Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM in exploded view  (gelezen 4152 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
KTM in exploded view
« Gepost op: 03-03-2007, 20:40 »
Zo, vandaag de KTM gestript. Reden is dat de olie door de keerring van de kickstart lekt. Dit wordt steeds erger en helaas moet het hele blok uit elkaar. Was oorspronkelijk alleen van plan het blok te splitsen, maar gaandeweg besloten dat het een heeeele grote service beurt wordt. Nu ligt ie dus tot het laatste schroefje uit elkaar. Ik moest wel de as van de swingarm (die loopt ook door het frame en het blok) er met een 100 ton's pers uitdrukken.... Nou ja, die 100 ton had ie niet nodig, maar een beetje drukken was wel noodzakelijk. Voorlopige conclusie: balhoofdlagers droog, veel roestige boutjes, de bedrading is een zooitje (GPS, handvat verwarming, roadbook etc...) motor ziet er op het eerste gezicht perfect uit. De bak is niks aan te zien, nokkenas OK, zuiger perfect, cilinder perfect, kleppen perfect etc. Zonde van de lekkage eigenlijk want het blok hoeft nog lang niet uit elkaar. Misschien ga ik een zakenrelatie wel ff porren om het frame te laten moffelen. Dan is ie weer klaar voor nog 50.000 km.

Arjen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: KTM in exploded view
« Reactie #1 Gepost op: 03-03-2007, 20:41 »
Dan zal ik maar niet vertellen hoe je dat van buitenaf had kunnen doen he ?  :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: KTM in exploded view
« Reactie #2 Gepost op: 03-03-2007, 21:07 »
Lijkt in eerste instantie wel zo. De kickstarteras heeft een keering welke van buitenaf gewisseld kan worden (met een beetje handigheid). De schakelvork loopt daar weer doorheen en die heeft een afdichting binnen de kickstarteras. Helaas moet ie daarvoor wel gesplitst worden.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: KTM in exploded view
« Reactie #3 Gepost op: 04-03-2007, 07:10 »
Citaat
De bak is niks aan te zien, nokkenas OK, zuiger perfect, cilinder perfect, kleppen perfect etc.

Het goede nieuws is dat je dat nou weer zeker weet  ;)
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: KTM in exploded view
« Reactie #4 Gepost op: 04-03-2007, 08:31 »
heftig!
fototje misschien voor de mensen zonder ktm?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 437
Re: KTM in exploded view
« Reactie #5 Gepost op: 04-03-2007, 09:37 »
Misschien ga ik een zakenrelatie wel ff porren om het frame te laten moffelen. Dan is ie weer klaar voor nog 50.000 km.

Heb onlangs het frame van mijn EXC laten poedercoaten. Meegegeven in de zooi (velgen, frames etc.) die Brouwer in bulk laat poedercoaten. Minder dan € 100,-.
- Of ze asfalteren het of ze verbieden het.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: KTM in exploded view
« Reactie #6 Gepost op: 04-03-2007, 11:00 »
Lijkt in eerste instantie wel zo. De kickstarteras heeft een keering welke van buitenaf gewisseld kan worden (met een beetje handigheid). De schakelvork loopt daar weer doorheen en die heeft een afdichting binnen de kickstarteras. Helaas moet ie daarvoor wel gesplitst worden.

OK.. dat zal dan idd niet gaan.

