Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Sipen  (gelezen 3565 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Sipen
« Gepost op: 18-07-2007, 18:01 »
Ik zou dan toch de Deserts monteren en dan sipen terwijl ze nog nieuw zijn. Door siping heb je minder warmteontwikkeling, dus minder slijtage.



Met sipes:



De zijnoppen sipe je in de lengterichting. De middennoppen dwars op de rijrichting.

De wegligging in de bocht wordt daardoor verbeterd en de remweg misschien wel gehalveerd.



Met sipes:



Bron: www.sipers.nl

Je zou hun roterende frees kunnen gebruiken, maar je kunt het zelf ook door een tapijtmes te verhitten met een brandertje. Dan snijdt het mes als door boter.

Het filmpje: http://www.sipers.nl/include/wmv/bmw330.wmv

Noppy


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Sipen
« Reactie #1 Gepost op: 18-07-2007, 18:11 »
He Nop,

Zo'n teraflex met 40mm 'siping' moet het toch ook wel halen...  :-* ;)
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Sipen
« Reactie #2 Gepost op: 18-07-2007, 19:23 »
Nop, heb jij weleens ècht een band laten sipen (een motorband dus), en hoe groot is het verschil nou eigenlijk? Wat zijn de nadelen? En onder welke condities merk je die voor- of nadelen het best?
 
Allebei de banden? Of alleen achter?

(ik zou er nooit een nieuwe Desert aan opofferen iig)  :-\

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Sipen
« Reactie #3 Gepost op: 18-07-2007, 20:31 »
Nop, heb jij weleens ècht een band laten sipen (een motorband dus), en hoe groot is het verschil nou eigenlijk? Wat zijn de nadelen? En onder welke condities merk je die voor- of nadelen het best?
 
Allebei de banden? Of alleen achter?

(ik zou er nooit een nieuwe Desert aan opofferen iig)  :-\


Ik heb een nieuwe Desert voorband en een al wat oudere Teraflex gesiped voor de Winter Bikkel Rit. Het vroor toen lichtjes en dat ging halverwege de dag over in boven nul. Interessante omstandigheden dus.

Ik meen me te herinneren dat Maarten toen op het industrieterrein vol op zijn plaat gegaan is met schakelpookschade. Ik ben over het zelfde bevroren industrieterrein gereden en heb niet eens gemerkt dat ik moest afremmen of voorzichtig zijn. Erg onvoorzichtig dus.

Allebei onze DRZ's wogen ongeveer even veel en zelfde wielmaten.

Daarna heb ik nog met een aantal SMmers meegereden rond Putten in de regen en ze echt prima bij kunnen houden in de bochten. Vroeg op het gas, ondanks de Desert en Teraflex. Maar wel met enig beleid, Niet vol op het gas dus.

Op mijn aanhanger zitten M+S-banden (modder + sneeuw). Deze banden zijn dus af-fabriek  al gesiped.

Mijn vraag: zou in de Belgische klei een gesipte noppenband beter grip hebben?

Noppy

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Sipen
« Reactie #4 Gepost op: 18-07-2007, 20:47 »
(even afgesplitst omdat er in Libie geen Belgische klei ligt)

Volgens mij heb je in klei omstandigheden (Klei omstandigheden?) veel meer aan een band met "stekels" die lekker in de klei prikken en daardoor grip leveren. Het liefst op een hele lage druk zodat het karkas lekker kan vervormen.

Een Desert of Terrorflex heeft een veels te stug karkas verwacht ik, en schraapt misschien teveel ipv grip hebben.

Blijft theorie trouwens, ik vond tijdens de MS1000 de Michelin Baja achterband verrassend goed en slikte eigenlijk alles wat je tegenkomt. Of het nou zand, gravel of zuigzand© of modder was. Maar geen klei tegengekomen (wèl Klei). En stuurt op de weg ook nog eens prettig. Mijn favoriet.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Sipen
« Reactie #5 Gepost op: 18-07-2007, 20:52 »
Ik heb het ook 2x gedaan, juist voor een wintertrip (Noorwegen in februari)!! en daar helpt het voor grip, maar allene op ijsachtige ondergronden (hard oppervlak!)

De truck schijnt te zijn dat bij belasting de lamellen meebuigen en zo aan de profielzijde een soort zaagtand ontstaat, met de tandjes tegen de sliprichting in: zo pakt de band ieder zandkorreltje beet!

Als je niet slipt slijt de band gewoon als een 'vlakke band' en worden de tandjes dus weer aangescherpt!!

Verder wordt de band er effectief zachter van, en vormt dus makkelijker om kleine details heen -> meer grip.

mbt slijtage is het echter een ander verhaal:

volgens mij slaat het juist veel harder! (alsof de band (te) zacht opgepompt is , en door het bewegen van de lamellen zou de band ook nog wel eens warmer kunnen worden naar mijn idee. dus ik geloof dat verhaal niet zo.

winterbanden slijten iig hard, maar dat is ook weer niet echt vergelijkbaar, want dat is gewoon een hele andere rubber compound.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: Sipen
« Reactie #6 Gepost op: 19-07-2007, 21:28 »
Hmm, ik heb ook een keer geprobeerd mijn banden te sipen. Geprobeerd, want ik deed het vast niet goed. Ik verloor bijna al mijn noppen. Tja, wat blijft er dan aan grip over....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: Sipen
« Reactie #7 Gepost op: 19-07-2007, 21:29 »
Hmm, ik heb ook een keer geprobeerd mijn banden te sipen. Geprobeerd, want ik deed het vast niet goed. Ik verloor bijna al mijn noppen. Tja, wat blijft er dan aan grip over....
ik verlies de noppen al zonder sipen(metzeler unicross) :-X :-[

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: Sipen
« Reactie #8 Gepost op: 19-07-2007, 21:31 »
ik verlies de noppen al zonder sipen(metzeler unicross) :-X :-[
ja, verschil moet er zijn he ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Sipen
« Reactie #9 Gepost op: 20-07-2007, 09:09 »
Hmm, ik heb ook een keer geprobeerd mijn banden te sipen. Geprobeerd, want ik deed het vast niet goed. Ik verloor bijna al mijn noppen. Tja, wat blijft er dan aan grip over....

Je moet ook je aarappelschiller daar niet voor gebruiken ;D

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Sipen
« Reactie #10 Gepost op: 20-07-2007, 12:09 »
je kunt het zelf ook door een tapijtmes te verhitten met een brandertje. Dan snijdt het mes als door boter.

Het staat er zooo duidelijk

TAPIJTMES   !!!!  :D ;D :D ;D :D ;D
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Sipen
« Reactie #11 Gepost op: 21-07-2007, 14:48 »
door het bewegen van de lamellen zou de band ook nog wel eens warmer kunnen worden naar mijn idee. dus ik geloof dat verhaal niet zo.
maar word de oppervlakte waarover de warmte kan worden afgedragen ook niet vergroot?