Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Tenere 2008  (gelezen 112631 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 74
Re: Tenere 2008
« Reactie #720 Gepost op: 16-05-2009, 19:42 »
Omdat de dealer waar ik mijn Yam kocht pas ten vroegste dinsdag die nieuwe peilstok zou hebben toch maar eens bij de dealer in de buurt gaan horen. Hier kochten we de MT03 ook, maar spijtig genoeg kon hij me geen witte leveren.
 
Hij heeft me onmiddellijk geholpen door een peilstok te nemen uit een Ténéré die in de showroom staat.
Ikke content, nu kan ik beginnen inrijden....
 
 

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 126
Re: Tenere 2008
« Reactie #721 Gepost op: 17-05-2009, 11:09 »
Mooi gebaar!! Rijden maar!  ::)

Post Merge: 17-05-2009, 15:26
Tja, na een kleine 200 kilometer op, 185 km raggen, en dan nog eens 200 terug naar huis, was ik gisteren doodop. Toch een klein verslagje van een mooie allroadrit die startte en eindigde te Motocare Diest. Een allroadrit die door het slechte weer de laatste dagen toch wat enduro allures vertoonde. Foto's en filmpjes werden door Endurofun genomen.
Bart Blonckart, de organisator, had me na de trainingsrit woensdag, ingedeeld bij de "snellere" groep... Wij kregen ook wat meer kilometers voorgeschoteld.
"Je gaat je amuseren!" zei hij...
Dus daar stond ik tussen de KTM's. Allemaal Adventures. Waarvan kerels die al heel wat op hun palmares hebben.
Omdat ik reeds met trippy (elektronish roadbook) heb gereden, kreeg ik de rol van gids toebedeeld.  ::)  Leuk omdat je zelf dan het tempo kan bepalen. Maar het vergt natuurlijk wel wat extra concentratie en je hebt de verantwoordelijkheid over de groep.

Onder de modderlaag, zie je kasseien liggen. Verraderlijk glibberig. Snelheid aanpassen dus. Deze sectie was relatief uitgedroogd door de strakke wind.
Na een goede start, kwamen we aan de eerste stop. Niemand had zin om de Trippy even over te nemen...  Mijn mederijders hadden blijkbaar de handen vol met de KTM. Pas op. Ik ook met de Tenere hoor. Toen kwam het lastige stuk in het parcour.
De afgelopen dagen was het parcour op veel plaatsen herschapen in één modderige piste. De velden werden onlangs klaargelegd door de landbouwers, en deze vloeiden met de regen in een fijne modderbrij over de piste. Met als gevolg dat ik toch vier keer op mijn bek ging. De eerste keer doordat ik te traag reed en niet in het spoor kon blijven hierdoor. Voorwiel onderuit, maar ik kon de tenere zachtjes neerleggen. De tweede keer was wat erger. Op snelheid door een plas die dieper was dan ik dacht. Ik sprong de put uit, uit het spoor. Het berm liep licht omhoog naar het veld toe, en een glibberige helling kun je met de Heidenau K60 schhuin natuurlijk niet aan. Dus beide wielen onderuit en de motor op de rechterzijde het veld op. Na een koprol, werd de schade opgenomen. Mijn rempedaal stond 15 cm hoger dan voorzien...
Na wat gepruts, hebben we de pedaal weer wat terug kunnen plooien naar een ongeveer 5 cm hogere dan normale positie. Rijdbaar, maar in moeilijk terrein mistte ik toch de achterrem om bij te sturen. Omdat ik steeds mijn voet van het steppie moest halen om de rem in te kunnen duwen. Dat beinvloedt toch serieus je stabiliteit als je enkel op je linkerbeen staat. Onrechtstreeks was dit ook de oorzaak van mijn verdere vallen. De derde keer was ik de Trippy aan het lezen, op gras, en we moesten naar rechts (90°). Ik trok iets te hard aan de voorrem tijdens het controleren van de roadbook, tijdens het inzetten van de draai. Je kunt het vervolg reeds raden. Voorwiel onderuit. De vierde keer was na DE passage. Een passage die je normaliter kon omrijden, gezien de moeilijkheidsgraad. Maar dat ontwijken we uiteraard niet!  :D Na de passage was ik zodanig bekaf, dat ik zonder te vallen het bos uit kwam, maar de kracht niet meer had om de zijstandaard uit te klappen... Dus... |(  Eventjes ons erbij neer gelegd in de zachte modder. Pas op, een KTM rijder; idem dito hoor! Dan heb je eindelijk de moeilijkste passage zonder kleerscheuren achter de rug...!!

