Vooral die van NOX. Die wordt laag door een zeer arm mengsel en daar gaat ie weer meer van zuipen.... Dus er is een contradictie. Zuinig of schoon? Veel fabrikanten moeten voldoen aan de missies en bedrijven die een powercommander leveren of dynojet maken daar weer gebruik van want die optimaliseren weer het vermogen/verbruik. Zo blijven we lekker bezig!
NOX verhaal klopt niet:
NOX wordt MINDER naarmate de verbrandingstemperatuur lager is, en dat is al het mengsel rijker is!
Dit heeft de volgende gevolgen gehad:
- Auto's staan nu RIJKER afgestel en verbruiken MEER dan vroeger, maar produceren minder NOX
- helaas wel meet CO, en onverbrande CH's, maar dat is juist weer fijn voor de catalysator, die verbrandt dit alsnog volledig en wordt daar lekker warm van, waardoor die het goed blijft doen. Met 'voed' dus lekkerlijkt de catalysator!!
- Pogingen om hele zuinige motoren met hoge verbrandingstemperatuur en ceramische liners temaken (zoals de lean-burn van Toyota) zijn gestopt voornamelijk vanwege de NOX norm.
-> men werkt nu aan NOX 'buffers' Die vangen bij warme motor de NOX op, zodat de zuurstof daarvan (O) bij koude start (en rijk lopen) weer kan worden gebruikt om een betere verbranding te krijgen. Dit lost 2 problemen in 1x op.
mbt Arm is niet beter: Ja klopt, MAAR, het is veeeeel moeilijker om een motor te arm af te stellen dan te rijk.
Bij arm mengsel is er al snel een punt in de carb waar het mensgel echt te arm is, en de motor het niet doet.
Aan de rijke kant heb je veel meer marge: Dus als er een paar 'te rijke''gebieden in de carb zitten is dat nooit een probleem. Zo worden grote carbs, die moeilijk af te stellen zijn, dus gewoon 'te'rijk gezet... dan is het altijd goed.
Tevens verarmt het mengsel normaliter bij het accelereren: Als je ook maar een beetje arm afstelt voel je dus meteen dat de motor minder lekker oppakt. Een acceleratiepomp help hier dan weer voor.
Een poging doen om je carb arm af te stellen (vooral in het middengebied, waar je rijdt bij constant rijden) heeft dus weldegelijk nut naar mijn idee: Je vind dat snel de kritieke gebieden (zonder testbankruns etc). Als je dan wat moeite doet om die gebieden beter te stellen, houdt je overall een zuiniger, maar goed lopende motor over.