Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: BMW 450 Enduro  (gelezen 15386 keer)

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #30 Gepost op: 07-03-2007, 10:49 »
Toine,

die koppeling moest wel op de krukas, anders zit de koppeling in de weg voor de swingarm as (of je moet wel hele grote tandwielen in de versnellingsbak gaan gebruiken).

denk ik

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #31 Gepost op: 07-03-2007, 10:59 »
en het blok wordt dan weer langer groter.

Dat het blok breder wordt. Mwah, zo te zien ee 1,5cm valt wel mee. Daar integen de koppeling kan kleiner gebouwd worden waardoor die weer op de oorspronkelijk breedte maat uikomt. Kijk maar es bij een ktm hoe zo'n bult er zit voor 3 platen. Plus dat het zwaarderuitgevoerd moet zijn vanwege koppel.
Lijkt me dat dit blok ontzettend snel oppakt vanwege minder draaiende delen.

Misschien dat het EXC-F blok van KTM 450 net zo groot is.


@Toine,
Ja dat is een punt, buizen,rotsen en boomstammen zal die niet fijn vinden. Aprilia is net zo gecontrueerd en daar heb ik nog niet gehoord dat er een steen door het karter is gegaan. Kwestie van een goed gecontrueerde bodemplaat.


Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #32 Gepost op: 07-03-2007, 11:59 »
Persoonlijk vind ik het errug gaaf dat er nog motormerken zijn die werken aan vernieuwde concepten. Ik ben absoluut geen fan van BMW, maar dit vind ik toch wel gaaf! Hiermee worden de andere motormerken ook weer gedwongen eens fundamenteel na te gaan denken over hun eigen concepten: dat kan nooit kwaad. Wie weet wat dit voor een gevolgen heeft voor de conventionele merken.

BMW richt zich met de X-challenge al op een andere categorie rijders dan normaal. Als deze erbij komt, hebben ze een redelijk compleet spectrum. Ik hoop alleen wel dat ze geen BMW-prijzen vragen voor hun reserve-onderdelen...

Ik kijk erg uit naar de eerste testen!

@Oosie: blij dat jij nog in het gips zit, anders hadden we dat patent nooit gezien  ;)  In ieder geval super dat je dat ff gepost hebt, want het maakt een hoop duidelijk!
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #33 Gepost op: 07-03-2007, 12:03 »
blij dat jij nog in het gips zit, anders hadden we dat patent nooit gezien  ;)  In ieder geval super dat je dat ff gepost hebt, want het maakt een hoop duidelijk!

jij wel, ik niet ;)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #34 Gepost op: 07-03-2007, 12:06 »
Hoe lang nog?
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #35 Gepost op: 07-03-2007, 12:11 »
2 wkn dan gips eraf en frequent fysio
Nu al veel staan en belasten, tot vol gewicht en dat valt nu niet mee. Probeer ook al met 1 kruk te lopen maar dat klopt nog niet tussen de oren omdat de breuk goed voelbaar is.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #36 Gepost op: 07-03-2007, 12:42 »
en het blok wordt dan weer langer groter.

Dat het blok breder wordt. Mwah, zo te zien ee 1,5cm valt wel mee. Daar integen de koppeling kan kleiner gebouwd worden waardoor die weer op de oorspronkelijk breedte maat uikomt. Kijk maar es bij een ktm hoe zo'n bult er zit voor 3 platen. Plus dat het zwaarderuitgevoerd moet zijn vanwege koppel.
Lijkt me dat dit blok ontzettend snel oppakt vanwege minder draaiende delen.

Misschien dat het EXC-F blok van KTM 450 net zo groot is.


@Toine,
Ja dat is een punt, buizen,rotsen en boomstammen zal die niet fijn vinden. Aprilia is net zo gecontrueerd en daar heb ik nog niet gehoord dat er een steen door het karter is gegaan. Kwestie van een goed gecontrueerde bodemplaat.



Denk dat het minder snel oppakt, want de koppeling zit nu waar de toerentallen het hoogst zijn, op de krukas.
Alles wat in de bak zit, inclusief de koppeling draait veel langzamer dan de krukas en heeft dus veel minder massatraagheid.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #37 Gepost op: 07-03-2007, 12:48 »
ja en hoe minder massa hoe sneller het spulletje rond wil er is immers geen extra massa wordt rond geslingert hoeft te worden.

Zie een motor met balansas of zonder die zonder klimt sneller in toeren puur doordat er minder draaiende delen zijn. (wat zich vertaalt in minder massa en minder wrijving)
Tis net wat je wilt, snelle vermogensopbouw en een blok dat trilt/schudt of tammer aanvoelende motor.
In dit vergelijk kun ej de BMW 1200GS en de HP2 nemen identiek blok alleen mist de HP2 de balansas en is daardoor giftiger dan de GS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #38 Gepost op: 07-03-2007, 13:07 »
ja en hoe minder massa hoe sneller het spulletje rond wil er is immers geen extra massa wordt rond geslingert hoeft te worden.

