Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: reisfiets met cardan, jaja iets anders dan bmw?  (gelezen 9318 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 11
reisfiets met cardan, jaja iets anders dan bmw?
« Gepost op: 10-06-2007, 18:24 »
Hoi Zoals de titel al zegt wil ik misschien een reisfiets met een cardan kopen.

Natuurlijk neem ik aan dat de gs in de eerste reactie genoemd gaat worden maar ik ben een student met een budget.
Ik ben opzoek naar een goede fiets met de mogelijkheid om hem in Nederland op de snelweg te gebruiken maar waarmee ik ook op reis kan naar verre landen, laten we zeggen oost europa bijvoorbeeld of afrika.

Ik ben niet iemand die de modder opzoekt maar als je naar die plekken gaat en wat wil zien zal je een keer een zand of gravel pad moeten nemen natuurlijk.

Mijn idee gaat nu naar een Honda CX650, ja misschien een raar idee maar naar mijn idee niet slecht! Kwaliteit, kardan en zeer betaalbaar. Helaas is de tank niet al te groot (kom je ongeveer 350 km mee)

Zijn er motoren waar ik overeen kijk of zeggen jullie "koop een super tenere/transalp/afrikatwin en schroef er een scot oiler op"

Het cardan trekt mij heel erg aan omdat het een mooi onderhoudsvrij systeem is. Aan de andere kant ben ik een voorstander van luchtgekoelde motoren (wat dit beide niet zijn)

Ik hoop op een boel goede reacties en alvast bedankt voor alle ideeën!

Jacala

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: reisfiets met cardan, jaja iets anders dan bmw?
« Reactie #1 Gepost op: 10-06-2007, 19:57 »
Guzzi, luchtgekoeld + cardan, zie Paul van Hooff.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: reisfiets met cardan, jaja iets anders dan bmw?
« Reactie #2 Gepost op: 10-06-2007, 20:04 »
Yamaha XJ o.a. 900, luchtgekoeld + cardan, zie Rob/Dafne de Jong
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: reisfiets met cardan, jaja iets anders dan bmw?
« Reactie #3 Gepost op: 10-06-2007, 20:26 »
Voor waterkoeling is ook wat te zeggen, 't is wel iets complexer/kwetsbaarder, maar daar staat tegenover dat je blok (cilinders/zuigers) beter koelt en dus minder slijt.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 399
Re: reisfiets met cardan, jaja iets anders dan bmw?
« Reactie #4 Gepost op: 10-06-2007, 20:34 »
Cardan,  af en toe een gravelpaadje, budgetbike en geen BMW, je maakt het jezelf wel erg moeilijk. Je beschrijft echt een R80GS of R100GS :)
Hoewel je kan natuurlijk op zoek naar een Honda XLV750R.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: reisfiets met cardan, jaja iets anders dan bmw?
« Reactie #5 Gepost op: 10-06-2007, 21:26 »
Tja, dat van die cardan, dat weet ik zo nog niet.
Een ketting vergt inderdaad wel wat onderhoud, maar met de moderne X-ring is het toch volledig probleemloos.
Voordeel van een ketting is dat je altijd weet hoe die ervoor staat. makkelijk te zien.
Een cardan lijkt onderhoudsvrij, maar ik heb toch regelmatig problemen gezien.
Bijvoorbeeld kapotte kruiskoppelingen bij Guzzi's. Vooal de " toeristisch" gereden guzzi's hebben wel eens een kapotte kruiskoppeling en de BMW GS liefhebbers kunnen elkaar ook hele verhalen vertellen over kapotte koppelingen en aandrijfassen.
Om nog maar niet te praten van de oliekeering bij bijvoorbeeld een Suzuki VX800....
Van een kardan kun je nooit van buiten zien of die in goede staat is.
Van een ketting wel. Voor een wereldreis heeft de ketting m.i. toch voordelen omdat het betrouwbaar is en makkelijk te repareren is indien nodig. Stukje ketting en een paar slotjes mee en klaar.
Ik zou mijn keuze niet laten beperken toch alleen cardan fietsen om de reden van minder onderhoud.
Onderhoud plegen onderweg moet je toch! Dus ketting stellen/smeren kan er makkelijk bij.
O ja, en die scottoiler ben ik niet kapot van. Ik heb er nog een liggen want ik gebruik hem niet. Hij loopt of in korte tijd leeg met een grote smeerboel als gevolg of er komt niks uit. Ook zeer afhankelijk van zomer/winter. Je ziet ze ook bijna niet meer.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 36
Re: reisfiets met cardan, jaja iets anders dan bmw?
« Reactie #6 Gepost op: 10-06-2007, 22:21 »
Hooi een CX 650 is op zich een erg goede reismotor maar heeft wel een paar nadeeltjes ten opzichte van een meer terrein georienteerde fiets. Ik heb zelf alleen ervaringen met de CX 650 E.

Voordelen:
- goedkoop
- heeeeeel erg betrouwbaar. Met name de cardan heeft de reputatie dat ie eigenlijk nooit kapot gaat (zoals de vorige reageerder al schreef is dat bijvoorbeeld bij BMW en Guzzi wel anders)
- soepel blok dat prettig aan het gas hangt
- goede remmen ook in vergelijking met nieuwere fietsen (wel zorgen dat alle remzuigertjes vrij kunnen bewegen en de schijven goed ontvet zijn)
- eenvoudige techniek ondanks de waterkoeling
- zuinig (vakantieverbruik is makkelijk 1:20-22)
- droge zandpaden en gravel is goed te doen.
- actieve ownersclub met veel tips en een keer per jaar een onderdelenbeurs

Het motorblok is echt een fijn ding en heeft voelbaar meer kracht dan een veel jongere transalp of bijvoorbeeld een R80 GS. Nadelen zijn er ook en die hebben vooral betrekking op het rijwielgedeelte:
- achtervering slaat snel door bij gebruik op slechte wegen (zelfs bij mijn gewicht van 67 kg en een nieuwe achterschokbreker) 
- laag wegstuurtje waardoor je vrij ver voorover zit (uiteraard te vervangen)
- gevoelig voor slijtage en merk voorband (neiging tot slingeren van de voorkant en slaan van het stuur)
- ombouw naar wat meer offroad wordt bemoeilijkt door de cardan en de comstarwielen.

Vanwege de leeftijd zal een CX 650 (de jongsten dateren uit 1984) ondanks de betrouwbaarheid na aankoop weer even up to date moeten worden gebracht. 

Maar eh..... Als het absoluut low budget moet zijn zou ik zelf overigens toch gewoon een ouwe XT 550/600 of XL 600 nemen met een goede O-ringen ketting.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: reisfiets met cardan, jaja iets anders dan bmw?
« Reactie #7 Gepost op: 10-06-2007, 22:33 »
mja.. ik schaar me in de groep van ketiingrijders.

Wij hebben 30'000km afrika gereden, met dagen van allen maar water en blubber (65km voorwaards in 9 uur...) en veel zand en stof, met 1 ketting! 
wat essentieel daarbij is is een oiler, en nog belangrijker: een transmissiedemper in het wiel!!

Een gesmeerde ketting (neem een zwaarder model zoals DID ZVM) gaat met een oiler onder reisomstandigheden makkelijk 40'000km mee. tussentijds 1 vtw wisselen. een ketting kan je altijd kopen.
De meeste cardans vallen bij 80'000km uit elkaar ..  vind daar maar eens onderdelen voor in afrika.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: reisfiets met cardan, jaja iets anders dan bmw?
« Reactie #8 Gepost op: 10-06-2007, 22:54 »
Ik ben kwa cardan alleen maar redelijk bekend met de R1100GS (die heb ik zelf), en daar lees ik eigenlijk nooit wat over cardanproblemen.

Verder denk ik dat je de cardan als eindaandrijving overschat. 't is dat een GS er eentje heeft, maar ik had net zo lief een ketting.

