Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Tenere 2008  (gelezen 112732 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 199
Re: Tenere 2008
« Reactie #420 Gepost op: 24-10-2008, 17:48 »
Heb sinds een maand de Leovince SBK einddempers op m'n Tenere zitten. Bevallen goed, passen goed, geluid is mooi(heb wel de db-killers erin, zonder wel erg hard!), benzineverbruik is niet hoger geworden(wel door montage kofferset!), loopt mooi. Wil tzt wel een Powercommander in combinatie met een ander luchtfilter, om 'm dan optimaal te laten afstellen en kijken wat het aan extra vermogen oplevert(Dynojet rollenbank). Dan zal het benzineverbruik wel toenemen(door het meer open luchtfilter, K&N of Pipercross of DNA), afwachten. Greetz, Hans.
make the world beautiful, get a tattoo!  http://dallastx.smugmug.com

visit: www.hank3.com

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 105
Re: Tenere 2008
« Reactie #421 Gepost op: 25-10-2008, 16:53 »
Gistermiddag ben ik even in de stromende regen naar Keulen gereden om daar bij offtheroad een sw-motech middenbok te kopen en monteren. deze middenbok kost 119 euro en steunt niet, net zoals de yamaha middenbok, op e achterbrug af. Ik heb meteen een dna luchtfilter gekocht. Ik vind de motor prettiger rijden met dna filter. Het lijkt of het dipje in het middengebied wat minder is.
Daarna vanuit Keulen naar Tilburg gereden (nog steeds in de regen). Die tourance banden hebben echt weinig grip. Het lukte me meerdere keren om in de drie het achterwiel nog door te laten spinnen. Ik vind de tourance op droog wegdek top maar in de regen zijn ze echt slecht. Het achterwiel breekt vaak uit in rotondes en ze geven me geen vertrouwen. Het volgnde setje zal wel michelin anakee worden. Nu nog even wachten op het metalmule ruitje en dan is de motor af (hoop ik).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 199
Re: Tenere 2008
« Reactie #422 Gepost op: 25-10-2008, 17:52 »
Was vandaag bij Van Meel en ze wisten mij te melden dat de door mij bestelde Touratech spullen(handkappen&spoilers, bagagerekje) pas begin december leverbaar zijn. Geen probleem, was te verwachten, net alles ontwikkeld. Greetz, Hans.
make the world beautiful, get a tattoo!  http://dallastx.smugmug.com

visit: www.hank3.com

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 12
Re: Tenere 2008
« Reactie #423 Gepost op: 26-10-2008, 08:57 »
Heb sinds een maand de Leovince SBK einddempers op m'n Tenere zitten. Bevallen goed, passen goed, geluid is mooi(heb wel de db-killers erin, zonder wel erg hard!), benzineverbruik is niet hoger geworden(wel door montage kofferset!), loopt mooi. Wil tzt wel een Powercommander in combinatie met een ander luchtfilter, om 'm dan optimaal te laten afstellen en kijken wat het aan extra vermogen oplevert(Dynojet rollenbank). Dan zal het benzineverbruik wel toenemen(door het meer open luchtfilter, K&N of Pipercross of DNA), afwachten. Greetz, Hans.

Bedankt voor je antwoord. Wat is een 'Powercommander'?

Ook hetgeen hier gezegd wordt over de Tourance banden kan ik volledig onderschrijven. Bij regen breekt de band gemakkelijk uit en blokkert snel. Iemand al ervaringen met de Anakee, totaal aan km bijvoorbeeld? De Tourance banden zijn in ieder geval redelijk slijtvast, ik heb er nu 12500km mee gereden en er zit nog 3mm op.
Ik ga in Januari op de Tenere via Noord-Afrika, Saoudi-Arabie, VAE, (boot)Pakistan, India, (vliegtuig) Thailand, Maleisie, Indonesie naar Australie en wil goed voorbereid zijn.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 199
Re: Tenere 2008
« Reactie #424 Gepost op: 26-10-2008, 12:12 »
Klinkt goed, Ron! Een Powercommander is een unit,die in de plaats komt van de ECU om de motor optimaal te kunnen afstellen, wel vaak in combinatie met een ander(meer open) luchtfilter en andere uitlaten. Wat heb je zoal al veranderd aan je Tenere en wat ben je nog van plan? Foto's? Greetz, Hans.

