Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: E.G.J. kan aan het werk. hij heeft een gebruikte honda gekocht.  (gelezen 5264 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 36
Het betreft een transalp 600 van 86. met 50000 km op de klok. Ik heb bewust voor een wat oudere motor gekozen omdat ik toch  veel dingen wil reviseren en er steunen/beugels er aan wil lassen en er koffers op en aan hangen. Ik heb nu 300 km over zand en onverharde paden gereden. En het volgende viel mij op. Als ik op de voetrusten sta dan zit mijn stuur te laag, of de voetrusten te hoog, maar ik sta in ieder geval niet lekker. En het op pakken van gas dicht en open vind ik niet te doseren, dit zal waarschijnlijk in de kabels zitten.
Ik vind hem op het voorwiel wel erg zwaar. Had er wel wat rekening mee gehouden, maar dit was niet voorzien. Volgens mij is de voorvering lek of erg slap. De demping deugd in ieder geval niet.. De achtervering zit vast of de achterbrug draait zwaar. Dus dat zal allemaal wel los moeten. Ik vind hem sowieso wel wat laag op de veren staan.
Motorisch is hij wel goed in orde. En het is wel een fijne motor om op te zitten. Wel ben ik van plan om hem op de testbank te zetten en eens zien of hij ook verlies heeft. Als dat minimaal is dan wil ik het blok dicht laten.

Vragen:
 Wat zijn de zwakke plekken van dit type?
Vering verhogen, of andere vering er in zetten is dat verstandig?
Waar zit zijn max.koppel? Ik wil hem zo vergieren dat hij sterker word en vind een topsnelheid van 100 km per uur snel genoeg, maar dan wel met een aceptabel toerental natuurlijk. Wat voor toerental kkan het blok langdurig draaien zonder extra slijtage?
Tips?
Is hier misschien al een soortgelijk topic over?


Of eigenlijk is de vraag: hoe maak ik van een transalp een goede reisfiets en wat moet er allemaal op en aan?
Handtekeningen worden getoond in ieder bericht of persoonlijk bericht.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: E.G.J. kan aan het werk. hij heeft een gebruikte honda gekocht.
« Reactie #1 Gepost op: 07-03-2007, 00:46 »
Wat je wat jij eens zou moeten doen? http://www.transalpclub.nl/ ;)

Staat een hoop over oude Alpjes en de zwakke puntjes geschreven op het forum
Verder natuurlijk een perfecte reismotor 8)
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: E.G.J. kan aan het werk. hij heeft een gebruikte honda gekocht.
« Reactie #2 Gepost op: 07-03-2007, 06:57 »
Neem maar eens een voorbeeld aan de Quickly-Transalp denk ik.  ;)

Belangrijste verandering daar van is denk ik wel de vering, WP voorpoten en een andere achterschokker. 18"achterwiel, maar dat is niet persé noodzakelijk.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: E.G.J. kan aan het werk. hij heeft een gebruikte honda gekocht.
« Reactie #3 Gepost op: 07-03-2007, 08:17 »
50000km voor een 86-er?? Kan natuurlijk ook 1 of 250000 zijn, you never know. Wat is je olieverbruik? Als dat gewoon binnen de perken is zou ik lekker niets aan het blokje doen. Olieverbruik is meestal de enige aanleiding om het blok open te halen.

Is de geschiedenis bij je bekend? De standaard voorveren zijn slap, meestal worden ze door de off-road rijders door aftermarket vervangen, alu-ringetje er op (ca. 15 mm) en hij staat aan de voorkant hoger, stuurt beter en slaat veel minder snel door. Natuurlijk verse olie erin, dat scheelt ook al een hele hoop.

De achterbrug heeft vaak het probleem dat de lagerbussen van de swingarm vast gerot zitten. Lastig te verwijderen, soms een goede pers voor nodig. Nieuwe lagers erin en hij moet lekker soepel bewegen. De achterveer zelf heeft het zelfde verhaal als de voorkant, slap, gericht op comfort. Hyperpro veertje erop en het stuurt veel strakker. Eventueel natuurlijk de hele demper vervangen door een Techno/WP heb je ook meer instelmogelijkheden (de standaard heeft alleen veervoorspannng, en dat schiet niet op natuurlijk)

Controleer de positie van de cdi-boxen. Die staan waarschijnlijk onder het zadel, is een modificatierubber voor verkrjgbaar waardoor ze liggend gemonteerd worden. Probleem is namelijk dat het zadel op de connectoren gaat drukken, en de verbinding met de connector/print haarscheurtjes krijgt met als gevolg onregelmatig uitval van één cilinder. Lastig zoeken als je het niet weet. Er is op nternet een Haynes manual te downloaden, moet je effe zoeken, ik weet alleen niet of die ook op de 86-er van toepassing is qua details.
Toerental is maximaal 8500 geloof ik, dan grijpt de toerenbegrenzer in. Spelen met afmetingen van tandwielen kan natuurlijk altijd, alleen is er niet heel veel variatie voor verkrijgbaar. Maximale tandwielgroote bij de @ aan de voorkant is 17-tands, voor groter zit er het één en ander in de weg. Jij zou alleen maar kleiner willen, dan kom je waarschijnlijk op een 15-tands uit.

