Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Hoe volg je een gps offroad track?  (gelezen 2630 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 49
Hoe volg je een gps offroad track?
« Gepost op: 08-09-2007, 00:16 »
Goed, ik vraag me af wat de kneepjes zijn om een gps offroad track te rijden, zónder roadbook?..

Wat ik zoal tegenkom van Garmin & Co zijn de gps-kompas methoden zoals:


Of:


Als ik een tracklog maak met een flink hoge tracklog-resolutie, dan garandeert dat min-of-meer dat het narijden van de route nauwelijks nog fout kan gaan. Maar ja, wat is eigenlijk een goede norm voor een bruikbare track resolutie zodat je niet met eindeloos grote bestanden komt te zitten?

Bovenstaande schermen lijken de geijkte methode om gps offroad tracks te volgen; de richtingaanduiding op kompasschaal met een aanduiding van de afstand tot het volgende trackpunt. Bestaan hiervoor misschien andere /alternatieve methoden?

Zijn er misschien nog andere bruikbare tips 'n tricks op dit gebied?

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Hoe volg je een gps offroad track?
« Reactie #1 Gepost op: 08-09-2007, 01:10 »
Senor Igorski,

wat mij het beste bevalt is:

Navigeren -> Track (track selecteren)
Daarna aangeven of je de track in de originele of de omgekeerde volgorde wilt navigeren.
De kaart komt in beeld met een paarse lijn erop die je track is. De koers naar het eerstvolgende trackpunt staat recht boven.
Stel je scherm in op een vaste zoomfaktor (ik vind 120m het prettigst) en je rijdt vervolgens alleen maar de paarse lijn achterna.

Gaat vanzelf eigenlijk.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 666
Re: Hoe volg je een gps offroad track?
« Reactie #2 Gepost op: 08-09-2007, 01:21 »
Senor Igorski,

wat mij het beste bevalt is:

Navigeren -> Track (track selecteren)
Daarna aangeven of je de track in de originele of de omgekeerde volgorde wilt navigeren.
De kaart komt in beeld met een paarse lijn erop die je track is. De koers naar het eerstvolgende trackpunt staat recht boven.
Stel je scherm in op een vaste zoomfaktor (ik vind 120m het prettigst) en je rijdt vervolgens alleen maar de paarse lijn achterna.

Gaat vanzelf eigenlijk.
Moet jij niet naar bed ??

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Hoe volg je een gps offroad track?
« Reactie #3 Gepost op: 08-09-2007, 01:28 »
Ik lig al in bed.  :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 666
Re: Hoe volg je een gps offroad track?
« Reactie #4 Gepost op: 08-09-2007, 01:31 »
Soow , moest ik ook maar eens doen.

Sorry , beetje off topic.

welterusten, oftewel Buenas noches.

Nog een paar nachies en dannn.............

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 49
Re: Hoe volg je een gps offroad track?
« Reactie #5 Gepost op: 08-09-2007, 01:55 »
Dat veronderstelt dat je een kaart gemapped hebt?.. Dat is niet vaak beschikbaar voor offroad ritten in grote open ruimten (ik denk aan Slowakije). Misschien moet ik toch maar vriendjes worden met Google Maps / Google Earth, MicroSOFT Virtual Earth & Co.

Ik heb overigens een pocket-pc, geen Garmin....

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Hoe volg je een gps offroad track?
« Reactie #6 Gepost op: 08-09-2007, 02:19 »
Dat veronderstelt dat je een kaart gemapped hebt?

Ehh neuh. Dat maakt niet uit (alhoewel het wel prettig is). Je ziet de paarse streep op een gegeven moment een hoek maken, en die hoek komt steeds dichterbij. Op het moment dat je letterlijk op die hoek staat moet je op een kruising zijn en daar recht- of linkssaf.

And so on...


Citaat
Ik heb overigens een pocket-pc, geen Garmin....

Ouch, toen wist ik het niet meer...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Hoe volg je een gps offroad track?
« Reactie #7 Gepost op: 08-09-2007, 07:07 »
Op de PocketPC gebruik ik OziExplorerCE, maar het zal met GPSDash oid ook wel kunnen. Niet (lekker) met TomTom iig.
Het kaartmateriaal dat ik gebruik in NL/DE/Fr/BE/Ch is dat van de Kabouterbond. Voor het rijden van tracks maak ik het kaartmateriaal zwartwit, en de track een dikke rode streep van 4 punten. Kaartmateriaal in kleur is al gauw te verwarrend.

Vervolgens is het gewoon het lijntje volgen.