P.s: ga mij opgeven voor de Allroad reis naar de Oekraïne met Ride-on Motor Toers, van 27-6 t/m 12-7 2009. Dit jaar al van plan, maar kwam er niet van, nu dan wel!
make the world beautiful, get a tattoo!  http://dallastx.smugmug.com

visit: www.hank3.com

Offline member

  • Moderator
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Tenere 2008
« Reactie #425 Gepost op: 26-10-2008, 12:35 »
Ik heb met anakees gereden op mijn afrika twin. mijn ervaring is dat het een goede wegband is voor een allroad. Maar ga je ermee offroad dan is modder en mulzand een hele opgave. Gravel en zo lukt wel prima

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 40
Re: Tenere 2008
« Reactie #426 Gepost op: 26-10-2008, 12:45 »
Tourance rijdt wat rustiger op de weg en is duurzamer dan de Anakee. In de regen is de Anakee superieur (vind ik). Ik vind hem betere grip hebben, maar vooral betere feedback.

Overigens ben ik vanwege het zand/modder/slechte wegen/straatstenen/kasseien op mijn Transalp overgestapt naar de Heidenau K60. Deze banden lijken heel veel op de Metzeler Enduro 3 Sahara. Ik had daarmee heel veel meer grip op de bovenstaand wegdekken want ze zijn een stuk "noppenliger". Dat ze er ook stoerder uitzien is natuurlijk ook niet vervelend  ;)

Ik denk dat ik ze maar op korte termijn ook op mijn Tenere ga laten zetten.
Gevallen? Nee hoor, gewoon maximaal afgeschuind ...

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 12
Re: Tenere 2008
« Reactie #427 Gepost op: 26-10-2008, 13:41 »
Klinkt goed, Ron! Een Powercommander is een unit,die in de plaats komt van de ECU om de motor optimaal te kunnen afstellen, wel vaak in combinatie met een ander(meer open) luchtfilter en andere uitlaten. Wat heb je zoal al veranderd aan je Tenere en wat ben je nog van plan? Foto's? Greetz, Hans.

Bedankt voor je uitleg. Nu de volgende vraag, is de ECU de computer die het onstekingstijdstip en benzineinjectie aanstuurd? Ik wens je nu alvast veel plezier met je reis naar de Oekraine!

Ik ben afgelopen September eerst in drie weken naar Marrakech Marokko gereden en terug o.a. door de Hoge atlas om ervaring op te doen met de Tenere (8500km). Heen binnendoor vanaf Maastricht en in Marokko een klein gedeelte off road. Op de terugreis ben ik vanaf Burgos in een keer terug gereden, was wel lang maar de Tenere hield zich goed (1765km, gem.140km/u, benzineverbruik 1 op 17 op de heenreis was dat 1 op 25, olieverbruik halve liter, voor de terugreis had ik de screen 10cm verhoogd en dat beviel goed).

