Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Custom plastic containers  (gelezen 2859 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4277
Custom plastic containers
« Gepost op: 04-04-2007, 15:05 »
Hoi allen,
Ik wil een goede oplossing maken om op de motor aan de koffers vast 10 liter water en 10 liter benzine mee te nemen. Het KTM rack lijkt me stevig genoeg, koffers van MetalMule of beter nog: zelfbouw moet ook sterk genoeg zijn om die 10 kilo te dragen.
Als je de koffers aan de zijkant van de motor heb wil ik aan de voorkant daarvan, dus waar jij (of beter, normaal een duo) met de benen zit waardoor de motor dus niet breder word.

Maar op die plek zijn je benen best kwetsbaar dus wat ik eerst heb uitgedacht, aluminium, maakt je benen dan best kwetsbaar bij een val.
Het lijkt me beter om die dingen van plastic te hebben, redelijk vormbaar en meegevend maar ook zeker stevig genoeg. Plastic kan ik alleen niet in elkaar lassen of zelf maken dus zit je aan een leverancier vast. Helaas is deze vorm niet echt standaard (vierkant als de koffers maar met een ronde kant/hoek) dus moet het toch een custom made iets zijn. Zouden er bedrijven zijn die dit kunnen maken en het nog betaalbaar houden ook?

Als je een standaard 5liter kannetje er aan hang ben je net zoveel ruimte kwijt als een mooi gevormde 10 liter kan. die 10 liter denk ik echt wel nodig te hebben en moet er dus gewoon komen.

Ook heb ik er nog aan gedacht om vormbare zakken te gebruiken zoals een camel bag maar dan groter, dit is misschien nog wel de mooiste oplossing maar lijkt me iets te kwetsbaar op de lange termijn. Dus heb ik besloten toch voor metaal met plastic en anders metaal met metaal te gaan.
Maar who know's, misschien heeft iemand anders een geniaal idee :)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 148
Re: Custom plastic containers
« Reactie #1 Gepost op: 04-04-2007, 15:24 »
[Dommevraagmode]
Waar heb jij tien liter benzine nodig?
[/Dommevraagmode]
Gaat het om nog net die paar liter om een tankstation in een grote stad te bereiken?
10 liter is behoorlijk wat, waarom niet 2,5 liter in een "fles" achter op je koffers?
Groeten,
D@@n

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: Custom plastic containers
« Reactie #2 Gepost op: 04-04-2007, 15:25 »
Ik weet een oplossing, 660 kopen  :-X

Ik vind dit wel een mooie oplossing, water / benzine container tussen je bagagerack





Voordeel: Plastic onderweg repareren lijkt me vrij kansloos, Aluminium gaat nog. En, Gerard kan het vast voor je maken.  :D

- uitneembaar
- je benut 'unused space'
- motor word niet breder
- ophangpunten voor zachte bagage (ortlieb)




maarrrr uuuh, waar ga je heen op reis??
Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Custom plastic containers
« Reactie #3 Gepost op: 04-04-2007, 15:31 »
Ik heb voor het geval ooit nodig zou zijn 2x 5 liter tankjes van Acerbis die ik achterop kan monteren. Nog nooit nodig gehad. Kon er een keer 4 op de kop tikken en meteen gedaan.



Mooier zou zijn om ze iets lager te monteren.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 264
Re: Custom plastic containers
« Reactie #4 Gepost op: 04-04-2007, 16:08 »

Toekomstige wereldreiziger,

Van Touratech hebben ze watertanks aan de onderzijde van de alu TT koffers bevestigd afgeschermd met een alu draagplaat. Zie TT catalogus bij BMW. In ieder geval in voorgaande jaargangen. Ik heb zelf met 2 maal 5 liter water gereden middels een soort zadeltassen links en rechts van de tank.

Succes.

