Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: voorspanning achterveer  (gelezen 3985 keer)

Offline member

  • Africa Twin & VW Buggy 2.0L
  • *****
  • Berichten: 540
voorspanning achterveer
« Gepost op: 18-08-2007, 23:24 »
tja een wel heel basic vraag,

Ik krijg het idee dat mijn achtervering nog al strak staat van mijn XR600, hij zakt namelijk onbelast misschien net 1 cm in

Kan iemand mij vertellen hoeveel een XR achter moet inzakken? onbelast of belast?  Ik weeg 80 kg schoon aan de haak.
De demping is simpel te verstellen. hoe weet je dat hij goed staat? hij deint nu niet maar als ik de vering minder voorspanning geef moet de demping dan stugger of juist niet?

ik ben voorlopig nog maar even een af(ge)vallige.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: voorspanning achterveer
« Reactie #1 Gepost op: 19-08-2007, 01:18 »
vering is een vak apart.
heb net zelf alles laten doen bij Reiger, is 1 van de vele specialisten die NL rijk is.

Statisch moet die iets van achter 25mm zijn plusminus 5 mm
Dynamisch (dwz met rijder) 95mm weer met 5mm plusminus verschil.

Kom je hier niet aan. dan heb je een verkeerde veer.
De rest is afstellen naar soort ondergrond en je eigen voorkeur

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: voorspanning achterveer
« Reactie #2 Gepost op: 19-08-2007, 01:23 »
het hangt er ook vanaf wat je rijd
alleen cross of enduro of allroad en alles natuurlijk op je eigen gewicht afgesteld :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: voorspanning achterveer
« Reactie #3 Gepost op: 19-08-2007, 01:27 »
Vuistregel:

Beladen (met rijder en bagage) ongeveer 1/3 van de totale veerweg.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: voorspanning achterveer
« Reactie #4 Gepost op: 19-08-2007, 10:22 »
het maakt niet uit wat je rijdt alleen asfalt is het grote verschil.
Voor de rest komt het aan op: ingaande-,uitgaandedemping en compressie. en als je hebt highspeed-lowspeed instellingen.

Veervoorspanning kun je iets mee spelen. Doe je teveel dan kun je niet meer de volledige veerweg benutten omdat de windingen op elkaar komen te liggen.
Normaal gesproken zou je iets van 5-10mm vanuit neutraal van de veer aan veervoorspanning kunnen geven maar bij 10 wordt ie al bikkelhard.(dit kun e doen als je met bepakking rijdt bv, het blijft wel een compromis natuurlijk)

Daarom zijn erook zoveel verschillende veren voor elke gewichtsklasse. bij elke 5 of 10kg wijziging heb je weer een anders gewonden veer.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: voorspanning achterveer
« Reactie #5 Gepost op: 19-08-2007, 17:19 »
Der zijn plenty basisregels voor het afstellen van veringen. Zoals Mark al zei bijv: Met belasting 1/3 statish ingeveerd. Met alleen de motor 1/5 statisch etc.

der was een mooi document over aftellen van de vering, maar ik kan de link effe niet meer vinden... der is veel over op het net te vinden.
Echter: Afstellingen die werken met absolute getallen zijn slechts geldig voor 1 type motor/vering: Immers handt alles van de totale slag af!

Slag achter bij de XR is rond de 30cm, met rijder mag de motor statisch dus best een flink stuk inveren. Daar komt bij dat de vring progressief is, dus steeds harder wordt naaarmate je verder inveert.
Uiteindelijk moet voor en achter ook nog eens in balans zijn.

PS.: Casper, die echterdemper is met gas gevuld. Je kunt hem ook nog eens bij laten pompen op de originele druk (15 bar), dat zal ook uitmaken. nieuw is ie natuurlijk niet meer...

Offline member

  • Africa Twin & VW Buggy 2.0L
  • *****
  • Berichten: 540
Re: voorspanning achterveer
« Reactie #6 Gepost op: 19-08-2007, 22:03 »
thnx voor de antwoorden.

Ik rij vooral hier op toekomstige industrie gebieden bij Amsterdam en in Almeria. dus hou het maar op een enduro afstelling.
De keren dat ik op een crosscircuit rij is enkel met allroadmaniacs (wanneer gaan wij weer???)

als hij zo een 10 cm moet inzakken met mij er op dan moet de voorspanning wat minder. Wat doe je dan met de demping?
steviger of slapper?

Is er ook een vuistregel voor de voorvering?

p.s. Gerben.
Je voelt nog een duidelijk verschil als je aan de stelknop vd demper draait. En hij dempt (voor zover ik dat als leek kan beoordelen) nog goed. Dan mag ik toch aannemen dat hij nog voldoende vol is?
ik ben voorlopig nog maar even een af(ge)vallige.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: voorspanning achterveer
« Reactie #7 Gepost op: 20-08-2007, 23:34 »
leeg is ie niet. en ja hij dempt nog best.  Maar nieuw is ie ook niet, zo'n ding verliest altijd door de jaren iets olie gewoon om de stang gesmeerd te houden etc. De gasdruk is hoog, en die lekt er ook iets uit. (ik heb hem ooit bij laten pompen, maar toen konden ze maar 13 Bar pompen, dus meer zit er zeker niet in).
't is de ORIGINELE demper... stukje honda kwaliteit!


