Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: EXC 450 of EXC 525?  (gelezen 13954 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: EXC 450 of EXC 525?
« Reactie #30 Gepost op: 25-01-2007, 18:02 »
vergeet niet dat de hele 450 serie is uitgevonden omdat er een 450 klassement gecreeerd was.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: EXC 450 of EXC 525?
« Reactie #31 Gepost op: 25-01-2007, 18:21 »
Mja, zolang je de 450 niet bijna fulltime tot op de stuit open draait denk ik dat je nog niet direct meer power nodig hebt.. (Te)veel vermogen is ook niet alles...

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: EXC 450 of EXC 525?
« Reactie #32 Gepost op: 25-01-2007, 19:32 »
Ach, soms droom ik weleens van een knutselb Husaberg FE 650. Niet vanwege het vermogen (meer dan 50 pk heb ik echt niet nodig), maar vanwege veel cc's dus lekker lui kunnen rijden.

Stel je zou zo'n fiets een dikkere voetpakking en een zwaarder vliegwiel geven, heb je dan een "traktor"?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1582
Re: EXC 450 of EXC 525?
« Reactie #33 Gepost op: 25-01-2007, 21:37 »
Boven de 450cc gaat men gewoon meteen naar de grote LC4 blokken

Niet allemaal, Casey McCopy bijv. reed op een 525MX naar een 31e plek ;)
Maar in de regel heb je gelijk denk ik. Voor de Dakar kies je of voor licht (tot 450 CC) of een flink stuk daarboven. Het stuk ertussen blijven uitzonderingen op de regel.


GJ :D
Don't even bother to agree with me, I 've already changed my mind :-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: EXC 450 of EXC 525?
« Reactie #34 Gepost op: 25-01-2007, 22:29 »
van de kooy reed ook op een 525 meca system, er waren er wel meer hoor.
Denk dat het puur een gewicht/vermogen/koppel kwestie is en de mogelijke klassering.
Als je weet dat je toch niet bij de 1-10 zit in de 450 klasse dan zou ik ook voor de 525 gaan. puur het gemak waarmee die van onderuit rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: EXC 450 of EXC 525?
« Reactie #35 Gepost op: 25-01-2007, 22:53 »
Kopel is in sommige (zeldzame) situaties niet altijd even fijn. Wat ik juist zo lekker vond aan m'n CR 250 was dat ie onderin zo zijdezacht was waardoor hij juist heel veel grip had in lastige situaties (trailwerk). Koppel van een bulligere 4T trekt je op zo een moment dan zo onderuit denk ik. Dan is "the bigger, the better" niet altijd toepasbaar. (en ik rij met een dik 660 cc tellend hok  :D)

Ik zou zeggen, staar je niet blind op PK's en koppel, ik denk dat een 400 of 450 helemaal niet zo een gekke keuze is...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 153
Re: EXC 450 of EXC 525?
« Reactie #36 Gepost op: 26-01-2007, 09:27 »
van de kooy reed ook op een 525 meca system, er waren er wel meer hoor.

Vandaar de "?" in " geen? 525"  8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4382
Re: EXC 450 of EXC 525?
« Reactie #37 Gepost op: 26-01-2007, 16:46 »
In de laatste Motorad wordt de hele rits KTM (en andere merken) getest. 400 EXC winnaar in E2 klasse, Beta RR525 in de E3 klasse
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: EXC 450 of EXC 525?
« Reactie #38 Gepost op: 26-01-2007, 17:06 »
Ach, soms droom ik weleens van een knutselb Husaberg FE 650. Niet vanwege het vermogen (meer dan 50 pk heb ik echt niet nodig), maar vanwege veel cc's dus lekker lui kunnen rijden.

Stel je zou zo'n fiets een dikkere voetpakking en een zwaarder vliegwiel geven, heb je dan een "traktor"?

'k heb een knutselberg 400 en die rijdt luier dan een knutselberg 501.... En ik denk zeker luier dan een 650. Dat komt omdat de 400 over een veel breder toerengebied rustig rond "rond" loopt. Minder vermogen natuurlijk, maar met een kleinere cilinderinhoud kun je de motor verder in toeren laten zakken dan een grote zonder dat de motor begint te "hakken". Dat is nl het grote nadeel van de dikke fietsen. Een 525 "hakt" ook wat meer dan een 400 of 450. Mede daarom is een 400 handelbaarder in kruipdoor/sluipdoor werk. Niet omdat ie lichter is!

