Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Universele rallykuip  (gelezen 92762 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Universele rallykuip
« Reactie #60 Gepost op: 31-01-2007, 10:04 »
Maar ik blijf er ook bij.
Laat gewoon een strip lassen voorop het balhoofd door een goede lasser.
Is net zo sterk.

Trouwens Dutchy, lijkt me dat dat teveel gaat hangen. de hefboom arm vergroot je met nog eens 10cm. en je spant dit niet op het balhoofd af.
Volgens mij gat het subframe trillen als een gek

Offline member

  • Africa Twin & VW Buggy 2.0L
  • *****
  • Berichten: 540
Re: Universele rallykuip
« Reactie #61 Gepost op: 31-01-2007, 11:48 »
Zou je niet met 2 stevige alu platen het kunnen klemmen om het balhoofd heen?
ik bedoel dus 2 platen die in de lengte richting langs het balhoofd en de olie tanklopen zoals bij het grijzeframe met de pijl. Lijkt mij dat als je met 4 lange 8mm bouten daar om heen klemt er toch een stevige constructie ontstaat. Voordeel is dat er niet hoeft gelast of geboord hoeft te worden. nadeel zou wel zijn dat het frame nummer verstopt komt te zitten

Even nog een algemene vraag. Wat zal de kuip voor een invloed hebben op het stuur gedrag? Ik heb nu een olie koeler, koplamp roadbook  & km teller voorop bij het stuur zitten. Stel dat ik dat monteer aan de kuip. Wat voor een verandering kan ik verwachten in het stuur gedrag? Naast dat natuurlijk de fiets er een stuk fraaier uitkomt te zien natuurlijk...  :D


ik ben voorlopig nog maar even een af(ge)vallige.....

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Universele rallykuip
« Reactie #62 Gepost op: 31-01-2007, 11:54 »
Met een vast voorframe stuurt lichter dan alles aan je stuur gemonteerd. In theorie zal het zwaartepunt van je motor misschien een stukje naar voren gaan, maar dat weegt niet op tegen het voordeel van lichter sturen.

(vraag maar eens aan Klei, die heeft sind een tijdje de boel op een voorframe zitten ipv. aan de voorvork)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Universele rallykuip
« Reactie #63 Gepost op: 31-01-2007, 12:43 »
Zou je niet met 2 stevige alu platen het kunnen klemmen om het balhoofd heen?
ik bedoel dus 2 platen die in de lengte richting langs het balhoofd en de olie tanklopen zoals bij het grijzeframe met de pijl. Lijkt mij dat als je met 4 lange 8mm bouten daar om heen klemt er toch een stevige constructie ontstaat. Voordeel is dat er niet hoeft gelast of geboord hoeft te worden. nadeel zou wel zijn dat het frame nummer verstopt komt te zitten

Persoonlijk hou ik er in dit geval niet zo van.
Klemmen betekent dat er ruimte ergens zit. Die ruimte gaat op een wasbord wrikken, moet je het weer vaster draaien.
Tenzij je het dusdanig uitvoert dat het niet meer kan wrikken, maar dan wordt het mi nogal een logge contructie.

Tevens moet je nog rekening houden wat het zwakste wordt.
Als je valt moet er iets buigen en/of breken (brken wil je niet, zeker in de woestijn niet). Las je op het frame. dan is dat het sterkste. daarna bout je het vast. en kun je construeren dat het subframe de mogelijkheid heeft te buigen.

Op het balhoofd, is het eenvoudigst en gemakkelijk te bereiken.
Hoe simpeler de constructie hoe beter het is en bovendien dan is het ook eenvoudig te repareren. Terugbuigen kunnen we zelfs in de woestijn :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4275
Re: Universele rallykuip
« Reactie #64 Gepost op: 31-01-2007, 15:52 »
Ik zou wel gek zijn...
Maar die hele klem constructie lijkt mij een stuk moeilijker dan gewoon zo'n stripje tegen je balhoofd lassen hoor :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Universele rallykuip
« Reactie #65 Gepost op: 31-01-2007, 16:15 »
Ik zou wel gek zijn...
Maar die hele klem constructie lijkt mij een stuk moeilijker dan gewoon zo'n stripje tegen je balhoofd lassen hoor :)

Mensen, Dat hele zooitje aan het stuur of balhoofd trilt als een gek. Als je dit niet goed bevestigd breekt het vroeg of laat af. Ik heb zelf genoeg staan klooien onderweg met ty-wraps, ductape, takjes en weet al niet wat omdat die zooi weer eens op mijn spatbord lag. Alles het gevolg van "nog ff snel erop klooien want ik moet morgen rijden" Het moet een goede solide constructie zijn en het liefst goed gelast (TIG). Dus niet door je handige neef die het betere bak en braadwerk nog niet onder de knie heeft, maar een knap stukje laswerk direct op de balhoofdbuis. Al die hulpbeugeltjes en zo zie ik helemaal niet zitten. Als je het materiaal goed voorbereid is het lassen helemaal niet meer zo duur en ingewikkeld.

Bij de weg: ik ga zelf ook alles aan het balhoofd vastmaken. Ik had het zowel op de KTM als de Husaberg aan het stuur en nogal ver vooruit, maar ik merk het teveel in het sturen. Daarom wil ik het nu eens goed doen en aan het balhoofd vast maken.

Wel goed om alle ervaringen en ideeën hier te delen!
Knap kuipie Marten! Zou hem wel eens willen passen op de LC4.

Arjen


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1791
Re: Universele rallykuip
« Reactie #66 Gepost op: 31-01-2007, 17:16 »
Blokkie om geweest, en alles bleef zitten... :P

Nu nog even naar de spuiter dus.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Universele rallykuip
« Reactie #67 Gepost op: 31-01-2007, 17:24 »
Niet in het blauw Marten :D

Mooi hoor erg mooi.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Universele rallykuip
« Reactie #68 Gepost op: 31-01-2007, 17:45 »
Niet te moeilijk doen mensen, gewoon een stripje op je balhoofd (laten) lassen. Ikzelf doe dat juist liever niet met TIG, wordt te warm naar mijn zin. Heb overigens de twee strippen er op gelast bij mijn eigen brommer zonder de lagers te demonteren. Werd niet meer dan flink handwarm. (lassen in een keer of 4, en tussentijds laten afkoelen)

Heel je frame is gelast (stalen frames meestal met MIG/MAG), dus "niet lassen aan je frame" is om de reden van sterkte gel*l  ;)

@Marten, VAKwerk! Erg netjes!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Universele rallykuip
« Reactie #69 Gepost op: 31-01-2007, 17:49 »
Kweet niet of deze originele koplamp genoeg lichtopbrengst geeft naar jouw zin, anders lekker zo laten, ik vinnum gaaf zo  8)
Weer eens een ander smoeltje dan de meeste KTM's
Knap stukkie werk Marten, zo zou ik 'm ook wel op de Soes willen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1791
Re: Universele rallykuip
« Reactie #70 Gepost op: 31-01-2007, 18:02 »
Kweet niet of deze originele koplamp genoeg lichtopbrengst geeft naar jouw zin, anders lekker zo laten, ik vinnum gaaf zo  8)
Klopt, erg weinig licht... Merkte ik gisteravond tijdens de 1e proefrit bij ons op de oprit.. Zat bijna in de sloot :confused:

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2397
Re: Universele rallykuip
« Reactie #71 Gepost op: 31-01-2007, 18:06 »
Marten mooie achtertuin dat vraagt om een offroadritje ;)
greetz

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Universele rallykuip
« Reactie #72 Gepost op: 31-01-2007, 18:18 »
Marten,

Ik heb tussen kuip en tank een strip gedaan bedoel voor metalen plaat af te werken in auto's

Bestaat uit allemaal kleine klemmetjes van metaal, aan elkaar verbonden met een kunstof afwerking aan de buitenkant. (er is vast een naam voor) Die klemt dan mooi om m'n polyester kuip heen.
Dat is best dik spul, moet er dus nog wel een paar mm van je kuipje af op de tankaansluiting (liefst voor de spuiter natuurlijk)

Reden is dat glas/polyester scherp genoeg is om bij voldoende trillingen door een tank heen te schuren.

Verkrijgbaar bij de automaterialenshop. (niet de Halfords denk ik maar zo een waar de garage z'n spullen haalt)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Universele rallykuip
« Reactie #73 Gepost op: 31-01-2007, 19:02 »
Brezan
Autogros

Kun je dat krijgen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1191
Re: Universele rallykuip
« Reactie #74 Gepost op: 31-01-2007, 19:10 »
carroserie bouwer heeft dit ook wel.