Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: BMW 450 Enduro  (gelezen 15378 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 153
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #15 Gepost op: 05-03-2007, 10:18 »
is dat blok niet 1/4 deel van dat 4 cilinderblok? Daar staan de cilinders ook zo voorover.
Schuine veerpoot had de R80G/S ook al. Geeft een progressief veer effect. Heeft KTM ook, en in de nieuwe modellen staat de veer weer wat schuiner.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #16 Gepost op: 05-03-2007, 12:23 »
de KTM staat te koop ;D

ech nog nie



Eerst in real life zien, dan kijken wat kosten zijn voor onderdelen en dan nog bepalen of tandwiel wissel eenvoudig is.
Dan proefrit en daarna zien we wel verder.


Het voortandwiel verwisselen vervalt, staat er bij de foto. Dat hoeft dus niet meer, jammer dat zo'n ontwikkeling niet ook gelijk op achtertandwiel en ketting toegepast kan worden. Heb je gelijk een heel onderhouds arme endurofiets  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4276
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #17 Gepost op: 05-03-2007, 12:46 »
Dat moeten ze mij uitleggen.. hoe maak je een niet slijtend voor tandwiel???

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #18 Gepost op: 05-03-2007, 15:18 »
Jawel het moest er een keer van komen, ik vin da ze goe bezig zijn daar in duitsland.....
Ze komen met een hoop meer nieuws op de markt dan veel andere merken.

Als het motorisch dezelfde duitse degelijkheid bezit, zou ik al best geïntersseerd zijn (hij zal wel niet goedkoop worden ben ik bang).

Dat van dat tandwiel moet mij ook nog even uitgelegd worden  :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #19 Gepost op: 05-03-2007, 16:20 »
Ik denk ook dat de tekst moet luiden "het even eenvoudig een voortandwiel vervangen vervalt"  :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #20 Gepost op: 05-03-2007, 16:42 »
Ik vind hem (haar) er wel doordacht uitzien .... zo te zien is er nog wat ruimte tussen tandwiel en achterbrug wat m.i. zou betekenen dat je nog relatief gemakkelijk kunt wisselen.
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #21 Gepost op: 05-03-2007, 19:16 »
Kweeniet,

Kan het niet mooi vinden.
Heb ook sterk de indruk dat het niet de lichtste is. Het blok oogt vrij hoog en zwaar.
En injectie heb ik nog nooit iets goed van gezien.
Als er iets mee is kun je je mooi bij de BMW melden.
Ander chippie....
Heb een gast gesproken tijdens de Croatie rally met een GASGAS met injectie. Die had er geen goed woord voor over maar kon hem aan de straatstenen niet kwijt.
Trouwens, het frame lijkt wel van aluminium. Aan de glans te zien en ook de lasnaden. Hoewel het er dan wel iel uitziet.... Iemand?

Arjen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #22 Gepost op: 07-03-2007, 00:13 »
Ach ja, al die electronica daar moeten we maar gewoon aan wennen.
Wat dat betreft denk ik dat BMW wel weet hoe ze dat GOED moeten doen.
Hebben ze toch wel geleerd van de F650.

Het materiaal voor het frame is voor mij ook een vraagteken.
Ik denk dat het Chroom Molybdeen is, maar twijfel wel.

Meer zorgen zou ik me maken om de opbouw van het frame.
Door het ontbreken van een wieg kun je bij een beetje vette steen meteen dat blok in puin rijden.
Kun je wel meteen makkelijk dat voortandwiel verwisselen :-)
Montage van een carter beschermer zal niet zo moeilijk zijn, maar de kracht overdracht zal minder gunstig zijn.
Bij een V-twin, zoals de Aprilia en de KTM kan het nauwelijks anders, maar voor een 1 cilinder zou het nooit mijn eerste keuze zijn.
Ik denk dat we dit ding zo nooit in de winkel zullen tegenkomen.

De afmontage lijkt verder wel OK!!!

Ben benieuwd.

Fr@venture
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #23 Gepost op: 07-03-2007, 06:48 »
Zitten een aantal hele slimme dingen in die brommer. BMW is in mijn ogen nog niet zo heel gek bezig hoor!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #24 Gepost op: 07-03-2007, 06:51 »
We mogen hopen dat de Duitsers goed kijken naar Garmin en een mini-USB interface er bij leveren om de ontstekings- en injectiemappen te kunnen wijzigen.

Gewoon een gebruiksvriendelijk programma meeleveren waarbij je maar kunt kiezen uit een aantal knoppen.

Over een paar jaar krijgen we vragen op dit forum als: "Weet iemand toevallig wat het gateway-adres van een X450-R is?"

Ik verwacht echter dat het management van BMW de ontwikkeling van deze endurofiets afstopt, zodra ze serieus worden om Husqvarna over te nemen.

