Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: eigenbouw roadbook  (gelezen 31880 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #150 Gepost op: 16-02-2007, 10:00 »
hij wordt naturel materiaal kleur :D
en dat is 2 kleurig ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #151 Gepost op: 16-02-2007, 16:49 »
Epoxy is toch alleen in KTM ORANJE en BLAUW te leveren !!  :-X

andere kleuren kunnen natuurlijk wel gemaakt worden tegen passende meerprijs (afhakelijk van de merk-kleur)  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #152 Gepost op: 16-02-2007, 16:59 »
naa,

nee proto wordt in het hele mooie zwart met geel geadert uitgevoerdt :D
Mal zal morgen mooi doorgehard zijn, zodat die nog even de oven in kan om uit te bakken.


Vrouwlief begon alweer te klagen, wat stinkt hier zo ;D dat stinkt niet das lekker :D terwijl ik toch op mijn lamineer kamer goed doorgelucht heb :-\ de trek zal wel weer de verkeerde richting op zijn gister geen lichtje te bespeuren.

Nou ja het is voor een goede zaak ::)



Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #153 Gepost op: 19-02-2007, 12:37 »
PCB-tjes van de triptellers zijn ook ver klaar. Nog wat (beetje veel) opschonen, en ze kunnen richting de fabriek.

'onderkant met sporen'



'LCD-kant met LEDjes'



Offline member

  • *****
  • Berichten: 4275
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #154 Gepost op: 19-02-2007, 13:30 »
Tjee, je kan al die functies doen met 1 chippie?  8)

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #155 Gepost op: 19-02-2007, 17:58 »
Tjee, je kan al die functies doen met 1 chippie?  8)
tuurlijk
heb jij je telefoon wel eens opengemaakt?
als je een simple heb zit er ook maar 1 chip in

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #156 Gepost op: 19-02-2007, 18:05 »
je wil niet weten wat wij allemaal in 1 chippie stoppen.  met zo'n 30 miljoen transistortjes in 1 chip kan je een boel doen!

En als dat niet genoeg is, stoppen we gewoon 2 of 3 chippies in 1 huisje, dan lijkt het voor de klant nog steeds 1 ding.

 :) ;) (vakideoten he..)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #157 Gepost op: 19-02-2007, 19:00 »
Ah, Dr. Bean is ook vonkenboer van beroep? :D

Dat enkele chippie is trouwens een soort van 'Commodore 64' in een doosje, alleen dan nog wat primitiever. Ik heb maar liefst 16 kilobyte programmageheugen en 0.75 kilobyte werkgeheugen. Vergelijk dat eens met je PC, waar ze in megabytes (1000x zoveel) en gigbytes (1 miljoen keer zoveel) rekenen. Royaal he?

Dat chippie zelf kan helemaal niks; 't is maar net hoe je 'm programmeert.

En dat programmeren gaat ongeveer zo:

if (wielsensor puls) then
   TussenAfstand = TussenAfstand+Wielomtrek;
   TotaalAfstand = Totaalafstand+Wielomtrek;

if (knoppie 1 ingedrukt) then
   TussenAfstand = TussenAfstand+10 meter;

if (knoppie 2 ingedrukt) then
   TussenAfstand = TussenAfstand-10 meter;

if (knoppie 3 ingedrukt) then
   TussenAfstand = 0;

ToonAfstand (Tussenafstand);

<enzovoorts>

Uiteraard is dit een sterk vereenvoudigde versie van de werkelijkheid ;)

Mocht je de ingebouwde software niks vinden en wil je wat anders, dan heb je de mogelijkheid om een eigen programma te schrijven en te gebruiken.


Links op de printplaat zie je schoefconnectoren voor het aansluiten van accuspanning, de wielsensor, en de stuurknoppen.
Helemaal rechts zit de 'netwerkstekker'. Die verbind verschillende triptellers met elkaar en zorgt ervoor dat ze van elkaars gegevens zoals wielomtrek en gereden afstand gebruik kunnen maken. En als de spanning van de ene wegvalt, dan kan-ie stroom 'lenen' van de ander.

Op dat stekkertje moet je ook de GPS aansluiten als je daar gebruik van wilt maken. Of de PC, als je een nieuw programma wilt laden vanaf je PDA of PC. Dat stekkertje aansluiten is niet verplicht, dus als het stuk gaat is er niks aan de hand.

Vervangen van de teller is een kwestie van de schoeven losmaken waarmee hij vast zit, en de kabels overzetten. Heb je haast, dan is in principe alleen de 'netwerkstekker' al genoeg.

Offline member

  • Four is more!! EML MQ 750 (AT Quad), Scania P93M 4x4, Renault TRM 2000 4x4
  • *****
  • Berichten: 311
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #158 Gepost op: 19-02-2007, 19:16 »
OOOOO, LEKKER SIMPEL............... zoiets dus........

  ;D ;D ;D
Doe mij maar off-road op vier wielen.... dan val ik namelijk niet zo gauw om.... snap je??!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #159 Gepost op: 19-02-2007, 19:45 »
 ::) het is echt allemaal abracadabra voor mij, ik sta echt vol verwonderi ng te kijken naar zo'n plaatje, voel me niet echt slimmer na het lezen en zien van dit... ::)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #160 Gepost op: 19-02-2007, 20:07 »
Ziet er allemaal goed uit DaBit!! Welk sjippie gebruik je?
Misschien een puntje van aandacht: je schrijft (tiept  ::)) schreofconnectoren. Is dat een goede optie op een trillende motor? Wordt de mechanische belasting op de kale aders van de bedrading niet te groot? Al gedacht over het aansloderen, en dan naar buiten brengen van de aansluitingen en aan een molex te knijpen of zo? Dan kan de gebruiker verder aansloderen/schroeven/kroonstenen wat hij zelf zou willen. Mijn ervaring met schroefconnectoren is dat in het begin met verse aders het allemaal goed gaat, tot je en jaartje verder bent en de aders beginnen te oxideren en één voor één af beginnen te breken (als je schroefje niet al eerder losgetrilt is, wat je natuurlijk zou kunnen voorkomen door te verzegelen)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #161 Gepost op: 19-02-2007, 20:11 »
eerst de proto klaar dan kijken we wel verder wat wijzheid is.
Behuizing staat nu mooi uit te harden 8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #162 Gepost op: 19-02-2007, 20:22 »
ik wil ook wel even net doen alsof ik er verstand van heb.

Is de programmering echt een loop die continue knopjes en sensor aftest of gaan de pulsjes wel naar een interrupt routine?
of gaan alle knopjes naar dezelfde interrupt en test je hier welke het was?

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #163 Gepost op: 19-02-2007, 20:28 »
ja wat voor chip gebruik je?  atmel?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #164 Gepost op: 19-02-2007, 20:29 »
Potverdikkie jongens. Wist wel dat het merendeel van jullie whizkidz zijn met meer verstand van usb-kabeltjes dan van nokkenassen! Hier kan wel eens iets moois uit komen. Al die ervaring en kennis op 1 hoop! Dat wordt echt een mega product wat nu eens niet door marketingmanagers bedacht is. Jammer dat ik alleen verstand heb van zuigers en drijfstangen, anders zou ik er graag mijn steentje aan bijdragen. Wacht lekker het eindresultaat af.