Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Hands on ervaringen Husaberg, of een andere brommer?  (gelezen 8489 keer)

Online member

  • *****
  • Berichten: 4277
Hands on ervaringen Husaberg, of een andere brommer?
« Gepost op: 26-02-2007, 09:37 »
Jahoor, de XR is er uit, hij word vanavond opgehaald.
Ik wil wat offroad ritten gaan rijden, maar ook roadbook ritten blijven doen. Al hoef ik met mijn aan hanger nu niet meer zo veel op de weg te kunnen rijden, dus een 'echte' enduro staat nu op het verlang lijstje!

Keuzes nu zijn zo ongeveer:
DRZ-E, Husq TE4xx, KTM EXC(te duur), Yamaha WRF(lelijk, sorry) en wat nog meer?

EN Husaberg FE 400, 450, 501, 550.
Nu kan ik voor niet teveel een mooie 550 uit 2003/2004 kopen.. Ja, het onderhoud schema is heel hoog.. Vermogen ook.
Maar iedere 1000km ruim 2 liter olie in de XR of iedere 500km een liter olie in de Husa, ach..

Maar heeft iemand hands on ervaring met de betrouwbaarhijd van het motortje uit die bouwjaren, dingen gezien, niet alleen gehoord. Als je het van horen moet hebben knalt ie uit elkaar voor je de schuur uit ben  ;D

Ow, en als iemand een tip heeft waar ik iets leuks kan vinden is dat welkom natuurlijk  8)

*45pk is in principe meer dan genoeg, moet wel lekker fel op het gas zijn
*echt licht, 115kilo is meer dan genoeg
*ja, ik wil ook een mieten knopje :)
*prettig om te weten dat ie ook een rally zou kunnen volhouden, zoals de EXC zich heeft bewezen

Hmmm, wat is winkelen toch leuk! Het moet alleen wel met budget gebeuren, nieuw zit er echt niet in.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Hands on ervaringen Husaberg, of een andere brommer?
« Reactie #1 Gepost op: 26-02-2007, 10:16 »
Nou, daar gaat ie dan:
Ik heb met twee kameraden samen ieder een nieuwe Husaberg gekocht. Ik een 400 en de anderen beiden een 501.
Mijn motor heeft de meeste km intussen (ongeveer 5000 km) en het enige wat stuk is gegaan is de ontsteking. Dit is nl de oude SEM en die ploffen wel eens. Tot voor kort moest je bij Brouwer een hele dure nieuwe kopen maar ik heb hem laten repareren bij een vent in Spanje en dat is goed gegaan. Kost  195,=, dus dat gaat nog wel. Was ook snel terug.

Bouwjaren voor 2003 zou ik niet kopen, of het moet heel goedkoop zijn. Toen waren de tuimelaars nog slecht en nog een paar andere mechanische dingetjes. Geloof tandwiel van de nokkenas of zo, die was van aluminium. De 2003 modellen zijn mechanisch praktisch even "goed" als de latere modellen, maar vanaf 2004 zijn er een paar belangrijke wijzigingen. O.a. de ontsteking van Kokusan (hetzelfde als op exc), de Keihin carburateur waar de motor veel soepeler op loopt en de geometrie is verbetert. Hierdoor stuurt de motor iets makkelijker.

Daarentegen heb ik ook twee kameraden met een 2004, resp 2005 (beiden 450) en die zijn beiden al goed kapot geweest....
Al deze motoren kwamen bij Robbe motoren vandaan en het moet gezegd worden dat die niet kinderachting is met coulance.

Ik heb de keuze voor de Husaberg gemaakt omdat ik hier beter mee overweg kon als met de KTM 400 exc. Kwestie van persoonlijke voorkeur. Daar kwam bij dat de Husabergs altijd overjarig nieuw aangeboden worden en dat is natuurlijk ook erg interresant. Daar staat tegenover dat de afschrijving in absolute zin net zo hoog is als bij een andere motor, waarschijnlijk nog wel meer. Bij het kopen van een motor zeer goed opletten wat de werkelijke bouwjaren zijn, want er wordt flink gerommeld met nieuw plastic. Denk je een 2005 te hebben, blijkt het toch een 2003 te zijn etc. Dit zijn dus weer typische Brouwer oplichterijen en o.a. daarom kom ik dus niet bij brouwer..... Die is trouwens gelijk weer de reden waarom er veel overjarige Husabergs in Nederland zijn, want hij heeft weer een connectie met een Nederlandse Husaberg dealer in de USA. Die koopt overal motoren op en die gaan containerwijze naar Nederland. Overigens is de type goedkeuring ook in handen van Brouwer, dus koop geen motor zonder kenteken want dan ben je de pineut. Dan moet je opeens 1800 euries BPM aftikken ipv 400 euro of zo. Op mijn kenteken staat nl 7 kW.....

