Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: aanpassing Suzuki  (gelezen 33426 keer)

Offline member

  • Four is more!! EML MQ 750 (AT Quad), Scania P93M 4x4, Renault TRM 2000 4x4
  • *****
  • Berichten: 311
Re: aanpassing Suzuki
« Reactie #45 Gepost op: 23-11-2005, 00:12 »
Ziet er mooi uit Roos, .... nu gauw vies maken  :)

Nu alleen nog een echt rallykuipje...., zit al dat dure spul tenminste een beetje uit de wind :D



of

Doe mij maar off-road op vier wielen.... dan val ik namelijk niet zo gauw om.... snap je??!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: aanpassing Suzuki
« Reactie #46 Gepost op: 23-11-2005, 09:58 »
Daar had ik het nou laatst met Erwin over, de zin en onzin van een rallyekuip.

Waar is dat nou goed voor?
Je instrumenten beschermen tegen wind, stof, water, etc??
Mijn ervaring is dat zand/stof toch wel overal tussen komt...............
Jezelf beschermen? Dat zie ik niet zo snel

Of is het hoofdzakelijk de looks?

Een heel belangrijk nadeel vind ik nl dat een niet meedraaiende kuip het vaak zwaar moet incasseren als je een keer goed tegen de grond gaat. De kuip van mijn 650 staat ondertussen ook schots en scheef.
En zo'n kuip weegt toch ook wat........

Die eerste kuip zou trouwens niet misstaan op mij 650 8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: aanpassing Suzuki
« Reactie #47 Gepost op: 23-11-2005, 10:52 »
Helemaal mee eens Roos ;)

Mijn Transalp kuip draagt ook duidelijk de lidtekens van het nodige bodemonderzoek ::) Deze kuipdelen zijn van hard plastic en dus zo kapot :-\ De kuipen hier boven, te krijgen bij www.off-road.de geloof ik, zijn ook van dit materiaal. Op een DRZ is alles van emmer plastic (geen idee hoe dat echt heet) en is dus erg elastisch. Buigt gewoon lekker mee en kost geen drol.

Maar zoals Roos ook zegt, deze kuipen draaien niet mee waardoor ze nog gevoeliger voor valschade zijn.

Als ze nou een meedraai (op de vork gemonteerd) versie van emmer plastic zouden maken zou ik eventueel wel interesse hebben. Ik zit nog met smart te wachten op wat Zeeuwse Klei zelf gemaakt heeft ;)

En ik heb zelf ook wel wat ideetjes :-X
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 399
Re: aanpassing Suzuki
« Reactie #48 Gepost op: 23-11-2005, 11:05 »
De juiste kwaliteit emmerplastic heet polyethyleen.  Ik ben nog steeds van plan de nodige bevestigingsdelen voor de rallytroep van epoxy-carbon/kevlar te maken. Een kuip of windscherm alleen als die meedraait en dragend is.

gr,  Rolf

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: aanpassing Suzuki
« Reactie #49 Gepost op: 23-11-2005, 11:38 »
Kweenie,

Ik ben het niet helemaal met jullie eens. De meest voorkomende storingen tijdens rallyes en reizen zijn electisch en hebben vrijwel altijd te maken met stof en/of water dat in stekkers of instrumenten terecht is gekomen. Natuurlijk gebeurt dat ook met een vaste kuip, maar toch geloof ik dat elk beetje bescherming tegen regen en zand helpt. Nou maakt dat in NL misschien niet zoveel uit, maar als je voor langere tijd op pad bent is het KUT als er wat kapot gaat!

Voor wat betreft kosten van valschade met een vaste kuip: inderdaad dat kost geld. Maar liever de kuip kapot dan mijn instrumenen. Nu vangt toch de kuip de eerste klappen op en niet mijn roadbook (kost € 300,-) of mijn ICO/IMO (ook € 300,-). Tuurlijk, als je maar hard genoeg tegen een boom aanrijdt houdt zo'n kuip ook nix tegen...

Jullie geven voorbeelden van een F650 en een Transalp, maar onthou wel dat jullie die zwaar misbruikt hebben: die zijn eigenlijk niet gemaakt waarvoor jullie ze gebruikt hebben! Dat geldt namelijk ook voor mijn AT, die ook van voren helemaal krom is. Je wilt niet weten wat dat gaat kost! 

