Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Banden  (gelezen 2740 keer)

Offline member

  • Yammie's XT500, XT600Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 259
Banden
« Gepost op: 18-07-2007, 12:13 »
Het meest besproken onderdeel van de motor (en dit forum) denk ik: banden.

Met aanlooproute is de hele reis een circa 6500 kilometer. Als ik het reisschema een beetje goed inschat krijgen de banden ongeveer dit te verduren:
4500 km over asfalt en (maar) 2000 km onverhard. Dat onverhard gaat (ruw geschat) voor 1500 kilometer over “harde” pistes en 500 kilometer over zachte (zanderige) pistes. Ik schat zo in dat, zeker de verharde pistes,  over het algemeen niet zo heel moeilijk zullen zijn.

Wat zijn jullie ideeen over bandenkeuze?
Omdat we met 6 motoren en 'maar' 2 support voertuigen gaan denk ik dat het niet reeeel is om naast jerrycans water en benzine, een 30 kg box met troep, ook nog eens 12 noppenbanden mee te geven.
Ik ga er vanuit dat ik het hele stuk met de motor rijd (door Europa in oktober lijkt me niet zo'n probleem). Dus zoek ik een compromis band: een die het hele stuk meegaat en behoorlijk presteert op alle ondergronden....   ;D En we rijden natuurlijk maar licht beladen.
Uit ervaring weet ik dat een TKC80 dat qua afstand wel kan redden. Prima op de weg, goed op harde pistes, matig in het zand.
Ook een Desert gaat een eind komen als je je op het asfalt een beetje inhoud, maar die is niet echt comfortabel op de snelweg en al helemaal niet in de regen.
Meer suggesties en ideeen?
"I love to travel, but hate to arrive"  (Albert Einstein)
http://www.peterenhanneke.nl
http://abbekerk.wordpress.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Banden
« Reactie #1 Gepost op: 18-07-2007, 12:26 »
de baja van michelin

of de T63 achter van michelin, profiel is hetzelfde als de desert maar ander compound.
Andere merken weet ik niet of wel geen ervaring mee.
De voorband houdt het natuurlijk langer uit misschien dat de baja/desert daar ook goed voor is.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Banden
« Reactie #2 Gepost op: 18-07-2007, 15:50 »
of een noppen band bestellen in de plaats waar je inscheept.
Door Europa op een wegband, Afrika op noppen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: Banden
« Reactie #3 Gepost op: 18-07-2007, 19:02 »
gewoon op een oud bandje heen
dan ff wisselen voor een nieuwe ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Banden
« Reactie #4 Gepost op: 18-07-2007, 20:14 »
intereaste discussie "siping", maar gezien die niet hier hoort... maar even terug naar het originele topic:

Het is natuurlijk zeer relevant WELKE motor (gewicht/vermogen etc).

Voor een zware fiets: gewoon deserst!

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Banden
« Reactie #5 Gepost op: 18-07-2007, 21:43 »
Blijft een leuke discussie, altijd het zelde probleem en er is nog nooit een eenduidig antwoord gekomen  :P

Ik heb in ieder geval al een verse voor-Desert staan, regen rijden doen we niet, tenzij het dertig graden is en we zitten halverwege de reis (in het zand dus, kunnen we ook nog effe door de Libiese ( ::)) modder crossen) Europa probeer ik te voorkomen, weinig dagen (denk ik) over om het op mijn gemak te doen, en eigenlijk geen zin om 1200 km in 'e'en dag te rijden met kans op slecht weer/sneeuw.

Dus voor achter moet er ook maar een 17"-140 Desert gaan komen.......Heeft iemand nog een aanbiedinkje? Collectieve inkoop?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: Banden
« Reactie #6 Gepost op: 20-08-2007, 19:31 »
ik ga op een setje mt 18 hd
moet ook kunnen ::)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Banden
« Reactie #7 Gepost op: 20-08-2007, 19:33 »
HD = als Harley.......?? of h**re dingen :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: Banden
« Reactie #8 Gepost op: 21-08-2007, 16:39 »
heavy duty 8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: Banden
« Reactie #9 Gepost op: 22-08-2007, 12:06 »
Halal Drekband

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Banden
« Reactie #10 Gepost op: 22-08-2007, 13:18 »
ik ga op een setje mt 18 hd
moet ook kunnen ::)

Die bestaan volgens mij niet meer.

Ik wilde die ook voor de Tuareg (achterband) en heb uiteindelijk 3 stuks MX eXTra meegenomen (1 gemonteerd en 2 in de truck). Ze worden omschreven als crossband voor harde ondergrond en/of training met langere levensduur.
Voor heb ik een Baja gereden.

Ik dacht een cross band lange levensduur is 2 dagen rally rijden. Maar nee, ik heb de hele rally op 1 band uitgereden, zonder op een overmatig afgekloven band aan te komen.

Erg fijn bandje voor mij op de XR, ook wat betreft rijgedrag.

D'r zit geen dot of andere wegkeur op.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: Banden
« Reactie #11 Gepost op: 22-08-2007, 13:42 »
de mt-18hd was juist best nieuw, zonde als ie al weer weg is want die had juist wel een dot keur itt. de gewone mt-18.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: Banden
« Reactie #12 Gepost op: 22-08-2007, 17:30 »
Die bestaan volgens mij niet meer.

Ik wilde die ook voor de Tuareg (achterband) en heb uiteindelijk 3 stuks MX eXTra meegenomen (1 gemonteerd en 2 in de truck). Ze worden omschreven als crossband voor harde ondergrond en/of training met langere levensduur.
Voor heb ik een Baja gereden.

Ik dacht een cross band lange levensduur is 2 dagen rally rijden. Maar nee, ik heb de hele rally op 1 band uitgereden, zonder op een overmatig afgekloven band aan te komen.

Erg fijn bandje voor mij op de XR, ook wat betreft rijgedrag.

D'r zit geen dot of andere wegkeur op.


de gewone mt18 heb geen dot

de mt18 heavy duty juist wel