Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Dellorto in de schrootbak  (gelezen 7142 keer)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Dellorto in de schrootbak
« Reactie #30 Gepost op: 12-03-2007, 09:21 »
Ik heb het ook gelezen  :-X
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: Dellorto in de schrootbak
« Reactie #31 Gepost op: 12-03-2007, 12:18 »
ik ook 8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Dellorto in de schrootbak
« Reactie #32 Gepost op: 12-03-2007, 19:22 »
*Mompelt iets over een choke en een hotstartknop...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: Dellorto in de schrootbak
« Reactie #33 Gepost op: 12-03-2007, 19:49 »
Als ik lieg, lieg ik in commissie hè ;)

Staat hier ergens ene topic over die Keihins op het forum, ben daar vanuit gegaan. Kon destijds een 41 en een 39 kopen, ben toen bewust voor de 39er gegaan omwille van dat verhaal. Ach, hij zit er op en doet het goed.  :D
Ja, er staat ergens een topic over die Keihins, hierzo
Het komt er op neer dat een kleinere diameter voor een hogere luchtsnelheid zorgt, waardoor dan weer meer benzine wordt aangezogen.
Ik heb nu een 39mm erop, in combinatie met een DAM-demper, en ik kan je verzekeren: benzine gebruiken doet ie! Voorheen met de Mikuni liep ie met gemak 1:20, nu ben ik blij met 1:15. Maar goed, d'r zit nu ook meer vermogen in dus je krijgt er wel wat voor terug.
Maar met de Dellorto zal je motor ook niet zo zuinig hebben gereden denk ik?

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Dellorto in de schrootbak
« Reactie #34 Gepost op: 12-03-2007, 20:05 »
Sprak Rogier van de zomer (41 mm FCR?) en die had het juist over een lager verbruik tov. een BST40...  ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1949
Re: Dellorto in de schrootbak
« Reactie #35 Gepost op: 12-03-2007, 20:10 »
Inderdaad... veel meer power, beter gasresponse, en het betaald zich uiteindelijk nog terug ook. Al duurt het terugverdienen wel ff  :-X Mag wat kosten, die hobbies.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Dellorto in de schrootbak
« Reactie #36 Gepost op: 12-03-2007, 20:41 »
OF die FCR meer benzine aanzuigt zal afhangen van je sproeier bezetting en instelling, niet van de luchtsnelheid/carb maat.

Zuiniger lopen en toch vermogen... kan dus alleen als je zorgt dat het mengsel altijd BETER in verhouding is.

Een groter lompe carb is moeilijk over het hele gebied (van een klein streepje, toto volgas) goed te krijgen, inclusief goed oppakgedrag etc.  Daarom is een dubbele carb in de praktijk zuiniger dan een enkele: simpel omdat ie over het hele bereik een beter mengsel geeft.

Bij een grote carb gaat het ook nog fout omdat de benzine gewoon niet mooi gemengd/verneveld wordt over het hele mengsel en achter de gasklep/schuif neerslaat omdat daar de druk enorm zakt. In de praktijk moet je de crab daar dan ruimer afstellen om iig geen te arm mengsel te krijgen: daardoor krijg je een hoger verbruik...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Dellorto in de schrootbak
« Reactie #37 Gepost op: 13-03-2007, 11:20 »
Ik heb dus een 39 mm op de KTM. Met de dellorto kwam ik nooit zuiniger dan 1: 19 uit. bij offroad meestal max 1:15 op pistes etc. Met de Keihin kom ik nooit onder de 1: 20, zelfs bij autobahn tempo 140+. Gemiddeld 1:22. Bij rustig langs de fjorden tokkelen zelfs 1:28!

De Keihin is een zeer verfijnde carburateur met een mooie verstuiving over het hele flowgebied. De dellorto is nog uit het jaar kruik met dito verstuiving. Mooie naam, maar verouderd. Moet je vooral lekker op oude ducaties en guzzies laten zitten. Ziet er mooi klassiek uit....