De vaste kuipen die je voor offroad gebruik kunt kopen hoeven helemaal niet zo duur te zijn. Een kuipje voor mijn KTM kost bv. geen drol. Via ebay kost je dat hooguit € 50.-. Een nieuwe rallyekuip voor een KTM 660 replica kost bv. € 130,- (ongespoten). Het voordeel van de voorbouw voor dit soort kuipen is ten eerste dat je instrument veel hoger zitten (dat kijkt makkelijker) en dat het vaak maar 2 bevestigingspunten kent en dat die voorbouw vaak van alu is. Dat is dus met veel meer gemak in fatsoen te buigen zonder dat het breekt dan zo'n ijzeren gewei dat je op allroad motoren tegenkomt: als je dan aan de ene kant iets rechtbuigt, ben je aan de andere kant alweer krom...

Verder heeft een vaste kuip voordelen als je lange stukken met hoge snelheid moet rijden. Je zit beter uit de wind en dat scheelt uiteindelijk in de vermoeidheid, zeker als je dat meerdere dagen achter elkaar moet doen. Ik zie ook dat veel mensen sterkere lampen willen hebben, en dat die vaak in een 'stuurkuipjes-versie' beschikbaar zijn. Daarnaast past er veel meer reclame op zo'n kuip, dus da's aantrekkelijker voor sponsoren  :D  en of het stoerder is of niet, dat mag je zelf bepalen.

Om een lang verhaal nog langer te maken: niet zomaar de vaste kuipen afserveren op basis van de kosten die je hebt voor het repareren van een 'weg'motor! Verder mag je't helemaal zelf weten, want zonder vaste kuip gaat het allemaal ook best goed. Overigens hadden de winnaars van de El Chott op hun husabergjes wel een verhoogd stuurkuipje om de instrumenten uit het stof te houden, dat geen norm, maar wel een voorbeeld...



 
Nou, dag hoor,
Corné
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 184
Re: aanpassing Suzuki
« Reactie #50 Gepost op: 23-11-2005, 17:42 »
Een grote kuip op het stuur (meedraaiend) gaat gewoon niet!!! Bij hogere snelheden zou het stuurgedrag te nadelig beïnvloed worden!!

Beginselen der motoraërodynamica!!  ;) ;)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: aanpassing Suzuki
« Reactie #51 Gepost op: 23-11-2005, 17:44 »
Beginselen der motoraërodynamica!!  ;) ;)

Hoeveel punten is dat met scrable?  :-X
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: aanpassing Suzuki
« Reactie #52 Gepost op: 23-11-2005, 18:22 »
Nou, speciaal voor Maarten zal ik ook even reageren...  ;)

Ik wilde zelf voor mijn roadbook en (toen nog toekomstige) GPS een bevestigingsbeugel maken. Daar was ik voor aan het kijken n;ét op het moment dat ik een polyester motorkap van een Unimog aan diggelen reed. Die Unimog was van een kennis, en die heeft dat ding voor de handel. geen ramp, de polyester motorkap moest dus worden gemaakt. Ik spul gehaald en die kap aan het repareren gegaan. Dat ging eigenlijk zo leuk en boven verwachtig dat ik ineens het idee kreeg om een verhoogde kuip te maken voor de DR. Dat idee spookte al langer door mijn kop en nu had ik ineens het middel gevonden om het te realiseren. Het idee om een bevestigingsbeugel te maken liet varen en de roadbookhouder enz, aan een eigenbouw polyester kuipje wilde gaan maken.

Na dat ik na vele uren een mal voor elkaar had gefabriekt heb ik de matjes en hars hierop gemaakt en ontstond de kap. Viel me eigenlijk niks tegen.
De moeilijkheid zat em in de bevestiging, dat viel wél tegen.
Na enig geprobeer blijkt nu dat de roadbookhouder te veel trilt omdat de kap gaat trillen. Moet ik dus toch een losse beugel voor gaan maken. Daar komt ook weer een oplossing op, ik ben aan het kijken voor aanpassingsstukken voor mijn lasapparaat zodat ik er aluminium mee kan lassen. Nu ik serieus bezig ben, probeer ik ook alles zo te maken dat het zo optimaal miogelijk is.

