Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: eigenbouw roadbook  (gelezen 31871 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #105 Gepost op: 07-02-2007, 20:37 »


goed dit is definitief.

Komend weekend mal maken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1582
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #106 Gepost op: 07-02-2007, 22:49 »
Heb je nou de ICO's in de RB-houder getekend?

Dat maakt de markt weer een stuk kleiner, past mijn IMO 100R50 nu nog wel :-\


GJ :-[
Don't even bother to agree with me, I 've already changed my mind :-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #107 Gepost op: 07-02-2007, 22:58 »
Da's geen ICO...


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1582
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #108 Gepost op: 07-02-2007, 23:01 »
Wasdadanwel????


GJ  ::)
Don't even bother to agree with me, I 've already changed my mind :-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 750
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #109 Gepost op: 07-02-2007, 23:12 »
Da`s een DABITTilizer!
J-P

Honda VFR1200X DCT crosstourer

Offline member

  • Four is more!! EML MQ 750 (AT Quad), Scania P93M 4x4, Renault TRM 2000 4x4
  • *****
  • Berichten: 311
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #110 Gepost op: 07-02-2007, 23:28 »
Da`s een DABITTilizer!

 :o  :o  :o HELEMAAL HEFTIG!!!!!! ::) ::) ::)
Doe mij maar off-road op vier wielen.... dan val ik namelijk niet zo gauw om.... snap je??!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #111 Gepost op: 08-02-2007, 09:22 »
Oosie ik ben echt heel benieuwd na het eindresultaat. 8)
Zo zie je maar als je niet kunt werken, dan doe je dat toch thuis. :-X
Goed bezig!
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1191
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #112 Gepost op: 08-02-2007, 09:36 »
André ziet er profi uit alleen ga je hier de PD markt niet halen. Als ik een zware rit zou rijden,wil ik losse componenten hebben die snel uit te wisselen zijn. Of je moet de Dabitelizer snel uitwisselbaar maken. Hij is wel gaaf.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #113 Gepost op: 08-02-2007, 09:49 »
Ik laat het praten verder aan Oossie over; die mag bepalen hoeveel hij erover kwijt wil. Maargoed, vanaf de andere kant is het ook weer niet zo moeilijk te raden wat een ding met cijfertjes boven een roadbook zou moeten gaan doen. Denk ICO Rayye VR Light, en je zit een aardig eind in de richting  ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #114 Gepost op: 08-02-2007, 09:51 »
André ziet er profi uit alleen ga je hier de PD markt niet halen. Als ik een zware rit zou rijden,wil ik losse componenten hebben die snel uit te wisselen zijn. Of je moet de Dabitelizer snel uitwisselbaar maken. Hij is wel gaaf.

Dabitelizer 1&2. Tja Dabit had een goede suggestie.
Printplaatjes kun je er zo uit trekken en klaar....

Maar men moet even door denken:
- Geen frame meer nodig die achter de roadbook naar imo/ico hoeft! lager gewicht
- Printplaat gemakkelijk te verwisselen in geval van defect of wat dan ook
- Geen vocht issue, ruimtelijker behuizing, condens aanslag zal minder zijn en de tripmasters blijven het nog steeds doen.
- 1 behuizing, lager gewicht
- 1 stroompunt
- Minder onderdelen, lager gewicht
- Minder kabel prut, lager gewicht

En wat lager gewicht betekent weten we allemaal. Dus minder gewicht op het balhoofd.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 750
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #115 Gepost op: 08-02-2007, 12:12 »
Pff straks moet ik nog vermageren ook, alles moet maar een lager gewicht
J-P

Honda VFR1200X DCT crosstourer

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #116 Gepost op: 08-02-2007, 12:14 »
 ;D ::)

wat jij wilt J-P  :-*

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #117 Gepost op: 08-02-2007, 12:17 »
Goed, even wat meer over de triptellers. Deze zijn gebaseerd op een ontwerp dat ik al een tijdje had liggen van een eerder roadbook-project, maar ze krijgen wat speciale geintjes.

Waarom triptellers in het roadbook? Nou, als je roadbook wilt gaan rijden dan heb je triptellers nodig. 't is dus eigenlijk logisch dat die in hetzelfde doosje zitten als het roadbookpapier.

Standaardfeatures: Tussenafstand, totaalafstand, gemiddelde snelheid, topsnelheid, afstanden corrigeerbaar, de hele rambam. De features worden door software geregeld, dus da's zo simpel of complex te maken als nodig.