Een grote carburateur heeft alleen voordeel voor topvermogen. Een kleine kan, maar hoeft niet beter te zijn bij laag/midden.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken wordt een motor niet per definitie zuiniger als het mensel armer wordt. Meestal gaat ie dan meer verbruiken. Dat komt omdat de Lambda (mengsel/luchtverhouding) groter wordt. Om hetzelfde vermogen te blijven leveren moet er meer lucht mee de motor in (en er weer uit). Die moet mechanische energie leveren om deze meer hoeveelheid lucht aan te zuigen door de carburateur, inlaatkanaal en langs de kleppen. Het zelfde geldt voor de uitlaatslag. Die energie is verlies en dus wordt het rendement slechter. De kunst is om het mengsel zo rijk mogelijk te krijgen zonder dat er onverbrand mee de uitlaat in gaat...... Er is dus een kantelpunt waarop het verbruik toe gaat nemen bij een te rijk mengsel....... Dan spelen er ook nog zaken mee die voor ons minder interresant zijn zoals emissies.... Vooral die van NOX. Die wordt laag door een zeer arm mengsel en daar gaat ie weer meer van zuipen.... Dus er is een contradictie. Zuinig of schoon? Veel fabrikanten moeten voldoen aan de missies en bedrijven die een powercommander leveren of dynojet maken daar weer gebruik van want die optimaliseren weer het vermogen/verbruik. Zo blijven we lekker bezig!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1949
Re: Dellorto in de schrootbak
« Reactie #38 Gepost op: 13-03-2007, 12:46 »
Ik denk dat inderdaad het optimale(re) mengsel de zuinigheid verhoogt bij mijn FCR41. Buiten de carburateur wijziging heb ik toen ook de luchtfilter kast véél luchtiger gemaakt. Lees: de luchttoevoer is met 600 tot 800% (gokje) gestegen.  ::)
Ik heb de hele bovenkant nl. opengezaagd en van zeer fijn filterdoek voorzien.  :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Dellorto in de schrootbak
« Reactie #39 Gepost op: 13-03-2007, 13:37 »
Je zou zeggen dat je met injectie nog betere resultaten moet kunnen krijgen. Dan is de ingespoten hoeveelheid benzine en de verneveling ervan namelijk niet meer afhankelijk van de luchtsnelheid door de venturi.

Toch presteren de meeste injectiefietsen niks beter dan de carb-versie.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11362
Re: Dellorto in de schrootbak
« Reactie #40 Gepost op: 13-03-2007, 13:41 »
Bij een grote carb gaat het ook nog fout omdat de benzine gewoon niet mooi gemengd/verneveld wordt over het hele mengsel en achter de gasklep/schuif neerslaat omdat daar de druk enorm zakt. In de praktijk moet je de crab daar dan ruimer afstellen om iig geen te arm mengsel te krijgen: daardoor krijg je een hoger verbruik...

Ik heb ook zo'n grote carb en vermoedelijk hetzelfde euvel als jij zonet beschreef Gerben. Ik ga over een tijdje van www.slp.cc zo'n Powervane installeren tussen de carb en het spruitstuk, waardoor dat neerslaan niet meer zal gebeuren. Het schijnt dat door de verhoging van de snelheid (zo'n ding zit net als een venturi een beetje schuin gemonteerd) de doorstroomsnelheid van de lucht toeneemt en dus ook de dichtheid. Het lijkt me dan dat er minder plek is voor benzinemoleculen en dat dus het mengsel armer wordt.

Zo'n powervane bestaat uit twee delen: onderste deel voor dicht naar halfopen en bovenste deel voor half tot volgas. Ik hoor er uit de VS bemoedigende geluiden over en de kosten vallen mee: 39$.

http://www.slp.cc/catalog.cfm?pageID=product&catalogID=1&catID=50

Noppy


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Dellorto in de schrootbak
« Reactie #41 Gepost op: 13-03-2007, 13:44 »
Je bedoelt de powerblade?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11362
Re: Dellorto in de schrootbak
« Reactie #42 Gepost op: 13-03-2007, 13:46 »
Het heet bij elke leverancier anders. Bij SLP heet het officieel Powerpack. Er zijn ook twee verschillende systemen in de handel.

