofwielen ::)


GJ :D
Don't even bother to agree with me, I 've already changed my mind :-)