Misschien maak ik de kuip nog wel compleet anders. Ik zit te peinzen oom de kuip vast te maken, wat verder naar voren te brengen en de tellers eraf te gooien. Die tellers zijn toch helemaal kaas na een paar flinke buitelingen, dus nu niet zo erg meer. Eerst wilde ik em zo origineel mogelijk houden, maar dat gevoel slijt stilaan  :D  Dan moet ik nog een vervangende km-teller hebben, maar dat komt via Noppy misschien wel goed, of anders via ebay. Toerenteller kijk ik bijna nooit naar.

Oja, last van moeilijker sturen met de meedraaiende kuip heb ik niet (echt), als je snel moet sturen rij je meestal niet zo erg hard meer en als je op de snelweg zit stuur ik meestal niet zo erg vlug meer...

Wat me erg opvalt met de kuip: minder windvang, aanzienlijk minder windvang!
Toen ik de eerste keer naar Leo reed had ik echt last van mijn armen na een poosje (toen zat overigens het stuur nog wel erg dichtbij), maar de laatste rit (Henno) heb ik op de heenweg continu 130 gereden zonder een centje pijn. Wat wel minder is dat ik wat windruis en klapperende geluiden terugkrijg, maar ik draag altijd oordoppen icm. crosshelm. Een te overkomen probleem dus. Ik heb het idee dat staand rijde minder zwaar is, maar echt zeker weten doe ik het niet, vergelijk tot nu toe niet echt gemaakt. Lijkt me dat het flink scheelt.

Ik ben het overigens volledig met Corné eens, je GPS en ander spul moet goed beschermd zitten. Ik heb al eens een rijder weg zien gaan met een kapotte koplamp omdat hier geen gaasje oid voor zat. Waarschijnlijk was ik de veroorzaker. Als je zo een steen op je GPSje krijgt, of tegen je RBH, geloof ik dat het er niet van opknapt. Zand en stof veroorzaken ook veel electrisch leed, zeker als dat stof nog eens een keertje vochtig wordt. Stof is bijvoorbeeld bij mijn vorige twee GSM's de boosdoener geweest dat die dingen vroegtijdig overleden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: aanpassing Suzuki
« Reactie #53 Gepost op: 23-11-2005, 18:47 »
He Klei,

Bedankt voor je verhaal speciaal voor mij :) ik ben helemaal :'( :'( :'(

Maar eh... blijven die piccies nou? :-X
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: aanpassing Suzuki
« Reactie #54 Gepost op: 23-11-2005, 19:22 »
Ik zal ze wel in mijn eigen topic plempen, de kans dat ik binnenkort weer aan de DR gaat klooien is groot.


Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: aanpassing Suzuki
« Reactie #55 Gepost op: 23-11-2005, 20:09 »
Ik ben het overigens volledig met Corné eens, je GPS en ander spul moet goed beschermd zitten. Ik heb al eens een rijder weg zien gaan met een kapotte koplamp omdat hier geen gaasje oid voor zat. Waarschijnlijk was ik de veroorzaker. Als je zo een steen op je GPSje krijgt, of tegen je RBH, geloof ik dat het er niet van opknapt.

Helpt dus ook bij iets grotere stofdeeltjes...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: aanpassing Suzuki
« Reactie #56 Gepost op: 23-11-2005, 20:43 »

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1949
Re: aanpassing Suzuki
« Reactie #57 Gepost op: 23-11-2005, 20:48 »
hihihi, kun je het kinderzitje ook nog ergens aan vast schroeven  :D

edit: klikte net op die link hierboven; ik had al niet zo'n hoge pet op van ...  :-X

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: aanpassing Suzuki
« Reactie #58 Gepost op: 23-11-2005, 21:13 »
Ik kreeg het idee dat Maarten al heimwee had naar zijn Transalp :P

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: aanpassing Suzuki
« Reactie #59 Gepost op: 23-11-2005, 21:19 »
OMG, Dat nooit!  :o