Misschien toch even voor 'anderen' de 'tip':
Als je een keerring OM een as wil vervangen en je kan de as er niet zomaar uithalen (maar de keerring kan in principe wel naar buitentoe eruit):
Boor 2 hele kleine gaatjes links en rechts in de keerring, draai daat parkertjes in, en trek aan die parkers de keerrring eruit. (de parkers draaien in het blikke deel van de keerring).
Het dient wel voorzichtig gedaan te worden, liefst met een boorstop ofzo: Als je doorschiet zit je in het lager erachter... en als je dan pech hebt breekt de boor ook nog af.... (Dus alleen voor de vakman  :P ).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: KTM in exploded view
« Reactie #7 Gepost op: 04-03-2007, 11:27 »
Goh... klinkt alsof je ervaring hebt! In ieder geval mooi dat we zulke ervaringen kunnen delen.
Zit nu wel in een dilemma.... het blok ziet er van binnen nog goed uit. Investeren in nieuwe lagers voor de zekerheid of gewoon weer in elkaar zetten?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4277
Re: KTM in exploded view
« Reactie #8 Gepost op: 04-03-2007, 11:49 »
Even bij Ro, Zot langsgaan om de lagers te halen die het eerst slijten. ik denk dat die je wel kan aanwijzen welke lagers het eerst opgeven. En natuurlijk welke lagers van je leven niet stuk slijten :)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: KTM in exploded view
« Reactie #9 Gepost op: 04-03-2007, 18:48 »
hèhè, eindelijk na 3,5 jaar die Algerijnse olie eruit  ::)
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: KTM in exploded view
« Reactie #10 Gepost op: 04-03-2007, 20:52 »
Goh... klinkt alsof je ervaring hebt! In ieder geval mooi dat we zulke ervaringen kunnen delen.
Zit nu wel in een dilemma.... het blok ziet er van binnen nog goed uit. Investeren in nieuwe lagers voor de zekerheid of gewoon weer in elkaar zetten?

als je em binnenkort niet verkoopt zou ik het lekker allemaal lekker vervangen....
Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: KTM in exploded view
« Reactie #11 Gepost op: 02-04-2007, 15:11 »
Zucht...... Onderdelen besteld bij de lokale KTM dealer. Na drie weken en 10xbellen geen onderdelen...... Vrijdagmiddag om 18.15 uur gebeld naar Oberhausen. Alles op voorraad! Zaterdag 530 km gereden en als een dolle aan de gang. Blok in elkaar gezet totdat de cilinder erop moest. Iets te moe en gehaast en "PING" sprong de olieschraapveer in twee stukken uiteen. Vervolgens legde mijn teen het af tegen de gasfles die onder de werkbank stond. Blauwe teen en gebroken zuigerveer. Vandaag telefonisch schraapveer besteld bij Sommer en hopelijk morgen in huis. Frame is intussen gepoedercoat. Kosten: 1 slagroomtaart. Bij Ap een mooi setje ABP "Leistungskrummer" met glimmende DAM demper gescoord. Hopelijk kan ik donderdag richting de Ardennen knallen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 524
Re: KTM in exploded view
« Reactie #12 Gepost op: 02-04-2007, 16:49 »
OK.. dat zal dan idd niet gaan.

Misschien toch even voor 'anderen' de 'tip':
Als je een keerring OM een as wil vervangen en je kan de as er niet zomaar uithalen (maar de keerring kan in principe wel naar buitentoe eruit):
Boor 2 hele kleine gaatjes links en rechts in de keerring, draai daat parkertjes in, en trek aan die parkers de keerrring eruit. (de parkers draaien in het blikke deel van de keerring).
Het dient wel voorzichtig gedaan te worden, liefst met een boorstop ofzo: Als je doorschiet zit je in het lager erachter... en als je dan pech hebt breekt de boor ook nog af.... (Dus alleen voor de vakman  :P ).

Zo dus;





Ik boor alleen geen gaatjes in de keerring maar sla er een paar gaatjes in met een priem, werkt iets gecontroleerder en je hebt minder kans op boorafval in het lager.

Edit; nu zie ik op de tweede foto dat het net lijkt of de lagerkooi geraakt is, dat is dus niet het geval geweest, zeker fotobedrog ofzo..  8)




Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: KTM in exploded view
« Reactie #13 Gepost op: 02-04-2007, 18:37 »
:) idd zo dus:

sommigen maken ook van alles foto's he :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 524
Re: KTM in exploded view
« Reactie #14 Gepost op: 02-04-2007, 18:46 »
:) idd zo dus:

sommigen maken ook van alles foto's he :)

'K heb een beetje kort geheugen dus vandaar  ;) . Ik wist nog net waar die foto's stonden  :D