In de praktijk moet je een dikke fiets ook veel schakelen om hem in een toerengebied te houden waarin de motor mooi rond loopt. Een 400 moet je schakelen om hem op vermogen te houden. Uiteindelijk blijf je schakelen dus.... Als je een dikke fiets niet op tijd terug schakelt loop je serieus risico op bigend schade. Vermogen is kracht x arm. Omdat het vermogen hoog is en het toerental laag, is de kracht dus groot. Dit uit zich in zeer grote belasting op de drijfstang en dus het bigend lager. Als je de motor op toeren houdt is het vermogen hetzelfde maar de kracht op het bigend lager. Dus gaat de motor minder snel stuk. Een 450 is juist zo'n mooi compromis omdat die bijna zo soepel draait als een 400 en bijna zoveel vermogen heeft als een 525/550/650. Ik kom persoonlijk goed uit met de 400, maar ik vindt de power van een 525 ook wel uitdagend!

O ja, Husaberg heeft optioneel een kit om van de 450 een 380 te maken...... Juist om die soepele enduro karakterestiek te maken .... Meer geld voor minder vermogen......

Arjen


Offline member

  • *****
  • Berichten: 153
Re: EXC 450 of EXC 525?
« Reactie #39 Gepost op: 26-01-2007, 20:02 »
'k heb een knutselberg 400 en die rijdt luier dan een knutselberg 501.... En ik denk zeker luier dan een 650. Dat komt omdat de 400 over een veel breder toerengebied rustig rond "rond" loopt. Minder vermogen natuurlijk, maar met een kleinere cilinderinhoud kun je de motor verder in toeren laten zakken dan een grote zonder dat de motor begint te "hakken". Dat is nl het grote nadeel van de dikke fietsen. Een 525 "hakt" ook wat meer dan een 400 of 450. Mede daarom is een 400 handelbaarder in kruipdoor/sluipdoor werk. Niet omdat ie lichter is!

In de praktijk moet je een dikke fiets ook veel schakelen om hem in een toerengebied te houden waarin de motor mooi rond loopt. Een 400 moet je schakelen om hem op vermogen te houden. Uiteindelijk blijf je schakelen dus.... Als je een dikke fiets niet op tijd terug schakelt loop je serieus risico op bigend schade. Vermogen is kracht x arm. Omdat het vermogen hoog is en het toerental laag, is de kracht dus groot. Dit uit zich in zeer grote belasting op de drijfstang en dus het bigend lager. Als je de motor op toeren houdt is het vermogen hetzelfde maar de kracht op het bigend lager. Dus gaat de motor minder snel stuk. Een 450 is juist zo'n mooi compromis omdat die bijna zo soepel draait als een 400 en bijna zoveel vermogen heeft als een 525/550/650. Ik kom persoonlijk goed uit met de 400, maar ik vindt de power van een 525 ook wel uitdagend!

O ja, Husaberg heeft optioneel een kit om van de 450 een 380 te maken...... Juist om die soepele enduro karakterestiek te maken .... Meer geld voor minder vermogen......

Arjen



450 en 525 hebben zelfde slag, 450 heeft kleinere diameter cilinder. De 400 heeft een kleinere slag. Om hetzelfde koppel te produceren moet een 400 dus meer kracht via de drijfstang/bigend overbrengen. Tis maar net hoe je het bekijkt.

In de praktijk rij je iedere motor in het gebied waar het koppel maximaal is (niet het vermogen) Dat rijdt het lekkerst. Het verschil zit 'm in de breedte van dat gebied (in toerental maar ook in snelheid). Maar als je te laag komt, bijv. bij een klim of na een bocht zal een 400 eerder afslaan dan een 525. DIe is wat vergevingsgezinder
Op de 525 kies ik de versnelling naar gelang ik gasrespons wil. Om van knip naar knip te springen is een lagere versnelling fijn maar in een single track juist een relatief hoge versnelling om de motor een tikje te temmen. Dit kan omdat de 525 altijd trekt. Een klein motortje is veel kritischer op de goede versnelling.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 751
Re: EXC 450 of EXC 525?
« Reactie #40 Gepost op: 27-01-2007, 08:17 »
Wat ik heb gemerkt is dat het belangrijk is  hoe  je ermee wilt gaan rijden.

