Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: reisfiets met cardan, jaja iets anders dan bmw?  (gelezen 9319 keer)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: reisfiets met cardan, jaja iets anders dan bmw?
« Reactie #15 Gepost op: 11-06-2007, 22:17 »
Als je gaat reizen is betrouwbaarheid erg belangrijk, maar nog veel belangrijker is of het makkelijk te repareren is onderweg als het achteraf toch net iets minder betrouwbaar blijkt te zijn...Een van de wetten op reis is dat altijd dat ding kapot gaat dat je toch niet bij je hebt. Ik heb wel eens verhalen gehoord over iemand die een reserve cardan in zijn koffer had... Verstand had-ie vast geen ruimte meer voor  ;)  Mijn motto: hou het zo simpel mogelijk.
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: reisfiets met cardan, jaja iets anders dan bmw?
« Reactie #16 Gepost op: 11-06-2007, 22:19 »
Je zult mij ook niet horen zeggen dat een cardan niet goed KAN zijn. Voor gewoon weggebruik is het prima!

Bij echt offroad of rally: gaat niet snel goed, de krachten worden snel te groot bij sprongen etc. Maar mits goed design kan je ook een heel eind komen. En ook een ketiingontwerp kan absoluut verkeerd zijn.

Reismotor: Tja.. das een beetje van alles, en hangt er dus erg vanaf WAT je wil reizen.  Als je de diepe binnenlanden en de echte woestijn door wil steken => beter een offroad basis. Wil je vooral veel km's rijden en veel bagage mee: Neem iets op allroad of wegmotor basis (met wat lagere veerweg voor wat slechter asfalt, want zo goed als in nl, is het asfalt bijna nergens).
En dan is er nog persoonlijke smaak

Tot slot: bij Reizen zit het veel meer in je hoofd... het kan met alles en altijd. hangt allemaal van je eigen doelstelling, inleving en initiatief af.
 :) :) :) ;)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 36
Re: reisfiets met cardan, jaja iets anders dan bmw?
« Reactie #17 Gepost op: 11-06-2007, 23:57 »
Tot slot: bij Reizen zit het veel meer in je hoofd... het kan met alles en altijd. hangt allemaal van je eigen doelstelling, inleving en initiatief af.
 :) :) :) ;)

Precies. Ben in de jaren tachtig half Europa doorgekacheld met een 17 pk CB 200 en later met een 24 pk CB 250 rs en dat beviel heel erg goed. Als je veel tijd maar weinig geld hebt (student oid), betekend een goedkope en zuinige motor domweg dat je langer weg kan blijven. Op de Autobahn zijn die lichte fietsjes uiteraard niet erg in hun element maar snelweg rijden is zowiezo geen bal aan.

Voor Azie of Zuid-Amerka lijkt een kleine viertakt japanner me overigens nog steeds geen slechte keus aangezien ze die daar erg veel rijden (makkelijk als er iets stuk gaat of wegens slijtage vervangen moet worden).

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: reisfiets met cardan, jaja iets anders dan bmw?
« Reactie #18 Gepost op: 12-06-2007, 19:20 »
op zich maakt het niet uit wat voor motor je neemt, er zijn zelfs mensen die op een fireblade en R1 de wereld rondgaan (r1sjaak)