Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Tenere 2008  (gelezen 112628 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 72
Re: Tenere 2008
« Reactie #735 Gepost op: 05-06-2009, 21:33 »
Dank voor de tips (OTR en Touratech). Waar het me om gaat of ze ook bij het rijden van pistes/off road strak op de tank blijven zitten en niet gaan schuiven. Achterop ga ik voor Ortlieb rol op een Touratechminirekje. Mocht ik vervolgens nog bagage te verstouwen hebben gaat dat bij mijn reisgenoot in de grote koffers van z'n 1200 gs.
BMW 1200 GS, Suzuki DRZ 400S, Suzuki GS550

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Tenere 2008
« Reactie #736 Gepost op: 09-06-2009, 09:58 »
Zo, weer een paar weekjes en wat km verder op de Tenere, toch eens een vraagje...
 
Ik ben gewend om de ketting te spannen met een schuifmaat, ik heb meerdere motoren met dit stelsysteem gehad en volgens kenners is dit de secuurste manier van afstellen...
 
Nu heb ik dat onlangs ook voor het eerst gedaan bij de Tenere en het viel mij toen op dat ie wel erg scheef stond, verder geen aandacht aan besteed en zo rij ik al weer een tijdje rond zonder problemen (geen instabiliteit oid). Maar nu dacht ik toch nog eens te kijken waarom ie vooraf zo scheef leek te staan en wat blijkt, nu ik met schuifmaat de ketting heb gesteld, zit ik er op de streepjes op de brug meer dan een volle lange streep naast  :o
 
Is dit bij jullie ook zo? En wat is nu de juiste manier, afstellen op de streepjes, of afstellen met de schuifmaat, op de streepjes afstellen zou er op duiden dat de uitsparing in de brug niet identiek is, maar misschien is dat een verklaring waarom er zoveel problemen zijn met snelle slijtage van rubberdempers (een vriend van mij heeft al zijn hele achterwiel moeten herbouwen hierdoor) en ketting/tandwielen...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4383
Re: Tenere 2008
« Reactie #737 Gepost op: 09-06-2009, 10:01 »
Doe het ook altijd met een schuifmaat, zal zo eens kijken hoe het met mijn steepjes gesteld is.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2548
Re: Tenere 2008
« Reactie #738 Gepost op: 09-06-2009, 20:43 »
Ik had/heb het idee dat mijn motor wel wat instabiliteitsprobleempjes
heeft op dit moment, net alsof ik op nieuwe noppen rijd, terwijl het
toch gewoon tourances zijn.
dus kom net binnen nadat ik luchtfilter heb schoongemaakt(lag een
bodempje zand in het midden) de slang daarvan heb leeggemaak(kwam
toch behoorlijk wat olie/smurrie uit) en OOK dus
de ketting heb gespannen.
dat deed ik op de streepjes.
las de ervaring van roos dus meteen maar nagemeten.
de stelschroef is nu aan beide zijden exact 19mm uitgedraaid
wat overeenkomt met het 3de grote streepje(beide zijden)
dus dat komt wel overeen.
overigens heb ik al 3 keer een lekke achterband gehad en heb
gezien dat mijn rubbers (in de as) ook behoorlijk geleden hebben
en dat al na 8k :-X
moet wel zeggen dat ik de band zelf plak of binnenband wissel en dat daarna het wiel niet
meer is uitgebalanceerd ::)  dus dat kan het schudden/schokken ook veroorzaken.
 
mvgr rene

Offline member

  • *****
  • Berichten: 213
Re: Tenere 2008
« Reactie #739 Gepost op: 09-06-2009, 20:58 »
OP 20 000km zijn mijn lagers en rubberen blokken ook vervangen vanwege teveel speling.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 105
Re: Tenere 2008
« Reactie #740 Gepost op: 09-06-2009, 21:00 »
Bij mij waren de rubbers ook erg snel versleten. Ik heb ze opgevuld met een reepje rubber van een oude binnenband. Bij 10000 heb ik ze vervangen voor nieuwe.
Mijn tenere voelt ook niet helemaal neutraal terwijl de band wel in het midden staat. Kan natuurlijk ook aan de mt21's liggen 8) . Van het weekend gaan de wegbanden er weer op. dat rijdt toch net wat lekkerder voor woon werk

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4383
Re: Tenere 2008
« Reactie #741 Gepost op: 09-06-2009, 21:12 »
Heb mijn streepjes ook bekeken en die kloppen met de schuifmaat. Dus Roos, volgens mij heb jij een Engelse versie  ;D .