Als je er een echte reisfiets van wilt maken zou ik serieus kijken naar de versteviging van het achterframe. Beter voorkomen dan in de rimboe met een afgebroken subframe staan. Ik heb nog een Hepco & Becker kofferrek liggen voor een Varadero, zal vast wel om te bouwen zijn of vast te lassen aan een Alpje.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: E.G.J. kan aan het werk. hij heeft een gebruikte honda gekocht.
« Reactie #4 Gepost op: 07-03-2007, 11:10 »
Modellen tot 94 kunnen inderdaad problemen krijgen met de achterste CDI unit omdat het zadel (en je zelf dus) er op drukt. Ik heb boven  de units op de framebuizen een plaatje gezet zodat je zadel er niet op kan drukken.
Modellen tot 91 staan bekend om het feit dat ze op leeftijd veel olie gaan gebruiken.

Dit zijn de zoals Ferd zei, de punten waar je op moet letten. Verder is de standaard vering inderdaad niet al te best. Ik heb voor progressieveTechnoflex laten zetten. Achter zou ik ook iets moeten doen :-\

Ander zwak puntje is de carterpan, die is van plastic en is zo kapot bij de eerste beste grote steeninslag. En daaronder zitten precies de waterpomp en oliefilter. Carterpan van 4 mm. alu wordt geleverd door SW-Motech. Echt een aanrader voor offroad gebruik. En natuurlijk valbeugels...

Kijk ook eens op de Duitse TA site, daar is heel veel te vinden over modificaties en reisklaar maken:
http://www.transalp.de/
http://www.transalpfreunde.de/

Als je wilt weten hoe je Alp er precies voor staat neem via het TCN-forum contact op met Alp goeroe Ad Mies en doe hem de groeten :D
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: E.G.J. kan aan het werk. hij heeft een gebruikte honda gekocht.
« Reactie #5 Gepost op: 07-03-2007, 11:48 »
50000km voor een 86-er?? Kan natuurlijk ook 1 of 250000 zijn, you never know. Wat is je olieverbruik? Als dat gewoon binnen de perken is zou ik lekker niets aan het blokje doen. Olieverbruik is meestal de enige aanleiding om het blok open te halen.

 :stupid:
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Africa Twin & VW Buggy 2.0L
  • *****
  • Berichten: 540
Re: E.G.J. kan aan het werk. hij heeft een gebruikte honda gekocht.
« Reactie #6 Gepost op: 07-03-2007, 12:30 »
ik heb ook een paar jaar een 1992 alp gehad en ook mee in het zand gereden. een paar andere veren doen wonderen zowel op de weg als in het terrein.

Ik had zelf 2.5cm verhogers onder het stuur een hoger zadel en lagere voetsteunen toen kon ik er met mijn langelijf 1.90m er fatsoenlijk op staan en zitten.

Valbeugels zijn aan te raden of anders een voorraadje radiator kappen want die zijn erg kwetsbaar.

over mijn plastick carterbescherming plaat had ik een stuk Alu traanplaat gezet zodat de onderkant vh blok en het olie filter ook beschermd was. Is nodig  gezien de deuken in die alu plaat die ontstaan worden na een rondje rijden in Piemonte

Voor de rest een fijne betrouwbare fiets Veel plezier er mee!
ik ben voorlopig nog maar even een af(ge)vallige.....

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 18
Re: E.G.J. kan aan het werk. hij heeft een gebruikte honda gekocht.
« Reactie #7 Gepost op: 07-03-2007, 23:11 »
Gelukkig ,

Een honda,  Wel geen 500cr maar toch honda.

Succes EGJ met je project.
Koop voor de 2tdag aub een oude 500 er bij.
Kan je mooi meedoen.
Groet E uit O

LAR ;)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 36
Re: E.G.J. kan aan het werk. hij heeft een gebruikte honda gekocht.
« Reactie #8 Gepost op: 09-03-2007, 21:40 »
Modellen tot 94 kunnen inderdaad problemen krijgen met de achterste CDI unit omdat het zadel (en je zelf dus) er op drukt. Ik heb boven  de units op de framebuizen een plaatje gezet zodat je zadel er niet op kan drukken.
Modellen tot 91 staan bekend om het feit dat ze op leeftijd veel olie gaan gebruiken.

