Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: eigenbouw roadbook  (gelezen 31892 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #165 Gepost op: 19-02-2007, 22:26 »
Ziet er allemaal goed uit DaBit!! Welk sjippie gebruik je?

Microchip PIC18F6490. Dat word ook de eerste keer dat ik iets met PIC-jes doe; ik gebruikte altijd Atmel AVR's. Maar uiteindelijk is het allemaal een grote pot nat, en we hebben op het werk toevallig zo'n in circuit debugger liggen terwijl m'n AVR programmeerkabel bestaat uit 4 draadjes op de parallelle poort. Ik ben alleen maar hightech als de baas het betaalt :D

Bootloadertje op de PIC, en je kunt 'm via een seriele verbinding programmeren. Ook als je geen whizzkid bent.

Citaat
Misschien een puntje van aandacht: je schrijft (tiept  ::)) schreofconnectoren. Is dat een goede optie op een trillende motor? Wordt de mechanische belasting op de kale aders van de bedrading niet te groot?

Ik heb er eigenlijk nooit gezeik mee gehad in andere apparaten die meer te lijden hebben dan dit. Ik kan er ook mesconnectoren opzetten als je dat liever hebt. Je kent ze wel; die dingen die je met een schroevedraaier in moet drukken zodat je de draad ertussen kunt steken.
Maar officeel moet je over je kale ader een busje knijpen, en dan pas in de connector schroeven. En niet de kale ader erin. Hoewel een keer omvouwen ook prima werkt  ::)

Citaat
Al gedacht over het aansloderen, en dan naar buiten brengen van de aansluitingen en aan een molex te knijpen of zo?

Dat gaat zeker stuk. Een draad die op een print gesoldeerd zit breekt af op het punt waar de soldeer ophoud en het koper weer begint.

Maargoed, als iemand een beter idee heeft hou ik me aanbevolen hoor. Als jullie het liever anders zien vind ik het best.

Citaat
Mijn ervaring met schroefconnectoren is dat in het begin met verse aders het allemaal goed gaat, tot je en jaartje verder bent en de aders beginnen te oxideren en één voor één af beginnen te breken (als je schroefje niet al eerder losgetrilt is, wat je natuurlijk zou kunnen voorkomen door te verzegelen)

Een beetje vaseline of ander vet doet wonderen tegen wegrotten. De PCB's zelf wilde ik in een dikke laag conformal coating zetten, maar dat is met de connectoren uiteraard lastig... De contactvlakjes op de PCB waar de onderdelen op komen worden voorzien van een laagje goud. Dat geeft toch de beste soldeerverbindingen.

Die vaseline is trouwens ook prima spul om tussen de connectoren van de motorkabelboom zelf te spuiten als je de boel toch ooit los hebt. Dat scheelt een boel koperwormpjes en vage elektrische problemen als de motor op leeftijd komt.

ik wil ook wel even net doen alsof ik er verstand van heb.

Is de programmering echt een loop die continue knopjes en sensor aftest of gaan de pulsjes wel naar een interrupt routine?
of gaan alle knopjes naar dezelfde interrupt en test je hier welke het was?

Ik heb nog geen regel software geschreven (nouja, ik heb nog aardig wat liggen van de vorige poging, dat wel), maar ga er maar vanuit dat het interruptgestuurd word.
Omdat die processor het ook lange tijd vol moet houden op een klein lithium-celletje is het toch wel wenselijk dat het ding zoveel mogelijk slaapt, en alleen wakker word als er wat moet gebeuren. Als de wielsensor een tik geeft, of als je op een knop drukt ofzo.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #166 Gepost op: 19-02-2007, 22:39 »
ah, een chip van ons :-)) helemaal goed.  :D ;D

mbt draden: een losse draad in een schroefconnector gaat zeker stuk. 
De opslossing is: Zet de draad vast in een schroefconnector of soldeer de draad IN de print, EN zet dan de draad op de mantel vast met een kleine tiewrap door een gaatje in de print, of met zo'n plaksocket ofzo.

De mechanische belasting komt zo dus niet op de connector, maar op het bevestigingspunt van de 'kabel'. De mantel is meestal nog wat flexibel, maar ook rubberig zodat de draad dat niet al te sterk knikt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #167 Gepost op: 19-02-2007, 22:47 »
Of koop van die krimpbusjes, en zet die eerst op de draad. Ze lijken wat op die AMP vlakstekers waarmee je je relais aansluit.