Het vermogen van een 525 kan je misschien in tien procent van alle gevallen gebruiken tijdens enduro's (erbij gezegd hoe technisch je bent aangelegt)
Maar ben je vanplan om rally's te rijden dan is een 'zwaare' motor wel lekker omdat je relatief lang op de motor zit en de fiets dan niet hoeft te 'melken'.
Maar ik vind dat je ook moet kijken naar je lichaamsbouw, weeg je boven de 120kg dan is een 525 altijd te  prevereren op een 450.
Zelf heb ik geen ervaring met een 525, nooit op gereden maar ik weeg schoon aan de haak 65kg. Dat zou beteken dat ik als een vlaggetje achter de fiets aan wapper bij full thrutle.
Wel ervaring me de 450 en ik vind die eigenlijk ook nog te stoer voor mij. Veelzteveel vermogen tijdens de enduro's en ik wil daarom overstappen naar de 250 4-t
Wel komt de 450 tot zijn recht in de maisplakken maar daar moet je het niet van hebben want de crossproeven hebben altijd korte bochten vlak op elkaar volgend. En als ik een rally zou rijden geef ik de voorkeur aan de 450.

Als ik de vergelijking maak met bullriding dan wordt je door een zware bull er makkelijker af geworpen dan een lichte bull.
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: EXC 450 of EXC 525?
« Reactie #41 Gepost op: 27-01-2007, 11:20 »
Ik heb een keer op 1 dag mogen rijden met div Husqvarna modellen. De WR250 tweetakt, 250 viertakt en 450 viertakt. De eerste kon ik totaal niet mee overweg. Ik heb helemaal geen tweetakt ervaring en zo'n ding ligt mij gewoon niet. De 450 is een fijne motor, maar erg sterk. Ik was aangenaam verrast door de 250 viertakt. Zeer handelbaar en je kunt je volledig concentreren op het sturen zonder dat het achterwiel onder je weg schiet. Erg fijn. Denk toch stiekum dat een echte 400 een heel fijn compromis is voor de gemiddelde hobby rijder. Niet te sterk en niet te slap. Niet voor niets heeft KTM de 400 nog steeds in het programma omdat er veel vraag naar is, met name in duitsland. Daar is een zware niet automatisch je ware.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11363
Re: EXC 450 of EXC 525?
« Reactie #42 Gepost op: 27-01-2007, 15:37 »
Een paar postings terug lazen we dat er zwaardere klappen op de krukas e.d. kwamen bij meer CC's, maar wat natuurlijk ook interessant is is de slijtage van de kleppentrein.

Indien een motor minder toeren hoeft te maken, gaat dan het duurste (en mijns inziens gevaarlijkste) onderdeel van de motor (de kop met de kleppen, klepstelen e.d.) langer mee?

Dat vind ik wel het nadeel van die snelle 4-takten; de kleppen moeten van titanium of andere lichte legeringen gemaakt worden om het tempo bij te kunnen benen.

Kan je zo'n 525 niet terugtunen door er een dikkere voetpakking in te zetten of een regelbare Vortex-ontsteking met vertraging??

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: EXC 450 of EXC 525?
« Reactie #43 Gepost op: 27-01-2007, 16:33 »
Probleem is dat bij dergelijke wedstrijd machines alles op het randje wordt geconstrueerd.
Als je dat als rijder niet onderkent dan heb je een probleem. En daar gaat het mis bij veel mensen je kunt een AT/GS niet vergelijken qua onderhoud met een CRF/EXC/TE of wat dan ook.

terugtunen heeft niets met levesduur te maken mi, de lagers blijven van kwaliteit dat ze na x draaiuren vervangen moeten worden.
Je krijgt misschien wel meer koppel dat zelf de zuigerstang krom gaat staan en weet ik niet stuk gaat vanwege grotere krachten.

We vergelijken een DTM raceauto toch ook niet met een golfie.
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: EXC 450 of EXC 525?
« Reactie #44 Gepost op: 27-01-2007, 19:20 »
Ik denk zelf dat wanneer je niet met het vermogen van een 525 overweg kunt (voornamelijk bij technisch werk) dat het alleen maar in de weg zit. Hard rechtuit kan iedereen, kwestie van gas geven.

Als ik me niet vergis rijdt endurist nr1 David Knight meestal/veel ook met een 400 of 450, omdat die gewoon wat beter te doseren zijn. Power is nothing without control....