Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Help, krijg mijn XT slecht gestart en niet stationair!!!  (gelezen 9043 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 11
Motormuizen, ik heb een serieus probleem  . Het motorseizoen duurt niet meer zo heel lang en ik heb nog maar bar weinig gereden. 
Oorzaak: mijn XT 600 (43F uit '86) loopt niet stationair en start slecht.
Tot ongeveer een jaar geleden liep en startte 'ie perfect. Opeens moest ik me ongans gaan trappen om hem aan te krijgen en met het gas gaan spelen om hem op toeren te houden ???. Op een bepaald moment startte hij bijna helemaal niet meer, dus heb ik de carb ultrasoon laten reinigen.
Nu heb ik de carb erop gezet en start 'ie wel maar niet zoals gehoopt na 1 a 2 trappen, dus das al niet goed. Soms knalt 'ie na de zoveelste keer trappen in de uitlaat (lijkt wel een geweerschot). Omdat ik de precieze stand van de stationair-stelschroef niet weet, krijg ik hem niet mooi stationair lopend, dus slaat hij bij gas los steeds af (waarna ik dus weer zoveel x trappen mot  ...)
Heeft iemand van jullie enig idee waar ik moet beginnen ::)? Ben nl. wel verliefd op dat 1-cilinder gevoel  , dus wil er ook graag weer mee weg!!!

Alvast bedankt voor de tips... ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Help, krijg mijn XT slecht gestart en niet stationair!!!
« Reactie #1 Gepost op: 17-08-2007, 21:30 »
Compressie verlies? Heeft je zuiger(ringen) schade opgelopen door een warmloper oid?

Het zijn de kenmerken van compressie verlies, lopen in de hoge toeren wilt die nog wel in de lage toeren mist hij een hele hoop vermogen.

Hoe voelt de compressie aan op de kickstart, of heeft die dat niet? Even bij een willekeurige (auto)garage langs gaan en ze kunnen zo je compressie meten. Moet normaal minimaal 10 bar zijn en ideaal 12 tot 14.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3434
Re: Help, krijg mijn XT slecht gestart en niet stationair!!!
« Reactie #2 Gepost op: 18-08-2007, 09:51 »
Luchtfilter schoon? Probeer een nieuwe bougie, bougiedop, stekkertjes en konaktjes allenmaal schoon en maken goed konakt, geen doorgesleten draadjes?
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 493
Re: Help, krijg mijn XT slecht gestart en niet stationair!!!
« Reactie #3 Gepost op: 18-08-2007, 11:45 »
Hoi Ramjet,
Ik rijd zelf ook XT maar ben intussen oversgestapt naar eentje met een knopje ;)
Het beste advies wat ik je kan geven is kijken op XT600.de
De technische afdeling is lekker uitgebreid, je kunt ook zo opzoeken wat de standaard uitdraai is v/d luchtstelschroef.
Verder staan ook de weestanden er om je electrisch systeem door te meten etc.

Kijk ook ff of je inlaatstukken niet uitgedroogd zijn, dat ie valse lucht trekt (hij komt immers uit 86..)
Je compressie meten hoef je niet bij een autobedrijf te proberen, daar past de apparatuur niet op een XTtje :)
(heb je de klepspeling al gecontroleerd?)

verder: als je onderdelen nodig hebt is www.kedo.de de place to be voor de XT rijder..

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 11
Re: Help, krijg mijn XT slecht gestart en niet stationair!!!
« Reactie #4 Gepost op: 18-08-2007, 13:08 »
Heren bedankt, en Nilzz: ik heb op de site gekeken. Daar staat dat ik 2,5 uitdraaiingen moet toepassen. Is dat dan 2,5x 360 graden??
Greetz, Rogier

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 11
Re: Help, krijg mijn XT slecht gestart en niet stationair!!!
« Reactie #5 Gepost op: 18-08-2007, 17:07 »
Weer geprobeerd, hij loopt alleen met de choke open (compressie is oké). Choke dicht= meteen afslaan.... :-\ :'(
Ga de accu opnieuw laden, maar volgens mij is dat het niet. Wel geconstateerd dat de bougie, niet zoals in het werkplaatshandboek staat een vette blauwe vonk met "tik", een beetje lullig vonkje geeft!
Zou dat het zijn??Luchtfilter ong. 1/2 jaar  geleden schoongemaakt in sop en ingeolied...

