Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Banden ballen  (gelezen 2286 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 437
Banden ballen
« Gepost op: 22-02-2007, 20:27 »
In mijn Italiaanse lijfblad Fuoristrada van februari stond een praktijktest van de Tyre Balls. De tegenhanger van de bip mousse.



Men was er onverwacht positief over.

Lichter dan bip mousse, langere levensduur en daar waar de mousse eerst te hard is en later te zacht zijn de tyre balls constanter. En bovendien door te spelen met de hoeveelheid lucht per bal is de bandenspanning regelbaar.

Dus misschien dat ik dit eens ga proberen. Montage is net als met mousse een leuke klus.
- Of ze asfalteren het of ze verbieden het.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1791
Re: Banden ballen
« Reactie #1 Gepost op: 22-02-2007, 20:55 »
Citaat
En bovendien door te spelen met de hoeveelheid lucht per bal is de bandenspanning regelbaar.

Hep 'ie dan heel veul ventieltjes....???? ??? :)

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Banden ballen
« Reactie #2 Gepost op: 22-02-2007, 21:20 »
ik dacht dat dat met tennisballen was?!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 276
Re: Banden ballen
« Reactie #3 Gepost op: 25-02-2007, 09:44 »
Dit bestaat al een behoorlijke tijd. Het is alleen nooit echt doorgebroken terwijl bib-mousses wel vrij normaal zijn geworden. Wellicht is er een reden dat het niet is doorgebroken.
2008 KTM 450 EXR-R | 1980 Yamaha XT 500 | 1997 BMW R1100GS

Offline member

  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 469
Re: Banden ballen
« Reactie #4 Gepost op: 25-02-2007, 10:38 »
Ben v Erp in Markelo heeft deze tireballs op voorraad liggen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 437
Re: Banden ballen
« Reactie #5 Gepost op: 25-02-2007, 18:33 »
Ik weet dat het niet nieuw is, maar tot nu toe las ik alleen maar lovende kritieken door commerciƫle instanties.

Dit was een test door off road pro's.
- Of ze asfalteren het of ze verbieden het.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Banden ballen
« Reactie #6 Gepost op: 25-02-2007, 21:45 »
Ik vermoed dat de onderlinge wrijving bij hoge snelheden (Dakar/verbindingsroutes) ook nog wel eens een probleem zou kunnen geven. Deze oplossing is dan veel meer geschikt voor enduro's ipv woestijnrallies.

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Banden ballen
« Reactie #7 Gepost op: 25-02-2007, 21:47 »
Ik vermoed dat de onderlinge wrijving bij hoge snelheden (Dakar/verbindingsroutes) ook nog wel eens een probleem zou kunnen geven.
Daar gaat een bib ook stuk. Langdurig hardrijden laat het mousse smelten, ook vanwege wrijving.
Een zekere tandarts heeft daar ervaring mee 8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Banden ballen
« Reactie #8 Gepost op: 25-02-2007, 21:57 »
De ballen dienen gemonteerd te worden met een special siliconenglijmiddel, dus ze hebben er idd last van:

Yes, they make them for motorcycles and quads. I'm using quad size balls (I like bigger balls!). Check out their web site TireBalls.com Kevin Heath (AdvRider member) used them in the Baja 500 with good results, but did not use them in Dakar this year. For Dakar he said he wanted to stick with the same thing everyone else was using (bib-mousse). That's a lot easier for Dakar because the tire service puts the mousse in for you. If you have tire balls, you will probably have to change your tires yourself. It's a challenging job installing them, and they are covered with silicone oil, so it's real messy. So far NOBODY has used them in Dakar. I'm going to be testing them for my special application. Hopefully they will work.

Bron: advrider.com

Offline member

  • HP2
  • Member
  • *
  • Berichten: 136
Re: Banden ballen
« Reactie #9 Gepost op: 01-03-2007, 09:36 »
Daar gaat een bib ook stuk. Langdurig hardrijden laat het mousse smelten, ook vanwege wrijving.
Een zekere tandarts heeft daar ervaring mee 8)

Dat was Jaspers schuld!
Met vriendelijke groet,

Albert J. Siemers

"Assumption is the mother of all fuck-ups"

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Banden ballen
« Reactie #10 Gepost op: 01-03-2007, 09:58 »
jaja, je reed wel mooi mee op snelheid :D

Offline member

  • HP2
  • Member
  • *
  • Berichten: 136
Re: Banden ballen
« Reactie #11 Gepost op: 01-03-2007, 10:03 »
Hij joeg me op!! En zat gewoon toe te kijken hoe mijn achterband aan het roken was...
Met vriendelijke groet,

Albert J. Siemers

"Assumption is the mother of all fuck-ups"

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 66
Re: Banden ballen
« Reactie #12 Gepost op: 30-07-2007, 20:35 »
Ik vermoed dat de onderlinge wrijving bij hoge snelheden (Dakar/verbindingsroutes) ook nog wel eens een probleem zou kunnen geven. Deze oplossing is dan veel meer geschikt voor enduro's ipv woestijnrallies.

Noppy

Wij hadden voor onze trip (met 2 motoren) door de Simpson desert ook Tireballs gemonteerd. Om bij de Simpson te komen moesten we eerst zo'n 1500 km over asfalt. Bij 1300 km stonden we allebei met een platte achterband... :o waarschijnlijk toch te heet gelopen... bij mijn machine direct achter (en voor!) dikke binnenbanden en slime erin laten stoppen. Bij de andere motor alleen het achterwiel gedaan; de voorkant heeft 't nog zo'n 3000 km volgehouden, toen waren daar ook alle balletjes lek.

Volgens de amerikaanse leverancier was 't toch echt een montageprobleem. Lijkt me persoonlijk sterk aangezien we de tireballs bij twee verschillende zaken hebben laten monteren. Toch nog hulde voor de leverancier, die (na enig aandringen) het aankoopbedrag heeft terugbetaald!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Banden ballen
« Reactie #13 Gepost op: 30-07-2007, 20:47 »
En, hoe reed het met Slime?

Hebben jullie daar nog last / profijt van gehad?

Noppy

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 66
Re: Banden ballen
« Reactie #14 Gepost op: 30-07-2007, 21:01 »
Denk het wel... ik heb ze er nu nog in zitten  :D
De dikke binnenbanden en 't slime hebben vreselijke klappen overleefd. Met een dikke 100 op een gibber rijden is nooooit grappig!