Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Max temperatuur motorblok  (gelezen 15890 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Max temperatuur motorblok
« Gepost op: 30-08-2007, 14:05 »
Ik heb sinds kort een olie temperatuur meter op mijn DR 750 gebouwd.

Nu vroeg ik mij af wanneer een motorblok te warm wordt waardoor deze kan beschadigen?

De meter loopt tot 150 graden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #1 Gepost op: 30-08-2007, 14:37 »
Als de olie van mijn Honda XL warmer werd dan een graad of 120, dan ging het ding een stuk hakeriger schakelen. Met de ene olie gebeurde dat sneller (Castrol GPS) als met de andere (Motorex Crosspower), dus het zal toch wel iets te maken gehad hebben met de smering/viscositeit van de olie op die temperaturen.

Bedenk ook dat de temperatuur van de olie lokaal (in de kop..) best nog wel eens een stuk hoger kan zijn dan de temperatuur van de bulkvoorraad in carter of olietank.

Wat precies het maximum is voor een DR weet ik niet, maar ik zou boven de 120C toch zenuwachtig beginnen te worden.

Offline member

  • DR-Z 400s '06
  • *****
  • Berichten: 1000
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #2 Gepost op: 30-08-2007, 14:43 »
Ik heb me laatst laten vertellen dat de temparatuur van de olie veel minder belangrijk is dan de temparatuur van je koelvloeistof.
Waar geen weg is, is een wil.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #3 Gepost op: 30-08-2007, 14:46 »
Het gaat hier om een sensor die bij de invoer van de olie van de kop verwerkt zit, deze komt dus na de olie koeler.

Hij meet dus de temperatuur van de gekoelde olie die rechtstreeks in de kop komt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 751
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #4 Gepost op: 30-08-2007, 14:50 »
Ik heb me laatst laten vertellen dat de temparatuur van de olie veel minder belangrijk is dan de temparatuur van je koelvloeistof.
Omdat koelvloestof gaat koken als het boven de 100 graden celcius komt en olie doet dat niet.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #5 Gepost op: 30-08-2007, 14:53 »
[..]

Wat precies het maximum is voor een DR weet ik niet, maar ik zou boven de 120C toch zenuwachtig beginnen te worden.

Aan de olie zal het niet liggen gelukkig. Moderne olie kan makkelijk tegen temperaturen boven de 150 graden. Ligt er meer aan wat de motor/cylinderkop prettig vindt voordat deze kromtrekt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #6 Gepost op: 30-08-2007, 14:55 »
en gebeurd dat bijna 150 graden of minder al  ???

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #7 Gepost op: 30-08-2007, 15:28 »
Mijn motto: niet gehinderd door enige kennis crossen wij lekker door..... Oftewel, over wat je niet meet kun je je ook geen zorgen maken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #8 Gepost op: 30-08-2007, 15:37 »
...Totdat je iets te lang met je 200kg zware allroad in de modder vast zat en je motor zo warm is geworden dat die is gaan warm lopen  :-\

Geen ervaring mee gelukkig maar in zo'n situatie zou het bijvoorbeeld handig kunnen zijn  :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4277
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #9 Gepost op: 30-08-2007, 15:40 »
Omdat koelvloestof gaat koken als het boven de 100 graden celcius komt en olie doet dat niet.
kvs kookt door de druk in het vat wat later pas, ik geloof bij zo'n 110/115 graden ofzo.
Olie verliest smering boven een bepaalde temperatuur, ik hou rond de 120 graden als max aan, dan doe ik heel rustig tot het afkoelt (afzetten en laten koelen bij stil staan is minder goed dan rustig doorrijden!)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #10 Gepost op: 30-08-2007, 15:48 »
t (afzetten en laten koelen bij stil staan is minder goed dan rustig doorrijden!)

Grappig, als ik mijn motor afzet dan loopt de temperatuur altijd nog 10C op ofzo. Waarschijnlijk olie die terug uit de kop loopt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #11 Gepost op: 30-08-2007, 16:28 »
altijd gehoord dat een lucht gekoelde 1 cilinder bijna niet te warm te krijgen is zo lang hij rolt..
verder heeft meneer suzuki onze belachlijk 800cc groote 1 cilinder van een olie douche op de zuigerkop voorzien..toch aardig want anders hadden we gauw een gat gebrand in die zuiger..
verder de 2 carbs zorgen voor voldoende lucht/benzine mengsel om het lekker koel te houden en de 2 bougies zorgen er voor dat het goed verbrand...
niks om je zorgen te maken dus.. heb ik zelf wel vaak gedaan bij 30 graden, meissie achter op, stuk volgas en dan de fille.. maar val er zelf eerder van af door oververhitting dan m'n BIG het echt te warm krijgt...
zie je zo
zappa
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #12 Gepost op: 30-08-2007, 16:31 »
Hehe, file rijden met een BIG is inderdaad gegarandeerd enkelverwarming  :stupid:

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #13 Gepost op: 30-08-2007, 16:39 »
de BIG heeft in de winter ook hand verwarming.. [ linkerhand achter de olie cooler houden, rechter achter de uitlaat ::) ]
en voet verwarming [voetjes iets naar voren en tegen het blok  ::) ]
ideale motor!! [ waarom heeft niet iedreen er een?? ::) :-X ]
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #14 Gepost op: 30-08-2007, 19:33 »
Mijn motto: niet gehinderd door enige kennis crossen wij lekker door..... Oftewel, over wat je niet meet kun je je ook geen zorgen maken.


Helemaal mee eens. Als het zulke spannende info was had iedere motor er standaard wel 1. De enige functie die ik kan bedenken is kjjken of de olie een beetje op temp is voor dat je het blok zwaar gaat belasten. Hittevastloper heeft met gebrek aan lucht/waterkoeling te maken, niet met de olietemp.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain