Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: OER Waypoint en Tracks  (gelezen 3879 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
OER Waypoint en Tracks
« Gepost op: 11-05-2007, 14:22 »
Gisteren en vandaag van de Orga een lading waypoints en tracks binnen gekregen :)

Een snelle invertarisatie leert dat er meer dan 20 tracks zijn en dat een aantal tracks meer dan 500 punten bevatten.
Dit zal dus niet zonder meer in elke GPS passen :o :confused:


Vraagje aan de Orga (en dat doe ik even hier op het forum omdat andere deelnemers daar wellicht ook iets mee kunnen):

1.) In sommige van de waypoint-gdb bestanden staan ook tracks.
Wat moeten we daar mee? Zijn dat weer andere tracks dat de QUIK en SERV tracks?

2.) Ik heb een bestand ontvangen dat heet: Service.levoca-GR.hu
Dat wordt niet herkent, is dat een gdb bestand oorspronkelijk?
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: OER Waypoint en Tracks
« Reactie #1 Gepost op: 11-05-2007, 17:13 »
die .hu heb ik gerenamed naar .gdb en mapsource snapt em dan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 963
Re: OER Waypoint en Tracks
« Reactie #2 Gepost op: 11-05-2007, 18:52 »
Hoi Luitjes,

Veel waypoints en tracks ?
Wat dacht je van 3500 kopieën voor de roadbooks !!

De Waypoints zijn echt belangrijk en nemen geen ruimte in.
De kleine stukjes tracks die bij sommige waypoints zitten, zijn stukjes waar geen road book van is.

Van de quik route,s kun je snel het aantal punten inkorten daar deze routes over grote wegen gaan.
Ik heb ze er bijgedaan daar deze route,s niet altijd de eerste keus lijken te zijn.
De basis kaart van carmin brengt je ook overal, Alleen de nieuwe wegen kennen ze nog niet.
En juist de nieuwe wegen besparen je veel tijd.

De service tracks zijn wel fijn om te hebben, zeker om stukken af te snijden als je de route te lang vindt. Ook makkelijk bij pech.

Probeer de tracks bij steden in Roemenie te houden, dat kan je een hoop tijd schelen..

IK zeg wij verwennen jullie teveel  ;)



Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: OER Waypoint en Tracks
« Reactie #3 Gepost op: 11-05-2007, 22:46 »
zelfs met de 2610 geen probleem 8)
alleen maakt hij geen route maa schrijft alles als track  :(

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: OER Waypoint en Tracks
« Reactie #4 Gepost op: 12-05-2007, 12:54 »
De Waypoints zijn echt belangrijk en nemen geen ruimte in.
De kleine stukjes tracks die bij sommige waypoints zitten, zijn stukjes waar geen road book van is.


Gerjan,

Bedankt, dat wilde ik even weten :)

Maar nog even dit: veel OER tracks hebben de naam ACTIVE LOG en dan een nummer; bij mijn 60Cx wordt een track met de naam ACTIVE LOG door Mapsource in het trackLOG-geheugen geladen en NIET in het GEWONE trackgeheugen. Dat is gevaarlijk want als je met de tracklog functie aan rijdt (wat ik altijd doe om te zien waar ik gereden heb), kunnen de ACTIVE LOG tracks gewoon worden overschreven bij een vol tracklog geheugen. En dan ben je je OER tracks kwijt

Probleem is simpel te verhelpen door de tracks een andere naam te geven, b.v. ACTLOG en dan het nummer. En dan komen ze gewoon in je trackgeheugen staan. Maar... verwijs jij in het roadbook naar deze OER tracks en specifiek het nummer want dan houd ik bij het hernoemen de nummering wel in stand?

Maarten
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: OER Waypoint en Tracks
« Reactie #5 Gepost op: 12-05-2007, 14:55 »
Ik ben zowieso van plan om er per dag 1 track van te maken en dat dan naar veel minder punten te converteren.

(Wel eerst even alle stukjes die bij een dag horen in dezelfde richting leggen voor goeie aansluiting)

Anders passen ze nooit in een etrex.

Ik weet alleen nog niet wat ik met de extra tracks ga doen die ook bij dag 1 horen. Er loopt iets van Krakow naar beneden (een doorlopende service track) maar ook 2 korte stukjes wat Oostelijker van Krakow, meer in de buurt van de rally GPS punten.
Zijn dat tracks om naar de proef te gaan kijken?

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: OER Waypoint en Tracks
« Reactie #6 Gepost op: 12-05-2007, 19:31 »
Tja eh, ik ben een beetje los.....Die waypoints van dag 1 heb ik in de tekst bekeken en op volgorde gezet. Maar dan blijven er ongebruikte waypoints over, die dus niet in de tekst staan. Wat is daar de bedoeling van ??? (Sowieso is het handiger om er een volgnummer of zoiets voor te zetten in de naam, dan staan ze meteen goed)

Verder: je kan in mapsource van die waypoints een track maken en die laden in de quest. Maar die blijft volharden in het volgen van asfalt wegen. Ook als je "Niet over wegen" aanzet, alle kaarten uitzet enz. Gaat dat wel goed als je op kompasroos rijdt? Gaat-ie je niet toch steeds naar de wegen sturen?
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: OER Waypoint en Tracks
« Reactie #7 Gepost op: 12-05-2007, 19:48 »
Gert,

Waarom wil je van die waypoints een track/route maken? Die waypoints zijn volgens mij alleen maar bedoeld ter ondersteunen van het roadbook hier en daar. Je rijdt niet in een rechte lijn van waypoint naar waypoint. En de juiste volgorde van de waypoints ligt in het roadbook vast, die kun je niet zomaar van hun ligging op de kaart afleiden...

