Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Max temperatuur motorblok  (gelezen 15909 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #15 Gepost op: 30-08-2007, 19:39 »
Aan de olie zal het niet liggen gelukkig. Moderne olie kan makkelijk tegen temperaturen boven de 150 graden. Ligt er meer aan wat de motor/cylinderkop prettig vindt voordat deze kromtrekt.

Niet alleen moderne olie hoor. De HTHS-test (High temperature, high shear; hoe goed beschermt de olie een glijlager?) word al sinds eeuwen bij 150C uitgevoerd. Een beetje PAO-gebaseerde volsyntheet heeft met 200-250C opzich nog niet zo'n problemen.

Alleen, wat er vaak vergeten word is dat de olietemperatuur lokaal in de kop veel en veel hoger is dan de temperatuur van de bulk in het carter. Vooral bij de uitlaatklepjes kan het lekker warm worden. Dan nog zal een olietemperatuur van 120C niet direct kwaad kunnen, maar je olie veroudert wel een stuk rapper. Bovendien daalt de viscositeit, en daarmee het vermogen van de olie om metaal-metaal contact te vermijden.

Het koelwater kan trouwens warmer worden dan 100C. De glycol die ze aan koelvloeistof toevoegen verlaagt niet alleen het vriespunt, maar verhoogt ook het kookpunt. En buiten dat staat het koelsysteem onder druk, wat het kookpunt nog verder verhoogt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #16 Gepost op: 30-08-2007, 20:53 »
Er schijnt één onderdeel te zijn dat die temperaturen van 200+ niet zo lekker vindt en dat is je dynamo. Het schijnt dat het hars van de wikkelingen afsmelt en dan ben je snel aan de beurt; motor gaat steeds slechter lopen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #17 Gepost op: 30-08-2007, 21:10 »
Een bekend probleem bij Honda XR/XL's. En die dingen worden inderdaad schandalig heet.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 144
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #18 Gepost op: 31-08-2007, 23:20 »
Ik heb sinds kort een olie temperatuur meter op mijn DR 750 gebouwd.

Nu vroeg ik mij af wanneer een motorblok te warm wordt waardoor deze kan beschadigen?

De meter loopt tot 150 graden.

Door onderstaande link te volgen kom je terecht bij een beproefde oplossing voor veel problemen.
http://www.interflon.com/website/NLNL/BrandstofMotoren.html
Wie kan hier nu meer van weten als een echte specialist.......
In het zand gaat iedereen voor je aan de kant.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #19 Gepost op: 01-09-2007, 01:32 »
Hoeveel aandelen heb je bij Interflon?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #20 Gepost op: 01-09-2007, 09:16 »
Een goede verkoper staat vierkant achter zijn product en heeft dan geen aandelen nodig. Hij gelooft heilig...

... maar ik zou geen Teflon in de buurt van mijn Rekluse willen hebben.Op dit moment ben ik een roereitje aan 't bakken voor mijn vrouw en dan werkt het uiteraard zonder enige twijfel :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #21 Gepost op: 01-09-2007, 09:24 »
...Totdat je iets te lang met je 200kg zware allroad in de modder vast zat en je motor zo warm is geworden dat die is gaan warm lopen  :-\

Geen ervaring mee gelukkig maar in zo'n situatie zou het bijvoorbeeld handig kunnen zijn  :)

Warm lopen zal die niet zo snel: Warmlopen is een gebrek aan smering tussen zuiger en cilinderwand. Als beide maar gelijk warm worden gebeurd er dus weinig, zolang de olie niet echt 100% naar de knoppe is. Als je de cilinder in 1x afkoeld (door water oid) dan bestaat dat risico wel).

watbetreft de olie: zoals al gezegd: die kan veel heter, maar: o.a. aan de zuigerbodem (die door olie gekoeld wordt) en aan de uitlaatklepkant gaat de olie verbranden. Daardoor breekt de olie veel sneller af als normaal, en wordt de olie snel zwart en vies (dopings verzadigd/uitgewerkt). en je raakt olie kwijt! Je moet dan dus veel sneller verversen, en vooral pijlen en bijvullen!

De XR/XL's hebben de olietempmeter in het frame zitten (= olietank): 130 graden is daar wel de limiet voordat ELDERS in het blok de olie echt te heet wordt. Maar zoals gezegd: stuk gaat ie er niet van, je moet alleen vaak bijvullen en verversen.


ps.: 't scheelt natuurlijk ook in de slijtage van zuiger e.d. . >100.000km met 1 zuiger gaat prima, maar dan moet de bloktemperatuur constanter zijn => waterkoeling, of een geregelde oliekoeler doet wonderen!

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #22 Gepost op: 01-09-2007, 10:33 »
Een goede verkoper staat vierkant achter zijn product en heeft dan geen aandelen nodig. Hij gelooft heilig...

