Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Wat voor olie gebruiken jullie in je blok?  (gelezen 5686 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Wat voor olie gebruiken jullie in je blok?
« Reactie #15 Gepost op: 04-02-2007, 14:07 »
HAHAHAH een olie draadej, geweldig.
ok dan even wat olie op het vuur, 20w50 bellray

l

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: Wat voor olie gebruiken jullie in je blok?
« Reactie #16 Gepost op: 04-02-2007, 14:10 »
Joepie!!
Olie discussie :P

Mijne is lekker het best en kost het minst: Putoline 4t full synt power a 26/27 euro de 4 litert :)

En in de KTM bij de dealer gaat er Motul KTM of synpower of Crosspower in. A het dubbele de liter denk ik.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: Wat voor olie gebruiken jullie in je blok?
« Reactie #17 Gepost op: 04-02-2007, 14:55 »
kroon olie
10w40 volsyntheet voor E8 de liter

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Wat voor olie gebruiken jullie in je blok?
« Reactie #18 Gepost op: 04-02-2007, 15:14 »
castrol gp-nogiets 10w40 (die rooie)
ach als het het goeie temperatuurbereik heeft en niet "gebroken" is maakt het toch niet zoveel uit...?
licht natuurlijk ook aan je blok..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Wat voor olie gebruiken jullie in je blok?
« Reactie #19 Gepost op: 04-02-2007, 16:22 »
Deze oliebol gooit 10W40 volsynth in zijn brommer
Moet van meneer Suzuki, om de 6000 km...
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Wat voor olie gebruiken jullie in je blok?
« Reactie #20 Gepost op: 04-02-2007, 17:52 »
Moet van meneer Suzuki volsyntheet in de brommert??
Hmm, altijd door de dealert onderhouden, met motul halfsyntheet, heeft de beemer ook altijd super op gelopen....
Nadat er al meer olieverbruik dan normal was geconstateerd voor de rally door de dealer op Castrol Volsyntheet gezet, maar is daarna juist de soep in zijn gelopen....

Was het nou Jac met wie ik dit weekend over olie en de DRZ had? Ik dacht dat hij ook volsyntheet in de DRZ afraadde, nadat hij er ook slechte ervaringen mee had met de TTR..... Maar dat was alweer wat Kriekskes later  ::)

Dus ik snap er geen bal meer van......

Offline member

  • *****
  • Berichten: 524
Re: Wat voor olie gebruiken jullie in je blok?
« Reactie #21 Gepost op: 04-02-2007, 18:27 »
AT; iedere 8 á 10000 km Castrol GPS voor 5,50 de liter (via via  ;))

KTM; In de bak Bellray Gearsaver en in de peut Castrol TTS.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Wat voor olie gebruiken jullie in je blok?
« Reactie #22 Gepost op: 04-02-2007, 18:57 »
Hier gaat gewoon de 15w40 halfsynteeth in. Lekker goedkoop bij Louis vandaan, 4 liter voor €13,--, tweede halve prijs.

Aangezien er toch een liter per 1000 in gaat heeft het geen nut om er duur spul in te gooien, dat doe ik wel bij mezelf :P

Die 1 op duizend is nog steeds het gevolg van een Capella ritje  :-[, of ingedroogde klepseals (heeft te lang bij de dealer in de showroom gestaan)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Wat voor olie gebruiken jullie in je blok?
« Reactie #23 Gepost op: 04-02-2007, 19:35 »
Moet van meneer Suzuki volsyntheet in de brommert??
Hmm, altijd door de dealert onderhouden, met motul halfsyntheet, heeft de beemer ook altijd super op gelopen....
Nadat er al meer olieverbruik dan normal was geconstateerd voor de rally door de dealer op Castrol Volsyntheet gezet, maar is daarna juist de soep in zijn gelopen....

Er zitten twee mogelijke en verschillende additieven in half- en volsyntheet; van het ene additief (help me ff ben de naam kwijt) gaan an je keerringen krimpen en van het andere zwellen ze langzaam op.

