50000km voor een 86-er?? Kan natuurlijk ook 1 of 250000 zijn, you never know. Wat is je olieverbruik? Als dat gewoon binnen de perken is zou ik lekker niets aan het blokje doen. Olieverbruik is meestal de enige aanleiding om het blok open te halen.
Is de geschiedenis bij je bekend? De standaard voorveren zijn slap, meestal worden ze door de off-road rijders door aftermarket vervangen, alu-ringetje er op (ca. 15 mm) en hij staat aan de voorkant hoger, stuurt beter en slaat veel minder snel door. Natuurlijk verse olie erin, dat scheelt ook al een hele hoop.
De achterbrug heeft vaak het probleem dat de lagerbussen van de swingarm vast gerot zitten. Lastig te verwijderen, soms een goede pers voor nodig. Nieuwe lagers erin en hij moet lekker soepel bewegen. De achterveer zelf heeft het zelfde verhaal als de voorkant, slap, gericht op comfort. Hyperpro veertje erop en het stuurt veel strakker. Eventueel natuurlijk de hele demper vervangen door een Techno/WP heb je ook meer instelmogelijkheden (de standaard heeft alleen veervoorspannng, en dat schiet niet op natuurlijk)
Controleer de positie van de cdi-boxen. Die staan waarschijnlijk onder het zadel, is een modificatierubber voor verkrjgbaar waardoor ze liggend gemonteerd worden. Probleem is namelijk dat het zadel op de connectoren gaat drukken, en de verbinding met de connector/print haarscheurtjes krijgt met als gevolg onregelmatig uitval van één cilinder. Lastig zoeken als je het niet weet. Er is op nternet een Haynes manual te downloaden, moet je effe zoeken, ik weet alleen niet of die ook op de 86-er van toepassing is qua details.
Toerental is maximaal 8500 geloof ik, dan grijpt de toerenbegrenzer in. Spelen met afmetingen van tandwielen kan natuurlijk altijd, alleen is er niet heel veel variatie voor verkrijgbaar. Maximale tandwielgroote bij de @ aan de voorkant is 17-tands, voor groter zit er het één en ander in de weg. Jij zou alleen maar kleiner willen, dan kom je waarschijnlijk op een 15-tands uit.
Als je er een echte reisfiets van wilt maken zou ik serieus kijken naar de versteviging van het achterframe. Beter voorkomen dan in de rimboe met een afgebroken subframe staan. Ik heb nog een Hepco & Becker kofferrek liggen voor een Varadero, zal vast wel om te bouwen zijn of vast te lassen aan een Alpje.