Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Inrijden op de bank  (gelezen 2950 keer)

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Inrijden op de bank
« Gepost op: 05-09-2007, 12:29 »
Citaat website MotorXtra:

Inrijden


In tegenstelling tot wat de meeste motorrijders denken is inrijden op de vermogensbank het beste voor een motorblok. We begrijpen dat de meeste motorrijders zich aan het boekje houden in verband met garantie claims. Voor de motorfiets is dit echter niet het beste.

Onze jarenlange ervaring leert dat op de vermogensbank ingereden motorfietsen een betere ‘loop’ hebben en meer vermogen afgeven. Dit heeft alles te maken met de ideale omstandigheden van het inrijden op de vermogensbank. Door het perfect belasten van het blok en met name de zuigerveren, krijg je maximale afdichting tussen de zuigers en de cilinders. Dit leidt direct tot meer vermogen. Bovendien kan er minder benzine langs de zuigerveren ‘sijpelen’ en dit is beter voor de olie en de smering van het blok als geheel. De interval van het perfect inrijden is niet meer dan 50 kilometer. Daarna zijn de ruwe toppen van de zuigerveren af en kan je, indien niet juist belast, niet meer optimaal afdichten. Dit is eeuwig zonde, met name omdat de praktijk leert dat vermogensafname vaak niet meer goed gemaakt kan worden met een vervangende demper. In de regel scheelt deze manier van inrijden 5 tot 10% in vermogen ten opzichte van regulier inrijden. Makkelijk gewonnen dus!

Daarbij is nog niet voorgekomen dat de duurzaamheid van het blok te lijden had onder deze inrijdmethode. Over het algemeen zijn de motorblokken zuiniger, krachtiger en in betere staat. (Overigens wordt er in de fabriek na de productie meteen een testrun gemaakt. Het hele toerengebied wordt daarbij gebruikt)

info@motorxtra.nl"

Nog niet zo gebruikelijk in NL. Zouden jullie dit aandurven met een nieuwe fiets?
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Inrijden op de bank
« Reactie #1 Gepost op: 05-09-2007, 13:05 »
Yep, zou ik wel aandurven. Deze manier is iig. een stuk beter onderbouwd dan 1000 km lang poezelevoeten. Zijn we meteen van de mythe af dat er andere dingen zijn die ingereden moeten worden dan de zuigerveren.

Wordt ook wel de "Motoman methode" genoemd.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Inrijden op de bank
« Reactie #2 Gepost op: 05-09-2007, 14:02 »
Ik zou het inderdaad ook gewoon doen. Motoren gaan in de fabriek gewoon op de testbank, dus verkracht zijn ze in de fabriek al ( ::))
Tegenwoordig zijn de maattoleranties zijn klein en nauwkeurig in vergelijking met vroeger, dat het zowieso al veel beter past.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Inrijden op de bank
« Reactie #3 Gepost op: 05-09-2007, 14:07 »
Beetje teflon erbij en het kan nooit meer stuk...toch?  :-X

 ::)

Maaar...inrijden op de testbank...wat wordt hier verstaan onder 'inrijden'  ???

Wordt op deze manier gewoon de 1e 10km op 2000 toeren gedraaid, tot 20km op 3000 en 30km op 4000 toeren enz?


Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Inrijden op de bank
« Reactie #4 Gepost op: 05-09-2007, 14:25 »
Nope,

zie deze pagina. Wat je doet is een aantal gecontroleerde runs maken waarbij je de motor op een bepaalde manier belast. X aantal runs op half gas, tot een bepaald toerental, daarna meer gas, tot een hoger max toerental, etc. Gecontroleerde belasting dus.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Inrijden op de bank
« Reactie #5 Gepost op: 05-09-2007, 14:31 »
'k Vind het ook wel een plausibel verhaal. Is ook gecheckt met opengetrokken blokken. Maar 't probleem is dat fabrikanten zeggen dat je moet inrijden volgens de aloude manier, en ik ben benieuwd wat ze doen als je in de garantieperiode een probleem krijgt.... Aan de andere kant: kunnen zij bewijzen dat jij je niet aan het boekje hebt gehouden? Da's een beetje mijn twijfel. (Niet dat ik een nieuwe motor heb/ga aanschaffen dus 'k lig er niet wakker van maar de materie fascineert me wel )
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Inrijden op de bank
« Reactie #6 Gepost op: 05-09-2007, 14:43 »
"De fabrikant zegt"

Sja, wat moet je daar mee? Ik kocht mijn motor met 90km op de klok. Een demo dus. Deze fiets heeft tijdens het GS paasweekend dienst gedaan als demo slachtoffer. Daar is door Jan en alleman mee in het zand gestoeid, geen lange afstanden mee gereden, wel korte sprintjes mee getrokken. Ik denk dat de eerste inrijkilometers misschien wel redelijk overeen komen met die methode. Voor aflevering is bij 90km de olie ververst en vervolgens ben ik er drie dagen mee in Frankrijk gaan spelen. Offroad dus, zonder te trutten. En de eerste echte beurt bij 1100 km.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 493
Re: Inrijden op de bank
« Reactie #7 Gepost op: 05-09-2007, 14:50 »
Het is dus ook aan te raden als je alleen je zuigerveren vervangt (op een gebruikte motor)?
klinkt wel aantrekkelijk, 2 tot 10% vermogenstoename. Goedkoper dan elk andere manier van tunen ::)
In ieder geval wel iets om over na te denken na een revisie.

Offline member

  • DR-Z 400s '06
  • *****
  • Berichten: 1000
Re: Inrijden op de bank
« Reactie #8 Gepost op: 05-09-2007, 15:01 »
Ik heb mijn nieuwe 2006 DRZ ingereden met deze methode in m'n achterhoofd. Hele stukken met 130 over de snelweg geknald, wat ongeveer 90% van de gasstand is.

Dus ja, ik zou het wel doen met een nieuwe motor.
Waar geen weg is, is een wil.

Offline member

  • DR-Z 400s '06
  • *****
  • Berichten: 1000
Re: Inrijden op de bank
« Reactie #9 Gepost op: 05-09-2007, 15:03 »
Het is dus ook aan te raden als je alleen je zuigerveren vervangt (op een gebruikte motor)?
klinkt wel aantrekkelijk, 2 tot 10% vermogenstoename. Goedkoper dan elk andere manier van tunen ::)
In ieder geval wel iets om over na te denken na een revisie.

Jah die vraag was ook al bij mij opgekomen. Maar als ik het verhaal goed las was het punt dat je moest proberen je zuigerveren zo snel mogelijk te laten inslijten op de onzuiverheden in je cylinderwand, omdat anders de cylinderwand wordt gladgepoetst, en je dat hoge niveau van aansluiting tussen cylinderwand en zuigerveren daarna niet meer haalt.
Waar geen weg is, is een wil.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Inrijden op de bank
« Reactie #10 Gepost op: 05-09-2007, 15:15 »
Ik heb mijn nieuwe 2006 DRZ ingereden met deze methode in m'n achterhoofd. Hele stukken met 130 over de snelweg geknald, wat ongeveer 90% van de gasstand is.

Dus ja, ik zou het wel doen met een nieuwe motor.

Da's dus niet de omschreven methode, hele stukken knallen. Gaat juist om korte "bursts". Het remmen op de motor is net zo belangrijk als de sprintjes. Wisselende toerentallen en belasting is tijdens het inrijden sowieso veel beter.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Inrijden op de bank
« Reactie #11 Gepost op: 05-09-2007, 15:38 »
Interesant verhaal Max!

Zit vast een kern van waarheid in maar het is wel een beetje een 'high mike' verhaal wat niet heel erg objectief is. het komt tevens een beetje amerikaans over.

Opzich zijn de foto's van de zuigers wel redelijk overtuigend als ze kloppen: een helemaal schone zuiger wand van de met deze methode gebruikte motor tegenover een verkleurde zuigerwand van een niet met deze methode ingerede motor.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Inrijden op de bank
« Reactie #12 Gepost op: 05-09-2007, 16:02 »
Je kan dezelfde methode beter op straat gebruiken.

Offline member

  • DR-Z 400s '06
  • *****
  • Berichten: 1000
Re: Inrijden op de bank
« Reactie #13 Gepost op: 05-09-2007, 16:02 »
Da's dus niet de omschreven methode, hele stukken knallen. Gaat juist om korte "bursts". Het remmen op de motor is net zo belangrijk als de sprintjes. Wisselende toerentallen en belasting is tijdens het inrijden sowieso veel beter.

Jah ik ben ook niet vanaf de parkeerplaats van de dealer de snelweg opgereden... ik heb de eerste 100 kilometer inderdaad verschillende soort belasting gedaan... rustig rijden, met 1/3 gas... goed optrekken met 2/3 gas.... afremmen op de motor voor elk stoplicht.... en uiteindelijk de snelweg met volledig gas open toenie eenmaal goed warm was. Maar het meest afwijkende ten opzicht van het instructie boekje is dat snelweg gedeelte.
Waar geen weg is, is een wil.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Inrijden op de bank
« Reactie #14 Gepost op: 05-09-2007, 17:27 »
Citaat website MotorXtra:

In tegenstelling tot wat de meeste motorrijders denken is inrijden op de vermogensbank het beste voor een motorblok. We begrijpen dat de meeste motorrijders zich aan het boekje houden in verband met garantie claims. Voor de motorfiets is dit echter niet het beste.

Laat me raden: daar staat een vermogensbank?  8)
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)