Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: ARM Enduro weekend POLEN , najaar 2007  (gelezen 4586 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: ARM Enduro weekend POLEN , najaar 2007
« Reactie #30 Gepost op: 13-09-2007, 21:51 »
3e of 4e week oktober? Count me in. Ben dan net hersteld van de S & R.

Wie weet mogen we eindelijk de spikes indraaien!

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1454
Re: ARM Enduro weekend POLEN , najaar 2007
« Reactie #31 Gepost op: 15-09-2007, 13:34 »
Nils, (XT600) en ik ,(LC8 adv. ) gaan in ieder geval de week vanaf 12 oktober. Hoeft voor ons geen weekend te zijn mag door de week ook.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 29
Re: ARM Enduro weekend POLEN , najaar 2007
« Reactie #32 Gepost op: 21-09-2007, 18:41 »
Klinkt weer als een super ritje!!

Ik heb net 5 maanden in Polen gezeten, in het stadje "Gryfow Slaski" waar je doorheen rijdt als je naar Jelenia Góra rijdt!! Het ligt 26 km verderop en dus vanaf Görlits/Zgorzelec ongeveer 80 km.

Jelenia Góra is een middelgrote stad waar ik heel veel boodschappen heb gedaan bij de Tesco, dat is een supermarkt zo groot als een gemiddeld Nederlands dorp.

Zit je er zó lang, zonder motor maar met auto, heb ik praktisch niks gezien van allroads en tracks. Behalve in "Luban" waar je langs rijdt, daar heb je een lokale crossbaan/offroadbaan. Kun je hem wel ff op trekken als je zin hebt onderweg. Ligt links van de weg, staat een bordje.

Helaas geen motor kunnen huren of meenemen, want ik was er met de auto (Micra) voor mijn stage.

Echt wel mooi daar hoor in Polen, daar in de omgeving heb je het bekende Karpacz, Swieradow Zdrój en ga zo maar door. Als je er een dagje van maakt kun je in Swieradów met de skilift naar boven en daar een hele dag lopen. Je kunt er ook wel komen met de motor, maar volgens mij is dat niet de bedoeling  ;D

Nee, het is daar echt niet verkeerd. Prachtige natuur, en in die omgeving zit je midden in de bergen dus heb je ook een heel ander klimaat. Het kan er godsgierend warm zijn, maar binnen de kortste keren ook flink tekeer gaan. Als je dr rijdt zie je ook de rivierbedding welke helemaal aan pent zijn, grootste stronken hout enzo erin.

Maar deze tijd is het allemaal echt nog prima te doen daar. Afgelopen week was het nog 25 graden begreep ik.

Je zit er ook binnen de kortste keren over de grens naar Tsjechië, moet je via Harrachov rijden en dan via een klein weggetje naar boven een leuke weg over de berg nemen, via Smedava en Sous, dan rij je zo weer naar Polen.

Maximumsnelheid daar moet je je niet te druk om maken, want ik heb in 5 maanden geen flitspaal of agent gezien. Iedereen rijdt er als malloten, dus pas op met je motor. Brulpijp aanbevolen haha. Die onderbroken streep naast de weg is er om ruimte te maken voor sneller verkeer.

Als je over de grens komt bij Görlitz en je rijdt over de 30 naar Jelenia Góra dan heb je een prachtige snelweg waar je flink kunt brullen, het is alleen geen reet aan. Je kunt beter van de weg afgaan en lekker binnendoor rijden naar je bestemming. Je komt dan in de gekste kleine dorpjes.

Houdt rekening met wegwerkzaamheden, want zoals de man zingt "In Polen gaat het te goed" het is daar echt booming.

Eten is inderdaad niet duur, een avondje uit eten met een grote goede pizza en een halve liter bier kost je 4 euro (16 zlote).

Biertje drinken? Neem een Tyskie! Zywiec, Zubr en alles kan ook. Wodka? Neem een beetje een knap merk als je de volgende dag weer wilt rijden.

De taal leren? Kun je beter niet proberen hahaha... het is mij gelukt in een paar maanden mezelf prima verstaandbaar te maken, maar in een week of iets redt je dat gewoon niet.

Dzien dobry (dzjindobri) is goeiemorgen/goededag/goedemiddag tot 9 uur 's avonds
Piwo (pivo) is bier en duze piwo (doezje pivo) is groot bier hahaha
Djinkoeje is bedankt
Doviedzenja is tot ziens
Chleb (glep) is brood
Schinka (sjienka) is ham
Ser of serek is kaar

Tja wat heeft een man/vrouw nog meer nodig? Hahaha

Oja, tellen is wel makkelijk als je voor je vrienden bier besteld.
1,2,3 is raz, dwa, trzy (ras, dwa, tjsi) waarin die laatste moeilijk is haha

Je komt dus het restaurantje binnen en besteld een pizza met wijn:
Dzien dobry pani, poprosze pizza hawai i duze piwo.
(goededag mevrouw, ik wil graag een pizza en een grote bier.

Jullie komen er volgens mij uit!

Ik ga er zeker ook wel eens een keer heen voor zo'n rit als ik meer ervaren ben en een andere motor heb, een DRZ-400S bijvoorbeeld (knipoog naar Toon die er net een voor mijn neus weggekaapt heeft)

Ik ga ervandoor!




KLR650c AKA trilplaat.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 240
Re: ARM Enduro weekend POLEN , najaar 2007
« Reactie #33 Gepost op: 28-09-2007, 21:37 »
Your right Adje. Maar volledigheidshalve zou erbij moeten dat het niet mogelijk is om met grote groepen deze semi-legale en illigale paden te berijden :-[. Alles wat legaal is, is zo'n beetje in de 3 routes van zo'n 600 kilometer totaal verwerkt. Maar voor kleine groepjes wil ik in de toekomst dit soort paden in de routes opnemen ;). Er komt dan een semi-legaal roadbook 8). Natuurgebieden zullen uiteraard worden vermeden. Het zal wel voor de geoefende roadbookrijder worden. Want single-tracks rijden op roadbook blijft lastig ???.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 240
Re: ARM Enduro weekend POLEN , najaar 2007
« Reactie #34 Gepost op: 28-09-2007, 21:49 »
De ritten in Polen zijn in eerste instantie uitgezet voor enduromotoren. Rijders op allroads met goede noppenbanden en veel rijervaring kunnen ook wel rondkomen schat ik. Maar op enkele punten is daar geen rekening mee gehouden en kun je wel eens klem komen zitten. Maar door de difficult opties in het roadbook over te slaan moet het kunnen. Een ware uitdaging zou ik zeggen ;)