De ene zet je tussen de luchtfilterkast en de carburateur. De andere (o.m. van SLP) plaats je tussen de carburateur en de cylinder.

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Dellorto in de schrootbak
« Reactie #43 Gepost op: 13-03-2007, 15:50 »
Vooral die van NOX. Die wordt laag door een zeer arm mengsel en daar gaat ie weer meer van zuipen.... Dus er is een contradictie. Zuinig of schoon? Veel fabrikanten moeten voldoen aan de missies en bedrijven die een powercommander leveren of dynojet maken daar weer gebruik van want die optimaliseren weer het vermogen/verbruik. Zo blijven we lekker bezig!


NOX verhaal klopt niet:

NOX wordt MINDER naarmate de verbrandingstemperatuur lager is, en dat is al het mengsel rijker is!

Dit heeft de volgende gevolgen gehad:
- Auto's staan nu RIJKER afgestel en verbruiken MEER dan vroeger, maar produceren minder NOX
- helaas wel meet CO, en onverbrande CH's, maar dat is juist weer fijn voor de catalysator, die verbrandt dit alsnog volledig en wordt daar lekker warm van, waardoor die het goed blijft doen.  Met 'voed' dus lekkerlijkt de catalysator!!
- Pogingen om hele zuinige motoren met hoge verbrandingstemperatuur en ceramische liners temaken (zoals de lean-burn van Toyota) zijn gestopt voornamelijk vanwege de NOX norm.
-> men werkt nu aan NOX 'buffers' Die vangen bij warme motor de NOX op, zodat de zuurstof daarvan (O) bij koude start (en rijk lopen) weer kan worden gebruikt om een betere verbranding te krijgen. Dit lost 2 problemen in 1x op.

mbt Arm is niet beter: Ja klopt, MAAR, het is veeeeel moeilijker om een motor te arm af te stellen dan te rijk.
Bij arm mengsel is er al snel een punt in de carb waar het mensgel echt te arm is, en de motor het niet doet.
Aan de rijke kant heb je veel meer marge: Dus als er een paar 'te rijke''gebieden in de carb zitten is dat nooit een probleem. Zo worden grote carbs, die moeilijk af te stellen zijn, dus gewoon 'te'rijk gezet... dan is het altijd goed.
Tevens verarmt het mengsel normaliter bij het accelereren: Als je ook maar een beetje arm afstelt voel je dus meteen dat de motor minder lekker oppakt. Een acceleratiepomp help hier dan weer voor.

Een poging doen om je carb arm af te stellen (vooral in het middengebied, waar je rijdt bij constant rijden) heeft dus weldegelijk nut naar mijn idee: Je vind dat snel de kritieke gebieden (zonder testbankruns etc). Als je dan wat moeite doet om die gebieden beter te stellen, houdt je overall een zuiniger, maar goed lopende motor over.



Offline member

  • *****
  • Berichten: 153
Re: Dellorto in de schrootbak
« Reactie #44 Gepost op: 13-03-2007, 18:07 »
Ik heb dus een 39 mm op de KTM. Met de dellorto kwam ik nooit zuiniger dan 1: 19 uit. bij offroad meestal max 1:15 op pistes etc. Met de Keihin kom ik nooit onder de 1: 20, zelfs bij autobahn tempo 140+. Gemiddeld 1:22. Bij rustig langs de fjorden tokkelen zelfs 1:28!

Tjemig, ik reed gemiddeld iets van 1:13 met mijn KTM met Keihin, en als het zand echt los licht nog onzuiniger.
De Gasgas300 doet op dit moment iets van 1:10. Gelukkig heeft ie een 9.5 L tank.
Doe ik iets verkeerd?