Wat ik ook wel eens gedaan heb, is kaartmateriaal van Google Maps gebruikt samen met OziCE. Hier staat een scriptje wat m.b.v. de Google Maps API een kaartje van 4096x4096 maakt, inclusief wat GM denkt dat de GPS coordinaten op de hoeken zijn (die heeft Ozi nodig). Vervolgens maak ik onder Linux een virtuele X-server (Xvnc is handig daarvoor) aan die groot genoeg is voor het plaatje, start daarin een Mozilla sessie zonder windowfranje, en importeer het root window. Dan heb ik het kaartdeeltje als 4096x4096 bitmap, en kan ik het importeren in Ozi.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 666
Re: Hoe volg je een gps offroad track?
« Reactie #8 Gepost op: 08-09-2007, 09:47 »
Max man , wakker worden , `s avonds een vent................

Wist niet dat je zoveel kennis had hoor  :-X :-X

Maarre , dat track-gedoe , kan dat dan ook met mijn ( wat oudere ) map76 toestel ??

Mag je me wel eens uit komen leggen , of zullen we dat lekker op een terrasje in Spanje doen..

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Hoe volg je een gps offroad track?
« Reactie #9 Gepost op: 08-09-2007, 09:48 »
Sgoei Bomba!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 49
Re: Hoe volg je een gps offroad track?
« Reactie #10 Gepost op: 08-09-2007, 22:13 »
Ey Dabit,

Dat Google Maps script ziet er deftig uit.. Kun je me daar iets meer over vertellen?

Ik gebruik zelf vooral Map Grabber van Yuri Panshin, die na wat gewenning best goed werkt maar op dit moment nog de nodige wensen open laat..

Ik rijd nu vooral op GPSdash2, maar ik verwacht dat die niet meer ontwikkeld wordt dus ik koop me (nog) geen licentie. Nu dus op zoek naar een goede vervanger. Eigenlijk liefst Open Source. Ik wil me binnenkort TrekBuddy uitproberen (hoewel dat op het eerste gezicht wat gecomliceerd lijkt)..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Hoe volg je een gps offroad track?
« Reactie #11 Gepost op: 08-09-2007, 22:44 »
Ey Dabit,
Dat Google Maps script ziet er deftig uit.. Kun je me daar iets meer over vertellen?

Da's vrijwel het standaard demo-script dat je bij de Google Maps API kunt downloaden. Een key aanvragen kost niks.

Ik heb het kaartgedeelte wat groter gemaakt en de mogelijkheid tegevoegd om naar links/rechts/onder/boven te pannen en de bijbehorende GPS coordinaten op te vragen.

Zo krijg ik wat grotere tiles. Die ik vervolgens in OziExplorer importeer, en uiteindelijk in MapBuilder om er 1 grote kaart van te maken. De resulterende kaart kan ik gewoon op de PPC gebruiken. Buiten het genereren van de kaart zelf met bijbehorende calibratiecoordinaten is het dus handwerk.

Citaat
Ik gebruik zelf vooral Map Grabber van Yuri Panshin, die na wat gewenning best goed werkt maar op dit moment nog de nodige wensen open laat..

De schermresolutie is nogal beperkt. Een virtueel scherm van 4096x4096, of zelfs 16384x16384 is prettiger; dan krijg je al meteen enigzins bruikbare kaarten ipv een stel postzegeltjes.

Citaat
Ik rijd nu vooral op GPSdash2, maar ik verwacht dat die niet meer ontwikkeld wordt dus ik koop me (nog) geen licentie. Nu dus op zoek naar een goede vervanger.

OziExplorerCE is ook niet ideaal, maar ik had het kaartmateriaal al kant en klaar voor OziCE, dus de keus was niet moeilijk.

Citaat
Ik wil me binnenkort TrekBuddy uitproberen (hoewel dat op het eerste gezicht wat gecomliceerd lijkt)..

Hmm, dat ziet er wel leuk uit om eens op mijn telefoon (Nokia 6230i) te proberen :)

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3629
Re: Hoe volg je een gps offroad track?
« Reactie #12 Gepost op: 12-09-2007, 20:31 »
Hoe zit het dan met garmin que op de ppc.
kan je dan de topo kaarten gebruiken?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Hoe volg je een gps offroad track?
« Reactie #13 Gepost op: 12-09-2007, 21:32 »
Hoe zit het dan met garmin que op de ppc.
kan je dan de topo kaarten gebruiken?
Ja, ik heb het inmiddels draaien. Alleen voor educatieve doeleinden uiteraard.

Maurice

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3629
Re: Hoe volg je een gps offroad track?
« Reactie #14 Gepost op: 13-09-2007, 23:13 »
Leuk om te horen, kan ik wat van leren. Mijzelf educateren. ::)