Ik had voor jou de voorspanning juist wat hoger gezet, omdat je iets zwaarder bent dan ik, en ook met koffers en bagage wilde rijden. Je kan hem wel weer lager zetten, maar de volgende keer dat je weer met bagage rijdt wil je hem weer omhoog, en dat stellen gaat niet makkelijk!
Ik zou me over de voorspanning niet zo druk maken: Daardoor komet de motor alleen wat hoger of lager te staan.

Als je hem te hard vind, draai dan de ingaande demping richting S(oft (22 kliks totaal geloof ik)), en onderaan de demper kan je de uitgaande demping ook 2 a 3 klikjes slapper zetten.
(achter heeft in en uitgaande demping stelbaar, voor heeft maar 1 stelknop)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 751
Re: voorspanning achterveer
« Reactie #8 Gepost op: 21-08-2007, 09:10 »
Gerben, je zal dit document bedoelen:

http://www.ohlins.com/Portals/0/documents/manuals/07251-02.pdf


Handig document om eens in te kijken VOORDAT je aan alle knoppen gaat draaien :D

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: voorspanning achterveer
« Reactie #9 Gepost op: 21-08-2007, 11:33 »
Errug fijn, dit 8)

Bedankt ;)
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: voorspanning achterveer
« Reactie #10 Gepost op: 21-08-2007, 17:34 »
nope, was niet het document wat ik bedoelde, maar er staat wel hetzelfde in  :D ;)

naast de tehcnische details staat het bekende duimregel tabelletje erin:

Citaat
Recommendations
Follow the recommendations given in the Setup
data of the Mounting Instructions. If none are
specified there, use the below recommendations.

Free sag: (R1-R2), (F1-F2)
    Rear: MX/Off-Road 30±5 mm
    Front: MX/Off-Road 30±5 mm
Ride height: (R1-R3), (F1-F3)
    Rear: MX 100±5 mm
       Off Road 30% of the total stroke
    Front: MX/Off-Road 80±5 mm


dan kan je verder stellen met de guidelines op pagina 8, 10 en 11.

Mooi document!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: voorspanning achterveer
« Reactie #11 Gepost op: 21-08-2007, 19:22 »
Klopt mijn vuistregeltje best aardig hè  :D  8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 493
Re: voorspanning achterveer
« Reactie #12 Gepost op: 22-08-2007, 17:22 »
Leuk dat je er over begint Casper :D. Dr was laatst ook een artikel over in de motoPlus.
maar nu
Casus:
We hebben een KTM 990 Adv. S
veerweg v/a 265/265, bij een niet-S 210/210

De (offroad)regel zegt:
R1-R3= 30%             = een verhouding
F1-F3= 80mm           = een vaste waarde

In de praktijk komt het er dus op neer dat een S mét berijder verder achterover gaat staan vergeleken met de niet-S, wat me onwaarschijnlijk lijkt.

De verhoudingen kunnen allemaal natuurlijk doorberekend worden tot gelijke waarden, maar met welke moet ik dit doen? oftewel: de voorvork meer laten inveren of de achterveer juist meer opspannen?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: voorspanning achterveer
« Reactie #13 Gepost op: 22-08-2007, 20:00 »
enerzijds is het wél logish dat de S verder achterover gesteld wordt: Dit geeft namelijk iets meer stabiliteit, en maakt het iets makkelijker om het voorwiel te liften. Op de weg wil je juist wendbaarheid en je voorwiel aan de grond ( :-X). Vaak wordt voor de weg zelfs de vork iets doorgestoken om hem iets nerveuzer te krijgen.

Anderzijds zijn dat soort absolute getallen wat onzinnig denk ik, als was het al maar omdat er 2 hoogtes S en 2 hoogtes niet-S zijn..... daar gaan ze al het schip in.

Maar goed, MotoPlus ???;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 493
Re: voorspanning achterveer
« Reactie #14 Gepost op: 23-08-2007, 12:53 »
Ja, het blijft lastig... we proberen het eerst wel met lagere voorvork (F1-F3), in verhouding wordt het dan 101mm ipv. de 80.
Zowiezo maar eens kijken wat deze R en F waarden zijn met de 'volgens het boekje' instellingen met berijder (daar staat de motor nu op). Ze zullen wel van een lichter persoon uitgaan, wat weegt een Oostenrijker? ::)
En dan hebben we dit weekend nog de tijd om met de demping de spelen voor Londinières 8)