Tsja, wat is duur? Ik heb mijn '99-er R1100GS ruim 2 jaar geleden gekocht voor 6400 euro. Redelijk veel centjes voor een toen 6 jaar oude motor. Maar als ik 'm nu zou willen verkopen, dan moet-ie nog wel 5000 euro op kunnen leveren. Da's dus dik 60.000km motorplezier voor 1400 euro afschrijving. Dat vind ik niet veel. En achteraf had ik net zo goed een '95-er ofzo kunnen kopen; daar had ik niet echt minder motor aan gehad.
In die periode heb ik er kwa onderhoud 30 liter olie ingeknikkerd, 6 oliefilters, 3 luchtfilters, 2 benzinefilters, 8 bougies, 4 setjes remblokken achter, 2 setjes remblokken voor, een verse accu en een V-snaartje. Dat kost je de kop ook niet. De enige reparaties die ik gehad heb waren een gebroken koppelingskabel en een kapotte versnellingsbak. Die kapotte bak was een prijzig grapje (800 euro ofzo), maar die pech moet je maar net hebben. De km-stand was ook ruim boven de ton toen dat gebeurde.
Benzineverbruik is erg afhankelijk van de gashand, maar 1:16 is redelijk normaal.
Dus zo'n BMW duur? Ik vind van niet. In ieder geval niks duurder dan een AT, TA of LC8. Al met al rij ik voor ongeveer 20 cent per kilometer motor, en dan tel ik alles. Kleding, (allrisk)verzekering, benzine, onderhoud, onvoorziene kosten, etcetera. Die 20 cent lijkt veel, maar ga voor de grap eens je motorkleding meenemen in de kilometerprijs. En zonder allrisk of met meer noclaim zou ik ook heel wat lager uitkomen.
Maargoed, dat was offtopic. Met zo'n 450 enduro ligt dat uiteraard toch allemaal anders.