De stationairschroef, dat is toch die grote stelschroef waar je gewoon met de hand aan kan draaien :stupid:... moet die maar 2,5 slag uitgedraaid worden ?????
Greetz, Rogier

Offline member

  • Yammie's XT500, XT600Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 259
Re: Help, krijg mijn XT slecht gestart en niet stationair!!!
« Reactie #6 Gepost op: 18-08-2007, 19:38 »
Als ie van het een op het andere moment niet lekker meer start/loopt is er waarschijnlijk iets "groots"  ineens gebeurd. Lijkt me dan niet zo heel snel een luchtfilter of klepspeling.
Zeker als ie op de choke wel loopt zou het misschien een  verstopte stationairsproeier kunnen zijn? Ik weet niet hoe dat ultrasoon reinigen in zijn werk gaat, maar het open maken van de carb en dan schoon/doorblazen van de verschillende sproeiers werkt in ieder geval ook.
Als de bougie echt slecht vonkt is er misschien iets mis met een draadje van/naar de bobine? Vervang in ieder geval de bougie om dat uit te sluiten.
Een 34F moet dacht ik ook zonder accu prima kunnen lopen, dus daar zal het niet aan liggen.

Er zijn twee stelschroeven voor stationair: die grote waar je met de hand aan kan draaien, daar regel je het toerental mee (eigenlijk geef je gewoon iets meer of minder gas). Er zit ook een schroef IN de (schuif)carbuarteur waarmee je de luchttoevoer/verhouding regelt. Dat is de schroef die je helemaal in moet draaien en dan 2,5 slag uit. Als dat gebeurd is draai je die grote stelschroef net zo lang in/omhoog tot hij wel stationair blijft lopen.

Peter
"I love to travel, but hate to arrive"  (Albert Einstein)
http://www.peterenhanneke.nl
http://abbekerk.wordpress.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Help, krijg mijn XT slecht gestart en niet stationair!!!
« Reactie #7 Gepost op: 19-08-2007, 13:44 »
de 2.5 slag ui gaat over de luchtschroef, stel je met een schroefen draaier.. bij m'n BIG 0.5 slag rond om deze afstelleing luisteren naar hoogste toeren= goede afstelleing [warme draaiende motor]
goed loopen op choke ook warm duid op arm mengsel.. kan wat remreiniger rond de spruistukken van de carbs spuiten.. hogere toeren=lekkend spruitstuk
maak het heel
zappa
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Help, krijg mijn XT slecht gestart en niet stationair!!!
« Reactie #8 Gepost op: 19-08-2007, 16:54 »
mee eens: Als ie het in 1 keer niet meer doet is het niet een vuil filter of verlopen afstelling: met Choke wel, dus duidelijk benzine probleem. vergeet de rest maar.

=> geen stationairloop -> stationairsproeier verstopt. (hij gaat niet zomaar in eens fout staan... tenzij er iemand aan draait natuurlijk!)

Ergo: Frabrieksafstelling instellen; schroevendraaierschoefje (dan loopt ie in ieder geval, misschien niet perfect, maar ook niet heel erg fout). Stationairtoerental wat  hoog stellen (die handschroef). Blijft ie wegzakken , dan is het staionairkanaal dus verstopt.

-> Water/rommel in de vlotterbak: Eerst een keertje aftappen en 'doorspoelen'. -> opnieuw proberen.

-> nog steed niet goed?-> carb eraf en schoonmaken! 
-> dan ook vuil in teank checken, immers moet het ergens vandaan komen!


