Ach, soms droom ik weleens van een knutselb Husaberg FE 650. Niet vanwege het vermogen (meer dan 50 pk heb ik echt niet nodig), maar vanwege veel cc's dus lekker lui kunnen rijden.
Stel je zou zo'n fiets een dikkere voetpakking en een zwaarder vliegwiel geven, heb je dan een "traktor"?
'k heb een knutselberg 400 en die rijdt luier dan een knutselberg 501.... En ik denk zeker luier dan een 650. Dat komt omdat de 400 over een veel breder toerengebied rustig rond "rond" loopt. Minder vermogen natuurlijk, maar met een kleinere cilinderinhoud kun je de motor verder in toeren laten zakken dan een grote zonder dat de motor begint te "hakken". Dat is nl het grote nadeel van de dikke fietsen. Een 525 "hakt" ook wat meer dan een 400 of 450. Mede daarom is een 400 handelbaarder in kruipdoor/sluipdoor werk. Niet omdat ie lichter is!
In de praktijk moet je een dikke fiets ook veel schakelen om hem in een toerengebied te houden waarin de motor mooi rond loopt. Een 400 moet je schakelen om hem op vermogen te houden. Uiteindelijk blijf je schakelen dus.... Als je een dikke fiets niet op tijd terug schakelt loop je serieus risico op bigend schade. Vermogen is kracht x arm. Omdat het vermogen hoog is en het toerental laag, is de kracht dus groot. Dit uit zich in zeer grote belasting op de drijfstang en dus het bigend lager. Als je de motor op toeren houdt is het vermogen hetzelfde maar de kracht op het bigend lager. Dus gaat de motor minder snel stuk. Een 450 is juist zo'n mooi compromis omdat die bijna zo soepel draait als een 400 en bijna zoveel vermogen heeft als een 525/550/650. Ik kom persoonlijk goed uit met de 400, maar ik vindt de power van een 525 ook wel uitdagend!
O ja, Husaberg heeft optioneel een kit om van de 450 een 380 te maken...... Juist om die soepele enduro karakterestiek te maken .... Meer geld voor minder vermogen......
Arjen