Dat blijft ook goed; aardig wat klanten monteren zo hun spul af, en da's onderhand het enige dat niet stuk gaat ::)

Voordeel van schroeven: dat kun je ergens in Timboektoe bij -20 ook nog. Breekt je gesoldeerde draad af, dan heb je een probleem.

Aan de rand van de PCB's zit niks, dus je kunt er een gat in boren voor een tiewrap als je dat wilt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #168 Gepost op: 20-02-2007, 07:56 »
mja.. werkt beter, maar de trek/schud belasting komt nog steeds op de connector. draad mechanisch bevestigen is sterker.  Dat doen de pro's allemaal zo.

ps: beneden de -30 breekt alles, alleen siliconensnoer blijft heel.
maar wie wil er dan nog een allroadritje rijden :-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #169 Gepost op: 20-02-2007, 21:16 »
Weet je wat? Ik gooi gewoon een paar extra gaten in de PCB erbij aan weerszijden en voor de connectoren. Dan kan daar mooi een tiewrapje doorheen. Of een rubber stripje dat je met 2 boutjes vastzet ofzo.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #170 Gepost op: 20-02-2007, 21:38 »
Ook weer geregelt ;)

Mooi hoor.

Offline member

  • HP2
  • Member
  • *
  • Berichten: 136
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #171 Gepost op: 21-02-2007, 15:01 »
ps: beneden de -30 breekt alles, alleen siliconensnoer blijft heel.
maar wie wil er dan nog een allroadritje rijden :-)

Ik heb handvatverwarming.....oh shit, nee, niet meer....nou ja, dan maar iets harder rijden. Die winterbikkelrit van dit jaar had met winter ook niks te maken. (gezien de foto's was het bikkelgehalte toch nog redelijk)

Mooi te  zien dat al die kennis  en ervaring zo samenwerkt :)
Met vriendelijke groet,

Albert J. Siemers

"Assumption is the mother of all fuck-ups"

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #172 Gepost op: 21-02-2007, 21:21 »
ah, een chip van ons :-)) helemaal goed.  :D ;D
En gemaakt door een machine van "ons"?

Dan krijgen we vast korting Gerben! ;D ;D

Offline member

  • HP2
  • Member
  • *
  • Berichten: 136
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #173 Gepost op: 01-03-2007, 10:06 »
Hoe is 't met de mal? Of heb ik wat gemist?
Met vriendelijke groet,

Albert J. Siemers

"Assumption is the mother of all fuck-ups"

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #174 Gepost op: 01-03-2007, 11:06 »
kleine update
mal was goed gelukt. heel goed zelfs

Daarna de opvolgende werkzaamheden niet :( en ben dus naar externe mogelijkheden aan het zoeken of alternatieven.
De behuizing is dus zwaar mislukt en besteed het uit. Het stonk nogal in huis ::)
Maar er moet eerst weer een mal komen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #175 Gepost op: 01-03-2007, 11:20 »
Aan laten branden in de oven?
Zal de volgende taart wel lekker naar carbon smaken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #176 Gepost op: 01-03-2007, 11:26 »
de taart niet maar de ciabatta broodjes waren wat minder van smaak ja :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #177 Gepost op: 01-03-2007, 23:35 »
Oossie wat ben je aan het bakken man?

- neem normale epoxy, die hoef je niet te bakken
- Evt nahardende epoxy heb je maar 50  a 60 graden voor nodig: ik doe dat door een ventillatorkacheltje in een kartonne doos te laten blazen... pracht geventilleeerd oventje! en dat kan in de werkplaats ipv in de keuken.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 153
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #178 Gepost op: 11-03-2007, 19:02 »
Goed, even wat meer over de triptellers. Deze zijn gebaseerd op een ontwerp dat ik al een tijdje had liggen van een eerder roadbook-project,

 ;)

die twee tellers ingebouwd komen me ook bekend voor.
dat moet dus wel goed zijn.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: eigenbouw roadbook
« Reactie #179 Gepost op: 12-03-2007, 08:57 »
die twee tellers ingebouwd komen me ook bekend voor.
dat moet dus wel goed zijn.

:D

Alleen zijn de chips nu een generatie verder, dus zit alles in 1.