tja.. een XTZ is ook gewoon lomp zwaar.
Probleem is dat zo'n motor best lichter kan, maar danmoeten ze kwaliteitsstaan, duur aluminium etc gaan gebruiken, en dan is ie gewoon 4000 euro duurder.
Vroeger was een electrostarter + Accu + relais + dikkere draden etc al snel 30 kg, nu lukt het ze om dat rond de 10 a 15 kg te houden, zeker niet meer.
Als je dan staat met je 'zware' motor.. dan hoef je tenminste niet te kicken.
Van mijn 950 (die overigens ook 200kg is... zonder volle tank wel), kunnen best wel wat dingen lichter, maar de startermotor zou ik toch niet willen missen! ook al kan die 4,5kg accu dan misschien een 1,5kg accu worden.
Bijna iedere motor kan overigens best nog een 10 a 20 kg lichter: Gewoon even kritisch kijken naar wat jij nouniet nodig vind, en dat er af laten.
(oja.. veel berijders/sters kunnen ook best 10 kg lichter
![Lips Sealed :-X](http://allroadmaniacs.nl/forum/Smileys/allroadmaniacs/lipsrsealed.gif)
)