Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Crosshelm op de snelweg?  (gelezen 5309 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 63
Crosshelm op de snelweg?
« Gepost op: 03-08-2007, 09:18 »
Ben binnenkort wel toe aan een nieuwe helm en ben wel gecharmeerd van de endurohelmen die ik hier en daar tegenkom, maarr.. Kep geen plannen om met m'n fiets het zand in te duiken. Kortom de vraag is dus; Zijn endurohelmen een beetje praktisch als je alleen op de snelweg rijdt? Of werkt de zonneklep als windvanger waardoor ik mogelijk spijt krijg? En zijn de vizieren een beetje wind-, regen- en condensbestand?(Pinlock mogelijk?) Voordelen/nadelen? En, en... tips??

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Crosshelm op de snelweg?
« Reactie #1 Gepost op: 03-08-2007, 09:21 »
Doppen in en verder geen problemen. Ik niet met vizier maar met een crossbril. Bevalt me prima. Wel zorgen dat het puntje van je neus bedekt is anders is het in de regen niet zo'n feest.

Crosshelm. lekker luchtig.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Crosshelm op de snelweg?
« Reactie #2 Gepost op: 03-08-2007, 09:29 »
Ik heb ook altijd met crosshelm gereden. Daarbij is een wat hoger windschermpje wel lekker want een crosshelm vangt idd veel wind. Ook bij het opzij kijken op de snelweg. Je went er wel aan.

Idd met doppen in en het is best te doen, maar een integraal zal altijd stillen zijn.

Overigens is een crosshelm meer luchtiger? Als ik mijn crossbril erop heb vangt die alle wind weg en heb ik alleen nog maar wind op mijn mond/kin

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: Crosshelm op de snelweg?
« Reactie #3 Gepost op: 03-08-2007, 09:46 »
Rij bijna altijd met crosshelm ook als het wat kouder is.
Om je neus te beschermen tegen de regen  maak een neuskap van Ductape zit er bij mij al 3 jaar op.

Heb ook een intergraalhelm maar deze heb ik zelden op, alleen bij een snel kort ritje.
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Crosshelm op de snelweg?
« Reactie #4 Gepost op: 03-08-2007, 10:07 »
Ik rij ook al jaren alleen met crosshelm met crossbril.
Ik kan mij ooit nog wel herrineren dat ik de eerste keer met klep op de snelweg wel raar vond, sindsdien nooit meer last van (rij of zonder windscherm of met een heel kleintje)
Stiller of luidruchtiger verschilt heel erg per helm zowel bij crosshelm 2 in 1 helm of integraal.... Ik heb ook wel eens een integraal gehad waar intern een storm woedde....
Voordeel crossbril vind ik de frisse lucht langs de rest van mijn gezicht... Terwijl ik dat met vizier dicht veel minder vindt. Ook met regen vind ik de crossbril fijner (in combinatie met een waterdicht windstoppertje voor mijn mond en neus) omdat mijn vroegere vizieren altijd besloegen als het ging regenen en mijn crossbril niet...
verder vind ik het hebben van een klep ondertussen onmisbaar tegen de zon en bijv ruitensproeiers van voorgangers ::)

Maar ik zou toch altijd nog graag de keuze vizier of bril willen hebben, dus ben ik ook wel erg gecharmeerd van de 2 in 1 helmen met klep en vizier.... Hoop er ook wel eentje te bemachtigen.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 63
Re: Crosshelm op de snelweg?
« Reactie #5 Gepost op: 03-08-2007, 10:15 »
Joh, wat een activiteit hier op de vroege morgen..
Ik kwam ook nog ergens een neusspoiler(Scott)tegen die het zandstralen van je neus een beetje tegengaat. Zijn die dingen universeel en gaat je klep dan nog wel dicht? enneh, hoe zit het met de condensvorming? Is daar ook nog wat op te vinden of gooi ik er met hetzelde gemak een Pinlock op?

Dank voor de snelle replies.  :D

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Crosshelm op de snelweg?
« Reactie #6 Gepost op: 03-08-2007, 10:32 »
Die Scott neusspoilers zijn niet universeel voorzover ik weet, maar passen uiteraard perfekt op de juiste Scott bril. Of je deze echt nodig hebt ligt sterk aan het merk en type Helm dat je hebt. Ik heb een Arai, en daar sluit de bril zo mooi aan op het flapje dat aan de helm zit (vlak voor je neus) dat je er prima mee in de regen kunt rijden.

Bij andere helmen is dat wat meer open, en helpt zo'n randje aan je Scott bril zeer goed weet ik uit ervaring.

De klep gaat dan niet meer goed dicht (natuurlijk) want het elastiek van je bril zit ertussen. Beetje vreemd ook lijkt me, een vizier over je crossbril heen. Das net zoiets als een riem en bretels dragen.  :P

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Crosshelm op de snelweg?
« Reactie #7 Gepost op: 03-08-2007, 16:20 »
Ik denk dat het ook nogal van de helm afhangt. Die LIDL-crosshelm van me is eigenlijk best een prettig ding, behalve op de snelweg...
Maarja, voor die 3 tientjes dat-ie kostte vergeef ik 'm dat wel.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 94
Re: Crosshelm op de snelweg?
« Reactie #8 Gepost op: 03-08-2007, 21:35 »
Een collega op het werk heeft ook een helm voor een paar tientjes bij de Lidl of Aldi ofzo gekocht. Na een paar weken is het kinriempje al geknapt  :o Hij heeft nu wel een nieuwe helm gekregen, maar ik zou er niet graag mee rijden. Hij gebruikt hem dan wel alleen in de auto voor op het circuit.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Crosshelm op de snelweg?
« Reactie #9 Gepost op: 03-08-2007, 22:10 »
Nou, ik heb anders helemaal niks te klagen over de degelijkheid van die helm. Tuurlijk, het is polycarbonaat ipv glasfiber, het binnenwerk van een Arai is luxer, een Arai is lichter, en dit is een herrieding. Da's best te vergeven; je kunt 15 van deze helmen kopen voor de prijs van 1 Arai.

Maar het kinriempje is sterk en zit goed vast, het schuim aan de binnenkant is niet brokkelig, en de buitenkant vertoont ook nog geen gebreken. Ik vind het kwalitatief dus wel goed. 't ding heeft ook nog gewoon een ECE22.05 keurmerk ook nog.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Crosshelm op de snelweg?
« Reactie #10 Gepost op: 03-08-2007, 22:56 »
die bqaure helm had ik ook heeft het zeker een jaar uitgehouden alleen voor allroad ritje, bij mijn laatste val toch wel hard op de helm gekomen dus direct weggooien dat kan met een helm van 40 euro. ding heeft me een leuk jaar gegeven.

Offline member

  • Noppe hef moor vun
  • *****
  • Berichten: 1304
Re: Crosshelm op de snelweg?
« Reactie #11 Gepost op: 29-08-2007, 21:36 »
Nou, ik heb anders helemaal niks te klagen over de degelijkheid van die helm. Tuurlijk, het is polycarbonaat ipv glasfiber, het binnenwerk van een Arai is luxer, een Arai is lichter, en dit is een herrieding. Da's best te vergeven; je kunt 15 van deze helmen kopen voor de prijs van 1 Arai.

Maar het kinriempje is sterk en zit goed vast, het schuim aan de binnenkant is niet brokkelig, en de buitenkant vertoont ook nog geen gebreken. Ik vind het kwalitatief dus wel goed. 't ding heeft ook nog gewoon een ECE22.05 keurmerk ook nog.

Ik ben ook nog erg tevreden met mijn Lidl helm. Alleen die van mij was wat duurder. Toen ik buiten kwam had ik fanmail onder mijn ruitenwisser.  :'(






En hij is erg veilig. Ik heb er al een paar maal met een hamer keihard op geslagen en hij blijft heel.
 ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Crosshelm op de snelweg?
« Reactie #12 Gepost op: 30-08-2007, 08:33 »
Lidl = bsquare helm schijnt populair te zijn, ik gebruik hem nu al bijna een jaar.

Enige minpuntje lijkt te zijn dat het kinriempje bij mij heel langzaam losser komt te zitten, maar ik denk het riempje verleggen dit zou moeten oplossen, maar eigenlijk nooit last van gehad.