Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: erbij brommer  (gelezen 5273 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
erbij brommer
« Gepost op: 08-02-2007, 21:22 »
Stel je hebt een grote mooie brommer waar je veel mee rijdt zowel asfalt als ook zand maar je merkt dat je steeds meer zand gaat rijden en dat je dat met de dikke brommer erg leuk vindt maar je die dikke brommer zo mooi vindt dat je het zonde zou vinden om  deze kapot te rijden tegen een boom of een deuk in de tank of ..of..of.
De 1150 blijft want dat is een heerlijk motor. Maar wat erbij?

De 2v gsén vindt ik erg gaaf maar als ik zie wie er allemaal eerst zo een gehad heeft om daarna toch naar een 1 pitter te gaan denk ik waarom die stap  niet overslaan.(alhoewel die 2v gs mij erg hebberig maken)

Ik vindt het heerlijk om met de 1150 zandpaden te rijden je hebt dan wat te doen en ik vraag me dan ook af of ik met een lichte brommer de zelfde voldoening krijg(de xr400 bij seppenwoolde over harde zandpaden was erg makkelijk en voelde na afloop ook niet vermoeidt aan). Ok je gaat "moeilijkere"ritten rijden met een lichte dus dat kompenseert wellicht weer. Zelf denk ik dat ik zeker met goed weer nog wel met de 1150 over zandpaden ga rijden. Maar als er weer veel modder is of eens een dagje bilstain dat ga ik toch zonde vinden.

Nu is het allen de keuze, of een "lichte" allroad erbij dr650-xt600-adventure of een meer offroad gerichte motor, xr650r,wr400-te410-crf450. Budget laten we er even buiten het is nu nog puur hypothetisch. Nadeel van die meer offroad dingen is dat er maar een 8 of 10 liter tankje op zit kan natuurlijk meestal wel een grotere tank op.
Was vandaag bij Aad en daar stond een crf450r op kenteken heerlijk, niks erop wat snel stuk kan lekker basic.
Ook bij safe een husberg fe501 gezien, die ziet er lekker uit van ver maar van dichtbij een beetje popperig uit, dunne metalen stangetjes weet niet, gaf geen vertrouwen in stevigheid, daarnaast stond een ktm525xc ziet er een stuk steviger uit. (btw, bij Aad wilde ze geen husaberg hebben, want die dingen zijn prut waren de woorden).
De husky waren wel ok maar de laatste 10 jaar een beetje blijven stil staan ivm met honda en ktm en yamaha, volgens de mannen.maar dat zijn echte cross mannen.

De wat meer allroad motors zijn een stuk onderhouds vriendelijker wat erg belangrijk is en lekker( aan de andere kant met een offroad machine ga je met de aanhanger dus dan rijdt je max 150-180kilomter op de motor). De charme van met de motor erheen en terug vindt ik ook wat hebben.
Met een dikkere allroad motor heb je niet het gevoel dat je op een fiets rijdt, vele rijden op dr650-drz lc4 adventures, dus dat is toch ook erg lekker rijden?

Wie heeft voor welke reden de fiets die die nu heeft gekozen, jong of juist liever ouder, de voor- en nadelen en zou je nu als je de fiets al langer heb nog steeds voor diezelfde fiets gegaan zijn?
De meeste hebben meerdere fietsen hier volgens mij dus misschien voor dezelfde keuze gestaan als ik?

alvast bedankt voor de antwoorden en/of adviezen


ps de optie om een minder mooie 11xx te scoren was ook al in me opgekomen :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: erbij brommer
« Reactie #1 Gepost op: 08-02-2007, 22:10 »
Ik ging voor een allroad zoals ik nu heb. Als ik weer mocht kiezen, en maar 1 motor mocht kiezen kocht ik iets soortgelijks.

Heb ene poosje een licht endurootje gehad, maar dat was niet helemaal wat ik wilde. Te beperkt. Met deze motor kan ik bijna alles. Kan als het moet een lange reis, kan als het moet behoorlijk zwaar offroadwerk. En het grote voordeel is dat ik het fijner vind rijden als dat lichte endurootje wat ik had..

Maarja, als er 1 bij zou moeten, werd het een lichte enduro, dat is zeker.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: erbij brommer
« Reactie #2 Gepost op: 08-02-2007, 22:14 »
Nou, begonnen met een AT (heb ik nog steeds). Daar heel afrika mee doorgecrosst, kan er veel mee, maar dat optillen ging me tegenstaan (235 kg.). En Honda is best prijzig met de spullen die je kapot kunt vallen aan een AT (VEEL!)

Kreeg een groot verlangen om eens zonder bagage door de woestijn te crossen. Dat werd dus meedoen aan een rallye. Daarvoor heb ik een KTM LC4 660 rallye gekocht. Supermoter! Ook daarmee kan ik goed uit de voeten, zolang het niet te krap wordt in het terrein. Op de weg een heel stuk minder comfortabel dan de AT, maar in het terrein een openbaring: veel power en enorm goeie vering. Het onderhoud is goed te overzien (elke 5000 km oliewissel), er is enorm veel 2e hands te krijgen en er kan niet veel aan kapot. Voor de lange rechte stukken is er geen betere motor te krijgen in mijn optiek. Voor het zware offroadwerk ook niet, tenzij het endurowerk wordt. Zo kwam ik er in Tunesie achter dat zo'n LC4 ook heel hard vast kan zitten in de duinen als het zand zacht is. Dan is zelfs 160 kg. tillen te zwaar.

Omdat ik ook graag eens wat aan enduro's zou willen gaan doen en mijn vriendin een lichtere motor wilde hebben (had een XT 600), hebben we er een 400 bijgekocht. Dat is een DRZ 'E' geworden. Waarom een DRZ? Nou vooral omdat-ie niet zoveel onderhoud nodig heeft als een CRF, WRF, EXC, etc door z'n veel grotere oliereservoir. Ik heb al een KTM, en één knutselbrommer is genoeg. Daarnaast is-ie zo'n € 2000 goedkoper dan die andere soortgelijke brommers.

Waarom een 'E'? Voor marianne was een S prima geweest, maar de 'E' heeft 10 PK meer dan een 'S' en weegt 15 kilo minder (50 PK en 119 kg.). Er zit ook een Keihin carburateur op waardoor is van nature wat feller is, maar veel gemoedelijke dan de eerder genoemde enduro's. Hij is dus wat geschikter voor enduro's.

De nadelen zijn dat de vering kut is en je kunt er vrijwel geen 2e hands spullen voor kunt kopen, maar dat neem ik voor lief (de vering ga ik nog wel laten doen).

Of ik dezelfde zou kiezen? Nee. Ik zou ipv een AT voor een LC8 gaan. Die weegt 30 kg. minder en heeft 40 pk meer. Ook de vering is beter. De 660 zou ik niet willen missen.

De 400 had wat mij betreft ook een EXC 525 desert racing mogen zijn, maar daar kan marianne absoluut niet mee uit de voeten: veel te bruut. Daarnaast was die voor ons gewoon te duur...

Zo een beetje een beeld?

Succes met je keuze! Ik zou overigens om budgettaire redenen niet gelijk voor een nieuwe gaan, maar voor 2e hands of een overjarige, zodat je eerst ff 1 of 2 jaar kunt rommelen en uitproberen. Dan kom je er eigenlijk pas echt achter wat je wilt hebben.
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Africa Twin & VW Buggy 2.0L
  • *****
  • Berichten: 540
Re: erbij brommer
« Reactie #3 Gepost op: 08-02-2007, 22:26 »
tja ik had het zelfde "probleem" met mijn twin. Erg leuk om mee over zandpaden te raggen maar als het een keer fout gaan dan gaat het ook meteen financieel goed fout. Kuipdelen zijn duur en niet erg stevig. plus dat ik mijn twin ook vaak gebruik voor woon/werk.

1 keer op de lc4 adventure van Marten gereden en wat een geweldig ding is dat, je maakt het jezelf zoveel gemakkijker in het terrein. Ik heb niet de centen voor een dure fiets erbij dus het werd de XR600 van gerben met een grote tank erop. Geen moment spijt van. Sinds ik die fiets heb rijd ik veel vaker in het terrein. Hoef nu niet eerst wielen te wisselen.

En ja je gaat veel extremer terrein opzoeken en harder rijden en als je eens onderuit gaat dan is er geen of weinig schade.
Op de weg valt er ook nog mee te rijden. Ik gebruik hem wel eens als ik Amsterdam in moet. Moet dan wel opletten dat ik niet te aso rij....