Het blijkt dus zaak te zijn dat je bij overschakeling naar een mix gaat waar beide additieven in evenwicht zijn.

Daarnaast zou ik nadat een motor, laten we zeggen, 10.000 km op halfsyntheet gelopen heeft, nooit meer overstappen naar volsyntheet.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Wat voor olie gebruiken jullie in je blok?
« Reactie #24 Gepost op: 04-02-2007, 19:44 »
 ???

Jaja...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 319
Re: Wat voor olie gebruiken jullie in je blok?
« Reactie #25 Gepost op: 04-02-2007, 19:56 »
Joepie!!
Olie discussie :P

Mijne is lekker het best en kost het minst: Putoline 4t full synt power a 26/27 euro de litert :)

En in de KTM bij de dealer gaat er Motul KTM of synpower of Crosspower in. A het dubbele de liter denk ik.

per liter? dure grap!

maar ik deed er altijd van die dure rommel in van castrol, vond het niet verstandig om op olie te besparen. maar in de xr heb ik laatst putoline halfsyntheet gegooid voor 22,- euro voor 4l ofzo. al die verhalen over wat nou het beste is stoor ik me niet zo aan, ik neem gewoon niet de allergoedkoopste en dan denk ik wel dat het goed zit..
XTZ660 Ténéré!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Wat voor olie gebruiken jullie in je blok?
« Reactie #26 Gepost op: 04-02-2007, 20:25 »
???

Jaja...

Esters & PAO's, ik kon er ff niet opkomen. Leuk artikeltje voor je gevonden Mark:

Generally, the reference to synthetic oil for an engine, means a lubricant is formulated
with a polyalphaolefin (PAO) base oil. PAO, which is often called synthesized hydrocarbon,
is pure and is compatible with mineral base oils. However, because the PAO
base oil does not dissolve additives effectively, it is usually formulated with an ester
co-base (usually di-ester and/or polyol ester). The additives are soluble with the ester
and the ester is soluble with the PAO. Likewise, the PAO tends to cause seal shrinkage
and the ester causes seal swelling, so the effects are offset when both base oils are
present. It is the ester that can cause problems when one changes from mineral to
synthetic. Ester base oil used alongside PAO base oil in lubricant formulation has
excellent natural detergency. In other words, it will clean up varnish on component
surfaces as a result of thermal and oxidative degradation of the lubricant. When one
switches from a typical mineral-based engine oil to a typical synthetic-based oil, the
varnish layer will be removed by the ester in the synthetic oil and become suspended.
This suspended material can rapidly clog filters and can block oil flow passageways
and lead to component starvation. The same is true for gearboxes and other industrial
machines. So think twice about switching to synthetic oils in applications where the
engine or other machine has been operating for some time with mineral oils. If you
decide to make the switch, try to clean the system before making the change, then
monitor it carefully once you start it up.
Courtesy Drew Troyer Noria Corporation www.noria.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Wat voor olie gebruiken jullie in je blok?
« Reactie #27 Gepost op: 04-02-2007, 20:31 »
lijkt wel alsof ik bij de bueren ben, ga even koffie halen en appelflap.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Wat voor olie gebruiken jullie in je blok?
« Reactie #28 Gepost op: 04-02-2007, 20:33 »
Heet je buurvrouw soms Esther ??? ::) :P

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Wat voor olie gebruiken jullie in je blok?
« Reactie #29 Gepost op: 04-02-2007, 20:37 »
Olie hoeft geen dure grap te zijn. Ik heb eens met twee vrienden een 60 liter drum gekocht. Motul 5W50 syntheet. Dat scheelt een boel. Als je dealer je tenminste een vat wil verkopen. Kwam geloof ik neer op 7 euries de liter. Een losse literflacon kostte minstens het dubbele. Veel van de WR's, EXC's etc moeten regelmatig olie wisselen en zo hoef je het er niet voor te laten.

Arjen