Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: eigenbouw roadbook  (gelezen 31874 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #135 Gepost op: 08-02-2007, 20:14 »


Veel werken met een draaikabeltje, nog steeds ;)

Offline member

  • HP2
  • Member
  • *
  • Berichten: 136
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #136 Gepost op: 08-02-2007, 20:46 »
En ik heb niet genoeg know-how om t wel aanwezige signaal op te pikken.....daarbij komt dat signaal van het achterwiel en met mijn gashand klopt het aantal omwentelingen niet met het aantal gereden meters  8)

Ik heb wel eens 180 "gereden" terwijl je er bij wijze van spreken naast kon blijven lopen.....
Met vriendelijke groet,

Albert J. Siemers

"Assumption is the mother of all fuck-ups"

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #137 Gepost op: 08-02-2007, 21:44 »
Hmmm, hij wordt steeds mooier!! Ik zou maar vast een patent aan gaan vragen Oossie!

Gelukkig moet ik nog steeds een ico of iets dergelijks aanschaffen, dus ik ben benieuwd wat dit gaat worden (vooral qua prijs dan...).


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1191
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #138 Gepost op: 08-02-2007, 21:52 »
Dabit, het mooiste is als hij op de bestaande sensor kan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #139 Gepost op: 08-02-2007, 22:23 »
Ik heb het nou zo dat in principe alles dat tussen massa en een eventuele willekeurige positieve spanning lager dan 70 Volt schakelt zou moeten werken. Een sensortje van een fietscomputer, de ABS sensor van BMW's, een geschikte pickupspoel, een mooi degelijke industriele hallsensor, whatever. Verder zijn er 'vakjes' op de printplaat om eventueel extra onderdelen te monteren voor 'moeilijke gevallen'.

Geeft dat ding meerdere pulsen per wielomwenteling, dan moet je je wielomtrek evenredig verkleinen. Geeft dat ding geen pulsen meer, dan moet je de tripteller een NMEA signaal aanbieden afkomstig uit een GPS-muis of reeds aanwezige GPS. Wat niet ideaal is, maar beter dan niks.


Nog een vraag: Hoe voorkomen jullie dat je stil komt te staan omdat je stuurknoppen stuk zijn en je je tellers niet meer kunt resetten/corrigeren?
De reden dat ik het vraag: ik wilde het 'netwerk' tussen de tellers onderling over de stuurknopbedrading laten lopen; die ligt er toch. Dat werkt alleen niet als je aan elke teller een apart setje stuurschakelaars plakt..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4275
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #140 Gepost op: 09-02-2007, 12:07 »
stuurschakelaars zou ik appart willen, een mooie die je vaak gebruik en de backup die je minder gebruik. kan je je niet verwarren met de totalen bijvoorbeeld ook
die dingen zou ik ook zo simpel mogelijk houden dat je de al doordachte oplossing voor MD (zie dakar plaatjes) ook kan gebruiken.
Lus tussen bijde gewoon intern in de RB houden dan..
Denk je een proto of zelfs final te hebben voor de Oost europa rally?
Dat lijkt me geschikt om hem te gaan proberen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #141 Gepost op: 09-02-2007, 12:22 »
Denk je een proto of zelfs final te hebben voor de Oost europa rally?
Dat lijkt me geschikt om hem te gaan proberen.

IK leg me niet vast op een datum.
Maar mag verwachten dat dan de proto in reallive te bewonderen is.

Om het in mooie komkommerciele termen te zeggen:
Q2 2007 wordt verwacht het product te presenteren.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #142 Gepost op: 09-02-2007, 12:48 »
Iedereen heeft nu een IMO (althans 80%). maak die zo dat die de normale standaard teller vervangt.
Dan heb je dit roadbook met 2 triptellers inclusief en exclusief voor het gebruik van roadbook ritten.
Als je dan bv een enduro / otr rijdt eenvoudig roadbook losdraaien en je hebt er geen last meer van!



Tijdens de Dakar en wellicht ook andere rallies wordt veel met een CAP (kompaskoers) gereden. In de cockpit van veel rallyfietsen wordt boven het roadbook daarom ook een CAP display (die van ERTF) naast de ICO geplaatst. Signaal komt van een GPS/NMEA en werkt als een soort repeater. Een reserve/tweede ICO zit meestal onder onder het roadbook.

