een hoog spatbord loopt niet zo makkelijk vol met modder en sneeuw, maar is onstabieler op hoge snelheid. in de woestijn hebben ze meer zand dan modder en/of sneeuw en hebben ze liever de extra stabiliteit aangezien het zand toch niet vast gaat zitten tussen band en spatbord.
die ene dag met regen en eventuele modder (want niet al het zand veranderd in modder met een beetje regen) zijn uitzonderingen dus daar gaan ze geen rekening mee houden
Ik denk dat het nog meer met koeling te maken heeft...
De achterkant van het hoge spatbord, blokkeerd voor een flink stuk je radiator, in de modder is het de bedoeling dat daar iets zit, omdat anders alle modder in je radiator gaat plakken, maar in de hitte blokkeerd het juist die oh zo nodige rijwind..
Dit jaar ook voor het eerst meegemaakt met mijn Xchallenge, in de Italiaanse alpen al een voorproefje gehad en maar snel provisorisch een heleboel grote gaten in de achterkant van het spatbord geboord, toen ging het al een heel stuk beter, maar vervolgens in Croatië op een hoge bergpas bij 36 graden en 15 km/u was mijn ventilator er ook maar heel erg druk mee....
Dus zit er aan te denken om voor de Raid in Marocco ook een laag spatbordje te kopen..
Verder bij veel kans op modder altijd hoog spatbord....