Een ketting is lichter, makkelijker te repareren, en gaat met een oiler (Pro-oiler steekt met kop en schouders boven de ScottOiler/Loobman/OSCO uit) erg lang mee. Op mijn ZZR600 (jaja, foutje) had ik een nieuwe ketting+tandwielen gemonteerd en zo'n Pro-oiler, en na 16000km heb ik niet een keer de ketting hoeven te stellen en zagen de tandwielen er nog uit als nieuw. Nou was dat wel een viercylinder, en dat scheelt ook.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: reisfiets met cardan, jaja iets anders dan bmw?
« Reactie #9 Gepost op: 11-06-2007, 10:27 »
In Roemenie stond een Oostenrijker met een GS 80 met een kapote cadan.......
Zijn vriedsen baalden al want het was het zoveelste cardanprobleem....
Tja zijn zo makkelijk te repareren.........
Nee voor mij ook een ketting.
Voordeel van af en toe spannen is dat je gelijk even extra aandacht besteed aan je bike!
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 11
Re: reisfiets met cardan, jaja iets anders dan bmw?
« Reactie #10 Gepost op: 11-06-2007, 17:54 »
mmmm

wel allemaal zeer duidelijke en logische redenen om geen cardan te nemen ja. Bij een ketting is alles duidelijk te zien en die dingen zijn overal wel te koop. Mijn idee slaat een beetje over naar een transalpje, zover ik op internet kan vinden een degelijke reisfiets met een goed & simpel blok.

Schijnbaar word hij wat tam gevonden door veel mensen, daar heb ik niet zo'n problemen mee. Het verbruik van 1 op 20 vind ik erg handig. Lekker zuinig!

Bedankt voor de info. Wie nog wat te vertellen heeft over een transalp of soortgelijker motoren, graag!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: reisfiets met cardan, jaja iets anders dan bmw?
« Reactie #11 Gepost op: 11-06-2007, 18:04 »
Bedankt voor de info. Wie nog wat te vertellen heeft over een transalp of soortgelijker motoren, graag!

De Transalp heeft een eigen forum: http://www.transalpclub.nl/ :)
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: reisfiets met cardan, jaja iets anders dan bmw?
« Reactie #12 Gepost op: 11-06-2007, 21:58 »
Een gesmeerde ketting (neem een zwaarder model zoals DID ZVM) gaat met een oiler onder reisomstandigheden makkelijk 40'000km mee. tussentijds 1 vtw wisselen.

Check! 38.000 km door afrika in 11 maanden met 1 (jawel één) ketting...Gewoon O-ring...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: reisfiets met cardan, jaja iets anders dan bmw?
« Reactie #13 Gepost op: 11-06-2007, 22:01 »
check... de mijne viel na 28000 afrika wel uit elkaar... MAAR, de XR heeft ook geen achterwieldemper (dus tandwiel direkt vastgeschroefd), en daar gaat het door fout. De XL met dezelfde ketting en dezelfde km's had niks te makken... en die ketting heeft na de reis hier in nl nog gewoon 10000km gedaan.

En euhm.. GS1100 cardans vallen wel uit elkaar, als je er een beetje potholes etc mee gaat rijden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: reisfiets met cardan, jaja iets anders dan bmw?
« Reactie #14 Gepost op: 11-06-2007, 22:12 »
ok wat ik nu zeg  en dat uit mijn mond.
Er zijn mensen genoeg die met een cardan hele lange reizen gemaakt hebben zonder problemen.

Echter mij mening, als je van plan bent veel offroad te gaan dan zou ik eerder kiezen voor een ketting.

ALS er wat is dan is een tandwiel en ketting eerder te ascoren dan een cardan onderdeel.

rij je veel op de weg dan maakt het niet zoveel uit denk ik, de cardan doet goed zijn werk, tuurlijk er zijn verhalen van en zelf heb ik ook een lekker cardan gehad (komt door veel modder denk ik) bij 50.000, maar er zijn ook genoeg en veel meer cardans die 100.000 rijden zonder probleem.
Maar met een goede ketting en goede onderhoud( even schoonmaken en olie) kom je ook heel heel ver.