Wat ze niet gaat doen is toerental, olietemperatuur, buitentemperatuur, etcetera.

Het LCD word een simpel degelijk numeriek display met grote cijfers en achtergrondverlichting voor de nachtritten. En alleen cijfers. Grafische displays (a-la IMO) gaan stuk en vreten stroom. Logisch; een glaspaneel met 32 segmenten die de cijfers vormen is minder kwetsbaar dan een glaspaneel met 12000 segmenten die de puntjes vormen waarmee je je cijfers maakt.

De triptellers hebben een dubbele voeding: ze slikken 7-30V afkomstig vanuit een DC (accu) of AC (lichtspoel) bron. Verder krijgen ze een CR2032 lithium-celletje waarvan alles werkt op de achtergrondverlichting na. Als je elektriek uitvalt doen je triptellers het tenminste nog. En zo'n CR2032-celletje is zo standaard dat ze die in Bokkiewokkiestan ook nog op de plank hebben liggen.

Buiten de normale ICO-functionaliteit krijgen deze tellers nog extra geintjes:

- Ze hangen met elkaar in een 'netwerk' dat opgebouwd word uit bedrading die er toch al moet lopen. Geen extra kabels. Als alle tellers in orde zijn functioneert het geheel als 1 tripteller met meerdere schermpjes. Gaat er een teller kapot, dan blijven de anderen functioneren. En die weten ook wat voor wielomtrek-correctie je ingesteld hebt, wat de tussen- en totaalafstand is, wat de gemiddelde snelheid was, hoe lang je gereden hebt, etcetera. De bedoeling is dat het zelf nog verder gaat, en dat de tellers kijken wat ze voor functionaliteit kunnen 'lenen' van de buren als ze zelf wat missen. Dus stel: je hebt lomp gedaan, en het voedingscircuit en snelheidssensor-interface van teller #1 is kapot. Die gaat dan proberen of-ie van de 'buren' de benodigde informatie en voeding kan 'lenen' zodat jij toch je weg kunt vervolgen met zo min mogelijk storing.

- De tellers krijgen een RS232 interface. Die ga je nodig hebben voor de geintjes hieronder, maar je zou er ook je GPS (of losse GPS-muis) aan kunnen knopen, zodat de triptellers kunnen blijven werken als je je wielsensor sloopt. Wederom proberen de tellers je op weg te houden.

- Je kunt zelf nieuwe firmware in de tellers zetten. Ik kan van achter mijn bureau hele leuke dingen verzinnen, maar soms werken dingen in de praktijk nou eenmaal niet zoals bedoeld. Dan is het wel handig als je zelf nieuwe software kunt laden door het ding met een kabeltje aan je laptop, PC of PDA te knopen.

- Je hebt altijd mensen die wat speciaals willen. Die mensen krijgen de mogelijkheid om de software te modificeren en uit te breiden met gratis te verkrijgen tools.

Offline member

  • Africa Twin & VW Buggy 2.0L
  • *****
  • Berichten: 540
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #118 Gepost op: 08-02-2007, 12:25 »
Die gaat er vreselijk mooi en professioneel uit zien!

Alleen maak je dan de markt niet te beperkt? gewone goedwillende amateurs die niet de PD rijden en die een goedkoper alternatief zoeken voor het dure TT roadbook zullen hier door gaan afvallen. Of heb ik het mis?
ik ben voorlopig nog maar even een af(ge)vallige.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #119 Gepost op: 08-02-2007, 12:35 »
Alleen maak je dan de markt niet te beperkt? gewone goedwillende amateurs die niet de PD rijden en die een goedkoper alternatief zoeken voor het dure TT roadbook zullen hier door gaan afvallen. Of heb ik het mis?

Iedereen heeft nu een IMO (althans 80%). maak die zo dat die de normale standaard teller vervangt.
Dan heb je dit roadbook met 2 triptellers inclusief en exclusief voor het gebruik van roadbook ritten.
Als je dan bv een enduro / otr rijdt eenvoudig roadbook losdraaien en je hebt er geen last meer van!
Een uitvoering voor Klaas zal ook gemaakt worden zodat hij zijn voorganger kan blijven volgen ;D (het zogenaamde Drive-By-Wire box zal het dan heten)


Ik overweeg om ook de roadbook zonder triptellers te maken. Je hebt dan een leuk pennen bakje (Special voor Jeroen :-X )