Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: eigenbouw roadbook  (gelezen 31861 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #90 Gepost op: 05-02-2007, 23:05 »
Euh maken mal, in hoeverre dit doorberekent moet worden.

En de speurtocht naar onderdelen die goedkoop zijn, maar waarvan wel de kwaliteit gewaarborgd is.
Dit weer doorrekenen.
Tekening eventueel aanpassen naar nieuwe standaard onderdelen. tja enz enz

Offline member

  • *****
  • Berichten: 233
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #91 Gepost op: 05-02-2007, 23:11 »
Ziet er allemaal netjes uit, Freak moet ook eens gaan knustelen aan de DR800
Op de big zit standaard al een prachtig vierkant pijpje gelast op je balhoofd !!
Heb je dat alvast, hoort die toch bij de ideale allroad??

Offline member

  • Four is more!! EML MQ 750 (AT Quad), Scania P93M 4x4, Renault TRM 2000 4x4
  • *****
  • Berichten: 311
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #92 Gepost op: 05-02-2007, 23:39 »
Euh maken mal, in hoeverre dit doorberekent moet worden.

en wat voor materiaal heb je in gedachte?
Ooit aan rotatiegieten of vacuumdieptrekken van thermoplasten gedacht?????

prachtig project! ik volg het met grote intresse, afhankelijk van de prijs ben ik ook op de markt voor zo'n roadbookhouder! ::)

GA ZO DOOR OOSSIE!!!!!!!!!!! :P
Doe mij maar off-road op vier wielen.... dan val ik namelijk niet zo gauw om.... snap je??!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #93 Gepost op: 06-02-2007, 06:36 »
Wat denk je van eerst eens een roadbook te bouwen en netjes bij te houden wat de kosten zijn. Werkt beter dan koffiedik gaan zitten kijken vooraf, want achteraf blijkt dat toch nooit te kloppen. (als je nou een offerte moet maken voor een groot werk, zul je wel moeten, maar nu is dat allemaal niet zo spannend..)  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #94 Gepost op: 06-02-2007, 09:34 »
Gedeeltelijk eensch,
maar in het wilde weg maar wat bestellen en laten maken dan weet je zeker dat je een overschrijding hebt.
Als ik nu niet kostenbewust bezig ben dan wordt serie ook nooit wat.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1191
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #95 Gepost op: 06-02-2007, 09:37 »
André ik zou zeggen ga voor de grote partij,we hebben het er nog over, zorg dat hij beter is dan MD en touratech.

Maar stop voor je eigen best wil met deze topic,je concurrent slaapt nooit. Als je dit tenminste commercieel wil gaan maken.

Wellicht het plan en de proto verkopen is ook een optie. Ontwikkel hem door en en ga het beschrermen.Hoe,dat weet ik ook niet,laat je hier over informeren.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #96 Gepost op: 06-02-2007, 10:19 »
Ik zou gewoon doorgaan met het topic André:  er is hier simpelweg heel veel gebruikservaring van roadbooks. Probeer zoveel als mogelijk input te vergaren; nadat je eenmaal aan het bouwen bent geslagen is het zeer kostbaar om wijzigingen die de fundamenten van je design raken alsnog door te voeren.

Door het hier te bespreken voorkom je dat soort denkfoutjes.

Indien je straks een eerste serie van 10 prototypes gebouwd hebt, dan zou ik maar eens een maand of drie aankijken en zien wat er allemaal stuk gaat. Indien het punten zijn die je over de gehele serie vaker terug ziet komen misschien nog eens je design aanpassen.

Misschien dat je díe laatste aanpassingen wel voor je zelf houdt om de 'concurrent' niet wijzer te maken.

Grx,

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1191
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #97 Gepost op: 06-02-2007, 10:46 »
Ik zou voor de bediening gewoon kiezen van Touratech de ronde alu houder met 5 drukkers. Van het weekend een hele mooie solide schakelaar gezien van Jac Tiel,deze ging gewoon kapot op de zwakste schakel.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 125
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #98 Gepost op: 06-02-2007, 17:31 »


indien je van mening bent dat het ontwerp klaar zou moeten zijn voor productie dan kan ik je wellicht helpen

heb aardig wat ervaring met productieprocessen en outsourcing op plekken waar dit soort dingen vandaan horen te komen

proto's ook geen probleem...............

groet,


Erik

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #99 Gepost op: 06-02-2007, 17:45 »
Ooit aan rotatiegieten of vacuumdieptrekken van thermoplasten gedacht?????