Nou ja, een zeer fijn rijdende liefhebbers fiets waar je wel een beetje geluk mee moet hebben. Denk maar zo, een WR of een Honda CRF is ook geen garantie dat het allemaal heel blijft. Heb zelf twee " legendarisch betrouwbare"  XR 600's gehad en die gingen ook alletwee goed stuk. Versnellingsbak, dynamo en krukas. En als je Honda onderdelen moet kopen ben je helemaal de pineut....

Wat ik bijna vergeet, het hele rollende gedeelte, dus wielen en vork is hetzelfde als bij KTM. Ook de filters etc. Dus je kunt gewoon bij iedere dealer je slijtage deeltjes kopen. Ook de touratech rallyvoorbouw van een exc past op de Husaberg. Er is sinds kort ook een grotere tank te koop. Via een dealer in de USA> Veel info is te vinden op www.husaberg.org

Succes bij je keuze. 

Online member

  • *****
  • Berichten: 4277
Re: Hands on ervaringen Husaberg, of een andere brommer?
« Reactie #2 Gepost op: 26-02-2007, 10:59 »
 8)
Thank YOU voor deze zeeer uigebrijde info!!  200% rating voor deze post!

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Hands on ervaringen Husaberg, of een andere brommer?
« Reactie #3 Gepost op: 26-02-2007, 11:14 »
+1!

Arjen,

zijn de onderhoudsintervallen te vergelijken met een KTM EXC? Olie elke 500-700 km en kleppen elke 1500-2000km? En wat is jouw ervaring met hoe vaak de kleppen ook daadwerkelijk verlopen zijn? Ik heb begrepen dat bij een KTM EXC de klepspeling weliswaar ook geregeld gecontroleerd moet worden, maar dat deze in de praktijk niet veel verloopt.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Hands on ervaringen Husaberg, of een andere brommer?
« Reactie #4 Gepost op: 26-02-2007, 12:26 »
Heb vooral ervaring met het 'kijken' naar Husabergs ( :D): ze zijn gewoon vet mooi!  (maar dat terzijde)
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Online member

  • *****
  • Berichten: 4277
Re: Hands on ervaringen Husaberg, of een andere brommer?
« Reactie #5 Gepost op: 26-02-2007, 12:58 »
Hoi Max, olie 400 a 500km kleppen 800 a 1000km :)

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Hands on ervaringen Husaberg, of een andere brommer?
« Reactie #6 Gepost op: 26-02-2007, 13:04 »
Hmmm, das niks voor mij.

Als ik een week ergens ga rijden wil ik me daar geen zorgen om hoeven maken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Hands on ervaringen Husaberg, of een andere brommer?
« Reactie #7 Gepost op: 26-02-2007, 13:11 »
+1!

Arjen,

zijn de onderhoudsintervallen te vergelijken met een KTM EXC? Olie elke 500-700 km en kleppen elke 1500-2000km? En wat is jouw ervaring met hoe vaak de kleppen ook daadwerkelijk verlopen zijn? Ik heb begrepen dat bij een KTM EXC de klepspeling weliswaar ook geregeld gecontroleerd moet worden, maar dat deze in de praktijk niet veel verloopt.

De olie moet in principe net zo vaak verwisseld worden als bij een exc. De olieinhoud en filter systeem is hetzelfde. Ik doe het uit voorzorg elke 3 stevige ritjes, bv KNMV ritjes. Dat is dus tussen de 150 en 300 km. Het schiet er wel eens bij in, maar om de 500 km zeker. De olie is niet het duurste aan het onderhoud. De kleppen verdienen wel aandacht, maar de 501 is hier minder gevoelig voor dan de 400. Dit komt door de nokkenas timing. Bij de 400 slaat de klep schijnbaar harder in de zitting en daardoor moet je vaak kleppen stellen. is niet zo heel moeilijk, oefening baart kunst. Het schijnt dat de nieuwere versies weer een wat rustiger profiel hebben waardoor de kleppen minder vaak gesteld hoeven te worden. Ik heb het in totaal denk ik een keer of 10 gedaan, soms onnodig. Dus zeker niet vaker dan om de 500 km. Mijn indruk was met name in het begin en daarna niet zo veel meer. De husabergs zijn over het algemeen erg sleutel vriendelijk, je kunt overal goed bij. Mooi is ook dat het luchtfilter heel gunstig zit. NL op de bovenste framebuis. Daar vervuilt ie slechts heel langzaam. Filters wassen doe ik dus niet vaak. Verder doe ik aan de motor niks. Bij de uitvoering met de SEM ontsteking verdient het aanbeveling om na het rijden het deksel (drie inbusjes) los te maken om eventueel vocht te laten verdampen. Zeker na een wasbeurt of water doorwadingen. Vocht laat de lamellen roesten die daardoor opzwellen en de wikkelingen gaan hierdoor stuk. Hoewel bij mijne geen roest te zien was. Volgens de spaanse reparateur gaan ze met namen stuk door slechte kwaliteit van de wikkeling. (SEM doet dat opzettelijk om in de aftersales wat te  kunnen verdienen....) Hij geeft dan ook een jaar garantie. Er zijn intussen veel tevreden gebruikers van de "sparks" ontsteking op het Husaberg forum over de hele wereld. Men is het er wel over eens dat reparatie een definitieve oplossing voor het probleem is. Als er niks stuk gaat heeft de Husaberg net zo veel/weinig onderhoud nodig als bv een exc. In ieder geval is het sleutelen veel makkelijker. Zou zelf graag een nieuwe 450 willen. Die heeft power zat en is nog steeds mooi in het kruipdoor/sluipdoor werk als de 400. De 550 is natuurlijk wel een uitdaging, maar dan heb je weer niet die soeplesse.



