Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Universele rallykuip  (gelezen 92748 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Universele rallykuip
« Reactie #90 Gepost op: 09-02-2007, 20:03 »
Harold, zie draadje "een middagje hobbien". het is dus geen alu geworden.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Universele rallykuip
« Reactie #91 Gepost op: 10-02-2007, 16:08 »
He marten,

Je brommert zag er puik uit vandaag! ERrug mooi geworden...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Universele rallykuip
« Reactie #92 Gepost op: 10-02-2007, 16:14 »
idd respect

Mooie kuip en een hele mooie Alu glij/beschermplaat.
Kleine kanttekening (was er niet meer van gekomen omdat op het circuit met je te overleggen), blijft het roadbook wel zo zitten zoals je het nu hebt. Het zit nu vast op 1 draaipunt. En dat lijkt me na x honderd km dat het allemaal wat losser gaat zitten en dan kantelt die weg.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1791
Re: Universele rallykuip
« Reactie #93 Gepost op: 10-02-2007, 17:46 »
idd respect

Mooie kuip en een hele mooie Alu glij/beschermplaat.
Kleine kanttekening (was er niet meer van gekomen omdat op het circuit met je te overleggen), blijft het roadbook wel zo zitten zoals je het nu hebt. Het zit nu vast op 1 draaipunt. En dat lijkt me na x honderd km dat het allemaal wat losser gaat zitten en dan kantelt die weg.
Daarom zit er rubber (binnenband) tussen... Al vele Km's mee gereden, en blijft tot nog toe goed zitten (afkloppen nu dus)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Universele rallykuip
« Reactie #94 Gepost op: 10-02-2007, 17:46 »
Ah okee. ben benieuwd maar ik denk jij zelf ook ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1152
Re: Universele rallykuip
« Reactie #95 Gepost op: 23-02-2007, 20:42 »
Aangestoken door o.a dit draadje ben ik zelf ook aan het freubelen gegaan met karton, boetseerklei en polyester. (ben er nog draairig van ::))

Ben bezig met een rallye achtige funduro. Bij de buren (bmwgsclub) loopt mijn draadje. Ik heb ondertussen een 21"wiel, betere voor en achtervering, een 27l tank, andere uitlaat en nu ook een tt roadbook en imo. Daar is dus geen plaats voor achter het originele ruitje.

Aangezien ik al een kuipje standaard heb ben ik uitgegaan van het ruitje wat je er opschroeft. Deze heb ik verlengd en rechter op gezet. Ruimte is er genoeg. Nu wil ik van deze ruwe vorm een mal gaan maken en daar de uiteindelijke versie in boetseren van polyester en glasvezelmatjes.

Hoe hebben julie dat gedaan? Gips, vormzand of nog een andere manier? Met gips moet je de vorm aan alle kanten afdichten zodat deze als het ware in het drijft? Een soort bootje van maken dus?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1152
Re: Universele rallykuip
« Reactie #96 Gepost op: 23-02-2007, 20:56 »
paar piccies








Offline member

  • *****
  • Berichten: 1791
Re: Universele rallykuip
« Reactie #97 Gepost op: 24-02-2007, 08:47 »

Hoe hebben julie dat gedaan? Gips, vormzand of nog een andere manier? Met gips moet je de vorm aan alle kanten afdichten zodat deze als het ware in het drijft? Een soort bootje van maken dus?
Laten doen door een professional...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1152
Re: Universele rallykuip
« Reactie #98 Gepost op: 24-02-2007, 08:56 »
Dat zou ideaal zijn ja, maar als student is dat geen optie. Enig idee welke methode een professional hiervoor gebruikt?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Universele rallykuip
« Reactie #99 Gepost op: 24-02-2007, 10:08 »
hoe ik het doe (en aardig wat pro's ook):

Van fijne klei, evt hout, schuim (PU is mooi, maar piepschuim is goedkoper/gratis) maak ik een model:  De grote vormen maak je met hout Voor stevigheid en schuim (voor volume). Vaak als extentie op een bepaalde reeds bestaande vorm. Dit kleed je dan (gedeeltelijk) in met de klei waarmee je ronde vormen en overgangen kan maken.  Om het symmetrisch te houden maak ik vaak even een 1D pasmalletje van schuim of karton of hout, waarmee je bijv een ronde vorm kan passen of zelf afschrapen.
De klei is zogenaamde Chamotte (fijne klei voor het maken van aardewerk, type fijn)): Kost ongeveer 10 euro per 10 kilo blok en is te koop bij een kunstenaarsbenodigdhedenwinkel (mooi scrabblewoordje he). (je kan het vaak zelf wel wat hegebruiken als je het niet al te vies maakt.