Johan

KTM 450 exc, en nu leren rijden...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4277
Re: Custom plastic containers
« Reactie #5 Gepost op: 04-04-2007, 16:24 »
Mijndert, ziet er goed uit maar met de 950 heb je niet veel ruimte tussen het koffer rack en de uitlaten dus gaat dit niet werken (nouja.. misschien een paar liter)

Johan, klinkt ook wel goed maar met mijn idee komt het gewicht nog meer ideaal terecht. ben wel benieuwd naar die TT optie (al word mijn kist ZEKER geen touratech, de reden weet je wel. Maar ben het nog niet tegen gekomen in de catalogus?

Die Acerbis dingen zouden ideaal zijn om bij de tank aan de valbeugels te monteren, heb ik eerder al gezien. nadeel is dat je er dan ook direct op val als je val.... en ik heb / wil geen valbeugels.

Water in een tas langs de tank heb ik zeker over nagedacht, de 950 leent zich daar qua vorm echt perfect voor, maar dan kom je uit bij de koeling gaten die al niet groot zijn en is dus afgevallen.

Tja.. waar ga ik heen, ver weg... de plannen zijn best concreet om van SouthA naar Wadi halfa te rijden dan via Addis richting Djibouti te rijden, over water naar Jemen richting UAE en daar zie ik wel verder....  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4277
Re: Custom plastic containers
« Reactie #6 Gepost op: 04-04-2007, 16:27 »

            Motor
                   Rack------------------------Rack
===========================
=           =                                            =
= Benzine=       Aluminium box 37 Liter     =
=   10 L  =                                            =
 =          =                                            =
   =        =                                            =
       =    =                                            =
          ======================= 

Dit is het plan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: Custom plastic containers
« Reactie #7 Gepost op: 04-04-2007, 17:06 »
Tja.. waar ga ik heen, ver weg... de plannen zijn best concreet om van SouthA naar Wadi halfa te rijden dan via Addis richting Djibouti te rijden, over water naar Jemen richting UAE en daar zie ik wel verder....  ;)

ai, dat is flinke reis. zelf ben ik na 14 mei transfervrij en ga richting vladivostok  :)
Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Custom plastic containers
« Reactie #8 Gepost op: 04-04-2007, 18:34 »
mooie oplosing meindert maar dan moet je het wel goed uitmeten wan t je zal niet de eerste zijn die z'n remklauw mold

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Custom plastic containers
« Reactie #9 Gepost op: 04-04-2007, 19:45 »
Als er nog een volle container tussen je rek en je achterwiel past, Dan is er gewoon iets mis met je kofferrek!

Ik ben het met Steven eens: Een plastic can, VOOR de metalen koffer: Beschermt perfect je been/hiel bij een val en het gewicht zit mooi centraal in het midden van de motor en dicht tegen de motor!
Je had natuurlijk ook de koffers verder naar voren kunnen hangen, maar dat wil je in de praktijk niet, omdat je ook wel eens met duo weg wil, en dan zitten ze in de weg.

Ik had aan mijn XR de cannetjes ook zo hangen (voor de koffer dus!) en nu bij de 950 ook. Ik heb het altijd handig gevonden.

Ik had wel een standaard goedkoop 5 liter cannetje: die koop je niet, maar hou je ergens over! Als ie stukgaat onderweg vind je meestal wel ergens een nieuwe!

10L heb je echter bijna nooit nodig. Mijn idee is dan: Ritsel ter plekke een extra 5 liter kan, knoop die gewoon bovenop je koffer ofzo...: Zodra die leeg is doneer je hem weer aan een afrikaan (die hem dan aan de volgende reiziger kan verkopen).


Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Custom plastic containers
« Reactie #10 Gepost op: 04-04-2007, 19:54 »
Tja.. waar ga ik heen, ver weg... de plannen zijn best concreet om van SouthA naar Wadi halfa te rijden dan via Addis richting Djibouti te rijden, over water naar Jemen richting UAE en daar zie ik wel verder....  ;)

Hoeveel liters kun je zonder die tankjes meenemen?

