Goed, even wat meer over de triptellers. Deze zijn gebaseerd op een ontwerp dat ik al een tijdje had liggen van een eerder roadbook-project, maar ze krijgen wat speciale geintjes.
Waarom triptellers in het roadbook? Nou, als je roadbook wilt gaan rijden dan heb je triptellers nodig. 't is dus eigenlijk logisch dat die in hetzelfde doosje zitten als het roadbookpapier.
Standaardfeatures: Tussenafstand, totaalafstand, gemiddelde snelheid, topsnelheid, afstanden corrigeerbaar, de hele rambam. De features worden door software geregeld, dus da's zo simpel of complex te maken als nodig.
Wat ze niet gaat doen is toerental, olietemperatuur, buitentemperatuur, etcetera.
Het LCD word een simpel degelijk numeriek display met grote cijfers en achtergrondverlichting voor de nachtritten. En alleen cijfers. Grafische displays (a-la IMO) gaan stuk en vreten stroom. Logisch; een glaspaneel met 32 segmenten die de cijfers vormen is minder kwetsbaar dan een glaspaneel met 12000 segmenten die de puntjes vormen waarmee je je cijfers maakt.
De triptellers hebben een dubbele voeding: ze slikken 7-30V afkomstig vanuit een DC (accu) of AC (lichtspoel) bron. Verder krijgen ze een CR2032 lithium-celletje waarvan alles werkt op de achtergrondverlichting na. Als je elektriek uitvalt doen je triptellers het tenminste nog. En zo'n CR2032-celletje is zo standaard dat ze die in Bokkiewokkiestan ook nog op de plank hebben liggen.
Buiten de normale ICO-functionaliteit krijgen deze tellers nog extra geintjes:
- Ze hangen met elkaar in een 'netwerk' dat opgebouwd word uit bedrading die er toch al moet lopen. Geen extra kabels. Als alle tellers in orde zijn functioneert het geheel als 1 tripteller met meerdere schermpjes. Gaat er een teller kapot, dan blijven de anderen functioneren. En die weten ook wat voor wielomtrek-correctie je ingesteld hebt, wat de tussen- en totaalafstand is, wat de gemiddelde snelheid was, hoe lang je gereden hebt, etcetera. De bedoeling is dat het zelf nog verder gaat, en dat de tellers kijken wat ze voor functionaliteit kunnen 'lenen' van de buren als ze zelf wat missen. Dus stel: je hebt lomp gedaan, en het voedingscircuit en snelheidssensor-interface van teller #1 is kapot. Die gaat dan proberen of-ie van de 'buren' de benodigde informatie en voeding kan 'lenen' zodat jij toch je weg kunt vervolgen met zo min mogelijk storing.
- De tellers krijgen een RS232 interface. Die ga je nodig hebben voor de geintjes hieronder, maar je zou er ook je GPS (of losse GPS-muis) aan kunnen knopen, zodat de triptellers kunnen blijven werken als je je wielsensor sloopt. Wederom proberen de tellers je op weg te houden.
- Je kunt zelf nieuwe firmware in de tellers zetten. Ik kan van achter mijn bureau hele leuke dingen verzinnen, maar soms werken dingen in de praktijk nou eenmaal niet zoals bedoeld. Dan is het wel handig als je zelf nieuwe software kunt laden door het ding met een kabeltje aan je laptop, PC of PDA te knopen.
- Je hebt altijd mensen die wat speciaals willen. Die mensen krijgen de mogelijkheid om de software te modificeren en uit te breiden met gratis te verkrijgen tools.