Kortom een XR of TT of lc4 erbij is top! Die echte enduro dingen daar ben ik als chauffeur (nog?) niet goed genoeg voor om er uit te halen wat daar mee kan en die fietsen lijken mij te bewerkelijk qua onderhoud en reparatie's. Misschien later nog eens een keer

suc6 met de keuze!   Casper
ik ben voorlopig nog maar even een af(ge)vallige.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: erbij brommer
« Reactie #4 Gepost op: 08-02-2007, 22:32 »
Casper dat woonwerk had/heb ik ook maar met mijn nieuwe baan een stuk minder.
En inderdaad dat wielen wisselen, alhoel wel ik steeds meer op de karoo ging rijden en ook steds handiger werd met wisselen.

en die xr600 die jij van drbean had gekocht daar had je ook niet twee dagen langer mee moeten wachten! want ik zat daar zwaar over te twijfelen.

 

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: erbij brommer
« Reactie #5 Gepost op: 08-02-2007, 22:40 »
Mijn verhaal ken je Kim.

Kort samengevat: licht genoeg maar toch zwaar genoeg. En lekker eenvoudig dus kan weinig aan stuk. Soms wil ik er nog wel een motor bij (Yamaha MT-03? :P )

Maar als ik nou terugkijk naar vorig jaar, toen had ik er twee waarvan er 1 werkloos voor de deur stond. De Dakar inderdaad. Enneehhh om nou te gaan rijden om de accu opgeladen te houden.  :-\

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: erbij brommer
« Reactie #6 Gepost op: 08-02-2007, 22:42 »
jouw aanbod wil ik graag aannemen, mail je wel volgende week, zijn geneog terreintjes in de buurt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: erbij brommer
« Reactie #7 Gepost op: 08-02-2007, 22:44 »
Uiteindelijk ga je toch stoppen met offroaden met die GS. Vroeg of laat, maar het ding is er niet voor gemaakt.
Zelfs mensen met een aangepaste R80 stappen vaak al over.... Voorbeelden genoeg.

Zelf heb ik iets met mijn (eerste) motor. Misschien ben ik die bij nummer twee binnen een week vergeten, maar ik vind hem geweldig. En ik vind juist dat wat loggere fijn om mee te rijden...

Ding kan alles, is redelijk bulletproof (30.000 km met mij er op @ FO, wel flink kosten inmiddels, dat wel), doodeenvoudig, goed sleutelbaar, en enigzins exotisch.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 727
Re: erbij brommer
« Reactie #8 Gepost op: 08-02-2007, 22:46 »
Dat is een DRZ 'E' geworden. Waarom een DRZ? Nou vooral omdat-ie niet zoveel onderhoud nodig heeft als een CRF, WRF, EXC, etc door z'n veel grotere oliereservoir. Ik heb al een KTM, en één knutselbrommer is genoeg. Daarnaast is-ie zo'n € 2000 goedkoper dan die andere soortgelijke brommers.
Waarom een 'E'? De 'E' heeft 10 PK meer dan een 'S' en weegt 15 kilo minder (50 PK en 119 kg.). Er zit ook een Keihin carburateur op waardoor is van nature wat feller is, maar veel gemoedelijke dan de eerder genoemde enduro's. Hij is dus wat geschikter voor enduro's.

 Ik zou overigens om budgettaire redenen niet gelijk voor een nieuwe gaan, maar voor 2e hands of een overjarige, zodat je eerst ff 1 of 2 jaar kunt rommelen en uitproberen. Dan kom je er eigenlijk pas echt achter wat je wilt hebben.

Bedankt Corne,
Dit is precies wat ik Brommer al eens gemaild heb alleen hoef ik het nu niet nog een keer te tiepen  ;)

LEO

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: erbij brommer
« Reactie #9 Gepost op: 08-02-2007, 22:51 »
He meneer Leo ik verslik me nu van het lachen, voordat Rolf dadelijk ook nog langs komt en zegt dat hij dat ook al gezegt heeft, dan ben ik hem nu al voor.:P :-X ;)

Zal Noppy dadelijk ook wel langskomen. :-X
Is de drz dan echt zo geweldig?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 727
Re: erbij brommer
« Reactie #10 Gepost op: 08-02-2007, 22:55 »
 ;D

Als je al zoveel tips over dezelfde "brommer" gekregen hebt zou er toch een belletje moeten gaan rinkel niet ? :P  :-X ;)

LEO

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: erbij brommer
« Reactie #11 Gepost op: 08-02-2007, 23:10 »
Maar ik ben het ook heel erg met Max kool eens, Leo.