Offline member

  • *****
  • Berichten: 493
Re: Help, krijg mijn XT slecht gestart en niet stationair!!!
« Reactie #9 Gepost op: 22-08-2007, 16:15 »
Heren bedankt, en Nilzz: ik heb op de site gekeken. Daar staat dat ik 2,5 uitdraaiingen moet toepassen. Is dat dan 2,5x 360 graden??
Greetz, Rogier

Ja.
En wat ze zeggen, het gaat om je luchtstelschroef waar je waarschijnlijk alleen bij kunt komen met een dop met platkopschroef
Het blijft troubleshooten en alles afgaan met uitsluiten/vervangen. Een keertje je carburateur eraf halen en helemaal uit elkaar & schoon kan uberhaupt geen kwaad, koop er meteen een pakkingset voor.

Offline member

  • Noppe hef moor vun
  • *****
  • Berichten: 1304
Re: Help, krijg mijn XT slecht gestart en niet stationair!!!
« Reactie #10 Gepost op: 24-08-2007, 04:17 »
de 2.5 slag ui gaat over de luchtschroef, stel je met een schroefen draaier.. bij m'n BIG 0.5 slag rond om deze afstelleing luisteren naar hoogste toeren= goede afstelleing
Da's niet waar hoor. Als je hem heel arm zet, gaat ie ook hoger stationair lopen. Op basis van het toerental is ie niet goed af te stellen.

@TS:
Zoals ik ook al op MF heb gezegd: Check je Ansaugstutzen (aanzuigrubbers). Ik geloof niet dat de carb vuil/verstopt is, want dan loopt ie juist stationair beter dan volgas.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Help, krijg mijn XT slecht gestart en niet stationair!!!
« Reactie #11 Gepost op: 24-08-2007, 07:47 »
En wat gaan die Ansaugstutzen  kosten??

Afgelopen week de achterveer (WP) even gewisseld voor het origineeltje, kan Peter ook wat comfortabeler door Libië.
Tijdens dat sleutelen zag ik de scheuren dus in de aanzuigrubbers zitten ::) Verklaart wel een beetje het wat minder lopen van het blokje.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 493
Re: Help, krijg mijn XT slecht gestart en niet stationair!!!
« Reactie #12 Gepost op: 24-08-2007, 12:31 »
internet rond de 30€. 'kZou wel beide vervangen meteen. Ik gebruik zelf bij de montage van de carburateurs siliconenspray op de inlaatrubbers, goed voor het rubber(weekmakers) en werkt als glijmiddel dus voorkomt scheuren bij oudere rubbers.

Bij de XT hoef je overigens geen scheurtjes te zien, de inlaatstukken bestaan uit een stuk aluminium met daaromheen gegoten rubber, dit raakt op een gegeven moment van elkaar los en gaat via deze weg valse lucht trekken. Oh, en vervang meteen de rubberen ringetjes die erop zitten.

En zorg iig dat je niet de 'gedrosselte' ansaugstutzen bestelt! (dan heb je nog maar 20kW over :-X)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Help, krijg mijn XT slecht gestart en niet stationair!!!
« Reactie #13 Gepost op: 24-08-2007, 12:50 »
Lijkt mij een gevalletje van poreuze inlaatrubbers. Niet vreemd bij een motor van 20 jaar oud.
Heb ik al eens gezien bij een TT van 86.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Help, krijg mijn XT slecht gestart en niet stationair!!!
« Reactie #14 Gepost op: 24-08-2007, 18:00 »
Ik geloof niet dat de carb vuil/verstopt is, want dan loopt ie juist stationair beter dan volgas.

Vuil verstopt makkelijk de kleinste sproeiers en minder makkelijk de grotere.

Een waterdruppeltje komt bijv niet door de stationairsproeier, maar verstopt deze 100%, maar door de hoofdsproeier gaat ie gewoon heen.
het zelfde geldt voor afrikaans rood stof :)

-> juist de stationairsproeier raakt snel verstopt