Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Max temperatuur motorblok  (gelezen 15889 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #30 Gepost op: 01-09-2007, 23:54 »
Ik wou er nog achter zetten "helaas zonder dubbel blindtest" maar dacht, dat begrijpen jullie vast wel  ;D :D ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4277
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #31 Gepost op: 02-09-2007, 11:25 »
Ik denk dat wat je ook aan water toevoeg, het alleen maar minder goed gaat koelen. Anti vries doet de koelkappaciteit toch ook behoorlijk afnemen?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Ziet er uit als breazer...
« Reactie #32 Gepost op: 02-09-2007, 22:05 »
...maar is niet om te drinken:



Er is vast wel iemand op thumpertalk die dit soort producten eens naast elkaar gestest heeft.

Er bestaan ook race vloeistoffen zónder water!

http://www.ziptyracing.com/products/product_detail.aspx?id=MTMwNg==

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #33 Gepost op: 03-09-2007, 06:29 »
Wat ik me afvraag hè.. Die middeltjes kunnen vanalles, maar ze kunnen niet toveren.

Als je dat spul toevoegd, dan moet de warmtecapaciteit van het water toch wel ontzettend toenemen? Want de motor produceerd nog steeds net zoveel wamte, welke door het koelwater moet worden opgenomen. En dus door de radiator moet worden weggekoeld.

Olie bijvoorbeeld is minder geschikt om te koelen omdat het niet zo veel warmte op kan nemen (Soortelijke warmte, heet dat zo? Lang geleden, ben het inmiddels vergeten..) en die opgenomen warmte ook heel makkelijk afstaat. Je zou dus heel veel olie nodig hebben (grote flow) om te koelen.
Bij water net zo, alleen neemt water veel meer warte op, en staat dit dan ook weer moeilijker af. En dat wil je juist ook hebben (Als ik me niet vergis... Warmte opnemen is toch precies het omgekeerde van warmte afstaan voor een stof? Zoveel Joules per Kg per Kelvin hè...) want dan heb je het meeste warmte-transport.


Ben wel blij met m'n luchtkoeler hoor, trouwens  :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #34 Gepost op: 03-09-2007, 07:40 »
Wat ik me afvraag hè.. Die middeltjes kunnen vanalles, maar ze kunnen niet toveren.

Dat doen ze ook niet. Water is in het temperatuursbereik tussen de 0 en 100C het beste warmtetransportmedium dat je vinden kunt. Het kost je 4.28kJ om een liter water 1 graad op te warmen, en ook de warmtegeleiding is helemaal niet slecht in vergelijking met andere stoffen.

Hier heb ik er ooit wat over geschreven, al gaat dat meer over temperaturen ver beneden 0.

Echter, water heeft een nadeel: er blijft altijd een dun laagje vrijwel stilstaand water 'plakken' op het metaal. Dat dunne laagje isoleert iets, en vermindert daarmee de warmteoverdracht. En dat is precies wat die middeltjes doen: ze verminderen het 'plakken' van het water op de metalen wanden. Daarmee verbeter je de thermische weerstand, en reduceer je het temperatuurverschil tussen metaal en koelwater.

Dat doe je aan twee kanten: van bijv. cylinderkop naar water, en van water naar radiator. De koelvloeistof zal ietsjes warmer worden dan voorheen vanwege de verbeterde warmteoverdracht, en de radiator word ook iets warmer. Het netto resultaat is dat het metaal dat gekoeld moet worden koeler blijft; precies wat je wilt.

Ik heb ooit met WaterWetter gespeeld, en in mijn toepassing scheelde het wel degelijk.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 144
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #35 Gepost op: 03-09-2007, 22:41 »
via m'n werk heb wat ervaring met teflon, voornammelijk als extern smeermiddel bv voor de ketting.. smeer m'n eigen motorketting er ook mee [innotec, vertegenwordiger zei dat arie mollenaar het ook gebruikte, zag het er gister inderdaad staan]
D.I.D vm 520.. rij weeklijks in het zand, ketting mischien halverwegen na 16.000 km
[ voortandw. vandaag vervangen, had het ninja-ster syndroom]

als motor olie gebruik ik het niet, zit er wel over te denken maar vertegenwoordigers hebben mij verteld het niet gelijk in een nieuw blok te doen want deze rijd dan niet "in"..
zelfde geld voor nieuwe koppelings platen.. zo goed smeert het spul..
is me ook wel eens verteld dat synthetische olie de pakkingen van een oud blok aantasten..
maar aangezien het het beste smeer middel is wat er bestaat zit ik wel serius over na te denken..