Misschien een idee om 1 van de 2 triptellers ook een kompaskoers te kunnen laten weergeven. Of was dit al in het concept opgenomen :-X



Tja, als het roadbook Dakar-complient wordt heb je er meteen zo'n 300 potentiele klanten bij ::)
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #143 Gepost op: 09-02-2007, 12:57 »
Dabi schreef eerder al zoiets over GPS koppeling.

En aangezien GPS uitgang signaal allemaal NMEA is (Garmin heeft er natuurlijk een eigen lekker sausje overheen gegooit)
Is het geen probleem dit te implementeren is extra programmeer werk maar is te doen.

Goeie tip trouwens

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4275
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #144 Gepost op: 09-02-2007, 19:30 »
IK leg me niet vast op een datum.
Maar mag verwachten dat dan de proto in reallive te bewonderen is.

Om het in mooie komkommerciele termen te zeggen:
Q2 2007 wordt verwacht het product te presenteren.
Mijn reactie was meer ook omdat er tegen die tijd best wat mensen nog een roadbook nodig hebben, waaronder ik zelf.
Ik zou sterk overwegen jouw kastje te kopen ipv. een MD/imo combi.
Maar dan moet ik wel enige zekerhijd hebben dat het tegen die tijd mogelijk is, ik wil je verder niet opjagen ofzo  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #145 Gepost op: 09-02-2007, 20:04 »
Snap ik. ::)

Heb vrouwlief weekend weggestuurd zodat ik ongestoord kan zitten kleien ;D heb alles klaar liggen maar had effe ongelukkie. Proberen zonder krukken te lopen is niet zo handig :confused: ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #146 Gepost op: 09-02-2007, 23:59 »
Ik heb nog wel redelijk wat tijd nodig voordat de triptellers in productie kunnen. PCBtje verder layouten, prototypes laten maken in bokkiewokkiestan om de kosten te drukken, prototypes testen, en software kloppen. Da's al niet iets wat je in een weekendje doet, en dan heb je 1 of 2 werkende tellers. Daarna is het productierijp maken, wat ook niet vanzelf gaat. De elektronica moet bijvoorbeeld 100% doorgetest kunnen worden, pijnpunten is de assmeblage moeten weggewerkt worden, er zit levertijd op componenten, en voor de verkoop zal het moeten voldoen aan de EMC eisen zodat er een CE keurmerk op kan.

't kan allemaal best sneller, maar dan kost het gewoon heel veel meer geld.

Je zult inmiddels wel begrijpen dat dingen als kompaskoers e.d. onderop de prioriteitenlijst staan. Maar er is geen technische reden waarom het niet zou kunnen.

@Oossie: Dus jij vergeet ook wel eens dat je die dingen nog nodig hebt?  Manman, wat herkenbaar ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #147 Gepost op: 10-02-2007, 14:48 »
Dus jij vergeet ook wel eens dat je die dingen nog nodig hebt?  Manman, wat herkenbaar ;D

Ach je kent het wel, effe snel naar boven nog een stukkie materiaal pakken. Ach kan wel zonder krukken.
Boven op de overloop struikel je vervolgens omdat hinken op 1 poot met slippertjes aan niet altijd ff lekker gaat.
En ach nu valt het allemaal wel mee ::)

Idd time to market zal wel een tijdje duren.
Maar vindt ook de ervaringen uit een rally belangrijk, maar eens kijken wat we kunnen doen, 'k beloof niks.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #148 Gepost op: 16-02-2007, 09:38 »
Update

Glasvezel mal is nu 95% klaar.
Nog wat extra verstevigingen lamineren vandaag en dan de mal strak maken.
Dan kan ik volgende week eindelijk met de behuizing gaan lamineren.

Offline member

  • HP2
  • Member
  • *
  • Berichten: 136
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #149 Gepost op: 16-02-2007, 09:56 »
Go Oossie GO!!!!!! (en dan niet in KTM blauw of oranje :D)
Met vriendelijke groet,

Albert J. Siemers

"Assumption is the mother of all fuck-ups"