Rotatiegieten is duur, mal kosten erg hoog
Vacuumdieptrekken. zou kunnen, bijna zelfde mal als bij het lamineren.
Thermovormen heb je ook nog

Nadeel je komt in een thermoplast terecht. Akelige eigenschap van een thermoplast is dat ze harder worden als het koud is en softer worden bij warme temperaturen.
Temp spanne is -20 tot een 40 graden, woestijn kan het en koud en warm zijn. Daarnaast is het repareren van thermoplast lastiger.
En de vormstabiliteit moet voldoende hoog zijn.
Allemaal eigenschappen die het moet hebben.
Heb eea serieus overwogen maar ga de mal voor de proto dit weekend maar eens maken.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #100 Gepost op: 06-02-2007, 19:28 »
Ben met Oossie eens, lamineren is de beste optie (of een alu kast zetten en lassen)

In het zonnetje lopen zomers temperaturen zo op naar 50 a 60 graden, en dan wordt een thermoplast behoorlijk zacht. Nadeel van een vacuumdiepgetrokken voorwerp is dat het terug wil naar zijn oorsprokelijke vorm en er de vorm weer terug uit gaat.

Zet op een rij wat je nodig hebt en ga zoeken naar de onderdelen. Leveranciers zijn er zat. Je vraagt offerte aan (of gewoon de prijs voor een particulier) of je vraagt via je werk een offerte (staat wat professioneler en ze gaan dan ook serieus met je vraag om)

Zet de prijzen op een rijtje en je hebt je aanschaf.
Voor snij/laser/knip en zetwerk doe je dat ook.

Dan je eigen uren nog, (en je uurtarief mag je zelf bepalen ;)) als je die rekent. Als je ze wel rekent, schrik niet en schroom niet, is altijd meer als je denkt (uit ervaring gesproken.. maak ook weleens offertes ;)) Over het algemene zijn de uren de grootste kostenpost...



Offline member

  • Four is more!! EML MQ 750 (AT Quad), Scania P93M 4x4, Renault TRM 2000 4x4
  • *****
  • Berichten: 311
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #101 Gepost op: 06-02-2007, 20:41 »
Ben met Oossie eens, lamineren is de beste optie (of een alu kast zetten en lassen)

In het zonnetje lopen zomers temperaturen zo op naar 50 a 60 graden, en dan wordt een thermoplast behoorlijk zacht. Nadeel van een vacuumdiepgetrokken voorwerp is dat het terug wil naar zijn oorsprokelijke vorm en er de vorm weer terug uit gaat.

Zet op een rij wat je nodig hebt en ga zoeken naar de onderdelen. Leveranciers zijn er zat. Je vraagt offerte aan (of gewoon de prijs voor een particulier) of je vraagt via je werk een offerte (staat wat professioneler en ze gaan dan ook serieus met je vraag om)

Zet de prijzen op een rijtje en je hebt je aanschaf.
Voor snij/laser/knip en zetwerk doe je dat ook.

Dan je eigen uren nog, (en je uurtarief mag je zelf bepalen ;)) als je die rekent. Als je ze wel rekent, schrik niet en schroom niet, is altijd meer als je denkt (uit ervaring gesproken.. maak ook weleens offertes ;)) Over het algemene zijn de uren de grootste kostenpost...


Nou moet ik toegeven dat ik persoonlijk ook voor een aluminium ombouw zou gaan....

Ik weet dat mijn oude werkgever ( carrosseriebouwer) de laatste tijd erg veel volautomatisch laat maken( lichtbakken, tanks gereedschapskisten etc.), snijden, zetten en lassen in een productielijn. ::)
Ik zal eens naar hun adres vragen, misschien kun je er wat mee ;)

je hoort van me


Doe mij maar off-road op vier wielen.... dan val ik namelijk niet zo gauw om.... snap je??!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1191
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #102 Gepost op: 06-02-2007, 21:12 »
Wat s lamineren?

Offline member

  • Four is more!! EML MQ 750 (AT Quad), Scania P93M 4x4, Renault TRM 2000 4x4
  • *****
  • Berichten: 311
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #103 Gepost op: 06-02-2007, 21:48 »
Wat s lamineren?

polyester matjes plakken............... :-X
Doe mij maar off-road op vier wielen.... dan val ik namelijk niet zo gauw om.... snap je??!!

Offline member

  • DR-Z 400s '06
  • *****
  • Berichten: 1000
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #104 Gepost op: 07-02-2007, 06:27 »
Ooit aan rotatiegieten of vacuumdieptrekken van thermoplasten gedacht?????

 ;D ;D ;D Geen idee wat het is, maar het klinkt erg grappig! hahaha
Waar geen weg is, is een wil.