Zie een motor met balansas of zonder die zonder klimt sneller in toeren puur doordat er minder draaiende delen zijn. (wat zich vertaalt in minder massa en minder wrijving)
Tis net wat je wilt, snelle vermogensopbouw en een blok dat trilt/schudt of tammer aanvoelende motor.
In dit vergelijk kun ej de BMW 1200GS en de HP2 nemen identiek blok alleen mist de HP2 de balansas en is daardoor giftiger dan de GS

Precies,

Een motor zonder balansas heeft in principe net zoveel vermogen als een motor mét. Als we de verliezen van de tandwielen en lagers buiten beschouwing laten tenminste. Althans, statisch vermogen. Dynamisch vermogen, dus versnelling (lees klimmen in toerental=accelereren) is minder omdat het vermogen kost om de massa te versnellen. Kijk maar naar een rollentestbank. De rol is zwaar omdat het vermogen moet kosten om de rol te versnellen en dus te kunnen meten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #39 Gepost op: 08-03-2007, 09:02 »
BMW gaat naar mijn smaak een beetje teveel voor het nieuwe om het nieuwe. Niks mis mee maar het moet wel echt wat toevoegen.

Tsja, ze kunnen amper op prijs concurreren, en ook beduidend betere kwaliteit afleveren blijft lastig, want de rest van de wereld heeft dat inmiddels ook wel in de vingers. Dus concurreren ze op nieuwigheden en snufjes.

Ik hoop alleen wel dat ze geen BMW-prijzen vragen voor hun reserve-onderdelen...

Dat hoop ik nou juist net wel. Ik betaal voor een onderdeel voor mijn GS zo'n beetje de helft van wat een vergelijkbaar onderdeel van Honda kost. Die GS was geen goedkope aanschaf, maar het ding rijdend houden kost niet zoveel.

Offline member

  • HP2
  • Member
  • *
  • Berichten: 136
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #40 Gepost op: 08-03-2007, 11:21 »
Dus concurreren ze op nieuwigheden en snufjes.

Nieuwigheden en snufjes rule! Zeker als ze goed werken en een positieve bijdrage leveren (zoals de luchtveer achter bij de HP2)
Met vriendelijke groet,

Albert J. Siemers

"Assumption is the mother of all fuck-ups"

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #41 Gepost op: 08-03-2007, 11:24 »
Dat hoop ik nou juist net wel. Ik betaal voor een onderdeel voor mijn GS zo'n beetje de helft van wat een vergelijkbaar onderdeel van Honda kost. Die GS was geen goedkope aanschaf, maar het ding rijdend houden kost niet zoveel.

Ik heb zelf geen GS, mede omdat ik de prijzen zo hoog vindt. Ben een paar keer bij duursma door de winkel gelopen, en verbaas me dat wat de BMW-spulletjes moeten kosten. Maar als ik je goed begrijp valt dat dus voor motoronderdelen wel mee....Van Honda weet ik inderdaad wel de prijzen, en daar wordt je niet blij van...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #42 Gepost op: 08-03-2007, 12:42 »
Tsja, wat is duur? Ik heb mijn '99-er R1100GS ruim 2 jaar geleden gekocht voor 6400 euro. Redelijk veel centjes voor een toen 6 jaar oude motor. Maar als ik 'm nu zou willen verkopen, dan moet-ie nog wel  5000 euro op kunnen leveren. Da's dus dik 60.000km motorplezier voor 1400 euro afschrijving. Dat vind ik niet veel. En achteraf had ik net zo goed een '95-er ofzo kunnen kopen; daar had ik niet echt minder motor aan gehad.

In die periode heb ik er kwa onderhoud 30 liter olie ingeknikkerd, 6 oliefilters, 3 luchtfilters, 2 benzinefilters, 8 bougies, 4 setjes remblokken achter, 2 setjes remblokken voor, een verse accu en een V-snaartje. Dat kost je de kop ook niet. De enige reparaties die ik gehad heb waren een gebroken koppelingskabel en een kapotte versnellingsbak. Die kapotte bak was een prijzig grapje (800 euro ofzo), maar die pech moet je maar net hebben. De km-stand was ook ruim boven de ton toen dat gebeurde.

Benzineverbruik is erg afhankelijk van de gashand, maar 1:16 is redelijk normaal.

Dus zo'n BMW duur? Ik vind van niet. In ieder geval niks duurder dan een AT, TA of LC8. Al met al rij ik voor ongeveer 20 cent per kilometer motor, en dan tel ik alles. Kleding, (allrisk)verzekering, benzine, onderhoud, onvoorziene kosten, etcetera. Die 20 cent lijkt veel, maar ga voor de grap eens je motorkleding meenemen in de kilometerprijs. En zonder allrisk of met meer noclaim zou ik ook heel wat lager uitkomen.


Maargoed, dat was offtopic. Met zo'n 450 enduro ligt dat uiteraard toch allemaal anders.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #43 Gepost op: 08-03-2007, 19:28 »
Tis natuurlijk altijd mooi als een merk nieuwe dingen uit durft te proberen, terwijl het niet zeker een succes is of misschien nog wat ontwikkeling behoeft.

Misschien niet altijd in mijn stijl, maar BWM doet dat zeker! dat mag gezegd worden.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 153
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #44 Gepost op: 09-03-2007, 20:12 »
Toine,

die koppeling moest wel op de krukas, anders zit de koppeling in de weg voor de swingarm as (of je moet wel hele grote tandwielen in de versnellingsbak gaan gebruiken).

denk ik

Scherp Max, als ik de tekening nog eens bekijk denk ik dat ook.

Oossie, het is wel wat meer dan 1.5 cm.Bij bijv. KTM zitten er 2 tandwielen op, 1 die de koppeling aandrijft en 1 voor de startmotor.
Waar zit die startmotor eigenlijk bij deze BMW?
De KTM heeft een stuk of 6 koppelingsplaten, niet 3., En het is inderdaad de grootste bult :)