"Die rempedaal heb je niet meer nodig zeker??"

"Ok! Dan dien ik het zelf op te lossen..."
Verder was het een prachtige rit. Ik heb wel geleerd dat je met de Heidenau uiteindelijk overal doorgeraakt, maar bij gras en modder (maar ook bijvoorbeeld de natte kasseistroken die we voorgeschoteld kregen) dient de snelheid toch drastisch aangepast te worden. Maar welke allroad-band biedt de optimale grip? Ik ben er nog steeds van overtuigd dat het de piloot is die uiteindelijk grenzen heeft, en niet het materiaal. En "echte" noppen zie ik niet echt zitten. Omdat ik nog teveel gewone wegen moet rijden. Van en naar het "speelterrein". Langzaam maar zeker dus, is het motto. En indien de wegen het toelaten (gravel, hard zand); gassen maar!!

"Yiehaa! Even doorgaan!"
Uiteindelijk is en blijft de XT660Z een REISENDURO. Allroad dus, en is het geen enduro motor tout court. Wat je er ook aan mag veranderen.
Na mijn escapades en de tweede en laatste stop, werd de trippy toch voor een uurtje overgenomen. Daardoor kon ik terug op mijn positieven komen en me meer concentreren om op de track te blijven.

"Een verdiende pitstop!"
Het leuke aan de rit was dat je uiteindelijk je eigen tempo kon bepalen, hoewel ik in een groep "onbekenden" reed. Cruciaal om te rijden naar je eigen mogelijkheden.
Want met overdreven snelheden worden er uiteindelijk weinig records gebroken! Andere dingen daarentegen... (Woensdag ter plaatse uit mijn duim gezogen toen we zgen dat het terrein er zwaar bij lag!!)
Op het einde van de rit heb ik dan de motor in de selfwash, mooi gepoetst. Al cruciale delen moddervrij gemaakt. Schijven, ketting,... en de nummerplaat! En na een overrompeld bezoek aan de frituur  :P met de mannen, kon ik de terug naar huis cruisen.
Moe maar voldaan, bij thuiskomst een paar goede Jupilers gedronken en vandaag de motor terug op orde zetten.

Bedankt aan www.endurofun.be voor de puike organisatie en het beeldmateriaal!
O ja, ik heb gereden met zadeltassen van Richa. Niet waterdicht, maar alles (verse onderkledij voor achteraf, materiaal,...) was verpakt in plastic zakken. Dat was een goede beslissing!
Groeten!
Wanneer hobby's elkaar ontmoeten.... www.flandersfieldsoutrider.be

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 74
Re: Tenere 2008
« Reactie #722 Gepost op: 18-05-2009, 18:40 »
Ziet er wel de moeite uit, zo'n rit...
 
@ schiptje, waar bestel jij je "touratech" spul?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 126
Re: Tenere 2008
« Reactie #723 Gepost op: 18-05-2009, 19:07 »
RAD-Drongen. Super service gekregen tot nu toe van de mensen te Drongen.
Wel online bestellen. http://www.rad.eu/nl/
Wanneer hobby's elkaar ontmoeten.... www.flandersfieldsoutrider.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 493
Re: Tenere 2008
« Reactie #724 Gepost op: 18-05-2009, 20:54 »
een echte allroadrit, ziet er leuk uit.
Eigenlijk zijn we ook maar prutsers met onze noppen banden :P

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 74
Re: Tenere 2008
« Reactie #725 Gepost op: 19-05-2009, 22:31 »
Vandaag de eerste "lange" rit gemaakt. +300km met een groot deel door de Ardennen.
Nieuwe helm (Shoei Hornet DS) klemde behoorlijk, hoop dat die op termijn toch wat losser komt te zitten. In de winkel zat deze maat perfect, een maat groter zat veel te los...
 



 
 
 

Post Merge: 19-05-2009, 22:33
RAD-Drongen. Super service gekregen tot nu toe van de mensen te Drongen.
Wel online bestellen. [url=http://www.rad.eu/nl/]http://www.rad.eu/nl/[/url]

thx, daar heb ik de catalogus besteld. Is vandaag aangekomen.
Vind op hun site niet alles terug voor de Ténéré, maar ga nu bestellen adhv de catalogus.
 