Offline member

  • *****
  • Berichten: 264
Re: Hands on ervaringen Husaberg, of een andere brommer?
« Reactie #8 Gepost op: 26-02-2007, 16:10 »
Ik kijk de laatste dagen natuurlijk wat oranjegekleurd uit mijn ogen, maar ik zou een 450 EXC kijken. :-X

Veel plezier met shoppen.

Johan
KTM 450 exc, en nu leren rijden...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 539
Re: Hands on ervaringen Husaberg, of een andere brommer?
« Reactie #9 Gepost op: 26-02-2007, 16:35 »
Een Husaberg is totaal geen verkeerde keus. Ik heb de mijne, een FE-450 van 2004, net ingeruild bij Brouwer voor een nieuwe. Ik heb er altijd probleemloos mee gereden. Al die verhalen dat een Husaberg niet goed zou zijn, zijn dan ook niet terecht. Kijk eens bij een offroadrit, of enduro, hoeveel KTM's, Honda's, Yamaha's gaan er niet stuk?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Hands on ervaringen Husaberg, of een andere brommer?
« Reactie #10 Gepost op: 26-02-2007, 17:58 »
Inderdaad Husabeer, Ze hebben de naam en dat komt met name uit het verleden. Veel mensen zien het graag als een bevestiging van wat ze altijd al dachten. Vraag mensen maar eens naar oude modellen KTM en Husqvarna. Kun je ook een boek vol over schrijven. Nu hoor je steeds minder over problemen met deze merken. Ik ben ook een KTM fan en bezitter en zeg absoluut geen nee tegen een EXC (rijmt ook nog...) Het leuke aan de Husaberg is dat het apart is. Vindt het zelf ook mooie machines, en ze zijn natuurlijk ook legendarisch. Wie herinnert zich Joel Smets niet? Husaberg heeft wel de dikke viertakt beroemd gemaakt. Husaberg had al dikke viertaktkanonnen voordat er WR-en of EXC's bestonden. En kijk eens goed naar een EXC blok.... KTM heeft Husaberg voor de know-how gekocht. Een EXC kop is bijna gelijk aan een Husaberg kop. Beter goed gepikt dan slecht zelf bedacht. Beetje respect is dus wel op zijn plaats. Maar het blijft natuurlijk vooral een smaakkwestie!





Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: Hands on ervaringen Husaberg, of een andere brommer?
« Reactie #11 Gepost op: 26-02-2007, 19:09 »
voor husabergs /exc zou ik zeker even bij de buren kijken op www.mobile.de , de prijzen liggen daar zeker beter en met geduld zijn er blingbling poets factory edition (exc) te ondekken.

waarom de xr weg? ligt deze te dicht bij een 950 maar tever weg van een 'echte' enduro?
Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Hands on ervaringen Husaberg, of een andere brommer?
« Reactie #12 Gepost op: 26-02-2007, 19:28 »
voor husabergs /exc zou ik zeker even bij de buren kijken op www.mobile.de , de prijzen liggen daar zeker beter en met geduld zijn er blingbling poets factory edition (exc) te ondekken.

waarom de xr weg? ligt deze te dicht bij een 950 maar tever weg van een 'echte' enduro?

Hij heeft heel even op de Husaberg gereden....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 357
Re: Hands on ervaringen Husaberg, of een andere brommer?
« Reactie #13 Gepost op: 26-02-2007, 19:32 »
Wie herinnert zich Joel Smets niet?

Uhhh, ik  :)
Booze may not be the answer, but it helps you to forget the question.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Hands on ervaringen Husaberg, of een andere brommer?
« Reactie #14 Gepost op: 26-02-2007, 20:13 »
Ben je wel oud...