Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Prikkeldraadmoord  (gelezen 2699 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Prikkeldraadmoord
« Reactie #15 Gepost op: 27-04-2007, 07:48 »
Yup, hier in de buurt heb je ook van die zotten. Ik heb ooit een tussen twee bomen gespannen staaldraad tegen m'n borst aan gehad toen ik nog op een Puch reed. Gelukkig brak die. Aangifte gedaan, niks meer van gehoord.

Een ander grapje op de dijkjes bij ons: grind strooien in de bocht.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 392
Re: Prikkeldraadmoord
« Reactie #16 Gepost op: 27-04-2007, 08:26 »
Even in het kader van mental training: Stel je ziet zo'n draad en je bent te laat om nog voor de draad te stoppen.

- Kijken of je je nog op tijd onderuit kan remmen?
- Staan? zodat de draad je raakt ter hoogte van je bodyarmor.
- plat op je motor liggen?

Nog andere ideeën? Je hoopt dat het je nooit overkomt, maar er is helaas altijd een kans dat het toch een keer gebeurd. Dan kan je beter mentaal voorbereid zijn.
Nog steeds een allroad liefhebber... I'll be back...

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Prikkeldraadmoord
« Reactie #17 Gepost op: 27-04-2007, 08:53 »
Achterrem, zwaai aan het stuur en mezelf onderuit remmen.

(maar misschien ben je wel te verbouwereerd om te reageren....)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Prikkeldraadmoord
« Reactie #18 Gepost op: 27-04-2007, 08:55 »
Motor neerleggen als remmen onhaalbaar blijkt; de hoek waaronder je lichaam de draad raakt is waarschijnlijk iets beter.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Prikkeldraadmoord
« Reactie #19 Gepost op: 27-04-2007, 09:02 »
(maar misschien ben je wel te verbouwereerd om te reageren....)

Klinkt veel logischer. Ik zou er niet vanuit gaan dat tijd hebt om rationeel je opties te overwegen...Als je al reageert, is het een reflex. Tenzij je dit elke dag oefent, weet je volgens mij gewoon helemaal niet hoe je gaat reageren...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 666
Re: Prikkeldraadmoord
« Reactie #20 Gepost op: 27-04-2007, 09:31 »
Eerst met een tang vooruit rijden om te kijken of er draad zit , wegknippen , terugrijden en het pad opnieuw volgen of er niks aan de hand is..................... :-X

La Bomba is een paar daggies naar Frankrijk WK zijspannen 2e wedstrijd ( H en M , doen jullie de volgende ONK mee ?? )

Groetsels Erik,

Offline member

  • *****
  • Berichten: 392
Re: Prikkeldraadmoord
« Reactie #21 Gepost op: 27-04-2007, 09:34 »
@Corne: Daarom mental training.Bij VRO I leer je te gaan staan als je een klap met een auto niet meer kan vorkomen. Dat ga je niet oefenen en toch blijkt dat mensen na zo'n cursus dat gedaan hebben. Nooit geoefend, wel er over nagedacht en daardoor in een reflex gaan staan.
Nog steeds een allroad liefhebber... I'll be back...

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Prikkeldraadmoord
« Reactie #22 Gepost op: 27-04-2007, 09:54 »
Sorry Snarf, maar dat leer je niet bij een VRO, het wordt je verteld, ik zou niet weten hoe ik er een reflex van kan maken als ik het nooit geoefend heb.

Wat ik bij een crash wel eens heb (ben helaas nogal eens onderuit gegaan), is dat er een punt is dat ik beslis dat ik er met remmen niet ga komen en dan probeer ik een andere optie. Nogal impulsief ja. Het enige waar ik ervaring mee heb is remmen, en als ik met mijn ervaring zie dat ik het met remmen niet ga redden, dan doe ik wat anders. Gas geven, de bosjes insturen, uitwijken... (of inderdaad misschien gaan staan)  :-\

Maar een reflex is het zeker niet.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Prikkeldraadmoord
« Reactie #23 Gepost op: 27-04-2007, 10:39 »
Ik reed een keer op de ring A-10 in een flauwe binnenbocht en ging naar de buitenbocht omdat ik wat opgeduwd werd door de vierkante vrienden. Ik naderde daardoor vrij snel (met 100) een vrachtwagen die met 85 of zo reed.

Terwijl ik dat deed, werd ik links uiteraard al weer ingehaald en tussen de wielen van de vrachtwagen door werd er een grote afdekkap van de vrachtwagen op mij af. Deze afdekkap was zo groot als een eettafel en had helaas ook randen (10cm)  én pootjes (30cm).

Ik kon in een halve seconde kiezen tussen een auto proberen een bodycheck te geven of de vangrail kussen in de buitenbocht...

...of precies tussen de pootjes door van de tafel en hopen dat dit object niet zou opwippen zodra ik de eerste rand raakte. Gelukkig lag de tafel net stil.

Ik stond op, en gaf gas zodat de voorkant van mijn F650 Dakar lichter werd. Een harde klap tegen de skidplate was alles wat ik er aan overhield.

Ik stuurde daarna de bocht door om rustig op de vluchtstrook uit te rijden. Bij controle bleek niets kapot te zijn, zelfs geen lekke band!

Het hele verhaal duurde zo'n 3 seconden en toen was 't al voorbij.

Weet niet wat er gebeurde met de auto's die na mij kwamen, ik had even wat anders om aan te denken...

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 392
Re: Prikkeldraadmoord
« Reactie #24 Gepost op: 27-04-2007, 10:44 »
@Max: we gaan nu toch niet taalkundig haarkloven ;) Ok, het wordt je verteld, de essentie is: als je er van te voren over nadenkt, neemt de kans toe dat je die beslissing ook neemt als het er echt toe doet.
Nog steeds een allroad liefhebber... I'll be back...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Prikkeldraadmoord
« Reactie #25 Gepost op: 27-04-2007, 11:06 »

Dit draadje was laag bij de grond opgehangen, maar ik ben ook wel eens ergens een draad op grotere hoogte tegengekomen...

Was dat geen hoogspanningsleiding ::)

Misschien niet helemaal op ons baggeraars van toepassing maar met behulp van visualisatie zijn reflexen wel aan te leren; denk maar eens aan videospelletjes en flight simulators en hoe je daar je reacties ontwikkelt. Ok, it's not the real stuff maar je komt er een heel eind mee; overigens kun je jezelf ook de verkeerde reacties aanleren, immers echt gewond raak je niet; goede begeleiding/evaluatie is dus ook hierbij nodig (zoals bij flight simulators in de luchtvaart ook gebeurd)
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 274
Re: Prikkeldraadmoord
« Reactie #26 Gepost op: 27-04-2007, 20:12 »
Dit soort dingen komen dichterbij voor dan je denkt.
Wat ik dan meegemaakt heb....
Zit ik laatst in de trein, hebben ze over het heeeeeele traject een kabel boven de baan gespannen !
 :-X
Maar weer eens opstappen......

Offline member

  • *****
  • Berichten: 524
Re: Prikkeldraadmoord
« Reactie #27 Gepost op: 27-04-2007, 20:21 »
Dit soort dingen komen dichterbij voor dan je denkt.
Wat ik dan meegemaakt heb....
Zit ik laatst in de trein, hebben ze over het heeeeeele traject een kabel boven de baan gespannen !
 :-X

Dat zie je idd vaker, gelukkig kan de trein er dan meestal nog nét onderdoor..  ::)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Prikkeldraadmoord
« Reactie #28 Gepost op: 27-04-2007, 20:52 »
Citaat
          meestal..............
  ;D