Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: nokkenas honda xr500a  (gelezen 2407 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2548
nokkenas honda xr500a
« Gepost op: 14-08-2007, 21:53 »
hallo

ik ben sinds kort naast mijn at ook in het bezit van een xr500a.
Een heel oud beestje waar geen wegenbelasting over betaald moet worden ;D.
Heel basic allemaal,dwz geen meters, knipperlichten e.d maar wel heel wat beter
geschikt voor zand als de a.t.
Aleen is het zo dat er meer geluid uit het blok komt als uit de uitlaat a.g.v. een
versleten nokkenas.
hoeveel zorgen (zou)ik me moeten maken,ik hebnl gehoord dat die xr-en zo nog
heel lang door kunnen rijden.
is er iemand die al eens een revisie heeft uit laten voeren en wat zou dat ongeveer kosten?
Het motortje kostte niet al te veel dus bij te hoge kosten rijd ik wel net zo lang door tot
die uit elkaar knalt maar liever laat ik een revisie uit voeren of is het beter om een revisie blok op de kop te tikken
of een losse as of... of... of...
wie heeft ervaring  of advies
rene

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: nokkenas honda xr500a
« Reactie #1 Gepost op: 14-08-2007, 22:46 »
Eerlijk advies...

geen geld aan uitgeven.

Dat blok zul je niet los vinden, de nokkenas draait bij mijn weten zo in de kop zonder lagers dus de kop is waarschijnlijk ook kapot.

(of je moet erg handig zijn en zelf eea opnieuw kunnen bouwen)

Ik heb zelf een XL500R gehad, net lang genoeg om de smaak goed te pakken te krijgen. Blok ook wel eens open gehad maar maar weer dicht gemaakt zonder al te veel te vervangen.
Helaas al wel een nieuwe uitlaat en nog wat nieuw spul voor gekocht.
Toen liep ie vast...


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: nokkenas honda xr500a
« Reactie #2 Gepost op: 15-08-2007, 00:08 »
Had StevenD niet nog een XR blok liggen? Zou zomaar eens kunnen passen.

Ik heb ook nog wel een blok voor je, maar daar zit dan wel een XL600R aan vast :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: nokkenas honda xr500a
« Reactie #3 Gepost op: 15-08-2007, 07:48 »
Heb je het horizontaal ov verticaal gespleten blokje? dus rfvc of niet?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: nokkenas honda xr500a
« Reactie #4 Gepost op: 15-08-2007, 08:29 »
Heb je het horizontaal ov verticaal gespleten blokje? dus rfvc of niet?

die blokken kwamen toch pas bij de latere 600's

Offline member

  • *****
  • Berichten: 163
Re: nokkenas honda xr500a
« Reactie #5 Gepost op: 15-08-2007, 10:52 »
Inderdaad, verticaal gedeeld karter en die radiale kleppen was pas op de 600.

Als alleen de nokken van de as kapot zijn, kan het volstaan om alleen de as (en waarschijnlijk tuimelaars) te vervangen.

Als de as die "koud" in de kop ligt op de kop is ingevreten, trek dan je knip maar open :(

Het loopt wel mooi stil, en is compact te bouwen, maar geef mij maar een as die gelagerd is :)

Daan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: nokkenas honda xr500a
« Reactie #6 Gepost op: 15-08-2007, 11:21 »
Volgens mij hadden XR500's vanaf '82/'83 of ergens rond dat jaar ook al een RFVC motor. En een gelagerde nokkenas (2x kogellagers op de uiteinden, glijlager in het midden).

Offline member

  • Africa Twin & VW Buggy 2.0L
  • *****
  • Berichten: 540
Re: nokkenas honda xr500a
« Reactie #7 Gepost op: 15-08-2007, 13:12 »
zelf een tijd een Xl 500R gehad uit '82 meen ik. niet RFVC, dat was de XL 600 .
Die heb ik uit elkaar gehad vanwege olie lekkage tussen het huis vd nokken as en de kop. Viel goed te doen alleen ging de schroefdraad van bijna alle bouten in de kop kapot terwijl ik nog niet eens op het voorgeschreven koppel zat. Dat heb ik toen opgelost met Helicoils. Jaar later begon het blok een zware tik te produceren als hij koud was. Bleek een kantelende zuiger te zijn. scheen wel vaker voor te komen. Daar is die XL toen maar mee verkocht. Heb ik toch wel een tijdje spijt van gehad.
 
Gelukkig hoef ik aan mij huidige Twin minder te sleutelen... Hoewel er nu na 100.000km toch wel wat rammeltjes uit het blok beginnen te komen.

Ik zou E-bay.de en marktplaats goed in de gaten houden, daar worden regelmatig onderdelen van deze fietsen aangeboden
ik ben voorlopig nog maar even een af(ge)vallige.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: nokkenas honda xr500a
« Reactie #8 Gepost op: 15-08-2007, 13:51 »
Yup, maar nokkenassen en koppen ga je niet vinden vrees ik.

Offline member

  • Africa Twin & VW Buggy 2.0L
  • *****
  • Berichten: 540
Re: nokkenas honda xr500a
« Reactie #9 Gepost op: 15-08-2007, 17:32 »
ech wel.  ;)

er staat nu zelfs een nieuwe XR 500 kop op marktplaats voor E250 en een andere advertentie met een kompleet blok voor 150. ( beide advertenties zijn niet van mij...)
ik ben voorlopig nog maar even een af(ge)vallige.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: nokkenas honda xr500a
« Reactie #10 Gepost op: 15-08-2007, 18:36 »
Het zal er wel staan, maar ik zou er heel, heel, heel erg mee oppassen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: nokkenas honda xr500a
« Reactie #11 Gepost op: 15-08-2007, 19:49 »
je moet iig eerst weten of je een RFVC block hebt of niet. XR500 zijn meestal 2 kleps rechte kleppen.

Ik heb hier nog een piksplinternieuwe nokkenas liggen, maar ik zou zo dus niet weten of dat de goeie is voor jou.  het is een XR500, vierklepskop, kogelgelagerde nokkenas, met auto-decompresseur... maar voor een niet RFVC kop volgens mij: DIe nokkenas is namelijk langer.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: nokkenas honda xr500a
« Reactie #12 Gepost op: 16-08-2007, 16:56 »
De kogel gelagerde as is naar mijn weten juist weer alleen toegepast op de radiale 4 kleps koppen, RFVC dus.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: nokkenas honda xr500a
« Reactie #13 Gepost op: 17-08-2007, 17:26 »
Steven, je hebt gelijk. De as die ik hier heb liggen is van een 500 RFVC. Lijkt heel veel op een 600 as, maar is korter, heeft geen plek waar de toerenteller aandrijving zit (voor het XL/NX model)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: nokkenas honda xr500a
« Reactie #14 Gepost op: 17-08-2007, 18:56 »
ik kan je vertellen dat die precies even lang is als de XR600 assen van voor '89 :)  pas na 89 zijn ze met de enkele carburateur koppen en weer andere nokkenstokken door gegaan :)
Heb nog wat 500 en 600 nokkenasjes liggen hier om te vergelijken.