Wat ik verbeterd heb is dan ook het volgende. Een hoger flipscreen (metalmule). Voorvering aangepast de originele vering beschikt over weinig of geen demping zodat de motor bij hogere snelheden gaat zwabberen, dat is nu verleden tijd. Ik heb mijn middenbok met een elastiek vastzitten zodat hij bij springen of hard rijden over kuilen niet naar beneden slaat.
LeoVince uitlaten ga ik monteren voor meer vermogen onderin en voor de veiligheid vanwege het feit dat men je wat beter hoort aankomen. Dit laatste lijkt me in landen als bijvoorbeeld Egypte en India niet onverstandig.
Koffers van Yamaha, die had ik al in Marokko. Sleutels en/of het meachanisme gaat zwaar maar is mee om te gaan. Wel heb ik de rubbers waar de koffer beneden overheen glijd met een m5 boutje en moertje vastgezet omdat ze anders in de koffer bleven zitten en er uit kunnen vallen.
Ook heb ik een 12volt sigareaansluiting onder mijn buddyseat gemaakt, daarbij een 12/220 omvormer die ik los in mijn zak of koffer kan steken, voor bijvoorbeeld opladen van telefoon of batterij fototoestel. Daarbij een 12 volt aansluiting vanuit mijn cockpit voor mijn Garmn cx60.
Handkappen zie ik vanaf, vind ik veel te duur en bovendien niet erg mooi. Ik ben van de week bij Arjan Brouwer geweest en heb de twee kapjes gezien die op de metalenbeugel gemonteerd kunnen worden. Ze zijn klein en duur vind ik, 73euro en dan 131 euro voor de beugels!
Arjan Brouwer (bekend van Parijs/Dakar) vertelde mij ook nog dat door het uitstekende gedeelte van de beugel je gemakkelijk achter een tak of anders kan blijven haken.
Misschien maak ik zelf nog van aluminium een strip met een rally multiplo kap van Acerbis daarop. Ik zal dan schroefdraad tappen in het gewicht en op mijn stuur een zelfgemaakte klem maken.

Naar Marokko ging ik met tent en kookatributen etc. dat laat ik op deze reis achterwege vanwege het feit dat je voor hetzelfde geld in een goedkoop hotel slaapt en eet. Ik wil voor deze reis alles in de twee koffers krijgen met daarbij een klein rugzakje voor o.a. een Camelbak.

Foto's staan al op dit forum van mijn motor met zelfgemaakt verhoogd screen. Het is een zwart witte standaard 660z Tenere waar je niet veel aan ziet alleen dat hij 13000km gereden heeft.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 40
Re: Tenere 2008
« Reactie #428 Gepost op: 26-10-2008, 15:41 »
P.s: ga mij opgeven voor de Allroad reis naar de Oekraïne met Ride-on Motor Toers, van 27-6 t/m 12-7 2009. Dit jaar al van plan, maar kwam er niet van, nu dan wel!

Hallo Hans
Heb ik in mei dit jaar gereden met Rob
Deze trip was de "schuldige' dat ik nu de Tenere rijd ;D Gave reis, lekkere dagafstanden en voor de Tenere zalige wegen. Wens je alvast heel veel plezier. Als het goed is, dan heeft Rob wat tracks van deze reis, ik was zo dom om ze niet te uploaden omdat ik maar zat te herbereken. En
dat is nou net niet de bedoeling. Ik heb de routes middels vele waypoints uitgezet en dat ging redelijk goed
Gisterenavond naar Metalmuhle een tracer gestuurd, 1,5 week voor een ruitje? >:(
Groetjes
Walter

Offline member

  • *****
  • Berichten: 199
Re: Tenere 2008
« Reactie #429 Gepost op: 26-10-2008, 16:45 »
@Ron: je geeft zelf al antwoord op je vraag! Voor handkappen kun je ook bij Touratech terecht, zij hebben passende ontwikkeld(met alle montagespullen), alleen pas leverbaar begin december. Heb ze zelf ook besteld en komen ipv de originele Yamaha beugels&deflectors, die toch te weinig (weer&wind)bescherming geven. Ook bij www.off-the-road.de hebben ze een passend setje geloof ik.
@Walter: verder nog tips voor die trip? Wat wel en wat niet meenemen, Tourance banden zijn geschikt, e.d.? Reden jullie als groep of apart? Wat zeker te zien, wat niet(tourist-traps!)? GPS noodzakelijk, of op roadbook rijden of ouderwets met kaarten?
Greetz, Hans.
make the world beautiful, get a tattoo!  http://dallastx.smugmug.com

visit: www.hank3.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 173
Re: Tenere 2008
« Reactie #430 Gepost op: 26-10-2008, 19:34 »
@ Walter hier de mede aanstigter van je Tenere  8)

Leuk je hier te ontmoeten

Peet van de XT in mei
Yamaha XT600E 1992
Yamaha XT600E 1999
Yamaha XJR1300

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 40
Re: Tenere 2008
« Reactie #431 Gepost op: 26-10-2008, 22:20 »
@Walter: verder nog tips voor die trip? Wat wel en wat niet meenemen, Tourance banden zijn geschikt, e.d.? Reden jullie als groep of apart? Wat zeker te zien, wat niet(tourist-traps!)? GPS noodzakelijk, of op roadbook rijden of ouderwets met kaarten?
Greetz, Hans.