@suske, je schrijft dat je 3% aan je olie hebt toe gevoegd.. is het dus verkrijgbaar als concentraat??? en wat kost het??
want de kosten voor de kant en klare teflon motorolie is de grootste reden dat ik het niet gebruik..



Beste Zappa,
Je geeft aan dat je teflon van Innotec gebruikt. Dit is nou precies waar het om gaat !!!!!
Innotec noemt het teflon, maar heeft ptfe in zijn producten. Lees maar eens goed de tekst die op hun (nieuwe) bussen staat.

Op de site van Interflon staat uitgelegt dat dit bedrijf een eigen teflon heeft. Die bewerken namelijk de grondstof; PTFE, dusdanig dat de deeltjes kleiner zijn en niet klonteren.
Wat betreft jouw vraag: ik heb zelf 3 % Interflon Fin 25 in mijn Drz 400 toegevoegd zoals eerder omschreven. Geen enkel  probleem met de koppeling, waar iedereen bang voor is.
Dit is namelijk wel te begrijpen omdat men de teflon van Interflon vaak niet kent. (Waarom zouden een heleboel raceteams toch met Interflon rijden ???)

Op de site van interflon heb je een mogelijkheid om contact aan te vragen. Dan zal er vast wel iemand reageren om je vragen te beantwoorden en de verkrijgbaarheid.

Succes,
Suske teflon
In het zand gaat iedereen voor je aan de kant.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #36 Gepost op: 03-09-2007, 23:13 »
12 posts op dit forum, 12x promotie van Interflon. Gaat lekker zo.

Teflon is trouwens de merknaam (van DuPont geloof ik, die het spul ergens in de jaren '40 van de vorige eeuw per ongeluk ontdekten), PTFE is de stofnaam, en beiden zijn hetzelfde. Net zoals Finimal een merknaam is; het spul is gewoon paracetamol. Dat Interflon de deeltjes kleiner maakt zou kunnen, maar het is en blijft doodgewoon PTFE.

En als er 'zoveel raceteams met Interflon rijden', waarom is daar dan niks over te vinden? Waarom geef je niet simpel een paar namen van die raceteams? Dat word normaal gesproken van de daken geschreeuwd, want alles wat een bekend raceteam gebruikt moet wel goed zijn toch, en is dus goed voor de verkoop.

Het zou je sieren als je eens een paar al dan niet betaalde samples ter beschikking stelde aan mensen hier zodat ze zelf een mening kunnen vormen; dat is na al die propaganda wel zo'n beetje de enige juiste stap.


Verder mag je me uitleggen hoe PTFE in welke vorm dan ook de temperatuur van een motorblok significant kan verlagen of een motor meer temperatuursbestendiger kan maken. Daar ging het toch om in dit topic, geloof ik. Want ik geloof meer in ZDDP en consorten dan in teflon als het kritisch word.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #37 Gepost op: 04-09-2007, 06:17 »
Dat doen ze ook niet. Water is in het temperatuursbereik tussen de 0 en 100C het beste warmtetransportmedium dat je vinden kunt. Het kost je 4.28kJ om een liter water 1 graad op te warmen, en ook de warmtegeleiding is helemaal niet slecht in vergelijking met andere stoffen.

Hier heb ik er ooit wat over geschreven, al gaat dat meer over temperaturen ver beneden 0.

Echter, water heeft een nadeel: er blijft altijd een dun laagje vrijwel stilstaand water 'plakken' op het metaal. Dat dunne laagje isoleert iets, en vermindert daarmee de warmteoverdracht. En dat is precies wat die middeltjes doen: ze verminderen het 'plakken' van het water op de metalen wanden. Daarmee verbeter je de thermische weerstand, en reduceer je het temperatuurverschil tussen metaal en koelwater.

Dat doe je aan twee kanten: van bijv. cylinderkop naar water, en van water naar radiator. De koelvloeistof zal ietsjes warmer worden dan voorheen vanwege de verbeterde warmteoverdracht, en de radiator word ook iets warmer. Het netto resultaat is dat het metaal dat gekoeld moet worden koeler blijft; precies wat je wilt.

Ik heb ooit met WaterWetter gespeeld, en in mijn toepassing scheelde het wel degelijk.


Kijk, dat overtuigt me wél  :)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #38 Gepost op: 04-09-2007, 07:35 »
Als teflon (PTFE) smerende eigenschappen heeft, of op zijn minst wrijvingverminderde eigenschappen, en daardoor de wrijvingsweerstand nog lager wordt dan met enkel olie (heeft dat niet als hoofddoel afvoeren van warmte, of was dat een bijkomende eigenschap??) lijkt het mij dat je daardoor wel minder warmteontwikkeling krijgt in je blok, en blijft het geheel dus koeler........