Dit zijn de zoals Ferd zei, de punten waar je op moet letten. Verder is de standaard vering inderdaad niet al te best. Ik heb voor progressieveTechnoflex laten zetten. Achter zou ik ook iets moeten doen :-\

Ander zwak puntje is de carterpan, die is van plastic en is zo kapot bij de eerste beste grote steeninslag. En daaronder zitten precies de waterpomp en oliefilter. Carterpan van 4 mm. alu wordt geleverd door SW-Motech. Echt een aanrader voor offroad gebruik. En natuurlijk valbeugels...

Kijk ook eens op de Duitse TA site, daar is heel veel te vinden over modificaties en reisklaar maken:
http://www.transalp.de/
http://www.transalpfreunde.de/

Als je wilt weten hoe je Alp er precies voor staat neem via het TCN-forum contact op met Alp goeroe Ad Mies en doe hem de groeten :D

Bedankt allemaal, ik heb nu 800km gereden en kan geen oliegebruik constateren. Zo ver zo goed, maar nu reed ik vanmiddag terug en met de gedachte om de eerder genoemde punten onder handen te gaan nemen de komende weken. En wat denk je, complete motor uitval. Eerst dacht ik nog de kraan moet op reserve, maar nee. Ook   lag de wijzer van de toerenteller onderin terwijl ik nog wel uitrolde in de versnelling.
Na wat gepruts met de sleutel en het beknijpen van de draden sloeg de motor weer aan. (achteraf toeval trouwens) Nu liep hij op één cillinder en de toerenteller had ook geen activiteit. Ik ben gewoon naar huis gereden en onderweg op een drempel schoot voor een paar seconden het vermogen er weer op. Dit kan niet anders of het moet de hierboven genoemde cdi onder de buddy veroorzaken.
Jammer dat ik er niet gelijk wat aan gedaan heb, het was immers goed.
Morgen zal ik hem eerst eens schoonspuiten en dan eens zzien of er nog iets te redden is. Op die duitse site word er goed uitleg over gegeven. Dus dat moet haast wel goed komen.
Handtekeningen worden getoond in ieder bericht of persoonlijk bericht.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4276
Re: E.G.J. kan aan het werk. hij heeft een gebruikte honda gekocht.
« Reactie #9 Gepost op: 09-03-2007, 23:49 »
Dat is electra, klinkt misschien nog meer als een massa probleem ergens. haal het ding helemaal uit elkaar joh, bouw je hem reis klaar weer op en ken je de hele fiets (wat een must-do is voor dat je op reis ga imho.)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: E.G.J. kan aan het werk. hij heeft een gebruikte honda gekocht.
« Reactie #10 Gepost op: 10-03-2007, 01:08 »
Dit is 100% zeker een CDI probleem. Toerenteller zit namelijk op de achterste unit aangesloten :-\
Je kun dit mooi checken door de stekkers even te wisselen...

Nieuwe CDI kost zo'n 200-300,=; unit open maken en repareren is daarrom een goed alternatief :)
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 36
Re: E.G.J. kan aan het werk. hij heeft een gebruikte honda gekocht.
« Reactie #11 Gepost op: 10-03-2007, 09:23 »
Dit is 100% zeker een CDI probleem. Toerenteller zit namelijk op de achterste unit aangesloten :-\
Je kun dit mooi checken door de stekkers even te wisselen...

Nieuwe CDI kost zo'n 200-300,=; unit open maken en repareren is daarrom een goed alternatief :)

Ik heb het gelezen op die duitse site, dat gaat mij wel lukken.
Handtekeningen worden getoond in ieder bericht of persoonlijk bericht.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 18
Re: E.G.J. kan aan het werk. hij heeft een gebruikte honda gekocht.
« Reactie #12 Gepost op: 10-03-2007, 23:26 »
2t Please er bij? ;D

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 36
Re: E.G.J. kan aan het werk. hij heeft een gebruikte honda gekocht.
« Reactie #13 Gepost op: 11-03-2007, 15:58 »
2t Please er bij? ;D

Het is nog niet zo ver, maar het jeukt wel. Wie weet wat de toekomst brengt........   ;D
Handtekeningen worden getoond in ieder bericht of persoonlijk bericht.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 36
Re: E.G.J. kan aan het werk. hij heeft een gebruikte honda gekocht.
« Reactie #14 Gepost op: 11-03-2007, 16:03 »
Wist u dat?

Als de tank leeg is, dan doet ie het niet meer  :o

Ik wou de CDI even bij langs lopen. Eerst ff starten, en verduld hij loopt op twee cillinders. Dus ik denk gewoon ff rijden en dan valt vanzelf wel weer een cillider uit. ZO gezegd , zo gedaan. Maar het gebeurde niet en ik lekker wat over zandpaden rond gereden. 2 km voor huis niet op één cillinder, nee helemaal niks meer.

Was de benzine op.  :-[
Handtekeningen worden getoond in ieder bericht of persoonlijk bericht.