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #25 Gepost op: 07-03-2007, 08:44 »
Ik vindt het wel een goed initiatief. Hoe meer zielen hoe meer vreugd. Denk dat het mechanisch wel betrouwbaar zal zijn BMW kennende. Ben wel onder de indruk hoe bv het 650 blok in elkaar zit. Erg solide. Wat die injectie betreft, dat gaan we natuurlijk binnen niet al te lange tijd op de div modellen van andere merken ook zien. De KTM 690 zal het ook al hebben.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #26 Gepost op: 07-03-2007, 08:52 »
BMW's hebben een heleboel problemen, maar injectieproblemen horen daar toch niet bij. Daar zou ik me dus niet al te druk over maken, al voegt het wel gewicht toe.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #27 Gepost op: 07-03-2007, 09:22 »
kijk eens naar volgend patent document
patent 450

Dan zie je dat het blok extreem klein is zelfs en dat de koppeling rechtstreeks op de krukas zit. Dat er inginieus idee is voor de tandwiel wissel.
Gelukkig geen accu op het balhoofd maar boven de versnellingsbak.

Verder injectie problemen, GasGas schijnt in de Enduro wereld dit juist goed voor elkaar te hebben. Heb je problemen met injectie dat ligt daar vaak een andere grondslag. Corrosie ed.
Bij mijn F nooit gehad dat de injectie het liet afweten.

En KTM rally motoren hebben ook geen wiegframe en die rijden Dakar uit zonder blokschade aan de voorkant. Dat er geen wiegframe is is dan ook geen minpunt.
BMW denkt buiten het kader en dat is BMW, innovatief misschien weleens een misstap maar ze doen het wel. Net als Aprilia trouwens de durf en lef om te bouwen is er.
Wat hebben we van Honda gezien de laatste 3 jaar of Suzuki,Husqvarna? Blok innoviteit is er nauwlijks enige dat wijzigt zijn de gebruikte materialen.

Hoeveel kritiek heeft KTM wel niet gehad op zijn PDS systeem, ze rijden mee in de hoogste klasses. maar het werkt niet volgens de kenners op de bank.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 153
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #28 Gepost op: 07-03-2007, 09:46 »
BMW's hebben een heleboel problemen, maar injectieproblemen horen daar toch niet bij. Daar zou ik me dus niet al te druk over maken, al voegt het wel gewicht toe.

Kweenie, ik heb zowel op de KTM als op mijn nieuwe Gasgas al elektraproblemen gehad. Gelukkig hebben de KTM en Gasgas motoren 2 circuits: 1 voor de ontsteking en 1 voor de rest (licht, claxon e.d.) Beide motoren blijven dus gewoon lopen als bijv. de spannings regelaar of een zekering het begeeft. Met injectie had ik mooi kunnen gaan lopen.
En aangezien ze een kickstart hebben kan de accu er ook uit (niet bij de gasgas, daar zit er geen in  :)).
Probleem is natuurlijk niet de injectie an sich, maar de bijzonder elektronica onvriendelijke omstandigheden waarin deze motoren verkeren... blubber, hogedrukspuiten enz.
Dus voor mij: liever kickstart dan e-start, en liever eenvoudige elektronica op een enduro.
(in de auto graag alles elektrisch, alhoewel... op wintersport bleek een contactje in het portier gecorrodeerd te zijn. Het gevolg was dat zodra we onder de 25km/u kwamen het ping...ping...ping...ping alarm van portier niet goed dicht begon. En er stond een immens lange file grenoble naar Alpe d'Huez  ::))

Offline member

  • *****
  • Berichten: 153
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #29 Gepost op: 07-03-2007, 10:17 »
kijk eens naar volgend patent document
patent 450

Dan zie je dat het blok extreem klein is zelfs en dat de koppeling rechtstreeks op de krukas zit. Dat er inginieus idee is voor de tandwiel wissel.


He, da's echt  leuk, kan je precies zien hoe het werkt.

fig: 5. Als ik het goed zie moet je het tandwiel vervangen door de swingarm as eruit te halen. Is natuurlijk wel meer werk dan normaal maar ja, anders geen coaxiaal geplaatst tandwiel en da's wel erg mooi. +1 punt

fig. 4. De koppeling is verplaatst naar de krukas, maar het net zo goed conventioneel naast de versnellingsbak op de primaire as kunnen zitten.
Nu wordt het blok onnodig breed. Er kan daarrdoor ook maar 1 plaat gebruikt worden. En de koppeling draait pak 'm beet 3 keer zo hard.  Het koppel is wel 3 keer zo klein. Maar al met al, hier zie ik zover geen voordelen, alleen nadelen. -1

fig 3. Ik heb niet de indruk dat dit blok nu zo klein is. Niet kleiner dan een willekeurig modern 4T blok. 0

Score = neutraal.

En, Oossie, Dakar is geen enduro. Waar deze motoren rijden moet ook de wagens en vrachtwagens door. Bij de meeste enduro's is dat geen optie en is het terrein veel lastiger. Erzberg? Hells Gate? Okay, zijn misschien extremen, maar je zal maar zo'n kei tegen komen waar je overheen moet.
Ik heb heerlijk gereden met mijn KTM PDS, maar pas na tuning. Het linksysteem van Gasgas lijkt goed zo uit de doos. Ik kan er verder nog niks over zeggen. PDS is wel erg fijn qua onderhoud.
Dus dat kan een plus zijn voor deze BMW.

BMW gaat naar mijn smaak een beetje teveel voor het nieuwe om het nieuwe. Niks mis mee maar het moet wel echt wat toevoegen.