Twijfel nog tussen de grote rack en de kleine rack achterop.... ???

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 126
Re: Tenere 2008
« Reactie #726 Gepost op: 19-05-2009, 22:44 »
Je besteld in principe bij TT maar wordt afgeleid naar RAD Drongen. Die dan als verdeler je zaken behartigen. Dan gebeuren alle mails via Drongen in het Nederlands. Succes!
Ivm met de rack; ik nam de grote.
Wanneer hobby's elkaar ontmoeten.... www.flandersfieldsoutrider.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Tenere 2008
« Reactie #727 Gepost op: 28-05-2009, 16:50 »
Jippie, morgen eindelijk mijn nieuwe kentekenplaat  :)
 
Een dingetje is me alleen nog niet gelukt...
Ik heb deze motor in engeland gekocht, dus de setting staat in mijlen ingesteld..
Nu zegt het bijgesloten boekje dat ik makkelijk kan switchen tussen Miles en KM door na het contact op te zetten en de setbutton 2 sec ingedrukt te houden, maar dan wil ie de klok instellen ipv de KM/Miles  :-\
Heeft iemand al een uitgebreidere manual waar daar iets over in staat?
Ik kan mij van mijn BMW herinneren dat ik de accu moest loskoppelen en dan met contact aan de + moest aansluiten ofzoiets om in de settings te komen, maar om nu maar wat te gaan proberen...

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 126
Re: Tenere 2008
« Reactie #728 Gepost op: 28-05-2009, 16:59 »
Uit de handleiding:
 
For the UK only: To switch the speedometer  and odometer/tripmeter displays between kilometers and miles, push the "SELECT" and "RESET" buttons together and turn the key to "ON". When the digits start flashing on the display push the "SELECT" button to choose kilometers or miles.
 
Greetz!
Wanneer hobby's elkaar ontmoeten.... www.flandersfieldsoutrider.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Tenere 2008
« Reactie #729 Gepost op: 28-05-2009, 20:10 »
Gelukt!!
 
Bedankt Schiptje  :)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 126
Re: Tenere 2008
« Reactie #730 Gepost op: 28-05-2009, 20:29 »
Graag gedaan!
 
Wanneer hobby's elkaar ontmoeten.... www.flandersfieldsoutrider.be

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 126
Re: Tenere 2008
« Reactie #731 Gepost op: 02-06-2009, 09:13 »
Op zaterdag 16 mei 2009 verzamelden meer dan 25 motoren voor de door Endurofun georganiseerde offroad rit voor allroad motoren.  Een impressie werd op video gezet door de organisatie.
Verschillende Ténérés in aktie!
http://www.motocare.be/motocare/ktm/
Wanneer hobby's elkaar ontmoeten.... www.flandersfieldsoutrider.be

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 72
Re: Tenere 2008
« Reactie #732 Gepost op: 04-06-2009, 21:39 »
Afscheid genomen van de trouwe xt 600e. Daar komt volgende week voor in de plaats een Tenere. Ga daar in oktober mee naar Marokko. Wil onder andere een tanktas aanschaffen. Wie heeft tips voor merk en model?
BMW 1200 GS, Suzuki DRZ 400S, Suzuki GS550

Offline member

  • *****
  • Berichten: 213
Re: Tenere 2008
« Reactie #733 Gepost op: 04-06-2009, 21:52 »
Ben tevreden met het model van OTR.
De mijne is morgen jarig en heeft er + 21000km opstaan.
Tja, de rest vd stal wil ook eens een frisse neus.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 199
Re: Tenere 2008
« Reactie #734 Gepost op: 05-06-2009, 03:43 »
Afscheid genomen van de trouwe xt 600e. Daar komt volgende week voor in de plaats een Tenere. Ga daar in oktober mee naar Marokko. Wil onder andere een tanktas aanschaffen. Wie heeft tips voor merk en model?
Gefeliciteerd, man! Krijg je geen spijt van! Ben zelf vorig jaar overgestapt van een 600E naar de Tenere(inmiddels ruim 17.000km): top machine! Ik heb de tanktas van Touratech/Kahedo, past perfekt en zeer goede kwaliteit.
Veel plezier, greetz, Hans.
make the world beautiful, get a tattoo!  http://dallastx.smugmug.com

visit: www.hank3.com