Na een verkenningstocht met de defender begint de route voor 2008 vorm aan te nemen.
De 2de editie wordt anders als de eerste. De Rally gaat 8 dagen duren (was 7) en wij verzorgen 9 overnachtingen in goede hotels. ( zie foto hotel in Slowakije)
De start en finisch zijn nu in Krakau. Hier kunnen de auto’s bewaakt geparkeerd worden.
Logistiek wordt het dus voor iedereen een stuk eenvoudiger. Omdat ik wil voorkomen dat het een enduro-achtige rally wordt, het moet namelijk een echte allroad toeristische rally blijven, is dit jaar de hele route te rijden met de Defender. Maar je moest eens weten waar je met zo’n Defender overal kunt komen!
Mede hierdoor kunnen er in 2008 ook 4x4 auto’s deelnemen. De toelatingseisen zijn: lage gearing, allroad banden aflaten tot 1 bar, goede sleepogen en een sleepband 10 ton. Een lier wordt geadviseerd.
Meer technische info bij
www.etcoevorden.nl . Wedstrijdauto’s worden niet toegelaten. De 4x4 nemen alleen deel aan de toeristenklasse. Enige ervaring is wel vereist.
Deze skihelling (zie foto) is de start van een special. Uiteraard kunnen proeven worden overgeslagen. Speciaal voor de toeristenklasse zijn gemakkelijkere proeven uitgezet.
De Oost Europa Rally blijft dus een echte All-Offroad rally waaraan tweecilinder allroad motoren prima kunnen deelnemen. Zeker in de toeristenklasse. De Rally is voor een enduromotor, zoals een EXC, denk ik minder geschikt. Echter een offroad zoals een DRZ400, een LC4 of een XT zullen zich helemaal thuisvoelen. Maar met een zwaardere T.A, LC8 of GS heb je zeker ook voordelen. Door hun grotere gewicht rijden ze wat soepeler ( meer comfortabel)over de veel voorkomende wegen met steenslag.
De specials voor de profie-klasse worden weer interessant genoeg zodat iedereen met een hoop plezier kan deelnemen aan de OER !
Dit plaatje lijkt simpel, maar ik ben toch benieuwd ?
Helaas gaat de OER 2008 zoals eerder gemeld niet door de Ukraine. Let op. De Oekraïne is goed te doen. Visum is niet nodig en ik hoor een hoop goede berichten over de Oekraïne. Oekraïne is een mooi land maar aan de grens wordt teveel oponthoud verwacht. Bovendien is de politie onderweg niet altijd even vriendelijk en is de asfaltmachine er al veel te ver opgerukt.
Tijdens mijn verkenningstocht bleek dat politie en douane wel heel opvallend corrupt waren. Drie uur wachten is niets, terwijl een ieder die betaald gewoon door kan rijden.
Ik zie niet in hoe ik snel de grens over kom met de groep plus de materiaalwagen.
De belangrijkste reden is echter dat ik de Karpaten van de Oekraïne veel minder geschikt vind voor een rally dan in Roemenie. Tevens zijn de mensen in Roemenie veel vriendelijker en altijd bereid je te helpen.
Hier vraag ik b.v de weg in roemenie.
Even een overzicht van de route.
Keuring en overnachting in Krakau.
Dag 1 naar Levoca route verleden jaar.
Dag 2 crossproef en special. Overnachting grens Hongarije.
Dag 3 door Hongarije. Het gebied staat beschreven in de Promotor van augustus 2007 onder de titel “Voorbij de Poesta”. Overnachten doen we in Stana de Valle in Roemenie (route 2007)
Dag 4 proef op berg en rondje stuwmeer. Hierna verbinding over asfalt naar het meer bij Piatra Neambt.
Dag 5 mooie lange grindwegen door de bergen. Met overnachting in Tibau
En vandaag een geheel vlakke special.
Dag 6 wordt wat meer werken Sla gerust de proeven over.
Overnachten doen we in Satu Mare
Dag 7 gaan we door Slowakij en rijden over mooie ronde bergen. Echt super offroad rijden.
Overnachten doen we aan het Vodna nadrz meer net onder Stropkov.
Dag 8 op naar krakau. In de laatste proef krijg je veel doorwaardingen voor je kiezen.
Met de verkenning zei de uitlaat blub blub en stond er net water in de Defender
Je krijgt hiervoor echter wel een van de uniekste stukjes Polen te zien.
Kortom de Oost Europa rally is niet voor snelheidsmaniakken
Je kan hard, maar overal loert gevaar.
En waarom snel, zij doen ook rustig.
De OER is genieten van het echte oude Europa!
De oer is dus een echte Offroad vakantie. Slapen doen we in prima hotels en zijn bij de prijs in begrepen. De echte Rallyrijder kan met de OER ook mee omdat de specials voldoende uitdagend zijn om te rijden. Eén ding is zeker, ná de OER kun je navigeren.
De helft van de route gaat over Asfalt, maar ook dat is heerlijk inspannend ontspannend
Oei, de Tripy wordt weer gebruikt maar met foute afstanden zal tipex de uitkomst bieden.
Mijn super Enduro is voorzien van 2 ICO,s en de Defender van een Rally computer.
Kortom schrijf je in en leer hoe een roadbook en uiteraard GPS werkt.
Meer info
www.oosteuroparally.nlCiao Gerjan / Geo2travel.nl