Ik ga eens kijken in Heerde wat daar allemaal voor moois rijdt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: erbij brommer
« Reactie #12 Gepost op: 08-02-2007, 23:15 »
Leo blijft toch wel bij het promoten van z'n Honda of vergis ik mij nu?

Laat ik eens uit mijn rol vallen en een opnoemen waarom je GEEN DRZ zou moeten nemen:

- de standaard gearing van 15-47 voor de S en 14-48 is eigenlijk te kort voor de snelweg; hij komt een versnelling te kort. 90 km/u is eigenlijk de fijnste snelheid, waarbij je niet het idee hebt dat je het ding stukrijdt. Dit idee is overigens puur suggestief, want wat aanvoelt als hoog in de toeren, is maar de helft van zijn toerenbereik

- een DRZ is niet onderhoudsvrij; vergeet je de achterbrugas er regelmatig uit te halen dan rot hij behoorlijk snel vast (veel andere motoren ook, hoor ik jullie waarschijnlijk al zeggen)

- het blijft kutten met een goede tank. IMS 17 L sucks, weten we inmiddels, Clarke is iets beter maar smoelt niet, Aqualine is te groot en te log. Het laatste nieuws is dat Acerbis een goede 17.2 L tank heeft die haast nog nergens op een site vermeld staat. Hij is goedkoop, smoelt mooi, maar je ventilator en je claxon moeten verplaatst worden. Hij past zonder enige aanpassing op een E-serie.

- de balhoofdhoek is steil zoals die van een crosser. Dit houdt in dat hij onrustig is op hoge snelheid in het zand. Een LC4 en een BMW F650 hebben dan een aanmerkelijk betere hoek.

- de S is een gehomologeerde motor die door en door E-keur is. Voordat je er behoorlijk wat PK' s en koppel uitkrijgt, ben je zo 2.000 euro verder. De meeste mensen zullen echter nooit al het standaardvermogen fatsoenlijk in de blub zetten, voor mij geldt dat ook wel een beetje; ik ben een gelegenheidsrijder.

- het gewicht is nog altijd behoorlijk hoog t.o.v. enduro's, die er vanaf een afstand zo op het eerste oog, behoorlijk vergelijkbaar uitzien. Dit is echter niet waar. Tank is van staal en dus kwetsbaar, radiatoren zijn kwetsbaar, magnesium zijkappen, het standaard stuur.

- de E is lichter dan de S, maar is in NL behoorlijk aan de prijs. Import van een 2de hands uit Duitsland is de aangewezen weg. Overveld Parts heeft een soort 'monopolie' op de gekentekende E en er is geen concurrentie op dit vlak. Indien je hem nieuw koopt dan heb je voor 1.000 Euro meer al een hele mooie KTM 450, die wel klaar is.

Kortom, deze bike is 'not ready to race' maar een leuk uitgangspunt. Het leuke is dat GS-rijders dat ook altijd zeggen over hun BMW en dat schept een band ;D

Noppy


Offline member

  • *****
  • Berichten: 190
Re: erbij brommer
« Reactie #13 Gepost op: 09-02-2007, 00:16 »
Brommer

Ik volg je (en je ambities) nou al een tijdje. En ik ben bang dat je toch dezelfde kant op gaat als de meesten hier....


Maar om het toch een kansje te geven: Kom die 2V nou eens een weekeind of zo halen, en laat een zien wat je daar mee kunt...


Dan zie je daarna wel waar je hart ligt.
Lekkere robuste (maar zware) 2 kleppert of een lichte naaimachine...
Try before you buy dus  ;)


En misschien dat je met Max dat allemaal nog in hetzelfde weekeind kan uitproberen  8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4389
Re: erbij brommer
« Reactie #14 Gepost op: 09-02-2007, 08:18 »
Bij mij is het nogal pril maar wel standaard. Had een 1150 ADV wat ondertussen een 1200GS geworden is en een DR600 erbij. Dat laatste is echt een budget bike want ik wil eerst leren fatsoenlijk rijden, als deze op is en ook het reserve blok dan wordt het tijd voor wat anders. Het blijft natuurlijk leuk om met zo'n dikke koe wat zandpaadjes te pakken, maar ik gebruik em voor ww dus heel houden is wel belangrijk. De DR daarintegen kan me weinig schelen, alle onderdelen toch dubbel  :).
None of us is as strong as all of us.