Je hebt ook additieven die je in een later stadium aan je oude en versleten motorblokje kan toevoegen (één of ander Forté middel) waarvan ze zeggen dat dat het zelfde zou doen.


P.S. Suske aanvallen voor het feit dat hij misschienene enthousiast medewerker is bij eeen bedrijf dat technoligisch hoogstaande producten maakt en daar trots op is vind ik niet echt passelijk. Hij probeert nergens iets te verkopen, ik heb geen prijzen gezien, en zijn salaris zal echt niet stijgen van die ene pionier op dit forum die de producten van Interflon zou willen proberen. Dat hij alleen reageert op topics waarbij smering het hoofdonderwerp is heeft misschien wel een andere oorzaak dan verkopen.......... Gewoon beroepsintresse in smeringingsproblem in het algemeen en een googlezoekopdracht op smeren wat en waarmee geeft dan al leuke hits.
Kraak geen personen af, maar doe voordeel met zijn ervaringen en opmerking. Ik heb ze tot nu toe altijd zinvol gevonden, maar nog niets mee gedaan (ben misschien wel geen pionier :confused:)

Citaat
Van de interflon.nl website:
6. Maatregelen bij accidenteel vrijkomen van de stof of het preparaat

-   Voorzorgsmaatregelen m.b.t. personen: Schoenen met slipvaste zolen!
 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 144
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #39 Gepost op: 04-09-2007, 13:39 »
Als teflon (PTFE) smerende eigenschappen heeft, of op zijn minst wrijvingverminderde eigenschappen, en daardoor de wrijvingsweerstand nog lager wordt dan met enkel olie (heeft dat niet als hoofddoel afvoeren van warmte, of was dat een bijkomende eigenschap??) lijkt het mij dat je daardoor wel minder warmteontwikkeling krijgt in je blok, en blijft het geheel dus koeler........

Je hebt ook additieven die je in een later stadium aan je oude en versleten motorblokje kan toevoegen (één of ander Forté middel) waarvan ze zeggen dat dat het zelfde zou doen.


P.S. Suske aanvallen voor het feit dat hij misschienene enthousiast medewerker is bij eeen bedrijf dat technoligisch hoogstaande producten maakt en daar trots op is vind ik niet echt passelijk. Hij probeert nergens iets te verkopen, ik heb geen prijzen gezien, en zijn salaris zal echt niet stijgen van die ene pionier op dit forum die de producten van Interflon zou willen proberen. Dat hij alleen reageert op topics waarbij smering het hoofdonderwerp is heeft misschien wel een andere oorzaak dan verkopen.......... Gewoon beroepsintresse in smeringingsproblem in het algemeen en een googlezoekopdracht op smeren wat en waarmee geeft dan al leuke hits.
Kraak geen personen af, maar doe voordeel met zijn ervaringen en opmerking. Ik heb ze tot nu toe altijd zinvol gevonden, maar nog niets mee gedaan (ben misschien wel geen pionier :confused:)


Bedankt voor je motivatie !
Zoals je aangeeft ben ik enthousiast geraakt door eigen gebruik van een aantal producten. Op forums wil ik hier graag mensen mee helpen hoewel dit door een aantal gedemotiveerd wordt.
Door deze link http://www.silverwingclub.nl/index_1024.htm  te volgen kun je links op de site klikken op techniek, sleutelen, smeermiddelen deel 2. Lees dit en oordeel zelf.
Groeten
Suske teflon
In het zand gaat iedereen voor je aan de kant.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #40 Gepost op: 04-09-2007, 23:16 »
k*t kat, zit 2o min. te typen, wist ie het in een knuffel aanval op het toetsenbord >:( [t'is wel een schat :-[]
maar suske, enthousiast blijfen, er zijn altijd mensen die dan brommen, en soms hebben ze gelijk..
geloof wel dat teflon een voordeel heeft bij motoren met veel piek belasting zoals een 1 cilinder in het terrrein..
ga het denk ik maar in Dirty proberen.. [inderdaad oud, 73.000km, en balans ketting versleten en die zal over +- 5.000km vervangen moeten worden]
deze zal voornamelijk vies worden ;) en kan wel wat hulp gebruiken :-X
in het kort
gr zappa, en maak het vies..
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #41 Gepost op: 06-09-2007, 13:26 »
Ik was gisteren bij de automaterialen zaak, waarbij ik direct maar gebruik gemaakt van de gelegenheid om te vragen over teflon in het motorblok.