Zo heb ik bijv mijn carterplaat gemaakt door aan de zijkanten van het originele ding een paar stukken piepschuim te zetten (grove maat, niet te groot), met daarover een laag van 1 a 2 cm klei: dan het geheel boetseren/smeren tot mooie gladde vorm.

Nu heb je een origineel: Hiervan moet je een mal maken. Daartoe smeer je eerst het origineel in met wax, vet  of siliconenspray of speciaal losmiddel (heeft allemaal zijn voor en nadelen, wax is makkelijk en goed). Dan maak je een mal van glas en polyester of epoxy. Maak de mal niet te dik, dan blijft ie lekker flexibel en is ie later makkelijk te lossen. Grote dingen moet je aan de buitenkant evt steunen met wat hout of PUR schuim.
De polyester/epoxy mag niet in de klei trekken natuurlijk, anders wordt het steenhard!
Het vocht van de klei mag niet in de polyster... dus je kan het iets laten drogen: Maar drogen geeft meestal kripscheuren.

Andere techniek is om de mal van gips te maken: Dat gaat ook prima, maar dan is de mal kwetsbaarder. Hiervoor neem je modelgips of snelgips (Gamma). Dit maak je heel vloeibaar aan en giet je snel over je vorm heen. het vormt vanzelf een laag. Omdat het niet sterk is, is het goed het iets te versterken door bijv over de eerste laag een stuk vitrage te leggen en dan nog een laag gips (bewapening in de gips :-) ), vitrage vind je bij je oma voor het raam :X


De mal los je van het origineel (de klei kan je gewoon uitkrabben/spoelen, vaak lost het niet perfect.)

dan volgt dezelfde procedure. nu makkelijker omdat de vorm beter is: Smeer de mal in met losmiddel, en maak je product met polyester, glasmatjes etc.
laat het harden en los het uit de mal. Als je de mal heelhoudt kan je meerdere producten maken.

(en er zijn natuurlijk nog vele extra tips en mogelijkheden...)
succes.










Offline member

  • *****
  • Berichten: 1152
Re: Universele rallykuip
« Reactie #100 Gepost op: 24-02-2007, 11:26 »
Die gipsmethode ga ik gebruiken. Ik heb het gietgips in huis, ik werk eerst de ruwe vorm die ik gisteren heb geknutseld wat beter af door te schuren en met plamuur. Dan de gips eroverheen. Zal wel niet allemaal dit weekend lukken maar ik houd julie op de hoogte. Super fijne afwerking zal ik niet krijgen, hoeft voor mij ook niet, ik spuit hem mat of hamerslag en heb niet de illusie dat het een meesterwerk gaat worden zoals sommige professionele kuipjes hier.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Universele rallykuip
« Reactie #101 Gepost op: 24-02-2007, 16:04 »
Met gips krijg je een prima copie hoor! het wordt alleen niet beter dan het origineel natuurlijk :-)

De truck bij het gips is dat het nogal snel hard wordt. Maak het vooral niet te dik aan, het stijft nogal op.
Mislukt het de eerste keer, gooie je het gewoon weg, dat gips is in een uurtje hard zat om te lossen en zo heb je snel resultaat.

De gipsmal kan je best nog wat nabewerken (luchtbelletjes vullen) met snelplamuur. Dat schuurt dan ook weer prima  (is wel erg zacht, en meer dan 1mm gaat niet).

Als je het geheel dan goed in de wax smeert, vlakt die wax ook nog kleine oneffenheden uit: Dat werkt prima!

succes!

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Universele rallykuip
« Reactie #102 Gepost op: 24-02-2007, 17:24 »
wat voor wax is dat? kan ik "gewoon" de wax van m'n surfboard gebruiken of moet het juist die van m'n snowboard zijn?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Universele rallykuip
« Reactie #103 Gepost op: 24-02-2007, 17:38 »
ik heb los-wax, die er speciaal voor bedoeld is... maar het is gewoon een harde wax, die beetje dun wordt als je hem smeert en dan lekker opstijft waarna je hem kan uitpoetsen. doe het 2 a 3x, dan weer je zeker dat je een goede laag hebt en dat het  overal zit.

Ja, ik denk dat die snowboardwax best werkt. 't moet gewoon een antiplak filmpje vormen.

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
Re: Universele rallykuip
« Reactie #104 Gepost op: 24-02-2007, 22:32 »
Marten, hoe doe je het met water?

Wat dacht je van dit?

Ja ik kan ook lekker studderen...
Zie je motor wel met de tuareg..

Gerard.