Heb ook stukjes rubber in mijn transmissiedemper gestopt, rijdt een stuk fijner. Nu 16.500 km, dus over een paar weken eens naar de kleppen kijken.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 213
Re: Tenere 2008
« Reactie #742 Gepost op: 09-06-2009, 21:16 »
@Niek,
Binnen een jaar (buiten garantie) doe ik het ook zelf.
Op de 20K. beurt stond er niks van op mijn faktuur.
Bij navraag in de garage vertelden ze dat ze uit ervaring dat pas om de
 40 000km doen met de xt-blokjes.
Nadien check ik zelf ook wel om de 20K...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4383
Re: Tenere 2008
« Reactie #743 Gepost op: 10-06-2009, 07:37 »
Tja, staat in het boekje dus doe ik ook maar braaf. En ben ook wel een beetje nieuwgierig. Lijkt me niet al te veel werk.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Tenere 2008
« Reactie #744 Gepost op: 10-06-2009, 08:01 »
Haha, ik kon het ook al bijna niet geloven dus nog een keer goed gekeken...
Eindelijk opgemerkt dat de afstandblokjes niet van gelijke maat zijn ::) 
Dus links en rechts zal bij mij wel verwisseld zijn.... Even de schuifmaat tegen de achterkant van de as naar het einde van de brug gehouden, dat klopt gewoon, dus het staat gelukkig gewoon recht...
 
Dat van die rubber blokken, zit me toch een beetje dwars.... Waar ligt dat nu aan, hebben ze gewoonweg verkeerd materiaal gebruikt en waarom heeft Yamaha daar geen permanente oplossing voor bedacht?Anders zou je ze misschien beter zelf kunnen maken...
Of past het allemaal zo slecht dat je tandwieldrager continu scheef getrokken wordt oid, want dat baart me meer zorgen ook in combi met de snelle ketting/tandwiel slijtage en achterwiellagers...
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1597
Re: Tenere 2008
« Reactie #745 Gepost op: 10-06-2009, 10:44 »
Van mijn XT660R uit 2004 zijn die rubber blokken ook snel los van elkaar en erg vervormd geraakt en rij al een paar jaar met "versleten" blokjes. Het is wel een beetje puzzelen als je het wiel weer monteert.
Marcel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4383
Re: Tenere 2008
« Reactie #746 Gepost op: 10-06-2009, 11:07 »
Denk toch dat het beste is om het wiel zo strak mogelijk in elkaar te zetten. Het schakelt veel makkelijker zonder koppeling en je kan makkelijker rustig hetzelfde tempo rijden zonder haperen. Dus gewoon wat binnenband bijinproppen totdat het mooi strak zit. Het zou mooi zijn als er een demper van een ander model of merk in zou passen want ik denk dat gewoon de kwaliteit niet denderend is.

Roos, mijn eerste kettingset heeft de 8000 km net gehaald met pro oiler en is van schrikbarende kwaliteit (was wel pekelseizoen). Nu DID VM gold, die ziet er 8.000km verder nog prima uit.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Tenere 2008
« Reactie #747 Gepost op: 10-06-2009, 12:46 »
Ok, dus volgende setje NIET bij Yamaha bestellen (kettingsets en remblokken haal ik meestal toch uit duitsland) dat is alvast een geruststelling.
 
Goofys, ik zou er toch ook wat aan doen hoor, als ze zo ver versleten zijn, trek je de boel continu scheef, of worden de krachten niet goed verdeeld, die vriend van mij heeft dus zijn hele naaf (=meestal duurste deel van het wiel) vernield omdat hij dat niet in de gaten had...
 
Ik ga eens van alle andere brommers bij ons in de garage de blokken testen, eens kijken of er iets bij zit wat ook past, maar van betere kwaliteit is...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2548
Re: Tenere 2008
« Reactie #748 Gepost op: 10-06-2009, 17:37 »
roos, viel die naaf onder de garantiebepalingen?
 
RENE

Offline member

  • *****
  • Berichten: 199
Re: Tenere 2008
« Reactie #749 Gepost op: 10-06-2009, 17:55 »
Bij mijn Tenere zijn bij de 10.000km beurt de rubber blokken in het achterwiel vervangen(waren nog niet helemaal op, maar voor de zekerheid; had wel wat speling), onder garantie. Verder rij ik na 17.000km nog steeds met de eerste kettingset en banden. De banden zijn nu redelijk ver op(komen voor de trip naar de Oekraïne verse op), maar de ketting&tandwielen zijn nog o.k..  Kijk vlak voordat ik vertrek, of er nog een nieuwe set op moet.
Greetz, Hans.
make the world beautiful, get a tattoo!  http://dallastx.smugmug.com

visit: www.hank3.com