Heb alles tot Wadi Halfa kunnen doen met een standaard AT-tank (23L)...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Custom plastic containers
« Reactie #11 Gepost op: 04-04-2007, 22:53 »
mwha.. Voor Khartoum-WadiHalfa is het toch wel leuk als je zo'n 400km aktieradius hebt, dan kan je tenminste de Karimaroad rijden, en die wil je niet missen :-)

maar euhm.. als je richting Addis wil, waarom dan eerst naar WadiHalfa? en niet effe naar Khratoum voor bevoorrading etc, en dan rechtomkeer naar het zuid-oosten?

f...ck.. WadiHalfa, is nou niet echt de moeite van het aanzien waar hoor wat een gat is het toch he ..:) )
Alhoewel er 14 dagen vastzitten best wel een aparte belevenis zal zijn :p

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Custom plastic containers
« Reactie #12 Gepost op: 05-04-2007, 09:07 »
Als je toch van plan bent over te steken naar het Arabisch schiereiland (was indertijd ook ons plan), zou'k via ethiopie naar Djiboutie gaan. Daar heb je sudan niet voor nodig: ligt alleen maar uit de route. Als je dan toch via Sudan gaat, zou'k fijn via Egypte naar Jordanie, en dan proberen Saudi Arabie binnen te komen, dan kom je er ook (verder wil ik me niet met je route bemoeien hoor).
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4277
Re: Custom plastic containers
« Reactie #13 Gepost op: 05-04-2007, 11:11 »
Ik probeer juist Egypte niet in de route te doen, Sudan wil ik echter niet missen. vanuit het zuiden Sudan in (via Kenya of Uganda) is misschien een heel klijn beetje mogelijk, die vraag heb ik nu bij de ambassade liggen. anders via Ethiopia Sudan in, rondje over noord naar oost en weer over Ethiopia naar Djibouti.
Saoudi kan je echt vergeten nu volgens de kenners. (ja, achter in een truck misschien  :P)

Misschien toch niet helemaal naar Wadi toe, maar naar de Piramides daar wil ik 1000% zeker heen  8) en om dat te doen kan je beter ook bij wadi even inkopen doen denk ik.

Misschien heb je die 10 liter niet vaak nodig, maar meer dan met je AT denk ik. De LC8 heeft 21 liter maar ook een stuk meer verbruik dan de Honda. 10 liter water lijkt mij gewoon echt nodig. Ach, als ik toch zo'n mooie kan ga maken / laten maken waarom dan niet meteen in 10 liter. Uitgaande van 1 op 15 kom ik dan op 460 kilometer actie radius. maar 1/15 is best wel optimistisch op een zwaar stuk als daar in Sudan. Tja, verder in het oosten van africa zijn er wsl. geen stukken waar ik meer dan 3a400 km nodig heb maar toch... Leeg weegt zo'n kan bijna niets en als ze goed zijn gemaakt zitten ze niet in de weg ook!

Het worden ook nog eens 2x42 liter kisten, de bedoeling is om er ALLES in te vervoeren, niets los op de motor alleen een rugtas met camel bag en papieren, camera'tje ed. er in. Lekker clean dus en een motor die je overal neer kan ploffen, koffers met slotje en klaar.

Maar back on topic nu de plannen er uit zjn (iets eerder dan de bedoeling was maar toch..  :D)

Wie heeft er een idee of het haalbaar is in plastic en wie kent iemand die iemand weet waarvan zijn achterneef dit wel kan maken? (om alvast te wennen aan 'the african way')  8)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Custom plastic containers
« Reactie #14 Gepost op: 05-04-2007, 11:49 »
Wie heeft er een idee of het haalbaar is in plastic en wie kent iemand die iemand weet waarvan zijn achterneef dit wel kan maken? (om alvast te wennen aan 'the african way')  8)

Nou, als je dan toch in het zuiden begint: in Windhoek (Namibie) zit een Duitser die erg goed is in Aludingen maken en het kost daar geen drol. Hij heeft mij en Meindert goed geholpen voor een paar centen. kweet niet of je erop wilt/durft te gokken, maar het is echt de moeite waard. 

Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)