Toch... GERJAN!!! ::) ::) ::)
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: OER Waypoint en Tracks
« Reactie #8 Gepost op: 12-05-2007, 20:06 »
Gert,

Waarom wil je van die waypoints een track/route maken? Die waypoints zijn volgens mij alleen maar bedoeld ter ondersteunen van het roadbook hier en daar. Je rijdt niet in een rechte lijn van waypoint naar waypoint.
Ok snap ik dan wel denk ik.
Citaat
En de juiste volgorde van de waypoints ligt in het roadbook vast, die kun je niet zomaar van hun ligging op de kaart afleiden...

Toch... GERJAN!!! ::) ::) ::)
Die extra waypoints in bestandje dag 1 zijn voor dag 2 dan blijven we in Loveca.

Puzzel weer ff verder... ::)
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 357
Re: OER Waypoint en Tracks
« Reactie #9 Gepost op: 12-05-2007, 20:10 »
Gert,

Waarom wil je van die waypoints een track/route maken?

Ik ben dan wel Gert niet maar ook ik heb een route gemaakt van de geleverde waypoints. Waarom? Om de waypoints op de juiste volgorde te krijgen zodat je ze niet steeds op hoeft te zoeken tijdens het rijden. De route, die je dus niet rijdt laat de volgorde van de waypoints zien.
Booze may not be the answer, but it helps you to forget the question.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: OER Waypoint en Tracks
« Reactie #10 Gepost op: 12-05-2007, 20:23 »
Ik ben dan wel Gert niet maar ook ik heb een route gemaakt van de geleverde waypoints. Waarom? Om de waypoints op de juiste volgorde te krijgen zodat je ze niet steeds op hoeft te zoeken tijdens het rijden. De route, die je dus niet rijdt laat de volgorde van de waypoints zien.
iid daarom heb ik dat ook gedaan
gewoon 1 route per dag
lekker makkelijk tijdens het rijden 8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1119
Re: OER Waypoint en Tracks
« Reactie #11 Gepost op: 13-05-2007, 20:33 »
ik heb gister even met GerJan gebeld over de service tracks.
Er blijken er maar 3 relevant:
Krakow-Levoco
Levoca-Oradea
Oradea-Ladolina
Deze 3 routes zijn per track eenvoudig in te korten naar 500 punten en moeten dan in elke GPS passen.

Alle waypoints zijn belangrijk
De tracks die bij de waypoints staan zijn ook belangrijk want dat zijn stukjes rally waar geen roadboek van is.

De serviceroutes zijn voor als je snel van kamp naar kamp wilt of verdwaalt bent enzo, dus niet zo belangrijk denk ik.

De 60cx kan 20 tracks aan, dus niet alles past erin, eerst de belangrijke zaken dus en dan de rest als er nog plek is.
De legend kan waarschijnlijk minder aan, dus kaarten mee en ouderwets kaartlezen als je snel van a naar b wilt.

neem kabeltjes van de gps-en mee in de vrachtauto, je weet maar nooit of je in een kamp voor de volgende dag bij Gerjan iets laden wilt.

Leuk he die voorpret!

De service

Offline member

  • *****
  • Berichten: 963
Re: OER Waypoint en Tracks
« Reactie #12 Gepost op: 13-05-2007, 21:39 »
luitjes het is heel simpel.

De tracks zijn voor de liefhebbers en hebben niets met de roadbook route te maken.
De tracks geven alle route,s weer. welke naar keuze gebruikt kunnen worden voor de service of terugweg.

DE w.points zijn voor ondersteuning voor het roadbook. Hiervan een route maken mag maar hoeft niet.
Als je rijdt op het roadbook en de basiskaart van je gps voorzet. komen de w.points vanzelf in beeld. hierdoor weet je dus zeker dat je goed zit.

mocht je de route niet snappen. rij je gewoon naar het  w.point. welke in het roadbook vermeld staat..

Yeb Erwin ik verward jullie teveel, back to basic is het enige wat duidellijk is

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: OER Waypoint en Tracks
« Reactie #13 Gepost op: 13-05-2007, 21:53 »
60 cx
Waypoints:  1000  
Routes:  50  
Track log:  10,000 points, 20 saved tracks  

Die 20 tracks kunnen dus wel best groot zijn: 1 track mag uit meerdere subtracks bestaan, dus als je > 20 traks hebt, maar niet >10000 punten loont het om tracks samen te voegen. (kan met mapsource of ander GPS software)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 963
Re: OER Waypoint en Tracks
« Reactie #14 Gepost op: 14-05-2007, 09:21 »
Gert,

Waarom wil je van die waypoints een track/route maken? Die waypoints zijn volgens mij alleen maar bedoeld ter ondersteunen van het roadbook hier en daar. Je rijdt niet in een rechte lijn van waypoint naar waypoint. En de juiste volgorde van de waypoints ligt in het roadbook vast, die kun je niet zomaar van hun ligging op de kaart afleiden...

Toch... GERJAN!!! ::) ::) ::)

Yeb helemaal waar