Eerste tip Hans, ga naar de informatie bijeenkomst, daar komen vragen van mede potentiele
rijders waar je zelf niet aan hebt gedacht. Ik reed op mijn R1150RT met Pilots van Michelin, kon helaas niets anders onder! Ik heb daardoor wel wat al te ruige onverharde wegen moeten laten
schieten, welke ideaal voor de Tenere zouden zijn geweest. De tourance banden? Ik weet zeker
dat die deze job goed kunnen klaren! Er reden wel 2 neven met Heidenau banden (was na de trip
behoorlijk versleten) Peet (mede aanstichter van mijn huidige motor) reed ook op noppies.
Ik heb wel begrepen dat het geratel van de banden wat minder was, met name op de aanrij route.
Gelukkig reden wij niet in 1 groep, dan zou ik niet gegaan zijn. Dit is gelukkig ook wat Rob stimuleert.
Je vind vanzelf je ideale reiskompaan en je treft soms een ander groepje gedurende de dag, waar je aan kunt hangen. Je hebt bijv. fanatieke rijders (de 2 neven), prettig gestoord, niet te vergeten Peet, die kickt op het in de modder vaststaan tot aan je assen en meer defensieve rijders, zoals ik (gedwongen). Iedereen moet vrij zijn in zijn rijden en een groep van 2-3 man rijdt gewoon prettiger/sneller als een stoet van 15 man. Wat wel/niet zien? Onderweg krijg je van Rob
bezienswaardigheden aangereikt, 2x blijf je ergens 2 dagen, Ik had die echt nodig om bij te komen, daarnaast ligt het aan je interesses. Odessa, waar je 2 dg vertoeft was net leuk voor mij.
De routes worden op kaart en in regeltjes verstrekt (geen bolletje/pijltje) GPS vind ik zelf een fijne
ondersteuning. Maar zoals eerder vermeld, Rob heeft sommige dagroutes in trackformaat, er vanuit
gaande dat de route hetzelfde verloopt als in afgelopen mei.
Oja, als extra tip zou ik willen meegeven een helmcamera om het ' ruige' werk vast te leggen.
Deze reis is een echte aanrader en zou hem bijna nog een keer willen rijden met mijn Tenere.
Maarja....... De aanrij route he..... Straks wil ik weer een RT (eg nie) :-X
Groetjes
Walter

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 105
Re: Tenere 2008
« Reactie #432 Gepost op: 27-10-2008, 09:36 »
Die ride-on allroad rit ziet er echt gaaf uit. Da's misschien nog iets voor mij.

Hier een piccie van vorig weekend toen we een beetje in de modder aan het spelen waren

Offline member

  • *****
  • Berichten: 199
Re: Tenere 2008
« Reactie #433 Gepost op: 28-10-2008, 04:41 »
@Walter, bedankt voor de tips, heb er zin in!
@Biking: een echte mudpuppy! Was die boer ook blij?
Greetz, Hans.
make the world beautiful, get a tattoo!  http://dallastx.smugmug.com

visit: www.hank3.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 267
Re: Tenere 2008
« Reactie #434 Gepost op: 28-10-2008, 08:33 »
Hallo dan,

Gaaf hè, modderplaatjes. Met de Tourance ?? Veel duw en trekwerk zeker.
Afgelopen weekend afsluiting Transalpclub gehad. Kan me nu storten op de DTA haha.
Maatje van me is trouwens behoorlijk in de maling genomen door de Metzelers Tourance. Wat teerstrepen op de natte weg, glijpartij en enorme schrik. Wel overeind gebleven hoor gelukkig. Wat lees ik nu her en der op fora : die tourances zijn niet te vertrouwen op nat wegdek.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee ??