Citaat website MotorXtra:
Inrijden
In tegenstelling tot wat de meeste motorrijders denken is inrijden op de vermogensbank het beste voor een motorblok. We begrijpen dat de meeste motorrijders zich aan het boekje houden in verband met garantie claims. Voor de motorfiets is dit echter niet het beste.
Onze jarenlange ervaring leert dat op de vermogensbank ingereden motorfietsen een betere ‘loop’ hebben en meer vermogen afgeven. Dit heeft alles te maken met de ideale omstandigheden van het inrijden op de vermogensbank. Door het perfect belasten van het blok en met name de zuigerveren, krijg je maximale afdichting tussen de zuigers en de cilinders. Dit leidt direct tot meer vermogen. Bovendien kan er minder benzine langs de zuigerveren ‘sijpelen’ en dit is beter voor de olie en de smering van het blok als geheel. De interval van het perfect inrijden is niet meer dan 50 kilometer. Daarna zijn de ruwe toppen van de zuigerveren af en kan je, indien niet juist belast, niet meer optimaal afdichten. Dit is eeuwig zonde, met name omdat de praktijk leert dat vermogensafname vaak niet meer goed gemaakt kan worden met een vervangende demper. In de regel scheelt deze manier van inrijden 5 tot 10% in vermogen ten opzichte van regulier inrijden. Makkelijk gewonnen dus!
Daarbij is nog niet voorgekomen dat de duurzaamheid van het blok te lijden had onder deze inrijdmethode. Over het algemeen zijn de motorblokken zuiniger, krachtiger en in betere staat. (Overigens wordt er in de fabriek na de productie meteen een testrun gemaakt. Het hele toerengebied wordt daarbij gebruikt)
info@motorxtra.nl"
Nog niet zo gebruikelijk in NL. Zouden jullie dit aandurven met een nieuwe fiets?