... maar ik zou geen Teflon in de buurt van mijn Rekluse willen hebben.Op dit moment ben ik een roereitje aan 't bakken voor mijn vrouw en dan werkt het uiteraard zonder enige twijfel :D

Een ei bakken en posten op het forum. Is er iets wat je niet kan?  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #23 Gepost op: 01-09-2007, 13:48 »
Stofzuigen ben ik erg slecht in 8) Jij zeker ook ???

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 144
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #24 Gepost op: 01-09-2007, 22:43 »
Hoeveel aandelen heb je bij Interflon?
Allerbeste mede motorfanaten,
Onlangs heb ik voor een paar problemen die hier zijn gemeld, een oplossing aangedragen nav eigen ervaring.
Hier krijg ik de indruk dat je bang bent wat aangesmeerd te krijgen, gezien de aard van de reacties.
Komt er misschien ook iemand op het forum die de producten kent waar ik naar toe verwijs ?
Nee........ Hoe kun je dan oordelen.
Mijn drz 400 heb ik nieuw gekocht. Ik vondt dat deze niet lekker schakelde. Door 3% van dat onbekende spul aan mijn olie toe te voegen na 2000 Km kende ik mijn fiets niet terug. Een complete verademing.
Als je hier dan niet aan wil, pruts dan maar lekker verder, en onthoud hierbij dat je het voor mij niet hoeft te doen.
Groeten,
Suske Teflon
In het zand gaat iedereen voor je aan de kant.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #25 Gepost op: 01-09-2007, 23:06 »
via m'n werk heb wat ervaring met teflon, voornammelijk als extern smeermiddel bv voor de ketting.. smeer m'n eigen motorketting er ook mee [innotec, vertegenwordiger zei dat arie mollenaar het ook gebruikte, zag het er gister inderdaad staan]
D.I.D vm 520.. rij weeklijks in het zand, ketting mischien halverwegen na 16.000 km
[ voortandw. vandaag vervangen, had het ninja-ster syndroom]

als motor olie gebruik ik het niet, zit er wel over te denken maar vertegenwoordigers hebben mij verteld het niet gelijk in een nieuw blok te doen want deze rijd dan niet "in"..
zelfde geld voor nieuwe koppelings platen.. zo goed smeert het spul..
is me ook wel eens verteld dat synthetische olie de pakkingen van een oud blok aantasten..
maar aangezien het het beste smeer middel is wat er bestaat zit ik wel serius over na te denken..

@suske, je schrijft dat je 3% aan je olie hebt toe gevoegd.. is het dus verkrijgbaar als concentraat??? en wat kost het??
want de kosten voor de kant en klare teflon motorolie is de grootste reden dat ik het niet gebruik..
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #26 Gepost op: 01-09-2007, 23:07 »
Als je hier dan niet aan wil, pruts dan maar lekker verder..

Dus als je kiest voor kwaliteitsolie ipv. een of ander Teflon goedje waarvan we de werking op een natte platen koppeling niet kennen (zie ik ook niks over staan op die website), dan ben je aan het prutsen.  ??? En bedankt.

Ik ben nog steeds van mening dat als dit echt zo goed is voor je motor, dat Shell, Motorex en consorten dit zelf aan hun oliën gaan toevoegen. Dat doen ze niet, en daar zullen ze vast een reden voor hebben. Welke weet ik niet, maar ik vertrouw liever op een grote fabrikant van olie, dan op een Teflon boer die zoveel mogelijk toepassingen verzint om zijn produkt te verkopen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #27 Gepost op: 01-09-2007, 23:24 »
He Mike, it's amAzing !!...


yes Mike, I know Mike... but that wasn't the topic

:-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #28 Gepost op: 01-09-2007, 23:43 »
Ik smeer mijn ketting ook uitsluitend met Teflon, zelfs de bekende schanierpunten, het blijft zo lekker droog en absoluut niet plakkerig, goed  voor off-road dus!

Maar om Teflon in mijn niet-meer-standaard-blok te gooien dat durf ik simpel weg niet. Welke weg terug is er zodra je merkt dat de koppeling slipt als een dolle? Ja, je kunt altijd de inhoud van je koppelingskorf een uur laten weken in de benzine, maar wie zegt dat je de Teflon dat nog goed weg krijgt?

Ik geloof zeker dat het blok beter zal schakelen en zelfs minder warm worden zal ook wel lukken, en dan zijn we terug bij de titel van het draadje!

Indien je je blok koeler wilt laten lopen en je hebt toevallig waterkoeling, dan kan je ook naar koelvloeistofadditieven kijken; die zijn te koop bij de diverse crosszaken zoals two2cool en nog wat van die fantasienamen. Deze schijnen je blok 20 graden koeler te laten draaien, bewezen door uitgebreide testen door de fabrikanten zelf.

Noppy

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Max temperatuur motorblok
« Reactie #29 Gepost op: 01-09-2007, 23:49 »
bewezen door uitgebreide testen door de fabrikanten zelf.

Noppy

 ;D  ;D