Hun melde dat het middelte bij auto's inderdaad wordt gebruikt, telfon in de vernsnellingsbak...echter was het volgens hun niet verstandig om het ook bij een motor toe te passen omdat de koppeling dan ook wordt gesmeerd met teflon waardoor deze dus kan gaan slippen oid.

Wat is jouw ervaring hiermee suske, heb je hier wel eens van gehoord en hoeveel mensen ken je die ook teflon in hun blok hebben gebruikt?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 144
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #42 Gepost op: 06-09-2007, 23:22 »
Ik was gisteren bij de automaterialen zaak, waarbij ik direct maar gebruik gemaakt van de gelegenheid om te vragen over teflon in het motorblok.

Hun melde dat het middelte bij auto's inderdaad wordt gebruikt, telfon in de vernsnellingsbak...echter was het volgens hun niet verstandig om het ook bij een motor toe te passen omdat de koppeling dan ook wordt gesmeerd met teflon waardoor deze dus kan gaan slippen oid.

Wat is jouw ervaring hiermee suske, heb je hier wel eens van gehoord en hoeveel mensen ken je die ook teflon in hun blok hebben gebruikt?

Beste Shifty,
Zou je mijn bericht even kunnen lezen wat ik hier geplaatst heb op 3-9-07 ? Daar staat het antwoord op de vragen die je nu steld. Mocht je meer willen weten dan lees ik het wel.
groeten,
Suske Teflon
In het zand gaat iedereen voor je aan de kant.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #43 Gepost op: 07-09-2007, 07:45 »

Op de site van Interflon staat uitgelegt dat dit bedrijf een eigen teflon heeft. Die bewerken namelijk de grondstof; PTFE, dusdanig dat de deeltjes kleiner zijn en niet klonteren.
Wat betreft jouw vraag: ik heb zelf 3 % Interflon Fin 25 in mijn Drz 400 toegevoegd zoals eerder omschreven. Geen enkel  probleem met de koppeling, waar iedereen bang voor is.
Dit is namelijk wel te begrijpen omdat men de teflon van Interflon vaak niet kent. (Waarom zouden een heleboel raceteams toch met Interflon rijden ???)

Op de site van interflon heb je een mogelijkheid om contact aan te vragen. Dan zal er vast wel iemand reageren om je vragen te beantwoorden en de verkrijgbaarheid

Hoi Suske,

Ik heb verkeerde informatie gegeven; dat two2cool is geen koelvloeistof additief maar een olieadditief, zou dat ook iets met Teflon zijn?

Ik heb Rekluse koppelingsplaten en geef de koppeling dus zeer frequent op zijn flikker. Dat gebeurd automatisch, dus zonder dat ik er bij na hoef te denken.

Ik wil best wel eens proefkonijn spelen (uiteraard na de Sierra y Ramblas) en rapporteren over het spul i.c.m. Rekluse. Mocht het werken, dan werkt het met een normale koppeling zeker.

Mijn koppeling is in de MS1000 gaan slippen en ik kan je vertellen dat het blokje lekker heet werd. Na het tanken en afrekenen even met spuug geprobeerd hoe heet het nog was. Het spuug siste nog op het carterdeel.

Olie na de MS uiteraard direct vervangen, gelukkig was het een tamelijk dure (bijna volsyntheet zeg maar) olie dus ik ga er vanuit dat het blok hierdoor geen schade heeft opgelopen.

Stel dat mijn proeven slagen, dan zou je additief nog eens getest moeten worden door een profi-endurorijder. Ik heb gehoord van de monteur van één van die jongens dat ze soms in één rit een koppeling verslijten en dat de temperaturen enorm hoog oplopen.

Zodra dat ook veilig getest is dan pas is het veilig, maar dan nog niet eens voor alle type motoren. KTM LC 8 e.d. is weer een heel ander verhaal. En in een HP2 zou misschien wel lukken want die heeft volgens mij nog altijd geen natte koppeling :D

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #44 Gepost op: 07-09-2007, 08:38 »
Ok bedankt Suske,

Ik ben wellicht wel van plan zoiets te gaan testen, heb een blok met 55k op de teller dus als er verschil merkbaar zou zijn dan zou ik het zeker meoten voelen.
Ik heb de website bekeken maar ik kwam er niet zo snel achter hoe ik het spul kan bemachtigen, tips? Verkooppunten?