Hallo ARM'ers! Net terug van een proefrit op de nieuwe Tenere. Corné van Meel had dit geregeld met Yamaha Nederland: een van hun medewerkers was een wit/rode Tenere aan het inrijden voor de pers en maakte een tussenstop in Made, bij Van Meel Motoren. Hij gaf mij de sleutels en zei dat ik me maar lekker moest uitleven! Er stond 1100 km op de klok, dus ik mocht hem vol belasten(hij had zelf net zo'n 250km gereden).
De rit: de opstap is makkelijk(ben 1.93), zit is goed, knieën vallen mooi tegen de tank, stuur valt goed in de handen(alleen bij het staan mag het stuur iets hoger:stuurverhogers?), voeten plat op de grond. Een maar:doordat het zadel achter de bestuurder omhoog gaat(wel steun rug), heeft dat(misschien) als nadeel, dat je op lange stukken niet kan gaan verzitten. Alles voelt vertrouwd, de bedieningselementen en het instrumentenpaneel zijn goed en duidelijk(Yamaha!), de toerenteller analoog, de kilometerteller,tripmeter, benzinemeter, klok e.d. zijn digitaal(in het donker rood verlicht!). Starten gaat makkelijk en loopt gelijk mooi rond, de injectie regelt dit netjes. Koppeling en schakelen gaat allebei licht. Ondanks de opmerkingen in de bladen, dat de nieuwe Tenere een beetje weinig vermogen heeft(zo'n 48,4pk), trekt 'ie goed door, v.a. 2500tpm.
Heb vanaf Made binnendoor wat dijkweggetjes, kleine dorpjes, grintpaden, rotondes&drempels(!) gereden, korte bochtjes gepakt en ik moet zeggen:top!! Het rijdt erg makkelijk en ook de vering is goed voor dit werk: geen deinen, heel direkt en goed controleerbaar. De dubbele voorrem heeft aardig wat remkracht, voor zo'n machine, zeker evt. in kombinatie met de achterrem. Motor loopt mooi rond, pakt goed op(geen aan/uit, goede mapping injectie). Ook in het drukke verkeer(files bij tuincentra!) gaat stapvoets erg makkelijk, maar je kunt er nog vlotter zo voorbij!
Als afsluiter een stuk snelweg gepakt: je zit zo op 140-150km, en dan is 'ie nog niet uitgepoept! Een minpuntje: dan wel(in mijn geval door mijn lengte en in kombinatie met de hoge ruit) wat turbilentie rond mijn helm.
Al met al een zeer positieve indruk: je hebt een goed stuk motor onder je kont, meer allround(en allroad!?) dan mijn XT600E. De Yamaha-man haalde met een tank(22lt) ruim 460km, dus da's zeker niet verkeerd!
Concluderend: een super machine(voor mij dan!), met als aandachtpuntjes: het zadel en het ruitje. Zodanig zelfs, dat ik nu in onderhandeling ben met Corné van Meel, om mijn twee XT's in te ruilen voor een wit/rode Tenere(met carterplaat, middenbok en handkappen; koffers e.d volgen later wel)!!
Detail: verschil met de pre-produktie modellen: aangepast schakelpedaal en nu een stekkertje voor aansluiten GPS. Yamaha Nederland heeft de voorraad Tenere's 2008 allemaal verkocht aan de dealers, dus op=op!
Corné en Hans(Yamaha-man): bedankt voor het regelen van de proefrit! Greetz, Hans(XT rules!).
P.s: heb ook wat foto's, maar door het mislukken van bijvoegen, stuur even een mailtje en dan stuur ik ze per E-mail.